Gisteren de tank geopend. Ik heb gegokt, omdat ik geen zin had alle leidingen los te maken, heb ik de bouten van de deksel los gemaakt en het deksel getild zover als mogelijk. Eerst 16 liter afgetapt via de bout onderin. Die straal moest ik dempen door de bout tegen het gat aan te drukken, anders ging het te hard voor de trechter. Het bleef beperkt tot een klein plasje, ik zou het geen kliederboel noemen.
Toen ik er eenmaal bij kon voelde ik dat de onderste bout totaal los zat. Die en de bovenste heb ik vast gedraaid. De gok die ik neem is dat dit de oorzaak was en de pakking nog goed is. Aanvankelijk wilde ik 'm demonteren, maar de olie liep heel langzaam omhoog uit de leidingen.
Kortom, pakking weer goed terug gelegd, bouten goed aangedraaid en het geheel dicht gemaakt. Proef gedraaid en vooralsnog geen druppel.
Ik heb overigens 20 liter nieuwe HVLP olie toegevoegd, de helft van de prijs (bijna) vergeleken met NL prijzen. De olie die ik eruit heb gehaald was op het oog schoon. Toch maar vervangen.
Als we weer gaan varen (10/1/2026) zal ik het scherp in de gaten moeten houden. Stel ik moet opnieuw aan de bak, lekke pakking of iets dergelijks, dan haal ik de leidingen wel los, hoe voorkom ik dat de olie eruit loopt? Plug erin?
En waarom geeft het peil glas Celsius/Fahrenheit? Ik kan er geen info over vinden.
René