Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Stalen interieur isoleren

Re: Stalen interieur isoleren 24 aug 2013 16:19 #429780

Hoe warmer de boot is, hoe beter, maar minimaal 5 graden boven het dauwpunt, en altijd vorstvrij. Het zou kleine verschillen kunnen maken per product, maar dit is wat mij verteld is toen mijn boot geiosleerd werd.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 24 aug 2013 18:59 #429820

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Het schiet al op met slopen veel werk. De vorige eigenaar heeft veel spaanplaat gebruikt.

Spaanplaat is niets waard.

Zeker niet op een boot, welke idioot gaat er een nu een Bruinzeel keuken van spaanplaat op een boot gebruiken, ook de rest van het interieur is van spaanplaat.

Het moest toen zeker low budget.

Veel spaanplaat was totaal verrot breekt af als koek. Ook het aanrechtblad daar kon je zo je hand door duwen.

Ik moet bekennen dat ik de boot in deze conditie heb aanvaart en heb gekocht voor een zeer zacht prijsje.

De nieuwe betimmering word uitsluitend watervast verlijmde multiplex platen 12 mm dik.

Zag net op Marktplaats dat een 18mm plaat +/- €60,- kost, als ik even goed rond kijk dan moet dat nog wel voor minder kunnen.

Als u interessante adressen heeft dan hoor ik dit graag. liefst omgeving A.dam of een cirkel er omheen van 25KM.

De nieuwe betimmering dat zal niet eerder dan het voorjaar worden, ik moet hier eerst even voor sparen ook hier is het crisis. Ik heb toch al snel 6 tot 8 platen nodig voor die kajuit.

Het kost altijd veel tijd en moeite om houtplaten te vinden die qua kleur en houtnerf op elkaar lijken. En al helemaal geen platen die geplamuurd zijn met houtplamuur.

De voorkajuit word niet alleen simpelweg betimmerd, er komt ook een badkamer in 1.2 x 1.5 meter. met wc+douch. Verder moet alle elektra kabels voor verlichting, navigatie netwerk al getrokken worden.

Ik heb nog geen idee van welk materiaal ik de badkamer ga maken Trespa 6mm of een andere kunststof plaatmateriaal of toch geheel van polyester? Polyester liever niet, heel veel werk en nogal kostbaar.

Of wat veel in huizen word toegepast badkamers die gemaakt zijn van hout en afgewerkt met dikke waterdichte VinylBehang maar dit lijkt mij ook niets gaat volgens mij toch rotten.

Voordat ik kan gaan isoleren dan ben ik wel een paar weken verder eerst alles ontroesten en goed schilderen.

Lex
Laatst bewerkt: 25 aug 2013 08:30 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 12 jan 2014 20:33 #475629

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Even inhaken op een oud topic. Isolatie van wanden en plafond is in orde. Waar ik tegenaan loop is de isolatie van de vloer. De 'looppaden' zijn niet geisoleerd, wel zijn de bed en bankbodems geisoleerd. Voor mijn gevoel heeft dit meer kwaad gedaan dan goed en wil ik na verwijdering van verrot hout, doorweekte ilosatie en roest de rompwand kaal houden.

Iemand een reden om het anders aan te pakken? Ga ik problemen veroorzaken als ik een deel van de boot ongeisoleerd laat?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 13 jan 2014 08:48 #475731

Dat is net zoals het isoleren van een huis.
De isolatie moet aan de "warme kant" absoluut dampdicht zijn anders gaat waterdamp erdoor en slaat neer op , in dit geval de stalen, buitenwand.
Wat eigenlijk de enige goede manier is is isoleren met een dampdicht materiaal zoals tweecomponenten PU schuim (geen eencomponent bouwschuim gebruiken!) of schuimplaten met gesloten celstructuur.Of van die schuimplaten met aan een kant een damdichte (meestal aluminium)laag; wel de naden goed afplakken met aluminium tape.
Er zijn trouwens ook firma's die dat schuimspuiten met 2-componenten PU ook op schepen uitvoeren.
En zelfs dan is zeer zorgvuldig !) afdekken met een dampdichte polytheenfolie (te koop in elke bouwmarkt) nog het beste.
Er zal dan geen vocht meer tegen het staal kunnen condenseren en dus geen roest optreden.
Als je delen ongeisoleerd krijgt is dat, mits goed geschilderd, niet echt een probleem maar krijg je wel condens tegen het staal wat ,uiteraard , naar beneden weg moet kunnen naar de bilge.
Als dat condensaat ergens bijv. op een spant blijft staan kun je wachten op ellende.
Ad
Laatst bewerkt: 13 jan 2014 08:51 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 13 jan 2014 09:03 #475738

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Dat is nu net het probleem, een multi knikspant met spanten die van voor tot achter doorlopen langs de romp. De delen die zichtbaar zijn, laat ik geisoleerd. Waar ik de isolatie weg wil laten is onder bedden,banken en kasten. Dat is het onderwaterschip, waar relatief warm buiten water tegenaan zit. Ik verwacht ? (Vraagteken) dat condens neerslaat tegen de ramen en niet onder het bed.

Of denk je dat ik alsnog condens onder de banken ga krijgen?
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 13 jan 2014 09:26 #475747

  • Petervdw
  • Petervdw's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1543
Misschien toch een waarschuwing. In mijn (stalen) boot heb ik grondhout tegen de spanten (40 mm strip) bevestigd met boutjes. Het grondhout steekt 10 mm buiten de strip uit. Daartussen een steenwol deken van 5 cm dik met dampdichte papierlaag aan de binnenzijde. Daaroverheen een laag plasticfolie. Dan een laag multiplex van 10 mm. Daaroverheen dan gelijmd een laag emaille board van 4 mm dik.
Waar ik voor wil waarschuwen: Op het emaille board zijn terplaatse van de dakspanten, ondanks de afstand tot het dek, in ongunstige omstandigheden toch nog condenssporen te zien. Hoewel de isolatie buitengewoon effectief is; de gaskachel kan na opwarmen, ook 's winters, eigenlijk alleen laag branden.
Dus het probleem van "koudebruggen" heb je heel snel, dat wil ik maar benadrukken.
Vr.groet, peter
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 13 jan 2014 09:51 #475755

mgbgt1975 schreef :
Dat is het onderwaterschip, waar relatief warm buiten water tegenaan zit.
Of denk je dat ik alsnog condens onder de banken ga krijgen?

Dat 'swinters het water meestal wat warmer is dan de lucht klopt maar 'szomers is het water altijd beduidend kouder tenzij je bij een electrische centrale ligt of zo.
Immers , het buitenwater wordt door de zon en de lucht erboven hooguit opgewarmd tot zijn dauwpunt en dat is s'zomers vrijwel alijd lager dan de luchttemperatuur (anders ontstaat er immers mist!).
Dus 'szomers zul je al snel condens krijgen als er personen aan boord zijn en vooral als je gaat koken.
En een mens ademt nu eenmaal veel waterdamp uit en bij koken op gas of spiritus ontstaat ook behoorlijk veel waterdamp.
Als er niemand aan boord is kan dat echter ook omdat 'snachts de buitentemperatuur vaak tot onder het dauwpunt daalt. Vandaar ook dat je in de zomer 'smorgens vaak dauw hebt en in het najaar vaak mist.nl.wikipedia.org/wiki/Dauwpunt

Kortom, elke boot die niet dubbelwandig is of geisoleerd krijgt in meer of mindere mate met condens te maken. Houten boten hebben daar het minst l;ast van , dan polyester(vooral bij oudere dikwandige types relatief weinig) en stalen of aluminium boten het meest.
Gewoon in volgorde van de warmtegeleidingscoëffcient van de scheepshuid.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 14 jan 2014 20:31 #476519

  • lex63
  • lex63's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 367
Ik ga in het voorjaar weer verder met mijn boot. Was vorig jaar al een heel end gekomen.

Zoals ik al melden gaat alles eruit en maak ik alle ijzer blank en ga ik het behandelen met een Owatrol product

Waarna ik het volgens de eerdere beschrijving "zie mijn vorige post" ga isoleren met 1 componenten pur schuim B1 brandwerend rechtstreeks op de huid van het schip een laag van 8CM zodat er geen warmte bij het ijzer kan komen.

Kreeg de tip van de firma om de verf een maand te laten uitharden vervolgens de purschuim aan te brengen.

Ik maak foto's en plaats ze op dit topic.

Lex
Laatst bewerkt: 14 jan 2014 20:39 door lex63.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 14 jan 2014 20:43 #476530

Maak je jezelf er wel zeker van dat die 1comp schuim absoluut geen vocht op kan nemen? Er zijn maar weinig 1C systemen die dat niet doen, en het zou zonde zijn als je er na 5 of 6 jaar achter komt dat het schuim toch niet was wat het zijn moet.

@comp. kost nauwelijks meer, maar je hebt veel meer keus in te gebruiken producten. Dat zou eerlijk gezegd mijn voorkeur hebben.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Stalen interieur isoleren 16 nov 2020 22:07 #1228519

Erikdejong schreef :
Dat is erg veel werk om te doen.
Voor 1000 euro komt een bedrijf hem vol spuiten met twee componenten isloatie schuim die ook nog eens brand werend is en absoluut dampdicht waardoor je romp niet meer van binnenuit kan roesten.

Wij hebben onze stalen boot ook zo geisoleerd en ik zou het zelf nooit meer anders doen, het scheelt een hoop geld en vele weken werk.

Dag Erik,

Ik ben nieuw op de site. Na wat zoeken kwam ik bij jouw tip uit. Weet jij een bedrijf die bovenstaande goed kan?
Net ontdekt dat mijn schip nat is.... waarschijnlijk agv patrijspoort die openstond toen het regende... maar toch.... steenwol met intussen al schimmel en hele delen (meeste) wat überhaupt niet geïsoleerd is.
Haha wel super gaaf, wonen op een schip. Alleen nog wat werkt te doen.

Heel erg bedankt!

Mvg Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 17 nov 2020 08:01 #1228565

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Hallo Margreet, ik ben welsiwaar Erik niet maar kan mijn ervaring wel delen. Een jaar of 15 geleden heb ik onze schouw ook op deze manier laten isoleren.
Daarvoor bij een paar bedrijven offerte gevraagd. Als je zoekt op 2 componenten PUR spuiten kom je er genoeg tegen. (Wordt o.a. gedaan bij schepen, koelhuizen, woningbouw) Als je er een zoekt bij de boot in de buurt willen ze het misschien wel als een stopklusje doen als ze een keer een paar uur over hebben.
Andere mogelijkheid is met de boot naar een plek varen waar ze een klus hebben. Dat scheelde mij toen honderden euro's.
Probeer een beetje een inschatting te maken of je een professioneel bedrijf vindt, als ze bijvoorbeeld een foutje maken met het mengen van de twee componenten zijn de rapen gaar. Dan blijft het eindeloos uitgassen.

Verkijk je niet op de voorbereiding, alles moet er uit, huid ontroest en in de coating, grondhout en alle kabels e.d er in, buitenkant dicht, dan kunnen ze komen.
Ook moet het warm genoeg zijn zodat er geen condens op de huid komt en de PUR kan uitharden. Na het werk een paar dagen niet op de boot, de dampen zijn giftig.
Als je dat allemaal doorlopen hebt is het wel perfect.

Voor onze huidige boot hebben we gekozen om tijdens de verbouwing door te varen. Daarom was het geen optie om het hele interieur er in een keer uit te halen (mijn klustempo is te laag om in een winter weer iets bruikbaars te hebben.)
Nu hebben we gekozen voor het op de huid plakken van Armaflex.
Laatst bewerkt: 17 nov 2020 08:01 door swblom. Reden: typo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 17 nov 2020 21:16 #1228763

Heel erg bedankt voor je antwoord!
O jee.... dat klinkt als de hele boot strippen....
Ahum, nogal wiedes natuurlijk..... huis was misschien toch makkelijker :)

Nogmaals dank, Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 18 nov 2020 08:22 #1228818

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6755
Tweekomponenten pur heb je ook in doehetzelf pakketjes. Heb net twee van deze dingetjes leeg gespoten op de laatste moeilijke hoekjes. https://polyestershoppen.nl/polyurethaanhars/spuitbaar-pu-schuim-240.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 18 nov 2020 10:44 #1228847

Houd er wel rekening mee dat je om zoiets zelf te doen in een besloten ruimte als bijv. een boot een adembescherming moet dragen , bijv. deze:https://www.polyservice.nl/persoonlijke-bescherming/574-3m-halfgelaatmasker-6200-4046719375912.html#/591-maat-6200_medium_6051_a1
Tweecomponenten polyurethaan geeft is erg giftige dampen af ( o.a. isocyanaat) zolang het nog niet uitgehard is .
Uiteraard ook beschermende kleding( bijv. wegwerpoverall ) , handschoenen en veiligheidsbril.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 18 nov 2020 14:54 #1228908

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6112
Denk dat onafhankelijke ademlucht beter is.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 18 nov 2020 17:10 #1228939

  • vribo
  • vribo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 400
Wij hebben goede ervaringen met Bakker isolatie bv in Putten.
Komen op locatie.
Succes
Je moet zeilen
op de wind van vandaag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 18 nov 2020 18:18 #1228962

Jutter schreef :
Denk dat onafhankelijke ademlucht beter is.
Precies, YellowBoat zegt het zelf al "besloten ruimte", dan moet je niet gaat lopen kloten met een filtermaskertje.
Laatst bewerkt: 18 nov 2020 18:19 door CaptainRob.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 19 nov 2020 08:29 #1229098

CaptainRob schreef :
Jutter schreef :
Denk dat onafhankelijke ademlucht beter is.
Precies, YellowBoat zegt het zelf al "besloten ruimte", dan moet je niet gaat lopen kloten met een filtermaskertje.

Een "besloten"ruimte betekent niet persé een "afgesloten" ruimte hoor maar een relatief ruimte met ventilatie via bijv. openstaande deuren of ramen of afzuiging .
In een ruimte zonder voldoende ventilatie is inderdaar een masker met externe luchtoevoer noodzakelijk .
Maar ik denk niet dat je een boot helemaal gaat afdichten als je daarin aan de gang gaat.Eerder in tegendeel.
Overigens , schilder of repareer jij je ( polyester) boot aan de binnenkant ook met een persluchtmasker?
Zeker PU verfsoorten ( ook de eencomponent) bevatten net zo goed isocyanaat of andere gevaarlijke uitdampende vloeistoffen , om over styreen en epoxy( vooral de harder) amar te zwijgen.
Ad
Laatst bewerkt: 19 nov 2020 08:31 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 19 nov 2020 20:26 #1229313

  • swblom
  • swblom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 920
Bij PUR spuiten komt best wel een beetje nevel vrij. Liefst sluit je dus de hele boot af als je niet hier en daar een waas van PUR op je dek of in de kuip wil.
Bij ons was dat ook het advies van de spuiter. De heren gingen er in met persluchtmaskers en achter hen ging de deur dicht.
Laatst bewerkt: 19 nov 2020 20:27 door swblom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 21 nov 2020 19:44 #1229987

Heel erg bedankt voor al jullie reacties tot nu toe! Super helpend!
Ik zit nooit op een forum, maar dit is een leuk forum!

Groet vanuit prachtig Lauwersoog, Margreet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 04 okt 2022 06:50 #1427563

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Oud topic, toch maar wat leven in blazen. Deze winter gaat een deel van het interieur er uit en komt er voor 80% het zelfde weer in. Echter spaanplaat gaat er uit en komt watervast multiplex voor terug op de plekken zoals banken/ kastjes. De vertikale delen die dwars of de centerline staan zeg maar de dwarsschotten wou ik van multiplex met HPL maken echter gezien te prijs twijfel ik nog of het niet wit geschilderde schotten worden.

KWa isolatie zit er nu 10mm schuimplaatjes op het dak dat valt er op veel plaatsen af. Zowel aan BB als SB zitten houten latten op grond hout geschroefd hier achter zit ook dezelfde isolatie maar dan los. Daar boven is het geschilderd staal dit is een deel van de romp. Dan een geïsoleerd dek vervolgens weer kaal staal van de opbouw en dan dak. Al het staal staat netjes in de verf. Het schuim ga ik vervangen door armaflex of soort gelijk gesloten schuim. Het zijn relatief kleine oppervlaken. Echter voor het deel wat nu kaal staal is het een enorme klus om alles eerst van grondhout te voorzien en vervolgens compleet te moeten aftimmeren.

De stalen delen zou ik enkel willen bekleden tegen condens dus weinig dikte en een lagere isolerende waarde kan hier volstaan. We gebruiken de boot vooral van eind april tot midden september een extra slaapzak is in voor en na seizoen hoe we warm blijven echter druppels op je hoofd zijn niet fijn aan het begin van de ochtend. Nu zie ik veel naaldvilt, softtex en via vynl heeft ook een wand bekleding. Het spul van via vynl vind ik te plastic voor een stalen boot. Het zachtere uitstaling warmere aanraking trekt mij naar naaldvilt of softtex. Heeft iemand ervaring met beide en weet de voor en nadelen. Nog een ander alternatief wat condens tegen gaat en direct als afwerking kan dienen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 04 okt 2022 07:30 #1427581

FKZ schreef :
Oud topic, toch maar wat leven in blazen. Deze winter gaat een deel van het interieur er uit en komt er voor 80% het zelfde weer in. Echter spaanplaat gaat er uit en komt watervast multiplex voor terug op de plekken zoals banken/ kastjes. De vertikale delen die dwars of de centerline staan zeg maar de dwarsschotten wou ik van multiplex met HPL maken echter gezien te prijs twijfel ik nog of het niet wit geschilderde schotten worden.

KWa isolatie zit er nu 10mm schuimplaatjes op het dak dat valt er op veel plaatsen af. Zowel aan BB als SB zitten houten latten op grond hout geschroefd hier achter zit ook dezelfde isolatie maar dan los. Daar boven is het geschilderd staal dit is een deel van de romp. Dan een geïsoleerd dek vervolgens weer kaal staal van de opbouw en dan dak. Al het staal staat netjes in de verf. Het schuim ga ik vervangen door armaflex of soort gelijk gesloten schuim. Het zijn relatief kleine oppervlaken. Echter voor het deel wat nu kaal staal is het een enorme klus om alles eerst van grondhout te voorzien en vervolgens compleet te moeten aftimmeren.

De stalen delen zou ik enkel willen bekleden tegen condens dus weinig dikte en een lagere isolerende waarde kan hier volstaan. We gebruiken de boot vooral van eind april tot midden september een extra slaapzak is in voor en na seizoen hoe we warm blijven echter druppels op je hoofd zijn niet fijn aan het begin van de ochtend. Nu zie ik veel naaldvilt, softtex en via vynl heeft ook een wand bekleding. Het spul van via vynl vind ik te plastic voor een stalen boot. Het zachtere uitstaling warmere aanraking trekt mij naar naaldvilt of softtex. Heeft iemand ervaring met beide en weet de voor en nadelen. Nog een ander alternatief wat condens tegen gaat en direct als afwerking kan dienen.

Condens onstaat juist door het temperatuur verschil. Isoleren tegen alleen de condens (en niet tegen de kou) kan dus niet. Condens onstaat omdat de warme vochtige binnenlucht afkoelt in contact met de het koude oppervlak van de stalen huid. Hoe minder isolatie des te groter de kans op condens is. Met een dunne laag zal je wel iets kunnen voorkomen maar een dikke laag (lees betere isolatie waarde) is altijd beter. Belangerijkste lijkt me dat je een materiaal hebt wat geen vocht opneemt, want als je dan toch wat condens hebt wordt (en blijft) het nat. De isolatie waarde wordt dan steeds minder en de boot weer steeds natter.
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 07:37 door JeroenFemke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 04 okt 2022 08:01 #1427592

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1180
Dat begrijp ik de vraag is of de genoemde producten genoeg isoleren tegen condens. Met als er wel condens is dit niet in druppels verzameld en dan drupt. Wol en ook vilt en andere materialen kunnen vocht opnemen wat eigenlik ook condens is echt zal het dan daar blijven ipv druppen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 04 okt 2022 08:33 #1427606

Vilt neemt gewoon water op. Dan drupt het misschien eventjes niet (dagen, weken, maanden) maar hoe natter het wordt des te slechter de isolatie en uiteindelijk is het gewoon zeiknat. Daarnaast is het ook niet handig met een stalen boot (omdat het topic "stalen intrieur isoleren" heet ben ik daar vanuit gegaan) naast dat het waarschijnlijk ook gaat schimmelen op den duur. Bij die andere twee staat niet dat het isoleert. Het zal dus weinig doen met het temperatuur verschil en dus ook weinig doen tegen condens.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Stalen interieur isoleren 04 okt 2022 08:43 #1427612

In ons (polyester) bootje heb ik, als experiment, de binnenkant beschilderd met een licht isolerende en vochtregulerende muurcoating, en sindsdien geen condens meer op die delen (wel nog vallen de druppels van het luik, daar moet ik nog wat op verzinnen).
Rob
Albin 82 MS te Benedensas (wsv Volkerak)
Laatst bewerkt: 04 okt 2022 08:43 door RobertWalter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl