Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: 40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 15:51 #639358

  • Tony2920
  • Tony2920's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7638
Een optie zou zijn, die kiezels erin en dan een laag epoxie erover/ertussen.
De epoxielaag zou dan de ballaskeien fixeren. Maar let op eerst even bespreken met iemand die hier ervaring mee heeft, want vermoedelijk zijn er aan deze methode ook nadelen.
I run a tight . . .
Shipwreck !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 16:08 #639359

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Kiezels is veel te licht. Ik zou toch echt voor staal gaan.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 16:45 #639365

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 29148
Lood en lood, hoewel lood ook een goed idee is.
Uranium-238 is ook heel geschikt als balast, het schijnt dat daar wel wat nadelen aanvast zitten :silly:

Verstuurd vanaf een te kleine terrorfoon op de Noordzee, typ fouten zijn dus standaard.
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 16:56 #639367

Het is maar net hoeveel ballast je nodig hebt. Lood, staal, beton, epoxy met kiezels, het kan allemaal...
_______,./),__________
Let me never make the mistake of dreaming I am proscecuted whenever I am contradicted - R.W. Emmerson
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 18:56 #639378

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Voor ballast is kiezel een slechte keus. Een kuub weegt zo'n 1,5 ton. Kijk maar eens naar gewichtiger materiaal voor ballast. Op zoek naar een speltprikgrote zwart gat zou de boot laten zinken maar ongetwijfeld voldoet lood ook wel. Plaats die zeven ton lood die je nu al hebt maar elders in de boot. Zal ook al schelen.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 19:21 #639381

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15784
Misschien beginnen met een ordentelijke zoektocht naar gegevens over de balastkilo's volgens het ontwerp. Dan wellicht nog een stevige rekensom laten maken naar het gewenste aantal kilo's naar de huidige inzichten en gecorrigeerd ter compensatie van de verwijderde water en dieseltank. En dan eens gaan kijken wat je in je kiel knikkert ipv tien ideeen het www inschieten zonder enige informatie over type schip, gewenst gebruik en interpunctie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 19:36 #639382

Er uit hakken, schoonmaken, repareren, conserveren, opnieuw er in kieperen met een beetje verse beton en je kan er weer 40 jaar tegenaan.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 27 juni 2015 22:14 #639422

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Daar zat ik ook aan te denken. Als de boot nu goed zeilt zou ik niet al te veel experimenteren met het ballastgewicht. Lood is handig maar duur. Vooral interessant als je hetzelfde gewicht maar met minder volume wilt bereiken, of met hetzelfde volume meer gewicht. Het eerste lijkt niet aan de orde, het tweede ook niet, je hebt ruimte genoeg zo proef ik uit je verhaal.

Die ponsdoppen zitten er niet voor niets in, die schroeven de soortelijke massa van de beton flink op. Ze vervangen door grind van het strand zou ik niet doen, beton bestaat al uit grind, zand en cement. Het vergroten van het percentage grind verstoord de korrelverdeling, met als gevolg een slechtere verdichting en daarmee juist een lagere soortelijke massa dan van beton met een optimale korrelverdeling. Nog los van al het zeezout wat je met de strandkiezels meeneemt. Zand en grind wat voor beton gebruikt wordt komt soms ook uit zee, maar wordt eerst met zoet water gespoeld om het te ontdoen van zout.

Het voorstel van Noballast is dus zo gek nog niet.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 27 juni 2015 22:17 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 28 juni 2015 11:30 #639516

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Wel dank jewel voor al jullie reakties, het heeft mijn hoofd weer op hogere versnelling gezet en dichter bij de oplossing, het schip is een suncoast 48 ft en al veel zwaarder uitgevoerd dan origineel, geen 17 ton maar 30, het zeilt perfect, wel heb ik wat wind nodig. Dus minder of meer ballast is denk ik niet te belangrijk, zolang het een beetje ok verdeeld is en dat is waar ik naar zoek.Het achterschip heeft al meer ballast verloren.(de cement en ponsdoppenellende van vroeger) De 7 ton lood is er ingegoten, dus dat blijft eeuwig waar het is, in het midden op de bodem.Maar was het bijna vergeten, ja heb loodbroodjes, waar de watertank was en nu onder de extra ankerketting, dus dat gaat eruit en word met cement ingemetseld in wat ik er nu uitsnij, want daar kan je nooit meer bij .ga dan misschien de oude ponsdoppen schoonmaken en in plastic jerrycans in dat gedeelte zetten en later kan daar ooit een flexible watertank in , dat is bereikbaar daar voor verandering.Het begint geloof ik allemaal een beetje helderder te worden wat ik moet doen. Dus binnenkant van de nieuwe platen in de 2comp.verf, broodjes rangschikken een laag cement broodjes rangschikken een laag cement, gewicht wat eruit gaat en nieuw in, zal ik wegen.en dan de plaat aan de anderekant erin lassen en dan moet de klus geklaard zijn, ? Dit klinkt als een plan?, Maar ik ben huiverig voor de cement, is het niet een staalvreter, zoals hout en roestvrijstaal?, moet ik er op het laatst nog iets van olie in gieten voor extra bescherming van het staal?, of is verf en dan cement goedgenoeg? Deze week word de plaat er uitgesneden en zal melding geven van wat er precies achteruit komt. met vriendelijke groetjes en bedankt voor het meedenken, ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 28 juni 2015 11:57 #639526

  • CeesH
  • CeesH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 296
Of vervangen door beton met RVS Ponsdoppen;

Lood, IJzer & RVS Ponsdoppen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 28 juni 2015 12:51 #639544

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Cement op staal heeft een uitstekende corrosiewerende werking. Mede daarom is de combinatie betonstaal - beton zo succesvol.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 28 juni 2015 13:10 #639546

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Zorg er alleen voor dat je hem afsluit. Problemen ontstaan pas als er vocht op komt, wat gaat roesten waardoor je een kier krijgt waar weer water in komt etc. Eenmaal water eronder komt het er niet meer uit, maar de eerste keer heeft het ook 40 jaar gezeten ;-)
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 28 juni 2015 16:13 #639588

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6994
Misschien niet helemaal on-topic, maar in mijn SAGA20 motorbootje is extra ballast aangebracht in de vorm van brokken ijzererts verpakt in oude auto- of motorfiets binnenbanden die aan de einden zijn afgebonden. Het zijn een soort worsten geworden die lekker laag in de bilge liggen. Toaalgewicht plm 200 kg terwijl het oorspronkelijke gewicht plm 1200 kg was. Kennelijk is dit gedaan om wat meer stabiliteit te krijgen in zeegang. Ijzererts lijkt mij een goed alternatief voor ponsdoppen.
Laatst bewerkt: 28 juni 2015 16:16 door jerry. Reden: Typfout
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 29 juni 2015 07:58 #639804

  • Bant
  • Bant's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 545
Als je boot al 13T! zwaarder is dan hij hoort te zijn, heb je dan nog wel extra ballast nodig? Waar zit al dat extra gewicht nu?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 29 juni 2015 09:21 #639837

jerry schreef :
Ijzererts lijkt mij een goed alternatief voor ponsdoppen.

Is allen wel een stuk lichter dan ijzer nl ,losgestort) ongeveer 3,3 tegen ijzer 8.
Niet echt geweldig als ballast dus.
Alleen roesten zal het niet want het is al ijzeroxide ;)
Hoe dan ook, beste ballast is lood.Dat heb je ook als hagel (duur) of snippers bijv. www.lood.nu/Webwinkel-Product-...ers-Zak-a-15-kg.html
Heel goed in te gieten met epoxy lijkt me.
Dan houdt je een soortelijk gewicht over van , geschat iets van 8.En dat roest nooit.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 29 juni 2015 09:30 #639841

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Het moet wel op Tenerife te krijgen zijn YB, anders wordt het een duur vrachtje om daar af te laten leveren door de webshop :S
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 04 juli 2015 14:10 #641222

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Bedankt voor de reakties iedereen, de binnenbandworstenidee spreekt me wel aan, in ieder geval de plaat is er nu uitgesneden 1m bij 1m en alles was volgepakt met ponsdoppen, die heb ik er uitgehakt en tot grote tevredenheid is de plaat eigenlijk niet slecht at all, maar ja inderdaad een rotte plek is al teveel, dus dit is eigenlijk de beste oplossing, maar de plaat aan de andere zijde is ook perfect dus die kan blijven zitten op een of twee plekken onderaan na.Wil alles goed schoonmaken en checken, in de verf en dan verplaats ik loodbroodjes met cement naar dit gedeelte en alles word dichtgelast, word dus wel vrij dicht bij het lood gelast en de cement,!. De ponsdoppen, gaan dan naar een ander gedeelte in de kiel, waar ik bij kan en ja misschien verpakt in rubber of in canvaszakken, of ?? . Heeft iemand ooit van een roestvrijstalenboot gehoord?, de manager van de marina heeft een plaat staal voor me besteld en geloofde me ogen niet toen ik na mijn werk thuis kwam en 5mm 2bij 1 m roestvrijstalenplaat zag liggen, dat is spanje voor je. Vriendelijke groeten ineke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 05 juli 2015 08:12 #641317

Ik zou in ieder geval niet graag een rvs plaat aan een stalen romp lassen op een (permanent?) vochtige plaats.
Dat is vragen om ernstige galvanische corrosie .
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 06 juli 2015 10:11 #641587

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
ai yellow boat, die rvsplaat heb ik teruggestuurd, ze waren niet happy, uiteraard ,maar niet mijn fout, er gaat natuurlijk gewoon staal in. rvs en staal, hout en staal, altijd een probleem op den duur. groetjes ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 16 aug 2015 11:47 #652043

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Wel ik wil even laten weten hoe het allemaal is afgelopen, peragoschijf, flex en compressor met bikinstrument alles schoongemaakt, nog twee nieuwe plaatjes eerst aan de andere kant er ingelast, toen 450 kg loodbroodjes erin met cement vastgezet, plaat erin gelast en van boven op nogeens 3 liter polyestherresin er over heen voor kieren en afsluiten. Gedeelte van de ponsdoppen in canvasbags verpakt en deze in de rubbertubes van een oud reddingsvlot verpakt en in het kielgedeelte waar de loodbroodjes vandaan komen geplaatst. Het was een klus maar aan alles komt een eind, tevreden met het resultaat. Eind deze week terug in het water, hoera, ben moe.
Nogmaals dank voor jullie meedenken, vriendelijke groet ineke. (ps alles van binnen en buiten natuurlijk goed in de tweecomponentenlagen )
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 16 aug 2015 12:02 #652049

  • mgbgt1975
  • mgbgt1975's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6606
Top, dat wordt weer een aantal jaren probleemloos genieten.
mgbgt1975 nog steeds bekend als mgbgt1975
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 16 aug 2015 12:03 #652050

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18134
Leuk dat je even laat weten hoe het is afgelopen en fijn dat het nu bijna klaar is. Heb je misschien nog wat foto's gemaakt?
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 16 aug 2015 13:21 #652067

  • jona
  • jona's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18
Er zijn een paar fotos, die heb ikzelf nog niet en moet er inderdaad nog wat laten maken van het eindresultaat en als ik uit kan vinden hoe ze te plaatsen, ben geen computermens, zal ik ze plaatsen, dat maakt het natuurlijk wel compleet. vrgr ineke
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 19 aug 2015 21:08 #653362

Klinkt als een perfecte uitvoering vd klus, ben benieuwd naar de foto's!
Succes verder!
Ik denk dat fabrikanten van steeksleutels samen spannen als het gaat om de aantrekkingskracht van water op gereedschap... Het begint op te vallen dat altijd maat 10 overboord valt...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

40 jaar ponsdoppen in een stalen kiel en ellende 19 aug 2015 22:27 #653388

Mee eens.
Alles eruit hakken, schoonmaken, repareren, liefst met epoxy conserveren, opnieuw er in kieperen met een beetje verse beton en je kan er weer 40 jaar tegenaan.
Afdekken met epoxy en glasweefsel schijnt ook goed te werken.
Laatst bewerkt: 19 aug 2015 22:29 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.176 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl