Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Semi S-spant

Semi S-spant 24 aug 2025 18:43 #1645329

  • BvdA
  • BvdA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 310
Valt dit ook onder een semi S-spant?
Bijlagen:
Laser->Dehler 28s->Victoire 1044->Jonmeri 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 18:47 #1645331

Dat valt niet te zeggen zonder lijnenplan. Ik verwacht het wel maar in theorie zou dit nog steeds een ondiepe, platte romp kunnen zijn met heul grote kiel ;) Zoals ze Zeevalk van van de Stadt. Langsdoorsnede zegt maar een stukje.
Laatst bewerkt: 24 aug 2025 18:50 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 18:51 #1645332

Mss is dit een interessant draadje:
zeilersforum.nl/index.php/foru...en-lijnenplan#403602
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 18:54 #1645336

  • rooiedirk
  • rooiedirk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7183
amersfow schreef :
Ik zag op Sail een bootje met omschrijving; semi S spant. Wat is daar semi aan? (Het bootje van kapitein Rob voor de oudere lezers). photos.app.goo.gl/iB4NdiCLWGGgpgzW7
Bootje van kapitein rob zag er volgens mij iets anders uit :)
Bewijs:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 19:21 #1645339

De curve van het grootspant is waarschijnlijk nog de beste indicatie of iets nog een s-spant mag heten, maar ook de kimmen over de hele lengte moet je bekijken. Bij een rondspant boot neemt onder helling het volume van de romp dat bijdraagt aan het oprichtend vermogen veel sneller toe waardoor het schip zich in golven heel anders gedraagt dan een s-spant. BIj een s-spant zul je niet snel de effectiviteit van het roerblad onder helling zien afnemen.
En een s-spant heeft ook voor waterplanten 1 zwakke plek weet ik sind kort. De 2 cm van de schroefas achter de kiel waar los geraakte wateplanten zich omwikkelen om het moment je de schroef in werking zet na er eerst door heen gezeild te zijn. Voor de goede orde dat was op het Volkerak en niet op het Markermeer waar ik zonder problemen gebivakeerd heb deze zomer. Gevolgen waren dan weer niet rampzalig een halve knoop snelheidverlies en met 1 minuutje zwemmen opgelost en iederdaad die grote velden met waterplanten duw je opzij. Het zijn aan het einde van het groeiseizoen los rakende plantdelen die deels onder water drijven die dan toch ook bij een langkieler om de schroefas kunnen wikkelen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 19:48 #1645344

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Kapitein Rob kreeg om de zoveel strips weer een nieuwe boot, dan werd zijn oude door schurk Lupardi of een voor wereldlijk monster vernietigd :laugh:

O modern ingericht, dus blijkbaar ook een Blue Power inverter en Lithium accus erin.
Laatst bewerkt: 24 aug 2025 19:50 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 20:08 #1645351

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 24 aug 2025 22:21 #1645364

Leuke test, ik had hem al eens gezien. Interessant: de grootste probleem van die Sun Odyssee: roer verliest druk upwind, in deze condities, daarom loopt ie uit zijn roer, en dus met te veel hoogte tegen de golven in. Dan wil zo'n boot wel klappen. Niet zo gek; de Sun Odyssee heeft wel de breedte, maar geen dubbele roeren. Verliest dus in upwind rakken als het gaat om comfort. Zou met een echt moderne boot met 2 roeren heel anders uitpakken.

De oude S-spant zeilt soepeler, maar is wel de langzaamste upwind, en waarschijnlijk ook downwind. En was downwinds bijna niet meer bestuurbaar.

De hallberg lijkt de beste allrounder te zijn van deze 3 boten.
Laatst bewerkt: 24 aug 2025 22:23 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 05:36 #1645370

Die Vindo zou gebaat zijn bij een helmstok ipv een moeilijk bereikbaar klein stuurwieltje. Ik krijg al pijn in de rug wanneer ik die staande stuurman zie! Dat is geen specifieke langkiel-eigenschap natuurlijk.

Net zo bij de Jeanneau: een helmstok, groter (of 2…) stuurwiel(en) die je zittend op de kuiprand kunt bedienen zou beter zijn voor je rug en fysieke inspanning. Maar dan nog zie je ook halve wind, iets na 7:00 min. in de test, dat deze rompvorm zeer aktief sturen vergt en, ook niet-uit-het-roer-lopend, op de golven klapt. Sowiezo vervelende golven voor deze lengte schepen, bij langere golven op zee of grotere bootlengte zullen de verschillen in rompvorm denk ik minder naar boven komen.

Allemaal wel logisch en bekend eigenlijk wat die rompvormen voor effect hebben, zie de eerdere discussies hier over “comfortfactor”. In de haven zal de comfortfactor van de Jeanneau het hoogst zijn. En met minder irritante golven (of wanneer er gesurft kan worden) het snelst.

AndreAzuree schreef :
De hallberg lijkt de beste allrounder te zijn van deze 3 boten.
Eens
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 05:49 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 06:37 #1645375

De Vindo 40 heeft nog een romvorm die is afgeleid van de eerder gebouwde houten versie die als basis voor de mal heeft gediend. Daardoor relatief smal in kop en kont (bij houtbouw werd er erg gelet op het gewicht van de constructies aan het uiteinde van de boot brede betekent ook meer en zwaardere spanten aan het uiteinde). De Vindo 45 uit 1983 , waar ik mee vaar, is in polyester ontworpen en in verhouding breder en zou een beter vergelijk zijn met de Rassy. Sturen gaat ook voor de wind in golven goed met mijn. 45. Den dat het de Rassys uit de zelfde bouwperiode niet ontloopt. Overigens heeft Rassy destijds voor de Vindo 45 het polyesterwerk uitgevoerd en wie binnenkijkt ziet de veel overeenkomsten in de uitvoering van het timmerwerk. Wat blijft bij langkielers is dat de theoretische waterlijn vaak korter is dan bij moderne rondspant schepen bij gelijke lengte overal. Dat zie je onder bepaalde omstandigheden terug, maar in de golven niet altijd en dan blijkt de uitkomst soms verrassend anders.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 08:27 #1645410

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Wat hier niet met zoveel woorden wordt genoemd is het gegeven dat vinkielen reden zijn tot problemen, gebruik de zoekfunctie maar op ZF.
De constructie wordt ingewikkeld als de kiel lang en spits is, de kracht die de kiel bij aan de grond lopen uitoefent op de romp is enorm.
De schade aan de boot is dan fors.

Er is zelfs een speciaal topic:"en weer een kiel".
De veelal ingelamineerde kiel van een (semi) S-spant kan een klap veel beter overleven.
Als er ook nog een skeg is, is het roer ook veel beter beschermd.
Zeker ten opzichte van een spitse vinkiel met twee loshangende roeren, prima op een raceboot.
Maar een idioot ontwerp voor de meeste toerjachten.

Vinkieljachten steken in de regel dieper waardoor in Nederland de gebieden waar je kunt zeilen wat beperkter kunnen zijn.
Zelf vind ik los van de betere vaareigenschappen van een langere kiel, zoals koersstabiliteit, minder stampen over de lengteas, de gewichtsratio van vaak 50% ballast wel heel prettig.
Vooral bij 5 a 6 bft zeilt het dan gewoon nog prima.

Er past meer gewicht in zo'n (semi) lange kiel waardoor de boot wel heel lastig om te gooien wordt.
Koersstabiliteit, rustig vaargedrag zoals minder over de lengteas stampen en het vertrouwendwekkende hellen tot een graad of 15, waardoor de boot "zich in het water drukt", maken het m.i fijnere schepen.
Maar dat is louter persoonlijk.


Bij weinig wind zijn de nadelen van veel ballast en "drag" van de kiel wel een nadeel, sowieso op elke zeilboot is er dan geen zak aan.
Ook dat is persoonlijk en 100 stellingen, 200 meningen dus suum cuique!
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 08:44 #1645416

Wat is koersstabiliteit ?

Ik heb zowel vinkiel als lange S-spant kiel boten gehad.
De vinkiel (met gebalanceerd roer) stuurt licht, automaat heeft er geen moeite mee, maar helmstok even loslaten is er niet bij. Bij meer wind reageert de vinkiel boot bij de juiste trim nog steeds goed en snel op het roer

De S-spant stuurt op aan de windse koersen prima, laat zich niet snel van de wijs brengen en helmstok loslaten is ook geen probleem. Het kan de koers mooi vast houden. De stuurautomaat wordt lui.
Met wat ruimere wind en zeegang wordt het lastiger, en ook de stuurautomaat moet dan harder werken. Eenmaal van koers af wil ze het liefst door en niet terug.
Voor de wind en zeker in hoge zeegang krijgt ze een eigen willetje.

Een wat simpele beschrijving met nog wat mitsen en maren. Maar koersstabiliteit kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken.

Koersstabiel is niet altijd de koers die de schipper wil volgen ;)
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 08:54 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 08:54 #1645421

H700 schreef :
Wat hier niet met zoveel woorden wordt genoemd is het gegeven dat vinkielen reden zijn tot problemen, gebruik de zoekfunctie maar op ZF.
De constructie wordt ingewikkeld als de kiel lang en spits is, de kracht die de kiel bij aan de grond lopen uitoefent op de romp is enorm.
De schade aan de boot is dan fors.

Er is zelfs een speciaal topic:"en weer een kiel".
De veelal ingelamineerde kiel van een (semi) S-spant kan een klap veel beter overleven.
Als er ook nog een skeg is, is het roer ook veel beter beschermd.
Zeker ten opzichte van een spitse vinkiel met twee loshangende roeren, prima op een raceboot.
Maar een idioot ontwerp voor de meeste toerjachten.

Vinkieljachten steken in de regel dieper waardoor in Nederland de gebieden waar je kunt zeilen wat beperkter kunnen zijn.
Zelf vind ik los van de betere vaareigenschappen van een langere kiel, zoals koersstabiliteit, minder stampen over de lengteas, de gewichtsratio van vaak 50% ballast wel heel prettig.
Vooral bij 5 a 6 bft zeilt het dan gewoon nog prima.

Er past meer gewicht in zo'n (semi) lange kiel waardoor de boot wel heel lastig om te gooien wordt.
Koersstabiliteit, rustig vaargedrag zoals minder over de lengteas stampen en het vertrouwendwekkende hellen tot een graad of 15, waardoor de boot "zich in het water drukt", maken het m.i fijnere schepen.
Maar dat is louter persoonlijk.


Bij weinig wind zijn de nadelen van veel ballast en "drag" van de kiel wel een nadeel, sowieso op elke zeilboot is er dan geen zak aan.
Ook dat is persoonlijk en 100 stellingen, 200 meningen dus suum cuique!


Mij band was laatst lek. Hebben houten wielen geen last van...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 09:01 #1645423

Zo’n 25 jaar geleden had ik een overnaadse vurenhouten Deense Junior met een oud gaffeltuig. Nog geen 6 meter lang, gebouwd in 1954. Veel trager kan het niet, volgens de boekjes.
Maar wàt een fijn bootje! Ongeacht de windsterkte, koers of golfslag, het bootje was altijd met een pink bestuurbaar, liep nooit uit het roer en verlijerde niet waarneembaar.
M’n vriendin en ik hebben een keertje met een wedstrijd meegedaan vanaf de Kuilart. Omdat mijn vriendin absoluut geen zeilster was (en is), nam ik bij elke overstag de tijd: eerst moest zij maar eens rustig gaan verzitten, dan op het gemakje de goede fokkeschoot opzoeken en als dat gelukt was, dan trokken we de schoten eindelijk aan. Ondanks dat zijn we tweede geworden.
Het gebrek aan snelheid werd grotendeels gecompenseerd door het gebrek aan verlijeren. Bij de kruisrakken wonnen we, bij de ruime rakken werden we ingehaald.
Schippers schoffelen niet
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 12:04 #1645474

H700 schreef :
W
Ook dat is persoonlijk en 100 stellingen, 200 meningen dus suum cuique!

Fijn dat je dat er even bij zegt ;) Ik heb liever een raceboot ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 12:05 #1645476

Noballast schreef :
Wat is koersstabiliteit ?

Ik heb zowel vinkiel als lange S-spant kiel boten gehad.
De vinkiel (met gebalanceerd roer) stuurt licht, automaat heeft er geen moeite mee, maar helmstok even loslaten is er niet bij. Bij meer wind reageert de vinkiel boot bij de juiste trim nog steeds goed en snel op het roer

De S-spant stuurt op aan de windse koersen prima, laat zich niet snel van de wijs brengen en helmstok loslaten is ook geen probleem. Het kan de koers mooi vast houden. De stuurautomaat wordt lui.
Met wat ruimere wind en zeegang wordt het lastiger, en ook de stuurautomaat moet dan harder werken. Eenmaal van koers af wil ze het liefst door en niet terug.
Voor de wind en zeker in hoge zeegang krijgt ze een eigen willetje.

Een wat simpele beschrijving met nog wat mitsen en maren. Maar koersstabiliteit kan zowel in je voordeel als in je nadeel werken.

Koersstabiel is niet altijd de koers die de schipper wil volgen ;)

Bij mij kun je ook prima het roer (beide roeren) los laten. Vrij koersstabiel, meestal een beetje loefgierig, boot draait dus heel langzaam richting wind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 12:21 #1645480

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4101
Folkboat gebouwd door Kroes Kampen. Diep in de kuip met elleboogje ontspannen op de helmstok. Ook als het rookte onder behoorlijke helling. Was rond 1970 tijdens een of andere Ijsselmeerrace. Nog geen dijk tussen Enkhuizen en Lelystad. :cheer: Geen fontijnkruid ;)
Laatst bewerkt: 25 aug 2025 12:37 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 14:27 #1645521

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
Het zal wel. De meeste boten varen niet uit boven de 18kpn.
Althans, ik zie er dan weinig nog gaan.
Voor de meeste gebruikers tellen heel andere zaken zoals ruimte, een koelkast of een zwemplateau.
En dat is ook prima.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 14:41 #1645526

Mijn boot heeft veel ruimte, een koelkast en een enorm zwemplateau. En toch zeilt ze het lekkerst bij 18 knoop wind of meer.

Kortom, de ene boot is de andere niet....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 15:51 #1645553

…en smaken verschillen en iedereen hier heeft een self fulfilling prophecy!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 25 aug 2025 15:53 #1645556

En dat is ook logisch, want waarom zou je in een boot blijven rond varen die je niet leuk vindt? :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 29 aug 2025 11:35 #1646322

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6873
amersfow schreef :
Kapitein Rob kreeg om de zoveel strips weer een nieuwe boot, dan werd zijn oude door schurk Lupardi of een voor wereldlijk monster vernietigd
DE Vrijheid uit de strips heeft dan ook nooit bestaan, maar de zeiljachten waren geinspireerd door het jachtje van de tekenaar zelf, en dat is deze noorse jol:
www.peter-schouten.nl/restaura...rse-jol-Vrijheid.htm
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Semi S-spant 29 aug 2025 17:14 #1646398

De oorspronkelijke naam van 'De Vrijheid' was 'Almare'. Ze kwam regelmatig op Schokland.




Laatst bewerkt: 29 aug 2025 17:28 door Jollenbaas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 29 aug 2025 17:26 #1646399

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1786
En Kapitein Rob deed dat zonder stuurautomaat of windvaan!
Zat Skip aan het roer als Rob een dutje deed?

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Semi S-spant 29 aug 2025 18:26 #1646409

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 276
Geweldig speurwerk, chapeau duimpje

Koers tov de werkelijke wind kan met de zeilen redelijk autonoom denk ik. Stuurautomaten kwamen rond 1950, als ik me niet vergis gebruikte Tristan Jones er 1 rond 1970 (The incredible voyage,het mooiste boek evar)
Laatst bewerkt: 29 aug 2025 18:35 door amersfow.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.184 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl