Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: feeling 850 Club

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:22 #219719

Een sw van 95 voor een boot van 8.5 meter lijkt me pretty impossible..
Overigens, na een beetje googelen kom ik op een SW van 106 en een van 108.5 voor de Feeling 850 / Kelt 850, lijkt me een stukje realistischer.
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 10:24 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:23 #219721

waverider82 schreef :
Een sw van 95 voor een boot van 8.5 meter lijkt me pretty impossible..

Stel dat ie 100 is....is het nog dik ok voor onze zeilwensen..sangria had 105....
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 10:43 door bredezeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:24 #219722

De sangria had 111.5 en de Feeling 850 waarschijnlijk 106 - 108.
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 10:25 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:25 #219724

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Kan best hoor..

J-22 - 97
J-24 - 96.5
J-80 - 91
J-27 - 91
J-29 - 90


Hij zal onder spi dus wel kunnen planeren, en zal dus wel een stuk(je) lichter/wiebeliger zijn dan een gemiddelde 27/28 voeter. En de kiel omhoog heeft natuurlijk wel consequenties voor het aan de wind zeilen, wat je op de Randmeren best wel vaak moet doen...


Qua restwaarde en vooral qua courantheid is de Feeling stukken beter dan de Aloa.


EDIT: is 't een echte hefkiel, of kielmidzwaard? In het laatste geval is de sw-waarde denk ik wél een stuk lager! Zie ook de foto hier (verschillen!): sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6544
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 10:30 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:28 #219726

Dat wel, eigenlijk komt het er op neer dat TS ander zeilwater moet kiezen. Anders komt het er waarschijnlijk op neer dat ie bij windkracht 3 aan de wind moet reven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:37 #219728

beewee schreef :
Kan best hoor..

J-22 - 97
J-24 - 96.5
J-80 - 91
J-27 - 91
J-29 - 90


Hij zal onder spi dus wel kunnen planeren, en zal dus wel een stuk(je) lichter/wiebeliger zijn dan een gemiddelde 27/28 voeter. En de kiel omhoog heeft natuurlijk wel consequenties voor het aan de wind zeilen, wat je op de Randmeren best wel vaak moet doen...


Qua restwaarde en vooral qua courantheid is de Feeling stukken beter dan de Aloa.


EDIT: is 't een echte hefkiel, of kielmidzwaard? In het laatste geval is de sw-waarde denk ik wél een stuk lager! Zie ook de foto hier (verschillen!): sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6544

Het is een stuk kiel waar een midwaard uit scharniert, heb geen id hoe dat heet.... :unsure:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:38 #219729

bredezeiler schreef :
beewee schreef :
Kan best hoor..

J-22 - 97
J-24 - 96.5
J-80 - 91
J-27 - 91
J-29 - 90


Hij zal onder spi dus wel kunnen planeren, en zal dus wel een stuk(je) lichter/wiebeliger zijn dan een gemiddelde 27/28 voeter. En de kiel omhoog heeft natuurlijk wel consequenties voor het aan de wind zeilen, wat je op de Randmeren best wel vaak moet doen...


Qua restwaarde en vooral qua courantheid is de Feeling stukken beter dan de Aloa.


EDIT: is 't een echte hefkiel, of kielmidzwaard? In het laatste geval is de sw-waarde denk ik wél een stuk lager! Zie ook de foto hier (verschillen!): sailboatdata.com/viewrecord.asp?class_id=6544

Het is een stuk kiel waar een midwaard uit scharniert, heb geen id hoe dat heet.... :unsure:

En wat betekent onder spi planeren nu weer?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:50 #219731

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Het betreft dus de langzamere kiel-midzwaard versie, dan geldt die 95 (die ik al niet vertrouw) absoluut niet. Een vergelijkbare GibSea 84 heeft met vaste kiel 105, reken dus op 107-108. Maar snelheid is, als eerder gezegd, vooral van de zeilers zelf afhankelijk, en de zeilen en zeiltrim. Die paar %% sw-waarde doen er niet zo toe.

Planeren: beterzeilen.nl/zeilen/manoeuvres/planeren.html
En 'spi' is 'spinnaker'.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 10:54 #219732

beewee schreef :
Het betreft dus de langzamere kiel-midzwaard versie, dan geldt die 95 (die ik al niet vertrouw) absoluut niet. Een vergelijkbare GibSea 84 heeft met vaste kiel 105, reken dus op 107-108. Maar snelheid is, als eerder gezegd, vooral van de zeilers zelf afhankelijk, en de zeilen en zeiltrim. Die paar %% sw-waarde doen er niet zo toe.

Planeren: beterzeilen.nl/zeilen/manoeuvres/planeren.html
En 'spi' is 'spinnaker'.

Planeren wist ik wel :cheer: spinaker ook :)

merci vor je input, is allemaal erg nuttig voor ons
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:04 #219739

@bredezeiler, misschien lijkt het overigens of ik cynisch ben en al je opties om laag probeer te praten, dat is niet de bedoeling. Het lijkt me voor jou gewoon het beste om een boot met een vaste kiel die niet te diep steekt te zoeken met een voldoende ruime kuip en die ook nog aardig zeilt. Alle andere eisen gewoon overboord gooien tot je of een ander zeilwater opzoekt of meer geld hebt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:05 #219740

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Op de volgende site is veel informatie te vinden over de Feeling 850, in het Frans.


sites.google.com/site/feeling850/Home

1.10 m diepgang kom ik nergens tegen.
Er blijkt wel uit dat er 5 verschillende uitvoeringen zijn.
de 850 Quillard (= kiel) met diepgang 1.70 m
de 850 Special met kiel en diepgang 1.70 m
de 850 racing met kiel en diepgang 1.70m
de 850 DL met midzwaard (deriveur integral) diepgang 0.95-1.95 m
de 850 Club met kiel, diepgang je raadt het al: 1.70 m.

Kortom de 850 club met 110-170 diepgang bestaat volgens mij niet (deze site citerend).

En daar komt de truc:
kijk even naar de waterverplaatsing,ballast, percentage en aandewinds zeiloppervlak:
de kielversies:
Quillard 2800 - 1050 37% 44m
Special 2800 - 1050 37% 48m
racing 2600 - 1050 40% 51m
club 2800 - 1050 37% 44m
DL 3000 - 1250 42% 44m

Ook de latere midzwaardversies van Feeling hebben een relatief hoog ballastdeel omdat dit hoger zit. Het midzwaars is dus geen ballastkiel maar is om niet te loefgierig te worden en niet teveel te verlijeren. Dat maakt de feeling juist uitermate geschikt om op de randmeren te varen, al moet je rekening houden met het feit dat je met het midzwaard omhoog minder optimaal zeilt. Maar ja je komt wel overal.
Net zo goed als op de wadden, ook daar kan je heerlijk zeilen waar een kielversie vastloopt.

De aangeboden boot op de botenbank zal zeer waarschijnlijk een DL zijn met diepgang 0.95 m

gr. Bob
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 11:07 door Ienhoarn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:08 #219741

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
En de sw van 95 hoort dus bij de 'racing'. @lenhoarn: ik zie trouwens geen link...
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 11:09 door beewee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:19 #219743

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Ik ook niet ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:22 #219744

Ienhoarn schreef :
Op de volgende site is veel informatie te vinden over de Feeling 850, in het Frans.

Dat maakt de feeling juist uitermate geschikt om op de randmeren te varen, al moet je rekening houden met het feit dat je met het midzwaard omhoog minder optimaal zeilt. Maar ja je komt wel overal.
Net zo goed als op de wadden, ook daar kan je heerlijk zeilen waar een kielversie vastloopt.

De aangeboden boot op de botenbank zal zeer waarschijnlijk een DL zijn met diepgang 0.95 m

gr. Bob

Klopt mbt de diepgang

Ik hoop dat jouw conclusie mbt geschikt voor randmeren klopt,want de boot staat ons absoluut aan!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:24 #219745

lenhoarn schreef:
al moet je rekening houden met het feit dat je met het midzwaard omhoog minder optimaal zeilt
Houd je er wel rekening mee dat TS 100% van de tijd met het midzwaard omhoog zal varen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:32 #219750

waverider82 schreef :
lenhoarn schreef:
al moet je rekening houden met het feit dat je met het midzwaard omhoog minder optimaal zeilt
Houd je er wel rekening mee dat TS 100% van de tijd met het midzwaard omhoog zal varen?

Het zal toch iig tot 145 kunnen zakken..........en dan wijken we nergens af van de plaatsen waar we tot nu toe kwamen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:34 #219752

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Met dat verschil dat je nu bij vastlopen het zwaard even omhoog kunt trekken (mits je het niet krom hebt gevaren).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:39 #219753

Mij hoef je niet te overtuigen dat dit de beste keus is.
Wat ik me wel afvraag is:
Wat maakt deze boot beter dan alle andere?
Er zijn meer dan voldoende boten te vinden van die lengte die 1.4 of minder diep steken en prima zeilen waarbij je niet altijd onder het volledige potentieel van de boot hoeft te varen. Droogvallen ga je nooit op de randmeren. Wat je wel gaat met zwaard omhoog is verlijeren en minder hoog varen, terwijl, als ik beewee goed begrijp, je op de randmeren best vaak hoog aan de wind zult willen varen. Op de waddenzee heb je alle ruimte, dat vind ik een andere situatie.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:41 #219754

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Ik denk dat deze Feeling vooral op andere punten hoog scoort, het is een modern model met een heel andere indeling, en een tweepersoons bed onder de kuip. Maar de kuip is niet zo groot....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:44 #219757

Dus eigenlijk alleen op de looks scoort ie punten omdat dat bed voor TS toch niet belangrijk is (volgens z'n andere draadje).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:49 #219759

waverider82 schreef :
Dus eigenlijk alleen op de looks scoort ie punten omdat dat bed voor TS toch niet belangrijk is (volgens z'n andere draadje).

Nou,nou...not quite..

Volgens de huidige eigenaar zeilt ie geweldig (gaan we checken) en is de kuipruimte riant voor 4 personen van 1.90...en kunnen er 2 mensen languit in liggen luieren, dat was ook 1 eis van ons :)

Binnenruimte interesseert ons eerlijk gezegd niet veel...

De boot heeft wel een tijdloos design(is persoonlijk,ik weet het) maar kan ook op 0,9 diep water gevaren worden...

al met al komt ie op mij kwalitatief beter over dan een Aloa...maar we moeten ,m nog in het echt zien natuurlijk..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:51 #219760

beewee schreef :
Met dat verschil dat je nu bij vastlopen het zwaard even omhoog kunt trekken (mits je het niet krom hebt gevaren).

true!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 11:56 #219761

Ik trek niet in twijfel dat ie geweldig zeilt, maar dat zal die vooral met het zwaard naar beneden doen en hoog aan de wind zeilen is niet het beste punt van midzwaardboten. Dat 2 personen van 1,9 in de kuip liggen dat lukt in de meeste boten wel, of je moet echt een mini kuip hebben.
Dat kwalitatief beter vraag ik me af, ik denk dat ze vergelijkbaar zijn. In ieder geval heb je 1 onderdeel dat een stuk sneller kapot kan dan normaal: de kiel.
Laatst bewerkt: 05 sept 2011 11:56 door waverider82.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 12:00 #219762

waverider82 schreef :
Ik trek niet in twijfel dat ie geweldig zeilt, maar dat zal die vooral met het zwaard naar beneden doen en hoog aan de wind zeilen is niet het beste punt van midzwaardboten. Dat 2 personen van 1,9 in de kuip liggen dat lukt in de meeste boten wel, of je moet echt een mini kuip hebben.
Dat kwalitatief beter vraag ik me af, ik denk dat ze vergelijkbaar zijn. In ieder geval heb je 1 onderdeel dat een stuk sneller kapot kan dan normaal: de kiel.

Bij de Sangria rolde je er makkelijk af :)


mbt de kiel: we zullen zeker voorzichtig doen ...eerst maar eens rustig met de dieptemeter kijken waar we voluit kunnen zeilen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: feeling 850 Club 05 sept 2011 12:40 #219773

  • Ienhoarn
  • Ienhoarn's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 251
Nou lijkt het net of het water van de randmeren een vijver is waar je altijd met de kiel omhoog moet varen. Nou dat valt wel mee.
En je kan een kielmidzwaard niet vergelijken met een vaste kiel van 1.40 m.
Juist die halve meter in het geval van de 850 maakt het verschil tussen wel (bijna) overal op de randmeren varen of toch meer in de vaargeul, ook met 1.40.

Je koopt een kielmidzwaard juit voor die speciale eigenschap: droogvallen en varen 'weg van de snelweg'. Daarmee sluit je een compromis met betrekking tot het (zeer) hoog varen aan de wind en het aan de windse zeilopppervlak. Ook zal je iets sneller moeten reven.

het varen met het midzwaard omhoog is misschien niet optimaal maar zeker geen drama (althans niet met mijn 36)maar wat is het fijn om het fransche gaatje te verkennen en vanuit het zuidelijkste puntje rechtstreeks naar Texel te varen zonder op te kruisen of te motoren tussen de SO-boeien.

Ik bedoel maar:

Kies je vaargebied en wat je met je boot wil doen.
Wil je na twee jaar aleen op het ijsselmeer en met hoog water door de Boontjes varen, of scherp willen opkruisen, dan kan je wellicht beter een kieljacht kopen.

Wil je droogvallen, op plekjes komen waar anderen niet komen enz. kan je een kmz overwegen

gr. Bob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.262 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl