Beste Jan,
Altijd leuk te lezen, de belangstelling voor een Hurley 800. Persoonlijk vind ik de Hurley 800 een eerlijke boot, in die zin dat de algehele staat zowel van buiten als van binnen zichtbaar en toegankelijk is: geen binnenschalen en dubbele bodems, bij het openen van de luiken is het gehele scheepje op de huid te zien, ook de ingelamineerde schotten en wrangen. Uitgezonderd dan de kiel en de roerscheg.
De meeste Hurley’s zijn uitgevoerd met een stalen mastondersteuning, deze is weliswaar afgedekt met houten panelen, maar van onderaf zichtbaar, zowel vanuit de kajuit als vanuit de voorpiek. Er zijn een aantal Hurley’s met een houten (i.p.v. staal) mastondersteuning gebouwd, maar deze hebben een langsscheepse kombuis en een doorgang naar de voorpiek meer in de zijde, de mast staat dan meer op de midscheepse deurpost. Bij de ‘Classic’ uitvoering is het bij mijn weten altijd staal.
De meeste zeilers zijn tevreden met hun Hurley 800, de scheepjes zijn degelijk gebouwd, zowel wat betreft het polyester casco als het houten interieur, maar er zijn wel verschillen, een aantal Hurley’s zijn door eigenaars zelf afgebouwd, maar constructief heeft de casco-bouwer het belangrijkste werk gedaan.
De Hurley 800 zeilt en vaart gemoedelijk en stabiel, mede door de lange kiel in S-spant, is prima alleen / solo te zeilen, is geen ‘supersnelle’ zeiler maar komt gewoon goed vooruit, zeker wanneer je aandacht geeft aan de trim, o.a. met genuarails, giekneerhouder en achterstag.
Hoe het bij een Dehler 28 of een Etap 28 is weet ik niet, maar bij de Hurley 800 is er een behoorlijke stahoogte, wij ervaren de vier slaapplaatsen als ruim. In ieder geval ruim voor een scheepje van 8 meter. Geldt ook voor de kuip.
De Hurley is prima geschikt voor IJsselmeer en Waddenzee (niet voor droogvallen
) .
Johan