Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Dehler 31

Re: Dehler 31 09 juli 2014 14:13 #531383

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Basnic schreef :
Waarom heb je interesse in een D31 en niet in een D28 of D34?

D28 is wat kleiner nietwaar? D34 overweeg ik ook,

gr Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 14:16 #531384

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
WhiteMagic schreef :
Ik heb wat barstjes rondom mijn luiken in het plastic en dat is wat verkleurd..meer gelig dan wit. Niet echt spannend...ga er zelf binnenkort de spuitbus overheen halen.
De mast ankerplaten hebben ze inderdaad voor gewaarschuwd en dat kan kloppen, zelf heb ik er geen last van.
Op mijn binnenschaal zelf zitten overigens geen scheuren of barsten, maarja dat kun je zelf zien tijdens je bezichtiging ;)

Mijn dehler komt uit '87.

Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!

Nu vraag ik me af, gezien het feit dat die binnen schalen dus al gevoelig zijn voor veroudering, hoe zouden deze binnen schalen het uithouden in de Zweedse winters?

gr Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 14:42 #531394

Die houden het prima uit. Plastics over één kam scheren is erg gevaarlijk ;) don't get me started on that ...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 14:49 #531395

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
boarderbas schreef :
Die houden het prima uit. Plastics over één kam scheren is erg gevaarlijk ;) don't get me started on that ...

Tuurlijk, alleen maar een vraag! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 16:08 #531406

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!



gr Udo[/quote]

Een emmer is van plastic en een boot van polyester. daar zit dus nog al wat verschil in.
Zou ook niet best zijn als boten van plastic waren want dan zouden ze in Zweden 's winters allemaal "verkruimelen".
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 17:19 #531426

  • dehler
  • dehler's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4028
Bij een optima 101 geen enkel probleem.
Deze boven genoemde constateringen zijn er hier niet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 19:52 #531469

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
douwe schreef :
Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!



gr Udo

Een emmer is van plastic en een boot van polyester. daar zit dus nog al wat verschil in.
Zou ook niet best zijn als boten van plastic waren want dan zouden ze in Zweden 's winters allemaal "verkruimelen".[/quote]

De binnen schaal van veel Dehlers waaronder de Duetta 94, 31 (en 34?) is van ABS. Dat is wel degelijk gevoelig voor kou en scheuren. Er is echter ook een Zweedse Dehler club.
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 09 juli 2014 20:46 #531489

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
Koezt schreef :
douwe schreef :
Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!



gr Udo

Een emmer is van plastic en een boot van polyester. daar zit dus nog al wat verschil in.
Zou ook niet best zijn als boten van plastic waren want dan zouden ze in Zweden 's winters allemaal "verkruimelen".

De binnen schaal van veel Dehlers waaronder de Duetta 94, 31 (en 34?) is van ABS. Dat is wel degelijk gevoelig voor kou en scheuren. Er is echter ook een Zweedse Dehler club.[/quote]


Goed te horen! Interessant: Ik was onlangs in Damp ten zuiden van Flensburg, de plek waar de Dehler 31 crash test werd uitgevoerd. Die haven lag helemaal vol met Dehlers.
En in Nederland zien we de Dehlers ook veel.

Ik zie de wat nieuwere Dehlers wel geadverteerd hier in Zweden, maar zie ze bijna geheel nooit in de havens liggen, terwijl ik toch nog niet eens zo noordelijk woon.

Wat ik ook zie is dat de zweeds gebouwde schepen bijna nooit binnen-schalen hebben van ABS. Meestal is de romp en interieur plafond beplakt met dat ontzettend lelijke plastic struktuur behang (wat een beetje zacht aanvoelt) wat mijn ouders in Nederland in de jaren 70-tig aan de muur hadden laten plakken in ons huis. Om helemaal misselijk van te worden. Zelfs de Hallberg Rassy's hebben het! En het wordt oer lelijk naar verloop van tijd.(en smerig!)

Sommige schepen hebben zelfs systeem plafonnetjes, zoals je kunt vinden in kantoren in Nederland. Voor mijn gevoel past dit helemaal niet in een boot, maar misschien houd dit langer?

Tja, ik ben geen boten bouwer, maar de verschillende oplossingen valt mij op.

Aan de andere kant schijnen de zweedse schepen erg sterk gebouwd te zijn.

groetjes vanuit Zweden,

Udo
Laatst bewerkt: 09 juli 2014 20:49 door udo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 14:55 #531653

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
rsv schreef :
Hier ook een Dehler Optima106/34
Bij mijn schip waren ze vervangen naar 4mm.Ondanks dit deze winter toch mijn mast overboord gezeild door falende mastankerplaatjes(geen corosie of slijtage)Nu heb ik een Z Spar mast er laten opzetten,en in die mastplaaten heb ik veel meer vertrouwen.
www.dehlerzeilers.nl/pdf/mastankerplaten_uitleg

Hoe sterk was de wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 14:59 #531654

hoop spookverhalen, maar met een Dehler zit je gewoon goed..ouderdomskwaaltjes hebben we allemaal last van :P
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 15:23 #531657

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
WhiteMagic schreef :
hoop spookverhalen, maar met een Dehler zit je gewoon goed..ouderdomskwaaltjes hebben we allemaal last van :P


Hallo White Magic!
Ik kom zeker vanuit Zweden volgende week even naar en paar Dehlers kijken.
Nu nog beslissen of het 31 of 34 wordt,

Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 15:40 #531664

Ik zelf zou (uiteraard) voor de 34 gaan, mooie maat en net even wat ruimer dan de 31..Ook raak je de 34 denk ik sneller kwijt..
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 16:34 #531679

  • rsv
  • rsv's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1972
Beste Udo

Ik denk dat als je meerdere boten gaat bekijken,je wel van de kwaliteit van Dehler overtuigd wordt.

Mijn boot is van 1988 en aan de boot zelf ga je niets vinden dat er beroerd uit ziet.Alles nog in orginele gelcoat etc.
Van al die punten wat jij op noemt zoals verkleurin,inwatering,etc heb ik nog niets van ondekt.
Dat mijn mast(Selden) overboord is gegaan verandert er niets aan dat ik over de boot zeer tevreden ben.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 16:38 #531682

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
rsv schreef :
Beste Udo

Ik denk dat als je meerdere boten gaat bekijken,je wel van de kwaliteit van Dehler overtuigd wordt.

Mijn boot is van 1988 en aan de boot zelf ga je niets vinden dat er beroerd uit ziet.Alles nog in orginele gelcoat etc.
Van al die punten wat jij op noemt zoals verkleurin,inwatering,etc heb ik nog niets van ondekt.
Dat mijn mast(Selden) overboord is gegaan verandert er niets aan dat ik over de boot zeer tevreden ben.


Bedankt voor de feedback.
Als ik in dezelfde prijs klasse wil blijven dan betekent het een Dehler 31 van 1992 of een Dehler 34 van 1983. Dus voor hetzelfde geld krijg ik wel een jongere boot, hoewel kleiner.

Ik ga even voor de lol een nieuw topic openen. Laat even zien de boten die ik volgende week ga bekijken

gr Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 18:21 #531720

  • Boatlover
  • Boatlover's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 1514
34 is mooier van lijn. Als de 31 naast de 34 ligt dan is het vrijboord van de 31 hoger...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 10 juli 2014 20:07 #531752

dehler 34 van eind jaren 80 vind je ook voor dat bedrag...dat de vraagprijs nu hoog is, betekend nog niet dat er niet vanaf kan ;)
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 11 juli 2014 05:33 #531802

Ik zeil nu 3 jaar met een Dehler 31 van 1990. Bij aankoop nieuwe zeilen erop. Mijn ervaringen: degelijk gebouwd. Alles werkt gewoon, geen loszittende vloerdelen etc. Redelijk vlotte zeiler. Met ondiepe kiel (vaar veel in Friesland) uiteraard niet heel hoog aan de wind. Heel ruime bakskist. Met kinderen groot voordeel van 2 afgesloten hutten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 13 jan 2015 11:33 #586888

Hoe kun je zien bij een Dehler 31 dat de mastankerplaatjes niet meer goed zijn dan? heeft iemand daar een afbeelding van?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 13 jan 2015 11:50 #586890

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8147
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 21 feb 2015 22:07 #599199

Zie het verhaal over mijn mastankerplaten op een D31:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Dehler 31 13 feb 2016 17:12 #705412

  • udo
  • udo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 209
douwe schreef :
Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!



gr Udo

Een emmer is van plastic en een boot van polyester. daar zit dus nog al wat verschil in.
Zou ook niet best zijn als boten van plastic waren want dan zouden ze in Zweden 's winters allemaal "verkruimelen".[/quote]


Ik heb dus in zomer 2014 een Dehler 31 in Nederland gekocht en nu ligt de boot bij mij in Zweden.
Het plafond van ABS is echt een ramp! Na een paar weken tussen de -16C en -19C gehad te hebben, heb ik nu een forse scheur in mijn plafond van zo ongeveer 40 cm lang.

Echt een ramp!

Udo
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 14 feb 2024 15:46 #1541143

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
even een oud draadje opgepikt,

heeft iemand ervaring met de ondiepe kiel versie?
1.15 lijkt me erg ondiep maar de kiel zelf is in de lengte richting langer zodat nat oppervlakte en gewicht hetzelfde is las ik ergens. klopt dat?
en hoe zal dit in beetje golfslag op bv IJsselmeer gedragen tov 1.45 koel?

alvast dank voor t meedenken,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 14 feb 2024 18:01 #1541161

Je zou eigenlijk moeten vragen wie met béide versies ervaring heeft, aangezien de meeste mensen tevreden zijn over de zeileigenschappen van hun boot, hun zeilmaker etc.

Dat het nat oppervlak gelijk is zegt niet zoveel (dat is zelfs groter bij de ondiepe versie): het gaat over de ligging van het zwaartepunt en het lift-genererend vermogen van een kiel. Die is sterk afhankelijk van de "aspect ratio" van de kiel, en die ligt bij de diepe versie een stuk hoger. Over het resultaat kan ik niets zeggen uiteraard - je vraagt terecht ook naar erváringen niet naar meningen ;) Maar van de Stadt ontwierp voor zover ik weet geen beroerd zeilende boten.

Misschien kun je testen terugvinden; hopelijk hebben de testers dan op voldoende boten gevaren om wel iets "vergelijkends" te kunnen zeggen!

Laatst bewerkt: 14 feb 2024 18:04 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Dehler 31 15 feb 2024 20:48 #1541372

  • dolder
  • dolder's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 982
@nachtvlinder,
Dank voor je toelichting en de afbeelding! Ik heb op Duits segelforum.de ook wat meer info gevonden. Er wordt daar ook een vergelijking gemaakt in de "yardstick" waarde en beide versies ontlopen elkaar niet veel.
En daar zijn geen klachten te vinden van mensen met 1.15 kiel, wat je zegt... vd stadt zal geen slecht zeilende boten ontwerpen.

Maar ervaringsverhalen blijven welkom! Lastig voor te stellen hoe zo'n boot zal varen en "voelen" in zeg 5 bft op IJsselmeer.
Ik vaar nu in een seamaster 815 (holman&pye) van 27 voet met 1.40 diepgang. De seamster heeft hetzelfde gewicht als de grotere dehler: 3.2 ton. Hoe zal doe dehler zich gedragen tov de seamaster op het IJsselmeer met golfslag?




Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Laatst bewerkt: 15 feb 2024 22:42 door dolder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.171 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl