Koezt schreef :
douwe schreef :
Tja wat betreft binnenschaal kan verkleuren of zelfs scheuren: Ik woon in Zweden ten zuiden van Stockholm. Het valt mij op hoe plastic emmers na 1 winter buiten hebben gestaan bij tussen de -15C and - 30C gewoon verkruimelen! Viel me nooit op in Nederland!
gr Udo
Een emmer is van plastic en een boot van polyester. daar zit dus nog al wat verschil in.
Zou ook niet best zijn als boten van plastic waren want dan zouden ze in Zweden 's winters allemaal "verkruimelen".
De binnen schaal van veel Dehlers waaronder de Duetta 94, 31 (en 34?) is van ABS. Dat is wel degelijk gevoelig voor kou en scheuren. Er is echter ook een Zweedse Dehler club.[/quote]
Goed te horen! Interessant: Ik was onlangs in Damp ten zuiden van Flensburg, de plek waar de Dehler 31 crash test werd uitgevoerd. Die haven lag helemaal vol met Dehlers.
En in Nederland zien we de Dehlers ook veel.
Ik zie de wat nieuwere Dehlers wel geadverteerd hier in Zweden, maar zie ze bijna geheel nooit in de havens liggen, terwijl ik toch nog niet eens zo noordelijk woon.
Wat ik ook zie is dat de zweeds gebouwde schepen bijna nooit binnen-schalen hebben van ABS. Meestal is de romp en interieur plafond beplakt met dat ontzettend lelijke plastic struktuur behang (wat een beetje zacht aanvoelt) wat mijn ouders in Nederland in de jaren 70-tig aan de muur hadden laten plakken in ons huis. Om helemaal misselijk van te worden. Zelfs de Hallberg Rassy's hebben het! En het wordt oer lelijk naar verloop van tijd.(en smerig!)
Sommige schepen hebben zelfs systeem plafonnetjes, zoals je kunt vinden in kantoren in Nederland. Voor mijn gevoel past dit helemaal niet in een boot, maar misschien houd dit langer?
Tja, ik ben geen boten bouwer, maar de verschillende oplossingen valt mij op.
Aan de andere kant schijnen de zweedse schepen erg sterk gebouwd te zijn.
groetjes vanuit Zweden,
Udo