Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Lieren

Lieren 05 juni 2016 23:53 #742412

Erikdejong schreef :
boarderbas schreef :
Dat schokken van de andersen lieren ken ik. Goed dat je het onder de aandacht brengt.
Dat is een teken dat je te veel slagen om de lier hebt. De 'power ribs' van Andersen zijn zo effectief dat je bij maximale belasting aan twee slagen voldoende hebt. Op mijn schootlieren (Andersen 72 ST)kan ik 2000kg schootbelasting op de hand vasthouden met slechts 1 slag om de lier.
Als je last hebt van die schokken bij deze lieren, dan omwikkel je ze te vaak.

De lieren icm de schoot is dermate glad dat je ze vijfmaal moet wikkelen om enige grip te hebben..
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 01:10 #742413

Dan heb jij andere Andersen dan ik heb.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 07:31 #742433

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Erikdejong schreef :
Dan heb jij andere Andersen dan ik heb.

Of andere schoten :-)

Groeten.
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 07:58 #742449

bwernsen heeft het over de huidige Barbarossa's
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 08:08 #742457

boarderbas schreef :
bwernsen heeft het over de huidige Barbarossa's

:blush: Yes, die bedoel ik...
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 09:11 #742503

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Ik geloof toch dat ik om ben... Over de andersen niets dan lof, terwijl over de andere lieren altijd wel iemand is met slechte ervaringen....

Groeten,
Johnnie
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 09:12 door trotti.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 09:49 #742514

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8096
boarderbas schreef :
Aantal slagen om de lier was in de Zeilen test +1 voor antal in vergelijking tot de rest.

Slagen om de lier zijn voor mij niet heel erg de beslissende factor. Vaar nu in harde wind met 5.

Dat schokken van de andersen lieren ken ik. Goed dat je het onder de aandacht brengt.

Iom wat mensen ga ik de lieren nog één keer heel grondig reinigen inspwcteren en vetten. De theorie is dat het "slippende tandwiel" wat ik voelde (en zon dreun gaf dat ik een week last van mijn arm heb gehad) misschien één van de palletjes van de 2e versnelling is geweest die bleef plakken door oud vet.

Ondertussen, gewapend met de waardevolle afwegingen in dit topic mijn voelsprieten uit voor vervangers.

In de vorige posts wilde ik t niet zo zeggen. Die zeilen lieren test, heb ik uitgevoerd. Wat mij betreft was de verwoording in het artikel van de makke's van de lieren niet scherp genoeg. Het staat er in, maar je moet goed lezen.

Waar t op neer komt is dit: Dat ALLE aluminium liertrommels last hebben van slippen. Gewoon omdat platweg de wrijvingscoefficient van AluminiumOxide (alle trommels zijn geanodiseerd) erg laag is. Alleen daarop als wint een RVS trommel.

In tegenstelling tot wat de polulaire gedachte is, doet de oppervlakte gesteldheid (glad/ruw) er niet zoveel toe.

Het enige wat echt werkt, zijn de ribbels van Anderson. Die grijpen echt in de constructie van de lijn. De rest blijft teveel aan het oppervlak om enig effect te hebben. Dus ook t evo-grip profiel van Harken, of de Shark-skin van Lewmar.

Waarom is dat zo belangrijk? Nou, omdat de resterende kracht in de lijn opgevangen moet worden door de self-tailers. Die van Harken kan dat prima. Die van Lewmar heel behoorlijk. Maar bij Antal wordt de lijn gewoon los getrokken. Van alle geteste lieren had de Anderson hier het minste last van. Hoewel t mij van de week aan boord ook overkwam.

Houdt dit in gedachten als je iemand aan de lier de mast in hijst: ALTIJD extra met de hand tailen. De ST is niet betrouwbaar genoeg daarvoor.

Wat we ook nog gestest hebben, weliswaar op een goede goede werkhoogte, is hoeveel kracht je nu kunt maken met een flat top lier tov ST. Daar zat niet eens zoveel verschil in. Belangrijkste verschil is, dat je bij ST aan boord een hand extra vrij hebt om jezelf vast te houden.
Laatst bewerkt: 06 juni 2016 09:53 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 09:56 #742519

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Interessante conclusie Joop, te meer daar ik 'm deels (uit eigen ervaring) niet onderschrijf: de Harken ST's werkten helaas toch echt niet goed (met die kunstof lieren, niet de oude/metalen). Met 6 lieren getest, en werekten allemaal maar zeer beperkt, en met diverse lijnen...
De Lewmar EVO ST's werkt uitstekend.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 13:32 #742624

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18070
De posts over het gebruik van lieren om iemand in de mast te hijsen heb ik even afgesplitst

www.zeilersforum.nl/index.php/...-mast-klimmen#742591
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 06 juni 2016 21:51 #742854

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 11 juni 2016 07:16 #744118

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
De nieuwe XT ST 's staan er op, was nog wel ff doorwerken gisteravond ivm oude lierbouten die niet meewerkten. Serieus verschil met de voorgangers: geen speling 'out of the box', en heel strak afgewerkt (cnc). Als je ze zelf wilt proberen: je bent welkom in Lelystad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 15 juni 2016 08:53 #745427

Is dit misschien nog een (redelijk voordelige) optie:
Lewmar 40
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 21 juni 2016 16:10 #746901

  • Koezt
  • Koezt's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8124
Weet niet of je al nieuwe hebt?

Is dit misschien iets?

link.marktplaats.nl/m1057563917
Dehler Duetta 94 - Koezt
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 21 juni 2016 19:24 #746951

  • hscharft
  • hscharft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2299
Die had ik een paar posts eerder al geplaatst
groeten Harm Scharft
Schipper Ex Multiplex

members.home.nl/hrscharft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 22 juni 2016 07:29 #747027

  • Aernoudt
  • Aernoudt's Profielfoto
Inmiddels uitgebreid getest: de self-tailing van de Antal XT serie werkt uitstekend, dit in tegenstelling tot wat Joop beweerd. Zelfs als je de lijn er maar 'half' in stopt, trekt ie de lijn naar binnen en houdt hem vast. (ook met dikke lijnen).

Qua fijngevoelig lopen, met name de overgang tussen de 2 versnellingen zoals een Andersen dat doet, is een XT een niveau lager, maar niet storend.
Kortom: een interessant alternatief ivm de competitieve prijsstelling!
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 07:29 door Aernoudt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Lieren 22 juni 2016 09:28 #747075

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12529
BB weet niet of jij alles leest, maar in Aernoudt's topic zegt Waterzot dat zijn 3 speeds racelieren vervangen gaan worden door STlieren......
Stuurman aan wal ;-)
Laatst bewerkt: 22 juni 2016 09:30 door Anjo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.159 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl