Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Ervaringen met een Dufour T7

Ervaringen met een Dufour T7 08 nov 2018 06:28 #994730

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
het zit tegen, de truma slang die ik heb besteld is 75 mm en zou mooi passen op de wallas, nu hebben ze de uitwendig maat vermeld en niet de inwendige maat want die is 71 mm, dus moet weer retour.

op een of andere wijze ging ik er klakkeloos van uit dat ze bij slangen de inwendige maat bedoelen, natuurlijk volkomen mis gedacht.

Epifanes hardhout olievernis gehaald en vlonders aan het behandelen, en kajuit luiken e.d.

hopen dat dat spul wat langer meegaat en heel blijft.

zonnepaneel eraf gesloopt, had wat lekkage en was achteraf niet echt heel blij zo...gaat achterop nu




bootje staat nu strak op de bok en zeil er over heen gespannen, zo staat ie goed voor de winter.

moet er weer helemaal inkomen met dat klussen
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 08 nov 2018 06:31 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 14 nov 2018 15:02 #996838

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Merk best dat ik alleen maar gezeild heb, mijn handigheid en vaardigheden beginnen nu pas weer op peil te komen, had er echt moeite mee.


In mijn zo nu en dan werkzaamheden is het geen handen arbeid, best even overschakelen naar klussen , maar het gaat goed ...

Tijd zat ook..de hele winter en dan moet de boot er weer jaren tegen kunnen zonder werkzaamheden, misschien zo nu en dan een beetje en ik hoop 2 dagen per jaar ofzo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 15:03 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 14 nov 2018 16:09 #996859

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Mijn bootje ook weer op de kant, voor het gevoel is het dan ook geen boot meer maar een object.

Je moet die tent er gewoon op laten, scheelt een hoop gedoe elk voor en najaar.

Laatst bewerkt: 14 nov 2018 16:17 door JeePee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 14 nov 2018 21:08 #996963

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Erg leuk zo die tent, ik laat mijn mast er gewoon af volgend jaar.


Vandaag de kajuitluikjes binnen gelegd om verder te drogen, is bijna droog en dan kan ik morgen glad schuren en nog twee laklagen erop.


Op de randen zit er epoxi onder en op de plekken waar er contact met water is komen er een paar rvs316 Schroefjes zodat er wat ruimte is in het profiel.

Schiet een heel klein beetje op zo , en satéstokjes zijn er makkelijk.


Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 14 nov 2018 21:09 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 nov 2018 18:48 #998304

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Alles is weer gemonteerd in mijn oceaan schuiver.

best wat klusjes toch.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 29 nov 2018 20:50 #1001212

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
tijdje niet geweest, morgen even het kacheltje naar de boot brengen en de accu er weer in zetten.
beetje klussen en kacheltje in de bakskist in bouwen, wat gaten maken voor de slang.


een paar uurtjes maar, veels te koud weer.

flonders voor in de kuip zijn gerepareerd, die blijken graag kapot te gaan en daagde mij uit voor een ontwikkeling om iets onverwoestbaar te maken.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 29 nov 2018 21:08 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 30 nov 2018 19:37 #1001446

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Even Een klein dagje bij de boot geweest, wallas aangezet en onder de tent was het zelfs even 18 graden in de middag, inclusief warmte en CO2 van de uitlaatgassen.

Wallas gaat toch in de bakskist, de uitlaat slang ga ik verlengen en gaat toch helemaal naar de spiegel achter toe.

voor de rest alles bekeken en een kant de verstaging is wat bij de ramen uitgebulkt,, zat lekkage door losgeraakte niet zelf borgende moeren, is er wat ruimte achter gekomen en vocht erachter dat wordt een reparatie, nooit gezien omdat de focus wat anders ligt zomers.


achter de accu wat zwarte schimmel omdat in dat hoekje geen lucht circulatie is, ga daar een gat maken naar de bakskist toe voor wat beluchting.


beetje plamuren met epoxi en microballoons.


zondag nog een klein dagje en dan maar een tijdje niet.

2 k schilderen van wat stukjes lukt vanwege de lage temperaturen toch niet, dat komt in het voorjaar wel.

Kajuitdeksel op de hoekjes wat rot wegeslepen en geplamuurd, wordt ook 2 k geschilderd in het voorjaar

Op zich valt het allemaal wel mee ! toch twee seizoenen gezeild en de slijtage slag valt me mee.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 30 nov 2018 19:59 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 02 dec 2018 16:54 #1001897

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Laatste midagje voorlopig op de boot

evne de kajuit luiken dicht en de temperatuur ging naar 25 graden, werkt wel die wallas.
voorlopig laat ik het even zo . ben nog niet 100 % over de locatie van de kachel, hij zit nu in de bakskist en met een korte slang zo naar de keuken in de kajuit..uitlaat moet verlengt worden naar achter.
wilde hem eerst heel simpel in de kuip laten uitkomen, maar ben toch niet zo gecharmeerd van c02 uitlaatgassen







genuarails gedemonteerd, spinlochklemmen gedemonteerd, allemaal wat minimale lekkage, dus houtrot eronder.


alles weggeslepen en met epoxiplamuur weer opgevuld…..onder de spoinlocks zaten wat gaatjes van de oude klemmen en die enkel waren open, ook bij de genuarails zitten er oude gaatjes van de oude rails.


werkwijze als volgt, de gaten worden taps gemaakt van boven, en om de bouten met butyltape omwonden. alle oude gaten worden met epoxi gedicht.


Hoe we dat gaan aanpakken met de Genua rails weet ik nog niet, deze is niet vlak van onder waardoor de butyltape niet wordt aangedrukt, vind het een moeilijk ding om te monteren, al zit er daar geen hout onder.


had hem al eerder gemonteerd maar toch lekkage.

Alle gaten achter de motor zijn nu geplamuurd met epoxi en microballoons….18 gaatjes van oude motor constructie, ook die waren gedicht met plastic dopjes met siliconen....allemaal nu echt dicht en onzichtbaar al zal ik dat stuk nu moeten schilderen met 2 k, mag nu ook wachten tot het voorjaar, ik maak het wel alles schilder klaar.


3 zaken waar ik moeite mee heb,


1 de definitieve locatie van de wallas
2 zonnepaneel gaat naar achteren maar paaltje vind ik lelijk, dus nieuw wat kleiner zonnepaneel aan de zijkant op de railing die ik kan opklappen vermoed ik
3 genuarail lekvrij monteren.



Nog wat andere acties, grootzeil gaat naar de zeilmaker, embleem van dufour laat een beetje los en zit een foutje van een van de leuvers als ik een eerste rif zet, zit nog steeds na te denken over een derde rif in grootzeil.


En ik zit nog steeds na te denken over de rake in de mast, om deze er te laten uithalen, maar dan is mijn voorstag te lang, en ik heb een rolfoksysteem en dus is even je voorstag vervangen is niet zomaar gedaan vermoed ik de zijverstaging zou ik wel kunnen houden, desnoods met een verleng rvs plaatje....dat is geen probleem.

waarom die Rake er in is gezet is mijn een raadsel, het is gebeurd met een nieuwe verstaging 4-5 jaar geleden
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 02 dec 2018 17:35 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 02 dec 2018 18:25 #1001936

  • JeePee
  • JeePee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7271
Heerlijk he, zo'n kachel, nu winterzeilen!

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 02 dec 2018 22:53 #1002014

  • Pimpel
  • Pimpel's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 637
Kun je niet mooi twee zonnepaneeltjes kwijt op het achterdek? Of sta je daar veel op?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 03 dec 2018 07:10 #1002038

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Ja daar zit ik ook vaak op met een comfortseat, ik vind het echt een van de lastigste zaken om plaatsen te bepalen van zonnepanelen , kachels e.d..overal zijn voordelen en nadelen, staat het helemaal niet mooi maar is wel praktische, de laatste tijd is praktische/licht en onverwoestbaar wel in mijn innerlijke waarde aan het stijgen.

Pimpel schreef :
Kun je niet mooi twee zonnepaneeltjes kwijt op het achterdek? Of sta je daar veel op?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 03 dec 2018 13:14 #1002155

peter1 schreef :
Wallas gaat toch in de bakskist, de uitlaat slang ga ik verlengen en gaat toch helemaal naar de spiegel.

Mijn Wallas’je heeft ook een verlengde uitlaat door de spiegel (totaal zo’n 1,8 m met een paar bochten) . Ondanks dat ik er alleen Qlima Kristall in stook zit na één seizoen de warmtewisselaar helemaal dicht van de roet. De uitlaat zelf is wel schoon. Ook hoor ik tijdens het branden de kachel licht ploffen hetgeen me ook niet goed lijkt.
Alleen even de wisselaar er uithalen en uitspoelen met dasty en hij werkt weer prima.
(En voor baasklusje: dat is enorm genieten en bovendien krijg ik ‘t er heerlijk warm van).

Toch wil ik het probleem definitief oplossen. Vermoedelijk zit er te veel stromingsweerstand in het verbrandingscircuit en is er te weinig verbrandingslucht beschikbaar. Niet voor niets adviseert Wallas max. Iets van 70 cm lengte voor de in-en uitlaatpijp. Bij mij is het ook niet echt mogelijk de uitlaat te verplaatsen of in te korten. In plaats van meer lucht geef ik de kachel nu wat minder brandstof door de pompfrequentie terug te schroeven met het potmetertje op de printplaat. Het verbruik is nu 96 gram per uur ipv 116. De warmteopbrengst is nog steeds ruim voldoende en het ploffen is over. Nu eerst maar eens zien hoe het gaat met de vervuiling.
Ik zou in jouw geval hoe dan ook proberen de uitlaat zo kort en recht mogelijk te houden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 03 dec 2018 13:44 #1002167

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Ja duidelijk antwoord, ik heb mijn wallas met een paar boutjes vast gezet, alleen een gat geboord voor de doorvoer in het schot, wat weer dicht valt maken.....ik ga eens kijken hoe het is als ik hem voor in de boot monteer al zou ik daar ook niet zo blij mee zijn......de warme luchtslang is zo een 1,2 mtr vermoed ik, alleen mijn uitlaatslang zou dan bijna 3mtr worden.. of ik moet hem in de kuip laten uitkomen.
dan red ik het met 0,7 mtr...alleen blaas ik dan de uitlaatgassen in de kuip en dat is geen ramp als je voor anker ligt of in de haven want dan zijn de luiken toch dicht., alleen het idee is niet zo grappig.
en is niet zo professioneel zo
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 13:47 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 03 dec 2018 14:04 #1002170

gerwinhaaijema schreef :
peter1 schreef :
Wallas gaat toch in de bakskist, de uitlaat slang ga ik verlengen en gaat toch helemaal naar de spiegel.

Mijn Wallas’je heeft ook een verlengde uitlaat door de spiegel (totaal zo’n 1,8 m met een paar bochten) . Ondanks dat ik er alleen Qlima Kristall in stook zit na één seizoen de warmtewisselaar helemaal dicht van de roet. De uitlaat zelf is wel schoon. Ook hoor ik tijdens het branden de kachel licht ploffen hetgeen me ook niet goed lijkt.
Alleen even de wisselaar er uithalen en uitspoelen met dasty en hij werkt weer prima.
(En voor baasklusje: dat is enorm genieten en bovendien krijg ik ‘t er heerlijk warm van).

Toch wil ik het probleem definitief oplossen. Vermoedelijk zit er te veel stromingsweerstand in het verbrandingscircuit en is er te weinig verbrandingslucht beschikbaar. Niet voor niets adviseert Wallas max. Iets van 70 cm lengte voor de in-en uitlaatpijp. Bij mij is het ook niet echt mogelijk de uitlaat te verplaatsen of in te korten. In plaats van meer lucht geef ik de kachel nu wat minder brandstof door de pompfrequentie terug te schroeven met het potmetertje op de printplaat. Het verbruik is nu 96 gram per uur ipv 116. De warmteopbrengst is nog steeds ruim voldoende en het ploffen is over. Nu eerst maar eens zien hoe het gaat met de vervuiling.
Ik zou in jouw geval hoe dan ook proberen de uitlaat zo kort en recht mogelijk te houden.

Eigenlijk in principe niet moeilijk op te lossen als het inderaad aan de lengte avn de aan en afvoer van de verbrandingslucht ligt. Kwestie avn een grotere pijpdiameter nemen. Theoretisch zou dat in jouw geval derdemachtswortel (1,8/0,7) groter moeten zijn dus i.p.v. 25mm (neem ik even aan) zo'n 1,4 maal grotere leiding , zeg maar 35mm. dan wordt zelfs de weerstand nog wat lager omdat ik het mindere wandoppervlak in deze duimberekening niet eens meeneem.
Leidingweerstand is nl evenredig met de wortel uit de snelheid en met deze verandering gaat de snelheid omlaag met een factor 2 en dus de weerstand met een factor 4.
Uiteraard moet de buitenbuis ook groter worden en wel zodanig dat oppervlak binnenbuis en verschil buiten en binnenbuis zo goed mogelijk hetzelfde zijn .
Zo simpel is dat. Heb je gelijk een paar niet et scherpe bochten ingecalculeert.
Ik heb wel een adresje voor dat soort pijp , zal het opzoeken.
Heelaas daar verkrijgbaar vanaf 38mm maar dat is immers niet zoveel meer dan 35. Maar als ik me niet vergis gebruikt Wallas ook 28mm rvs flexibele pijp dus dan klopt die 38mm heel mooi..
www.carbuildersolutions.com/uk...xible-exhaust-tubing
Ad
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 14:14 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 03 dec 2018 14:19 #1002173

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
ik ben er niet van overtuigd, maar ik moet zeggen dat het wat boven mijn technische pet gaat, al begrijp ik de stromingssnelheid in een grotere pijp wel ...maar neem het wel mee in alle overwegingen......is nogal wat zo een kacheltje aansluiten zo.

ik ga toch ook even kijken in de punt van de boot, al is dat met slapen niet zo plezant, met dat geluid en getik en de hitte die daar geconcentreerd verzameld bij je hoofd.


als ie in april maar klaar is !op zich hangt ie mooi in de bakskist


ondertussen geleerd dat tijd ook een oplossing biedt soms, gewoon loslaten en met andere zaken bezig zijn en ineens valt het eurootje.

quote="Yellow Boat" post=1002170]gerwinhaaijema schreef :
peter1 schreef :
Wallas gaat toch in de bakskist, de uitlaat slang ga ik verlengen en gaat toch helemaal naar de spiegel.

Mijn Wallas’je heeft ook een verlengde uitlaat door de spiegel (totaal zo’n 1,8 m met een paar bochten) . Ondanks dat ik er alleen Qlima Kristall in stook zit na één seizoen de warmtewisselaar helemaal dicht van de roet. De uitlaat zelf is wel schoon. Ook hoor ik tijdens het branden de kachel licht ploffen hetgeen me ook niet goed lijkt.
Alleen even de wisselaar er uithalen en uitspoelen met dasty en hij werkt weer prima.
(En voor baasklusje: dat is enorm genieten en bovendien krijg ik ‘t er heerlijk warm van).

Toch wil ik het probleem definitief oplossen. Vermoedelijk zit er te veel stromingsweerstand in het verbrandingscircuit en is er te weinig verbrandingslucht beschikbaar. Niet voor niets adviseert Wallas max. Iets van 70 cm lengte voor de in-en uitlaatpijp. Bij mij is het ook niet echt mogelijk de uitlaat te verplaatsen of in te korten. In plaats van meer lucht geef ik de kachel nu wat minder brandstof door de pompfrequentie terug te schroeven met het potmetertje op de printplaat. Het verbruik is nu 96 gram per uur ipv 116. De warmteopbrengst is nog steeds ruim voldoende en het ploffen is over. Nu eerst maar eens zien hoe het gaat met de vervuiling.
Ik zou in jouw geval hoe dan ook proberen de uitlaat zo kort en recht mogelijk te houden.

Eigenlijk in principe niet moeilijk op te lossen als het inderaad aan de lengte avn de aan en afvoer van de verbrandingslucht ligt. Kwestie avn een grotere pijpdiameter nemen. Theoretisch zou dat in jouw geval derdemachtswortel (1,8/0,7) groter moeten zijn dus i.p.v. 25mm (neem ik even aan) zo'n 1,4 maal grotere leiding , zeg maar 35mm. dan wordt zelfs de weerstand nog wat lager omdat ik het mindere wandoppervlak in deze duimberekening niet eens meeneem.
Leidingweerstand is nl evenredig met de wortel uit de snelheid en met deze verandering gaat de snelheid omlaag met een factor 2 en dus de weerstand met een factor 4.
Zo simpel is dat. Heb je gelijk een paar niet et scherpe bochten ingecalculeert.
Ik heb wel een adresje voor dat soort pijp , zal het opzoeken.
Heelaas daar verkrijgbaar vanaf 38mm maar dat is immers niet zoveel meer dan 35. Maar als ik me niet vergis gebruikt Wallas ook 28mm rvs flexibele pijp dus dan klopt die 38mm heel mooi..
www.carbuildersolutions.com/uk...xible-exhaust-tubing
Ad[/quote]
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 03 dec 2018 14:40 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 23 dec 2018 17:36 #1007733

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
keukentje maar aan het schilderen en nieuw wandrekje
dit keer met s2u nova satin in kleur reinwit.
lekker op waterbasis en toch knalhard en krasvrij


Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 29 dec 2018 06:41 #1008736

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
en weer ingericht.





en roostertje geplaatst van de Wallas en aangesloten op slang, roostertjes is draaibaar dus de warme lucht stroom kan je richten en dat is makkelijk, nu beginnen aan het uitlaatsysteem..die rvs slang is duur en ik heb 4 mtr nodig.

.



ens kijken voor een buis ofzo,
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 29 dec 2018 06:48 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 12 jan 2019 22:22 #1012067

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Niet veel bezig meer , vandaag een kort dagje gewerkt aan de boot, en gaat lekker.
Al kan je wel zien dat ik twee jaar heb gezeild en een aantal punten niet echt in de gaten heb gehouden.
dat heb ik nu geleerd , er zijn een paar punten die je goed in de gaten moet houden en dat had me wel wat werk gescheeld.

leer je bootje kennen is wel van belang.

maar gaat goed zo, hij gaat in april het water in om daar dan 2 jaar in te liggen, dus pak alles erg goed aan
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 09:06 #1013955

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Zonnepaneel van victron binnen gekregen en die gaat op een paaltje worden gemonteerd.

Dus rvs 25 mm buis nodig of carbon/ aluminium buis als dat sterk genoeg is.


maar eens alle topics nalopen, al is het systeem van de Tin Tin wel oke, al kan ik dn niet makkelijk uitbreiden naar twee paneeltjes, het systeem van keepitsimple is ook wel wat....eens kijken wat het beste is voor mij...best lastig die zaken om te bepalen hoe je het wil.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Laatst bewerkt: 19 jan 2019 10:09 door peter1.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 11:40 #1014018

gerwinhaaijema schreef :
(En voor baasklusje: dat is enorm genieten en bovendien krijg ik ‘t er heerlijk warm van).

Toch wil ik het probleem definitief oplossen.

Ja dat is een groot voordeel van de Wallas, altijd lekker warm, zelfs zonder verstoken van olie!
Dat dichtroeten komt me bekend voor. Wat een beetje hielp was die dure olie van 5 euro per liter stoken.
De definitieve oplossing heet Webasto. Sinds 2002 aan boord, knopje draaien en starten. Nooit schoongemaakt en al helemaal nooit iets aan gerepareerd, al 18 jaar lang.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 19 jan 2019 11:43 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 11:53 #1014023

Wat je kunt proberen is bij verschillende instellingen CO in het afgas te meten.
Koolafzetting betekent een slechte verbranding en gaat altijd gepaard met veel CO vorming. Dat kan gebeuren door een verkeerde verhouding diesel/lucht maar ook door een te lage temperatuur c.q. langere tijd op te lage instelling draaien . Mogelijk speelt ook een lechte brandstof verstuiving bij een lage instelling door weinig verbrandingslucht een rol.
Over een tijdje ga ik die van mij ook testen ( in de garage dan ) vóór het definitief inbouwen en ga dan ook o.a. de invloed op CO meten en de hoeveelheden lucht en diesel(per puls) meten.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 11:56 #1014028

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Heej ben met zonnepaneel bezig hoor.
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 12:03 #1014033

Baasklusje schreef :
gerwinhaaijema schreef :
(En voor baasklusje: dat is enorm genieten en bovendien krijg ik ‘t er heerlijk warm van).

Toch wil ik het probleem definitief oplossen.

Ja dat is een groot voordeel van de Wallas, altijd lekker warm, zelfs zonder verstoken van olie!
Dat dichtroeten komt me bekend voor. Wat een beetje hielp was die dure olie van 5 euro per liter stoken.
De definitieve oplossing heet Webasto. Sinds 2002 aan boord, knopje draaien en starten. Nooit schoongemaakt en al helemaal nooit iets aan gerepareerd, al 18 jaar lang.

Wat je kunt proberen is bij verschillende instellingen CO in het afgas te meten.
Koolafzetting betekent een slechte verbranding en gaat altijd gepaard met veel CO vorming. Dat kan gebeuren door een verkeerde verhouding diesel/lucht maar ook door een te lage temperatuur c.q. langere tijd op te lage instelling draaien . Mogelijk speelt ook een lechte brandstof verstuiving bij een lage instelling door weinig verbrandingslucht een rol.
Over een tijdje ga ik die van mij ook testen ( in de garage dan ) vóór het definitief inbouwen en ga dan ook o.a. de invloed op CO meten en de hoeveelheden lucht en diesel(per puls) meten.
Ad

Zo beter dan? :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 12:08 #1014036

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26248
peter1 schreef :
Heej ben met zonnepaneel bezig hoor.

Ja èn?

Wil je het voor anderen interessant maken, vertel dan hoeveel Wp, welke regelaar, hoe gaat het paaltje eruit zien usw. Kunnen we er misschien van leren.

Alleen het kale feit dat jij met een zonnepaneel bezig bent, moeten wij dat interessant vinden?
Laatst bewerkt: 19 jan 2019 13:32 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Ervaringen met een Dufour T7 19 jan 2019 12:26 #1014043

  • peter1
  • peter1's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5938
Tja ik schrijf het ook vaak op als stimulans voor mijzelf, en ik heb wel eens uitgebreid verteld hoe ik iets maakte en niemand reageerde, voelde mij helemaal onbegrepen, nu vertel ik niks en krijg ik reactie.
en voel me helemaal onbegrepen.
lodewijk stegman schreef :
peter1 schreef :
Heej ben met zonnepaneel bezig hoor.

Ja èn?

Wil je het voor anderen interessant maken, vertel dan hoeveel Wp, welke regelaar, hoe gaat het paaltje eruit zien usw. Kunnen we er misschien van leren.

Aleen het kale feit dat jij met een zonnepaneel bezig bent, moeten wij dat interessant vinden?
Ik ben de storm, en de windstilte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.680 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl