holtere schreef :
Als het gewicht er niet toe doet dan is zo'n tabel ook een beetje een verhaal uit fabeltjesland.
Je geeft iemand aanknopingspunten die weinig of niets zeggen.
Geldt overigens voor meer ijzerboeren hoewel ik snap dat windvang misschien lastiger te omschrijven is.
Klopt helemaal. Classificatiematschappijen werken met wat ze het 'anker getal' noemen. Daar worden allerlei maten van de boot ingevuld en dan komt daar een waarde uit die je in een tabel terug kan zoeken. Aan de hand daarvan bepaal je de sterkte van je meerlijnen, ankerlijn/ketting, gewicht van het anker, sterkte van de sleeptros en zo nog een paar dingen. Leuke is dat gewicht van het bootje in die berekeningen nooit naar voren komt. Het probleem is alleen dat dit voor de meeste bootjes eigenaren twee stappen te ver is, een anker tabel uitlezen en begrijpen is soms al te lastig.
Specifiek in de zeilwereld word veel te veel gekoppeld aan het boot gewicht en dat zijn echt super hardnekkige fabeltjes. Als je motor vermogen gaat berekenen komt gewicht ook nergens in de berekeningen voor, of het bepalen van onderdelen voor de tuigage, dat is ook zo'n onbegrijpelijke. Oh, en vergeet vooral stuurautomaten niet! Dat is nog de ergste van allemaal