Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Rocna-anker of Delta-anker

Rocna-anker of Delta-anker 10 juni 2017 10:21 #842339

Een prima geplaatst anker, gebruiksklaar zodra het nodig is. Het juiste ankertype.
Wanneer je het nodig hebt ben je blij met de meerprijs die je uitgegeven hebt.

Zoiets als een zwemvest kun je ook niet meer kopen wanneer je al in ´t water gevallen bent.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 23 juni 2017 18:45 #846158

  • RonaldJa
  • RonaldJa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Laatst bewerkt: 23 juni 2017 21:12 door ilCigno. Reden: foto geplaatst en gedraaid
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 23 juni 2017 18:50 #846159

  • RonaldJa
  • RonaldJa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 45
Excuus voor de rare foto. Ging om de bijlage. Ik wilde het forum bedanken voor alle info.

ilCigno: foto hersteld
Laatst bewerkt: 23 juni 2017 21:12 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 23 juni 2017 23:46 #846210

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Bij een strakke lijn van kunstof of een strakke zware ketting zou niet meer uitmaken ketting of lijn?
Als de natuurkunde ook gewoon zijn werk doet, dan wordt het gewicht van de ketting aan twee kanten opgevangen: bij het anker en bij de punt van de boot.
Ook al staat er een grote kracht in de langsrichting van de ketting, de neerwaartse kracht van het gewicht van de ketting blijft zijn werk doen!

De kracht van de ketting kan ontbonden worden in horizontale en verticale component, des te meer ketting wordt gestoken des te beter volgt uit deze redenatie: de verticale component wordt minder en het gewicht van de ketting wordt meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 24 juni 2017 03:59 #846213

Wat je zegt is waar (natuurlijk) en wordt m.i. ook niet ontkend.

Wel neemt het positieve catenary effect bij toenemende windbelasting af tot 0, tenzij he steeds ketting blijft steken.

Stel:
-scope 1:10
-nauwelijks windbelasting
-zeer zware ketting vs. zeer lichte lijn
Anker wordt bij de ketting zuiver horizontaal belast. Bij de lijn wordt het anker onder een 1:10 hoek belast. In beide situaties geen probleem want anker wordt nauwelijks belast.

Stel:
-scope 1:10
-zeer hoge windbelasting
-zeer zware ketting vs. zeer lichte lijn
Anker wordt bij zowel ketting als lijn onder een 1:10 hoek belast. In beide gevallen breekt het anker uit vanwege de hoge belasting onder deze hoek.

De voordelen van de ketting tov lijn worden dus kleiner naarmate je ze meer nodig hebt.

(Ps dubbelpost op verzoek)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rocna-anker of Delta-anker 09 aug 2017 22:27 #860344

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Even mijn ervaring delen met ons nieuwe Kobra2 anker. Ons schip een Elan 333 van ca. 5 ton. Afgelopen maandag voor een volle haven van Vlieland moeten ankeren. Nieuw Kobra2 anker van 14 kg. West 5 en 2.2 stroom tegen. Plons anker in 6.5 meter diep. 10 meter 10 mm ketting met 30 meter octoply lijn. Muurvast. 3 uur lang niet bewogen. Met de hand ook moeilijk los te krijgen :rolleyes:

Verstuurd vanaf mijn SM-A320FL met Tapatalk
Time Out - Elan 333 (2001)
Laatst bewerkt: 09 aug 2017 22:35 door mmaassen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Rocna-anker of Delta-anker 10 aug 2017 03:10 #860348

Prima ankergrond daar inderdaad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 10 aug 2017 10:08 #860474

Zet eens in een tekeningetje die lengtes uit en vergeet de doorhang dan maar, is er wel, maar zeeer gering.

De hoek schacht-vloei is bij een goed ontworpen anker nèt boven de 30º

Het anker heeft zich al ingegraven voor die enorme spanning op de lijn/ketting kon komen te staan.
Bij een scoop van 1:5 is de hoek ketting (schacht) bodem 5º, bij 1:10 2,5º

Ik denk dat in die situatie alleen de anker kwaliteiten tellen.
Dan is een type als Rocna-Bugel-Spade het beste geschikt.
En een kettingvoorloop van 50 mtr ketting is dan ruim voldoende, eventueel een stuk lijn er nog aan om tot een scoop van 1:8 te komen en dan heb je wel het maximale bereikt wat mogelijk is.

Ik zet regelmatig die Bugel van 10 kg tegen een paar kilo zwaardere Delta uit.
Gelijke ketting en om te kijken welk nu het beste houdt trek ik ze telkens een stukje in en het is ALTIJD de Delta die veruit eerder loskomt dan de Bugel.
Dat is ook goed te verklaren.

Bugelachtige ankers hebben een zeer geringe weerstand tegen diep ingraven omdat er in die richting geen oppervlak is dat weerstand biedt, Delta achtige hebben juist in die richting grote weerstand door het aangeboden oppervlak in die richting.
Een Bugelachtige houdt de grond OP de vloei, een ploegschaarachtige schuift de grond opzij, juist bij begin in te graven het meest, terwijl het oppervlak tegen uitbreken gelijk is (bij de mijne in ieder geval)

Ik heb een jaar of 20 geleden eens de trekkracht gemeten die ik met de boot kon opwekken door achteruit met een klein beetje vaart in de LIJN op te lopen, dat was ergens in de buurt van de 200kg meen ik me te herinneren.

Dat is ruim voldoende op Ysselmeer en Wadden met prima ankergrond en licht tot matig weer, maar niets wanneer je het echt nodig hebt.

De bevestiging aan de boot zal bij de meeste jachten het zwakke punt zijn wanneer een goed bemeten anker wordt gebruikt.
Een 6mm kettinkje verdraagt al meer dan 1500 kg, een beetje lijn zal daar niet ver vanaf zitten.

Bij welk schip durf je de klampen zo zwaar te belasten??
Laatst bewerkt: 10 aug 2017 10:11 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 18:22 #1316686

Even een oud draadje gelezen over ankers. En diverse tests op youtube. De reden: ik ben niet zo tevreden met de 13kg Bruce die bij de Azuree werd geleverd. Bij gebruik op de MED (Turkije) kan ik er eigenlijk te weinig op vertrouwen. We gebruiken het al een jaar, en het valt ons op dat, ook bij betere ankergronden (modder, zand), het anker met wat meer wind snel slipt. Dit is ons laatst overkomen toen we aan de kant zaten te dineren (gelukkig met zicht op de boot), en wij halsoverkop in de dinghy moesten om onze boot weer te redden. Toegegeven, er stond inmiddels een TWS van 36 knoop continue, maar ook dan (juist dan), moet een anker werken. Zo moet ik er vaker 's nachts uit, bijna altijd in pittige valwinden (25-35 knoop), die je nu eenmaal vaak hebt in Turkije.

We proberen onze technieken te verbeteren: langzaam laten ingraven, -dan pas er intrekken, goed kijken of ie niet op zeegras valt, genoeg ketting steken (tot 45m toe), snubberlijnen in een grotere "V" om zwaaien te beperken, checken met de snorkel of hij goed ingraaft, altijd een anchor app aan, etc.

Twee dingen vallen ons op:

1. Na controle met snorkel zien we dat het anker vaak een beetje onder een hoek valt met maar 1 vloei goed ingegraven. Dat kan nooit goed zijn voor de houdkracht, denk ik dan....

We hadden ook de indruk dat de harp tussen steel en ketting wat klein was, waardoor het anker niet helemaal lekker vrij kon draaien in het horizontale vlak. De harp heb ik nu vervangen voor een iets grotere. Wellicht helpt dat bij het goed horizontaal ingraven.


2. Onze boot zwaait nogal (dat zal het design zijn) heftig achter zijn anker. Zeker meer dan langkielers. Ik zie in de youtube tests dat men name Bruce ankers dat niet zo fijn vinden, in de zogenaamde "veer" tests.

Ik wil de volgende keer in het beschutte baaitje waar we liggen wat tests doen (met de grotere harp) en met snorkel erbij om te kijken of het nu beter ingraaft. Tegelijkertijd ben ik me ook aan het oriënteren voor een ander anker, omdat wellicht de Bruce niet zo geschikt is voor ons.

Wat vragen aan de anker experts hier:

1. Wat zijn jullie ervaringen met bijv. Rocna Vulcan, Delta, Cobra, of nog evt. andere typen?
2. Wat is specifiek van belang voor de ankergronden in de MED (Griekenland, Kroatie,etc.)?
3. Hoeveel kg zouden jullie adviseren voor een 33voeter van 5 ton?
4. Wat past nog makkelijk onder mijn carbon boegspriet (de Bruce past daar perfect onder)? Zo'n rollbar anker is dan niet handig...

Ik begrijp dat het geen exacte wetenschap is, maar vele ZF-ers weten meer dan 1 ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 18:38 #1316693

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Een Kobra is een uitstekend anker en heeft een goede prijs. Uit eigen ervaring aanmerkelijk beter dan een Delta.
Als ik afhankelijk zou zijn van ankeren op open water zou ik zeker voor 16 of 18 kg gaan.
Wij ankeren met een 36 voeter met een 14 kg Kobra en dat houdt prima, heeft nog nooit teleurgesteld maar als het echt gaat waaien gaan we ook een haven in, kun je dat niet dan bouw je reserve in natuurlijk.
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 18:39 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 18:48 #1316697

Hier slechte ervaringen met CQR en Danfort; goede ervaringen met Rocna (15 kg op de Oceanis 300) en op de Grinde de 10 kg Bruce preventief vervangen voor 12 kg Rocna (Vulcan). Slechts 3x gebruikt nog waarvan 1x met 25 kn wind (hogerwal), milde omstandigheden dus maar geen omkijken naar, bij slechts 2x waterdiepte pakt ie al.

Kijk ook eens naar Spade of Ultra. Ook derde generatie ankers en worden erg goed getest. Deze zeiler heeft het praktijktesten van ankers tot zijn roeping verheven. Zie zijn kanaal.


Ik kan Rocna niet met andere derde generatie ankers vergelijken en durfde zelf geen nieuwe experimenten aan. Daarom wederom voor Rocna gekozen. 15 kg voor jouw boot is prima bij dat type...
Laatst bewerkt: 19 aug 2021 19:55 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 19:01 #1316705

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 744
Op onze Elan 333 van 5 ton eerst ook een Bruce van 15 kg.
Zowel op IJsselmeer, Markermeer en ook Waddenzee, vaak 2 pogingen nodig totdat het anker pakte. En daarna vaak een krabbend anker bij meer wind.

Ik heb weleens met duikbril op naar het ingegraven anker gedoken en zag ook dat het Bruce anker gekanteld met één vloei in de grond zat.

Nu een 14 kg Kobra 2 anker die altijd de eerste keer vast ligt. Graaft zich snel en diep in op IJsselmeer en Waddenzee.
Bij de Markerwadden met 6 bft 's nachts prima geslapen en hebben geen krabbend anker gehad.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 19:02 #1316706

dank je, ik heb inderdaad ook naar dat kanaal zitten kijken :) het is een hele wetenschap op zich, dat ankeren...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 19:34 #1316719

Tijdens de vakantie zeker 3 boten tegengekomen met Ultra ankers, fraaie ankers maar ook heel erg prijzig.....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 20:32 #1316744

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Kobra 2 heeft me nog nooit teleurgesteld. Ook mij vrouw vertrouwde er op en dat is zeer belangrijk voor de rust aan boord.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 20:40 #1316748

haha ja, dat speelt hier ook. Zo wilde mijn vrouw niet alleen op de boot blijven, terwijl die voor anker lag, en ik naar de wal wilde. Daar had ze achter ook gelijk in, want bij flinke valwinden bleef de boot niet goed liggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 20:52 #1316752

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Meer dan 100 keer geankerd in de Med met een Rocna van 20kg voor een 5 ton zware 34 voeter. Met alle bagage zal er heel wat bij geteld kunnen worden.
50m ketting, 8mm Maggi.
1 keer gekrabd (had ik achteraf kunnen voorspellen), 1 keer niet willen zetten (heel veel zeegras). Alle andere keren volste vertrouwen, ook bij +40 knopen.

Wij gebruikten ook geregeld een Fortress fx11 als hekanker. Pakte altijd en hield enorm.

Ook onze boot gierde vaak sterk.

Ik liet het anker rustig zakken terwijl we zeer langzaam achteruit voeren. Dan de nodige ketting (als het kon 1:5, maar evengoed 1:3 op Santorini bij 17m diepte), gevolgd door achteruit gas opbouwen tot maximale kracht.
Peilen terwijl gas erop. En als het kon nadien 3m extra steken bij minder weer.

Gebruikte geen swivel (of hoe heet dat), enkel Wichard d-sluiting geborgd met 2 colsonbandjes.

Druk af lier door Wichard ankerkettingklauw en 1 lijn naar kikker. Bij veel wind een Kong ankerkettingklauw extra naar andere kikker.

Nooit getwijfeld.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 22:21 #1316769

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4360
Ik ben een groot voorstander van Rocna , maar dan wel een Rocna met een mantus anker wartel

De scherpe punt graaft zich ook in zeegras in (met voldoende ketting) en de wartel zorgt ervoor dat het anker zich goed kan blijven bewegen tov de ketting en er nooit een punt is waarbij de ketting zich ‘vast’ zet op het anker

Op ons vorige en huidige bootje hebben we de 33kg , voor jou zou denk ik 15-22kg voldoende zijn ? Mantus maakt ook mooie beugels zodat je anker beter op/tegen de roller past

Maar allereerst: met voldoende ketting en goed het anker zetten (50-60% vermogen in z’n achteruit) zou ieder anker zich goed moeten ingraven

Hoeveel anker ketting zet je uit tov de diepte ? Als we wat ondieper ankeren gebruiken we (veel) meer ketting , <10 meter 5 tot 7x de diepte , > 20 meter volstaat meestal 4x de diepte (en dan liggen we als een huis bij 45-50 knopen ongeacht wel/niet zeegras)

We gebruiken (en gebruikten) een ‘bridle’ met mantus chain hook , en ook vrij lang , meter of 5-7 denk ik ? Om het gieren achter anker een beetje minder te maken maar vooral om de ankerlier te ontzien

Zo lagen we in een baai in Colombia op 15 meter diepte met 50 meter ketting + bridle en ‘s nachts trok de woei aan met valwinden over de 55-58 knopen dat ik dacht dat de wind generator zou opstijgen of ontploffen , maar we lagen vast , en zo heb ik meerdere voorbeelden

Maar het valt/staat met de hoeveelheid ketting die je uitlegt , en dan gaat mijn voorkeur uit naar een Rocna anker met mantus ‘bevestiging materiaal’
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 22:27 #1316770

Let er bij zo’n wartel op dat deze (naast dat ie kan draaien om z’n as...) maar in één richting tov de schagt van het anker kan draaien. In de andere richting (dwars daarop) gaat ie wringen, waardoor je maar een fractie van de BL overhoudt. Op te lossen met bv een grote harp.

Laatst bewerkt: 19 aug 2021 22:35 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 19 aug 2021 23:32 #1316773

Iemand ervaring met paddestoelankers?
Daar hingen vroeger de vuurschepen aan.
Die bleven doorgaans heel goed op hun plaats.







Heb ooit eens een halfjaar aan twee ankers gelegen, op de Gualdalquivier, aan twee ankers, in de stroomrichting vóór en achter uitgezet.
Een groter exemplaar als het ankertje op de foto, zo´n 8 KG, op de boeg, het 3kg van de foto vanaf het hek.
Beide een enorm opppervlak in verhouding tot hun gewicht.

Ingraven was ter plaatse geen enkel probleem, een vette kleibodem, zonder begroeing of stenen.

Ankers strak tegen elkaar in met hoog water, wat ruimte op de kettingen met laag water.
Kon met een schotel antenne TV beelden zonder probleem ontvangen. Bij tijwissel moest de schotel even opnieuw gericht worden.
Bij vertrek was binnenhalen wel even werken.

Later op andere plaatsen, waar veel meer plantengroei of steenachtige bodem was, werd ingraven een probleem door de brede aansnijkant van de ankers.
Daarvoor een 10 Kg Bügeltje gemaakt, die zich wel tussen planten en stenen ingraaft.
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 00:03 door Saeftinghe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 aug 2021 06:11 #1316782

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Nachtvlinder schreef :
Let er bij zo’n wartel op dat deze (naast dat ie kan draaien om z’n as...) maar in één richting tov de schagt van het anker kan draaien. [\quote]

Ik gebruik de d-sluiting andersom en zie dan geen toegevoegde waarde van een swivel.

Overigens is de mantus anders dan wat je hier toont. Én gebruiken ze de harpsluiting ook andersom.


Laatst bewerkt: 20 aug 2021 06:31 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 aug 2021 06:26 #1316787

Daarmee ben je in 1x klaar!

Ik heb het zo opgelost (wist niet van het bestaan van die mantus):
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 06:32 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 aug 2021 06:32 #1316788

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Ik zo :)

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 aug 2021 06:41 #1316789

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16839
Waarom gebruiken jullie zo'n wartel?
Ik zie er zelf het nut niet van in en gebruiken er geen. Ketting met een zware harp aan het anker.. :huh:
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 06:44 door holtere.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Rocna-anker of Delta-anker 20 aug 2021 07:02 #1316796

Dank voor alle tips. Zo'n wartel hebben wij ook, maar de harp waarmee die vast zit aan de steel van het anker was aan de kleine kant. Dat zorgde voor minder bewegingsvrijheid (zie tekening die nachtvlinder postte). Ik zie dat meerdere mensen hier die hebben vervangen voor een grotere.

@ Rene: wij zijn gewend ketting te steken in een verhouding 4:1 of 5:1.
Laatst bewerkt: 20 aug 2021 07:12 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.189 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl