Alles wat kan lekken gaat dat na verloop van tijd ook doen.
Vaak lastig te vinden. Blijven zoeken, liefst een beetje gestructureerd.
water wat via bv. de mastkoker binnenkomt kan een hele weg afleggen over de binnenschaal van het kajuitdak.
Voor de hand liggende punten van lekkerij:
raamrubbers, (ook andere ramen kunnen lekken)
wantputtingen.
bouten waarmee de mastkoker ed. op het kajuitdak vastzit
luiken (en niet alleen de rubbers)
afdichting dek--romp
schroefas, als die erin zit
Boegbeslag
scepterpotten, kikkers op dek
bevestiging handrailing op het kajuitdak
bevestiging houten sierlijstje op kajuit
genuarail
bevestiging voetrailing op het dek
een vorstscheurtje in een afsluiter, of gewoon de afdichting van je afsluiters.
de buizen van de zelflozend kuip
de lenspomp
lopen er slangen of kabels van binnen naar buiten naar de buitenboordmotor: hoe is de afdichting daarvan?
kabeldoorvoeren voor boordverlichting
bevestiging kuipranden.
Bij een binnenboordmotor:
koelwaterslangen, pakking impellerhuis, afdichting van asje wat impeller aandrijft (kan zowel olie als water lekken)
etc, etc, had ik al enzovoorts gezegd?
Bij mij kwam destijds buiswater binnen via het schuifluik, ook als het dicht was.
Als ik over SB voer kwam er water binnen. ik had alles onder de bank aan SB in plastic verpakt.
Toen ik de raamrubbers vervangen had was het al een stuk droger in de boot.
Bij mijn Steur scheelde het afkitten van het boegbeslag nattigheid op mijn bed.
Als je je boot weer een stuk dichter hebt kunnen maken zal je daar plezier van hebben!
Succes.