Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: aangehangen roer met balansdeel?

aangehangen roer met balansdeel? 16 juli 2018 14:39 #960419

  • zeiloor
  • zeiloor's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 145
Natuurlijk moet een boot op zijn oor maar met windkr 4 en dan al je roerdwars

(dat houd lekker tegen) ga het maar lekker in je zeilen zoeken
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 16 juli 2018 14:49 #960422

Oploeven heeft als oorzaak HELLING, verder niets.
Voorzeil of grootzeil maakt heel weinig uit, kijk maar eens hoe een boot met spinaker oploeft wanneer hij helling gaat maken, verder naar voren kun je geen zeil zetten, en toch heel sterk oploeven.

Bij helling gaat het zeilpunt sterk naar lij en het laterallpunt naar loef.
Het drukpunt, zwaartepunt van verplaatste water door de romp ligt daar ergens tussen.
Zeilpunt is voortstuwing en lateraalpunt is weerstand.
Heo groter de helling, dest groter de oploevende kracht.
de boot loeft, de helling en snelheid wordt minder.

Het zeil- lateraal- en drukpunt punt bij VERTICALE mast liggen op de hartlijn, geen voorkeur voor loef of lij.

Maar zodra er wind komt wil de boot wat gaan hellen en dus loeven.

De ontwerper heeft om die reden het zeilpunt iets vóór het lateraalpunt geplaatst
Dat veroorzaakt lijgierigheid die ongeveer in evenwicht is met de loefgierigheid van de helling bij zo´n 15º
Of die helling nu door voor- of grootzeil wordt veroorzaakt maakt weinig uit, is goed te corrigeren door het roer.

In wedstrijden wil je zo min mogelijk weerstand hebben van een ietsje roer uitslag.
En daar komt het trimmen om de hoek kijken.
Daar kun je met zeilkeus en goed trimmen een paar seconden mee verdienen en in wedsrijden zijn soms 2 seconden van groot belang.

Ik hoop dat het nu duidelijk is WAAROM je oploeft en wat je er aan moet doen om de oorzaak aan te pakken.

Luister nu toch eens naar je vrouw,.... wanneer je haar houden wilt wel van belang.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 16 juli 2018 17:26 #960461

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Ik luister ,meestal,ook wel naar haar :laugh:

Ik ga eerst de foto's of filmpje maken.Dan kunnen jullie beter oordelen,hoeveel helling ik vaar en hoe de zeilen dan staan/hoe uitgezeild ze zijn of gewoon verkeerd gehesen.Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd,(denk ik niet :woohoo: )of misschien zeggen jullie ook wel;die boot loeft wel heel vroeg op.
We gaan morgen weer dus hopen op een beeetje wind en voor iedereen op de Fluessen ; OPPASSEN voor een oploefende Mallard.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 17 juli 2018 10:04 #960665

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sleen42 schreef :
Ik luister ,meestal,ook wel naar haar :laugh:

Ik ga eerst de foto's of filmpje maken.Dan kunnen jullie beter oordelen,hoeveel helling ik vaar en hoe de zeilen dan staan/hoe uitgezeild ze zijn of gewoon verkeerd gehesen.Misschien doe ik het wel helemaal verkeerd,(denk ik niet :woohoo: )of misschien zeggen jullie ook wel;die boot loeft wel heel vroeg op.
We gaan morgen weer dus hopen op een beeetje wind en voor iedereen op de Fluessen ; OPPASSEN voor een oploefende Mallard.

Jeroen
Naar wat jij verteld kunnen de ervaren zeilers hier op het forum redelijk goed zeggen wat je verkeerd doet. Hebben ze geen filmpje voor nodig
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 17 juli 2018 20:35 #960821

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Dat is dan mooi Douwe want ik heb vandaag geen gelegenheid gehad om die te maken.Had mijn moeder van 93 mee en wilde toch een beetje voorzichtig aan doen met haar.Was echt perfect zeilweer vandaag in Friesland,zon en een lekker windje.Alleen met de genua gevaren en wat denk je ,ik kan met losse handen varen :laugh: .Bootje loeft vanzelf op en af.Niet de "40gr" gehaald maar gewoon lekker gezeild.Wanneer de gelegenheid zich voordoet dan maak ik foto's of filmpje,houden we te goed,

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 17 juli 2018 20:44 #960824

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sleen42 schreef :
. .Bootje loeft vanzelf op en af.

Jeroen

Heb ik nog nooit meegemaakt; "een afloevende boot" ;)
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 17 juli 2018 20:54 #960829

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Nooit te oud om te leren,toch :side:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 06:52 #960868

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Hieruit concludeer ik dat je nu dus ongewild dus wel netjes rechtop gezeild hebt en waarschijnlijk ook je roer niet dwars achter t schip hebt hoeven zetten.

Blijft mn vraag staan is ze top getuigd of niet?

Ik heb zelf 95 % van mn mijlen gemaakt enkel op genua ( top getuigd, 115 % voorzeil).
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 07:17 #960871

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sleen42 schreef :
Nooit te oud om te leren,toch :side:

Bij deze dan om je wat te leren.
Het is oploeven en "afvallen"
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 07:22 #960874

douwe schreef :
sleen42 schreef :
Nooit te oud om te leren,toch :side:

Bij deze dan om je wat te leren.
Het is oploeven en "afvallen"

Een opvallende boot kan dan weer wel :whistle: :laugh:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 07:32 #960877

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Yellow Boat schreef :
douwe schreef :
sleen42 schreef :
Nooit te oud om te leren,toch :side:

Bij deze dan om je wat te leren.
Het is oploeven en "afvallen"

Een opvallende boot kan dan weer wel :whistle: :laugh:
Ad

En omvallende boten zijn er ook
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 07:41 #960879

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
douwe schreef :
sleen42 schreef :
Nooit te oud om te leren,toch :side:

Bij deze dan om je wat te leren.
Het is oploeven en "afvallen"

:kiss: :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 10:31 #960924

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
Anjo schreef :
Hieruit concludeer ik dat je nu dus ongewild dus wel netjes rechtop gezeild hebt en waarschijnlijk ook je roer niet dwars achter t schip hebt hoeven zetten.

Blijft mn vraag staan is ze top getuigd of niet?

Ik heb zelf 95 % van mn mijlen gemaakt enkel op genua ( top getuigd, 115 % voorzeil).

Hai Anjo,

in mijn eerste post staat een tekeing van de boot,ja topgetuigd,nu met een 140% genua.Grootzeil met losse broek?
1 leuver op het eind van het zeil op de giek.En ja netjes rechtop gezeild zonder dat het roer er dwars onder moest want anders had ik de helmstok ook niet los kunnen laten ;)

Jeroen
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 10:32 door sleen42.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 10:36 #960927

  • Anjo
  • Anjo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 12401
Heel die tekening vergeten, wel gezien maar is niet blijven hangen, excuses.

Maar met deze tuigage zul je met enkel je voorzeil open en geen grootzeil hoogstens een halve knoop minder snel varen en gewone roerdruk houden terwijl je een "gewone 15 graden" helling hebt.
Stuurman aan wal ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 10:40 #960929

  • sleen42
  • sleen42's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 844
De boot zeilt ook prima,dat is mijn probleem niet.Alleen als ik een beetje"lekker schuin"ga begint ze sterk op te loeven.En dat is wat mij stoort,ik wil graag de boot langer onder controle kunnen houden zonder dat ik het roer er dwars onder moet zetten.Gaat mij dus niet om de snelheid maar om het gevoel.

Jeroen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 10:49 #960935

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
sleen42 schreef :
De boot zeilt ook prima,dat is mijn probleem niet.Alleen als ik een beetje"lekker schuin"ga begint ze sterk op te loeven.En dat is wat mij stoort,ik wil graag de boot langer onder controle kunnen houden zonder dat ik het roer er dwars onder moet zetten.Gaat mij dus niet om de snelheid maar om het gevoel.

Jeroen

Is al eerdere gezegd, jij wilt wel lekker schuin, maar de boot wil dat niet. Rot boot!!!!!
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 10:52 #960937

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Anjo schreef :
Heel die tekening vergeten, wel gezien maar is niet blijven hangen, excuses.

Maar met deze tuigage zul je met enkel je voorzeil open en geen grootzeil hoogstens een halve knoop minder snel varen en gewone roerdruk houden terwijl je een "gewone 15 graden" helling hebt.

Waaruit eigenlijk ook indirect volgt dat, als er zeil moet worden geminderd om helling en dus loefgierigheid te verminderen, bij deze boot (bij de meesten, naar mijn idee) in eerste instantie het beste het grootzeil kan worden gereefd. Dat heeft van de twee zeilen (grootzeil en voorzeil) door zeil positie t.o.v. het zeilpunt de sterktste oploevende werking. Het zeilpunt schuift door dat reven ook naar voren. Waarbij de arm tussen lateraalpunt en zeilpunt wordt verkleind.
Dit even als reactie op de hier ook wel geventileerde mening dat het niet uitmaakt waar je begint met zeil minderen.
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 10:57 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 11:08 #960941

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26253
Saeftinghe schreef :
De ontwerper heeft om die reden het zeilpunt iets vóór het lateraalpunt geplaatst
Dat veroorzaakt lijgierigheid die ongeveer in evenwicht is met de loefgierigheid van de helling bij zo´n 15º.

Is dit nu echt een wet van Meden en Perzen?

Ik ben geneigd je gelijk te geven, omdat ik nu, met mijn nieuwe zeilen, inderdaad regelmatig merk dat ik, bij een lichte helling aan de wind, mijn helmstok rustig een tijd kan loslaten, waarbij de boot keurig rechtdoor blijft zeilen.

Met mijn oude tuigage was dat absoluut niet het geval. Hoewel met name het grootzeil daarvan nog niet echt uitgezeild was. Ik kon er echter niet mee reven en bij een serieuze 4 bft was er duidelijk behoefte aan een vlakker zeil.
Laatst bewerkt: 18 juli 2018 11:09 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

aangehangen roer met balansdeel? 18 juli 2018 16:46 #961027

Lodewijk, dat is geen wet van Meden en Perzen, maar een heel logische en simpele natuurkunde wet.
kan iedereen zelf zien.

Grootzeil of voorzeil minderen maakt voor de helling niet zoveel uit, dat corigeer je makkelijk met je roer.
Daar zijn de invloeden zo klein dat je ze onder trim behoort te rangschikken

In wedstrijden KAN die roercorectie het verschil maken tussen wel of niet de race winnen, dan trim je met je zeilen tot je het maximale er uit haalt.

Al eerder genoemd: Een spi is wel het zeil dat het verste naar voren kan geplaatst worden, in een vlaagje de boot plat en heel heftig oploeven.
Zijn foto´s genoeg van.

Ook van invloed is gewichtstabiel of vormstabiel.
Een gewicht stabiele boot blijft heel makkelijk op de zelfde schijnbare windhoek varen met vast gezet roer.
Een vormstabiele is vreselijk moeilijk op die manier te sturen.

Er zal best verschil zitten tussen de verschillende bootfabrikaten.

Voor de de genoemde "ongeveer 15º" mag je ook lezen "tussen de 10º en 20º".

En binnen die waarden heeft de zeilvorm nog de meeste invloed.

Zeilen worden vaak vergeleken met vliegtuigvleugels.
Ze volgen dezelfde regels, maar bijna altijd wordt vergeten dat gewenste kracht 90º verschilt.
Bij een vliegtuig wil je de kracht 90º op de koorde hebben, de aandrijving komt van de prop (of zwaartekracht bij zweefvliegen) bij zeilen juist 0º of 180º, net hoe je het bekijkt, de AANDRIJVING komt uit de luchtstroomd langs je zeilen en dat heeft consequenties voor de vorm van die zeilen.

Een molen wiek heeft ook een ander profiel dan een vliegtuigvleugel al lijken ze oppervlakkig bekeken wel op elkaar.
De wingtips bij vliegtuigen staan in feite de verkeerde kant op voor de luchtstomen die er langs gaan, de reden hiervoor is dat men liever niet heeft dat ze de bodem raken bij landen met een beetje dwarswind.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.318 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl