Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Met een Dufour 2800 richting noord ?

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 15:27 #1057762

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Bedankt voor de vele info, bedenkingen en meningen.
Ik hou jullie op de hoogte van hoe het verder loopt.
Eerst alles op een rij zetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 15:34 #1057765

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Berghut schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Goed voor binnenwateren of droogvallende, beschutte kusten.

Droogvallen met een kielboot?

Toegegeven; je kan beter met een korte, dan met een lange kiel droogvallen; eenmaal drooggevallen lig minder scheef, zeg maar.

Op de foto's zijn dit ook een dufour 2800, volgens internet.

Inderdaad. Dit is ook de versie met de ondiepe kiel. Let op het naar achteren uitstekend onderste deel.

Met wadpoten kun je in principe iedere zeilboot rechtop laten droogvallen. Ook de versie met de.grotere diepgang. Of het met een vinkiel een aanrader is, laat ik in het midden.
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 16:23 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 18:27 #1057825

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Nachtvlinder schreef :
Met een snellere en/of loefwaardigere boot ben je (soms) eerder bij die obstakels; met een ondiepere boot kun je er eerder over 

Niet om je af te vangen of zo, maar wat is loefwaardig en wanneer is een boot loefwaardig en wat is daar zo goed aan?

Heb die term in 40 jaar zeilen nog nooit gehoord.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 18:48 #1057831

...term wordt meestal bij zwaar weer gebruikt: “het vermogen om vrij te varen/blijven van lagerwal”. Hier bedoel ik meer “loopt goed aan de wind”. Kruisend naar de overkant maakt een verschil van 10 gr hoogte veel uit in reistijd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 19:36 #1057849

Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Als je de plaatjes bekijkt van de versie met de ondiepe kiel (zie de link in je latere pots), dan kun je concluderen dat er bij de Dufour 2800 ook geen sprake is van een "ingekort ouder type".

Vergeleken met de ondiepe kiel die ik aangeef wel.

De tandemkiel waar jij het over hebt is in deze draad niet zo relevant.

Waar het mij om gaat, is dat de ondiepe kiel van de Dufour 2800 specifiek is ontworpen met het oog op die beperkte diepgang. Zoals jij die kiel beschrijft zou je de indruk kunnen krijgen dat men heeft volstaan met het inkorten van de 1,52 m.-kiel en verder niets heeft gedaan aan een andere gewichtsverdeling Dat laatste is duidelijk niet het geval. De ondiepe kiel is geoptimaliseerd in relatie tot die beperkte diepgang.

Hmm, ik val in herhaling, maar dit is dus een misverstand, denk ik. De kiel is zo gemaakt dat het richtmoment zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Waar het de laterale weerstand betreft, of liever, de lift/drift verhouding, is dat duidelijk niet het geval. En daar is een tandemkiel dan weer een oplossing voor. Die overigens ook maar matig werkt, heb ik begrepen. Maar dat weten anderen wellicht beter.
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 19:46 #1057853

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
steef ton schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Wadloper schreef :
Ilex schreef :
Overigens heeft de boot standaard een diepgang van 1,52m en dat vind ik niet verkeerd.
Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Als je de plaatjes bekijkt van de versie met de ondiepe kiel (zie de link in je latere pots), dan kun je concluderen dat er bij de Dufour 2800 ook geen sprake is van een "ingekort ouder type".

Vergeleken met de ondiepe kiel die ik aangeef wel.

De tandemkiel waar jij het over hebt is in deze draad niet zo relevant.

Waar het mij om gaat, is dat de ondiepe kiel van de Dufour 2800 specifiek is ontworpen met het oog op die beperkte diepgang. Zoals jij die kiel beschrijft zou je de indruk kunnen krijgen dat men heeft volstaan met het inkorten van de 1,52 m.-kiel en verder niets heeft gedaan aan een andere gewichtsverdeling Dat laatste is duidelijk niet het geval. De ondiepe kiel is geoptimaliseerd in relatie tot die beperkte diepgang.

Hmm, ik val in herhaling, maar dit is dus een misverstand, denk ik. De kiel is zo gemaakt dat het richtmoment zoveel mogelijk hetzelfde blijft. Waar het de laterale weerstand betreft, of liever, de lift/drift verhouding, is dat duidelijk niet het geval. En daar is een tandemkiel dan weer een oplossing voor. Die overigens ook maar matig werkt, heb ik begrepen. Maar dat weten anderen wellicht beter.

Als je gewoon even kijkt wat ik twee posten geleden al schreef (ook wat Ilex eraf knipt), dan begrijp je dat we het eens zijn.
Kiel is geoptimaliseerd om ongeveer hetzelfde richtende moment te leveren als de diepe kiel.
Loefwaardigheid met de diepe kiel blijft vanzelfsprekend beter.

Zo'n verhaal over een tandemkiel doet in dit verband niet terzake.
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 19:50 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 19:48 #1057854

Uhm, ik denk dus dat een tandemkiel wel uit maakt, maar dat weet ik dus idd niet zeker (tenminste: Ilex bedoelt toch zo'n ding met een gat er in?)...
tijdens een maanloze nacht op zee besef je dat je het fragiele ruimteschip aarde bewoont
Laatst bewerkt: 24 juni 2019 19:51 door AccountVerwijderd13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 20:01 #1057858

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
steef ton schreef :
Uhm, ik denk dus dat een tandemkiel wel uit maakt, maar dat weet ik dus idd niet zeker (tenminste: Ilex bedoelt toch zo'n ding met een gat er in?)...

Of dat zo is, is in dit geval toch totaal niet interessant?

Er bestaat geen Dufour 2800 met een tandemkiel. Een Dufour 2800 met een kiel van 1,80 m. zal het aan de wind nòg beter doen. Is óók niet relevant.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 20:59 #1057878

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Jouw antwoorden zijn ook niet relevant.
TS vraagt specifiek naar ervaringen met een Dufour met de korste kiel. Niet naar uileg over loefgierigheid of wat dan ook.
Maar het went...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 24 juni 2019 21:08 #1057880

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Ilex schreef :
Jouw antwoorden zijn ook niet relevant.
TS vraagt specifiek naar ervaringen met een Dufour met de korste kiel. Niet naar uileg over loefgierigheid of wat dan ook.
Maar het went...

Mja. Voorlopig zijn we tot de conclusie gekomen dat het richtend moment van de korte kiel waarschijnlijk weinig afwijkt van dat van de lange kiel bij een Dufour 2800.
Als ik me niet vergis was dat een van de vragen waarmee TS begon.

Aan de opmerking dat een ondiepe tandemkiel een betere loefwaardigheid heeft dan de ondiepe kiel van de Dufour 2800 heeft TS helemaal niets.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 05:13 #1057913

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
Wadloper schreef :

Aan de opmerking dat een ondiepe tandemkiel een betere loefwaardigheid heeft dan de ondiepe kiel van de Dufour 2800 heeft TS helemaal niets.

Je hebt een probleem met lezen, lijkt het.

Ik citeer mezelf: Mijn ervaring gaat over een 34 voeter met tandemkiel van 1,32m. Is wel een ander type kiel dan een ingekort ouder type.

Waarmee ik alleen zeg geen raad te kunnen geven over de 2800 met ondiepe kiel, omdat mijn ervaring met een speciaal type ondiepe kiel is.

Iets toegeven gaat je precies wat moeilijker af.

@ts: excuus voor de zijsprong die ik blijkbaar maakte en die hoognodig moest worden afgefloten.
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 05:58 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 06:05 #1057923

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 26249
Ilex schreef :
@ts: excuus voor de zijsprong die ik blijkbaar maakte en hoognodig moest worden afgefloten.

Je reactie had tot bovenstaande beperkt kunnen blijven. Je erkent zelf het punt dat ik maak, maar desondanks ben ik vooral de man die niks kan toegeven en niet kan lezen.

Je excuses aan mij aanbieden zit er niet in, zeker?
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 06:05 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 06:15 #1057926

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7580
:woohoo:

Zucht....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 07:20 #1057949

Concreet is er dus niemand die ervaringen heeft met de Dufour 2800 korte kiel op zee (uberhaubt niet).

Draadje kan m.i. dicht tot die ervaring wel ingebracht wordt: de algemene “regels” diep vs. ondiep kent TS immers wel. Dan zijn we ook van de ontstane semantische haantjes discussie af wie wat precies gezegd heeft over niet-relevante zaken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 07:40 #1057958

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
Nachtvlinder schreef :
Concreet is er dus niemand die ervaringen heeft met de Dufour 2800 korte kiel op zee (uberhaubt niet).

Draadje kan m.i. dicht tot die ervaring wel ingebracht wordt: de algemene “regels” diep vs. ondiep kent TS immers wel. Dan zijn we ook van de ontstane semantische haantjes discussie af wie wat precies gezegd heeft over niet-relevante zaken.

Inderdaad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 08:06 #1057976

Ruzie maken over wie het beste antwoord heeft gegeven is wel een aparte. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 25 juni 2019 08:11 #1057979

Berghut schreef :
ik zoek een comfortabele boot en betrouwbare boot om binnen enkele jaren van de plas te gaan.

Ik zou zeggen hoe groter hoe comfortabeler (in het algemeen). Dus als je budget toe staat een dufour 2800 te kopen zou ik dat dan maar doen.
Heb je er meer geld voor overdan een grotere.
M.a.w. je budget bepaalt hoe comfortabel en betrouwbaar het is. Het budget is een gegeven. Dus zal je dan zelf als je op zee zit moeten accepteren dat je hebt maximale aan comfort hebt gekocht.
Je lichaam zal zich daar dan aan moeten aanpassen. En dat als een gegeven nemen.

Kan je dat goed, dan kan je ook in een 22 voeter de noordzee rond.
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Laatst bewerkt: 25 juni 2019 08:12 door Account op verzoek verwijderd 13.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 31 juli 2019 20:59 #1067901

Heel erg vergelijkbaar met de Dufour 2800 is een Jeanneau Aquila. Laat er ik er nou net één te koop hebben :P met diepe kiel (1.65). De vorige eigenaar is er mee naar Denemarken en Zweden geweest, ik naar Engeland. Zeer zeewaardig, vlotte boot, en de refit is al gedaan ....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 01 aug 2019 13:56 #1068103

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Dat is appeltje met peertje vergelijken.

TS vroeg specifiek naar de zeileigenschappen van de Dufour 2800 met korte kiel.
Prima boot die 2800. Zeilt lekker op ruime koersen met die korte kiel.
Helaas is het vaak zo dat het reisdoel in de wind ligt en dan is zo'n korte kiel dufour wat lastiger te hanteren. Het gewicht in combinatie met die korte kiel zorgt er voor dat de drifthoek heel groot wordt en bij een beetje zeegang lig je aan de wind op de noordzee/het kanaal snel bij de derde golf dan praktisch stil, als je tenminste toch probeert hoogte te houden. Een paar goed gesneden zeilen en goed getrimd kan helpen en vooral niet te veel zeil willen zetten.
Prima scheepje, leuk om te zien enom te varen!Tuurlijk kan je er zowat overal mee komen.
Overigens heb ik die etap 22 altijd om z'n zeileigenschappen bij stevige wind bewonderd.
Dan kan zo'n dufour 2800 met korte kiel wellicht wat tegenvallen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 01 aug 2019 14:01 #1068106

bteaux schreef :
en bij een beetje zeegang lig je aan de wind op de noordzee/het kanaal snel bij de derde golf dan praktisch stil, als je tenminste toch probeert hoogte te houden.

Tja , je noemt de olplossing voor dat probleem zelf al.
Mt dat soort schepen kun je beter wat minder hoo aan de wind kruipen en vaak ondanks dat toch sneller bij je doel komen.
Maar een echte wedstrijdboot is het natuurlijk niet.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 02 aug 2019 11:00 #1068415

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128

wat minder hoo aan de wind kruipen en vaak ondanks dat toch sneller bij je doel komen.

Ad

Helemaal gelijk, dat sneller weet ik niet zo, even langzaam misschien wel ;)
Maar wel een stuk comfortabeler in ieder geval :laugh:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 02 aug 2019 11:01 #1068418

Is wel uit te rekenen hoor als je de verschillen in drift en snelheid een beetje inschat.
Ad

Ps.
Even aan het rekenen geweest in excel.
Aannames : kruishoek van 100 graden ( dus 40 graden aan de ware wind) met drift 6 graden en snelheid door het water 4 knopen tegen maar 80 graden ( dus 50 graden aan de ware wind ) en maar 3 graden drift en 5 knopen .
Dan komt daar uit dat je een VMG hebt bij die kleine kruishoek van 4 knopen en bij die grote kruishoek van slechts 3,32 knopen .
Uiteraard zijn dat maar aannames dus je zult zelf moeten rekenen om het echet verschil te berekenen.
Het gaat mij er maar om dat meer hoogte niet alijd meer VMG wil zeggen.
Als je een polair diagram hebt en ook de drift bij die koersen weet kun je zelfs een curve berekenen en zul je zien dat daar een optimum uit komt tussen kruishoek en VMG.
Ad
Laatst bewerkt: 02 aug 2019 11:34 door Yellow Boat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 02 aug 2019 11:13 #1068423

  • bteaux
  • bteaux's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1128
Overigens kwam ik op de wedstrijdbaan in het verleden de snelle uitvoering van die 2800 tegen.
Die uitvoering had een lichtblauwe kleur en een zwarte hogere mast. Die liep best wel een stukje sneller en hoger dan de 2800 standaard.
In het verleden organiseerde Noordschans wel een speciale dufourdag waar ik wel eens als opstapper meeging op een andere dufour.
Overigens had de oudere dufour arpége een best goede reputatie in de tijd voor de 2800.
Hoor of zie daar nooit meer wat over. Weet dat het sandwich dak wat zwakjes was....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 02 aug 2019 13:52 #1068494

  • Berghut
  • Berghut's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 179
bteaux schreef :
Dat is appeltje met peertje vergelijken.

TS vroeg specifiek naar de zeileigenschappen van de Dufour 2800 met korte kiel.
Prima boot die 2800. Zeilt lekker op ruime koersen met die korte kiel.
Helaas is het vaak zo dat het reisdoel in de wind ligt en dan is zo'n korte kiel dufour wat lastiger te hanteren. Het gewicht in combinatie met die korte kiel zorgt er voor dat de drifthoek heel groot wordt en bij een beetje zeegang lig je aan de wind op de noordzee/het kanaal snel bij de derde golf dan praktisch stil, als je tenminste toch probeert hoogte te houden. Een paar goed gesneden zeilen en goed getrimd kan helpen en vooral niet te veel zeil willen zetten.
Prima scheepje, leuk om te zien enom te varen!Tuurlijk kan je er zowat overal mee komen.
Overigens heb ik die etap 22 altijd om z'n zeileigenschappen bij stevige wind bewonderd.
Dan kan zo'n dufour 2800 met korte kiel wellicht wat tegenvallen.

Te lang gewacht/getwijfeld, de Dufour is verkocht. Maar dit antwoord wint vind ik ;) :)
En misschien kan iedereen wel richting noord in de dufour 2800, maar wie doet het in een etap22 ? :lol: :silly:

Bedankt voor alle input !
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Met een Dufour 2800 richting noord ? 02 aug 2019 14:07 #1068495

Ach , ik ben met mijn oenmalige Varianta ook vele keren naar de Oostzee gevaren en een keer via de Noordzee langs de Deense Westkust en de Limfjord naar Götheborg en omgeving.
Geen centje pijn hoor en dat was maar een kielmidzwaard notedopje van amper 650 kg met wel 22 m2 zeil.
Zeilde best lekker .Zie polair.
Wel beetje afzien qua interieur natuurlijk :whistle:
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.337 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl