TuuLeVi schreef :
AndreAzuree schreef :
Jeanneau bouwt GEEN boten die niet geschikt zijn voor open water
Jeanneau heeft best veel troep gebouwd, dat zou ik me besparen...
Pittige uitspraak door een gehele merknaam te kielhalen.
volgens mij zijn er toch een hoop mensen best blij met hun jeaneautje, een enkel schip zal wel eens minder geweest zijn, maar je moet je in de meeste gevallen goed afvragen of dat door de kwaliteit van de werf komt of door achterstallig onderhoud en/of verkeerd gebruik.
als iemand bijvoorbeeld een gaatje in zn balsa dek boort voor een buiskap pinnetje die vervolgens een keer losgetrapt is en niet hersteld wordt, wordt het vanzelf een zompige zooi tussen de schalen.
dit geldt veelal ook voor mastondersteuningen waar altijd gaten voor kabels en of blokken zitten. dat na 20 jaar de kit dan eens is opgelost en dat vervolgens het hout aan de beurt is, is in mijn ogen overal mogelijk.
de SunFast series (ik vind lang niet elk type mooi of snel genoeg) maar daar is over het algemeen getracht een vlotte en fijne reisgenoot van te maken, waar constructief en qua eigenschappen niet veel op aan te merken is. Waarbij ik denk dat dit ook geldt voor de hier besproken SF26.
de SF 26 is inderdaad iets sportiever uitgevoerd dan de SO serie, helaas is het vrijboord er niet lager op geworden waardoor de boot een klein beetje ''hoog'' oogt voor zijn lengte. voordeel daarvan is dat de binnenruimte best prettig is voor een betrekkelijk korte lengte. in mijn ogen is deze sun fast serie iets te veel op comfort gericht.
tegenwoordig slaat elke werf weer geheel de andere kant op door, een tussenweg is er haast niet meer. Of het is een comfort-container óf het is een 100% hardcore racer. Om maar even bij Jeanneau te blijven, ik zou persoonlijk geen SO willen hebben, maar de SF 3300 of 3600 is (wel cool) maar voor het gewone gebruik voor mij net ff te gek. gelukkig heb ik een Sun Fast waarbij ik heel blij ben met de mix tussen comfort, speed en (bouw)kwaliteit, voorlopig geen andere voor mij!