Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za aug 08 @ 8:00AM - 05:00PM
ZF Onderlinge Zuid 2020
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: class mini 580

class mini 580 01 aug 2020 07:07 #1190396

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2064
Jot M schreef
Maar dat klopt niet. Hoe breder tov de holte, hoe kleiner de AVS. Wat je dan moet "repareren" met een loodmijntje op extreme diepte. Zie mini 650.

Dat is helemaal waar in feite is een minitransat, zeker een skowbow min of meer een catamaran met een kiel...
Ze zijn zeewaardig gebleken en liggen stevig op het water geen gehobbel, terwijl die Class 580 meer zal hobbelen verwacht ik en dan vergelijk ik hem met mijn eigen boot, kolibri 560 dat hobbelt ook nogal. Dat hobbelen is vermoeiender voor de bemanning.
Andere kant heeft een Mini 650 veel aandacht nodig met name voor mast trim een mini mast die niet goed getrimd is kan overboord slaan, dat zal bij deze boot minder nauw luisteren.
Ook word een en ander zo sterk en zeewaardig mogelijk uitgerust en aan details veel aandacht besteed (oer degelijke roerbeslagen waarbij ik dan alleen wel vraagtekens heb bij de bevestiging van de onderste (aan de scheg is dat stevig?)).
En word met het rondje bol de Laura Dekker route aangehouden.
Ik denk dat het met deze boot allemaal uiteindelijk "net kan" omdat met het rondje bol de kapen worden gemeden. Comfortabel? Nee denk het niet denk dat je dan met de mini beter af bent want minder gehobbel, ook al is dat een boot die een vergissing (te veel zeil voeren met wind op komst) hard af kan straffen.
Wat ik dan weer niet begrijp (alleen uit het kosten aspect verder niet) is de keus voor een conventionele accu terwijl een lifepo4 accu pakket (eventueel wel een restrictie in AH) een enorm gemak kan geven.

Freek
Laatst bewerkt: 01 aug 2020 07:10 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 01 aug 2020 17:48 #1190568

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3828
Met een mini kun je net als met een imoca zonder gewicht aan de kiel varen. Niet met de normale zeilvoering, maar ze zijn ontzettend vormstabiel.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 07:42 #1190660

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1517
Mijn opmerking ging en gaat over de veronderstelling in het aangehaalde "artikel" ten aanzien van de AVS. De enige manier om die bij een "vliegende schotel" (of dat nou een IMOCA of mini-transat is) op een beetje aanvaardbare waarde te krijgen is een kleine loodmijn op diepte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 08:08 #1190667

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2064
JRomkes schreef
Met een mini kun je net als met een imoca zonder gewicht aan de kiel varen. Niet met de normale zeilvoering, maar ze zijn ontzettend vormstabiel.
JotM schreef
Mijn opmerking ging en gaat over de veronderstelling in het aangehaalde "artikel" ten aanzien van de AVS. De enige manier om die bij een "vliegende schotel" (of dat nou een IMOCA of mini-transat is) op een beetje aanvaardbare waarde te krijgen is een kleine loodmijn op diepte.

Dat klopt helemaal allebei natuurlijk, een catamaran heeft ook geen kiel kun je net als met een mini ook mee zeilen zonder kiel maar die heeft een AVS en gaat ie om dan gaat ie om dus niet bruikbaar voor zee in zijn simpelste vorm. Nu zijn er zee catamaran's waarbij aanpassingen zijn gedaan maar enfin. Om die AVS te verhogen is bij mini 650 die bulbkiel op 2 meter diepte nodig.
Maar het geeft allemaal wel aan dat de boot enorm vormstabiel is en niet hobbelt en dat geeft rust tijdens zo'n lange reis maakt de boel comfortabeler dan die class 580. Daarnaast is die Minitransat 650 voor een deel vol geschuimd en onzinkbaar (van de class 580 weet ik nog niet hoe ze dat willen doen met die boot). Ik zou wel echt voorkeur voor de mini 650 boven de class 580 hebben voor een wereldomzeiling.

Freek
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 08:12 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 12:22 #1190721

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1517
freek1970 schreef :
...Daarnaast is die Minitransat 650 voor een deel vol geschuimd en onzinkbaar (van de class 580 weet ik nog niet hoe ze dat willen doen met die boot). Ik zou wel echt voorkeur voor de mini 650 boven de class 580 hebben voor een wereldomzeiling.
Gewoon hetzelfde als bij de SETKA en SETKA A?
Je voorkeur is trouwens een wel even duidelijk hoor.

Maar wat de schrijver in het aangehaalde "artikel" deed was stellen dat de AVS van een mini-650 groter zal zijn omdat 'ie breder is. En dat is nonsens.
Een mini-650 is alleen rechtop "vormstabiel", ergo heeft een grote aanvangsstabiliteit.

Edit:
Overigens is alle stabiliteit bij bootjes een combinatie van vorm en machtsverdeling. De een kan niet zonder de ander om effect te hebben. Uiteindelijk gaat het om de posities van drukkingspunt en zwaartepunt.
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 12:27 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 12:33 #1190727

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3828
JotM schreef :
Een mini-650 is alleen rechtop "vormstabiel", ergo heeft een grote aanvangsstabiliteit.

Een mini heeft niet alleen een grotere aanvangsstabiliteit, maar door een langere kiel en meer gewicht in de kiel (50% is nog niet eens extreem) is de boot op alle punten stabieler. Daarin heeft de schrijver niet ongelijk.
The center of gravity is lowered on the 6.50 mini through a big B/D, an efficient lead torpedo keel and a big draft (2.0 meters on protos, 1,6 on Series). The lowering of the CG increases not only overall positive stability but even more AVS and safety stability but also reduces greatly negative stability, making the proportion between the two much bigger.
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 12:34 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 12:43 #1190733

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3169
JRomkes schreef :
JotM schreef :
Een mini-650 is alleen rechtop "vormstabiel", ergo heeft een grote aanvangsstabiliteit.

Een mini heeft niet alleen een grotere aanvangsstabiliteit, maar door een langere kiel en meer gewicht in de kiel (50% is nog niet eens extreem) is de boot op alle punten stabieler. Daarin heeft de schrijver niet ongelijk.
The center of gravity is lowered on the 6.50 mini through a big B/D, an efficient lead torpedo keel and a big draft (2.0 meters on protos, 1,6 on Series). The lowering of the CG increases not only overall positive stability but even more AVS and safety stability but also reduces greatly negative stability, making the proportion between the two much bigger.

Ik ken de schrijver. Ik schat hem hoger in (..) dan een gemiddelde zeiler zonder boot met vooral veel forum bezoek (nee, jij niet). Al is niemand foutloos, de beste man is geen groentje en wat ie zegt, en zoals ik het lees, klopt het volgens mij. Al mag een ieder alles in twijfel trekken uiteraard. Maar goed, ieder zijn discussie zullen we maar zeggen.
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 12:45 door Sneaker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 12:58 #1190736

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1517
Sneaker schreef :
Ik ken de schrijver. Ik schat hem hoger in (..) dan een gemiddelde zeiler zonder boot met vooral veel forum bezoek (nee, jij niet).
We zijn weer op het punt gekomen om op de man te gaan spelen?
Veel plezier nog, ik ben weg.
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 13:44 door JotM.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 13:44 #1190751

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3169
JotM schreef :
Sneaker schreef :
Ik ken de schrijver. Ik schat hem hoger in (..) dan een gemiddelde zeiler zonder boot met vooral veel forum bezoek (nee, jij niet).
We zijn weer op het punt gekomen om op de maan te gaan spelen?
Veel plezier nog, ik ben weg.

Voer gewoon de discussie die je voeren wil, Geef gewoon je mening die je geven wil. Op de maan spelen doe ik niet, veel te heet.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 17:17 #1190806

JotM schreef :
De enige manier om die bij een "vliegende schotel" (of dat nou een IMOCA of mini-transat is) op een beetje aanvaardbare waarde te krijgen is een kleine loodmijn op diepte.
Er is een veel simpelere en effectievere oplossing die veel minder gewicht toevoegd en dus beter voor de snelheid van de boot is en dat is het toepassen van een opbouw met groot volume. Waarom denk je dat in de laatste decennia de opbouwen zoveel groter en vooral hoger zijn geworden? Met de juiste vorm van de opbouw heeft een boot zelfs geen AVS meer
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Laatst bewerkt: 02 aug 2020 17:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 20:17 #1190848

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2064
Erik de Jong schreef
Er is een veel simpelere en effectievere oplossing die veel minder gewicht toevoegd en dus beter voor de snelheid van de boot is en dat is het toepassen van een opbouw met groot volume. Waarom denk je dat in de laatste decennia de opbouwen zoveel groter en vooral hoger zijn geworden? Met de juiste vorm van de opbouw heeft een boot zelfs geen AVS meer

Dat opbouw had ik altijd anders begrepen, meer dat de boot, wanneer ie wel echt omslaat omdat de helling te groot word en hij door die AVS heen gaat dus, niet "turtle" gaat dus op de kop blijft liggen maar over die kajuit weer overeind rolt.

Freek
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 02 aug 2020 21:55 #1190880

Even een hersen kraker voor je. Denk na over de betekenis van AVS ofwel Angle of Vanishing Stability. Dat is de hoek waarbij de boot door wil kenteren, ofwel waarbij de richtende arm negatief word.

Door een groter opbouwvolume te gebruiken ligt de boot (veel)hoger op het water als deze onderste boven ligt en gaat daardoor weer makkelijker terug, dat makkelijker terug gaan komt omdat de negatieve stabiliteit bij veel grotere hoeken aanzienlijk kleiner is omdat de boot hoger op het water ligt en daardoor (als je het goed doet) een veel smallere waterlijn heeft. Ofwel, je verplaatst de plek van de AVS in de curve naar een (veel) hogere waarde. Zelfs veel meer als wat je met extra ballast kunt bereiken.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
“The greatest threat to our planet is the belief that someone else will save it”
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 03 aug 2020 06:55 #1190909

  • Frodoo
  • Frodoo's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 409
Erikdejong schreef :
Even een hersen kraker voor je. Denk na over de betekenis van AVS ofwel Angle of Vanishing Stability. Dat is de hoek waarbij de boot door wil kenteren, ofwel waarbij de richtende arm negatief word.

Door een groter opbouwvolume te gebruiken ligt de boot (veel)hoger op het water als deze onderste boven ligt en gaat daardoor weer makkelijker terug, dat makkelijker terug gaan komt omdat de negatieve stabiliteit bij veel grotere hoeken aanzienlijk kleiner is omdat de boot hoger op het water ligt en daardoor (als je het goed doet) een veel smallere waterlijn heeft. Ofwel, je verplaatst de plek van de AVS in de curve naar een (veel) hogere waarde. Zelfs veel meer als wat je met extra ballast kunt bereiken.

Heb je voorbeelden van schepen die volgens dit principe gebouwd zijn ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 03 aug 2020 07:39 #1190923

  • FKZ
  • FKZ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 629
alle moderne reddingsboten van de KNRM Maar je doelt vast op zeilboten en in dit gevalt mini650 ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 03 aug 2020 10:55 #1191010

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3828
Freelance jachtbouwer-cirrus composites
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

class mini 580 03 aug 2020 17:56 #1191179

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2064
Erik de Jong schreef
Even een hersen kraker voor je. Denk na over de betekenis van AVS ofwel Angle of Vanishing Stability. Dat is de hoek waarbij de boot door wil kenteren, ofwel waarbij de richtende arm negatief word.

Door een groter opbouwvolume te gebruiken ligt de boot (veel)hoger op het water als deze onderste boven ligt en gaat daardoor weer makkelijker terug, dat makkelijker terug gaan komt omdat de negatieve stabiliteit bij veel grotere hoeken aanzienlijk kleiner is omdat de boot hoger op het water ligt en daardoor (als je het goed doet) een veel smallere waterlijn heeft. Ofwel, je verplaatst de plek van de AVS in de curve naar een (veel) hogere waarde. Zelfs veel meer als wat je met extra ballast kunt bereiken.

Ja dat is dus hetzelfde dat ik zeg alleen in vier keer zoveel tekst en wat wetenschappelijker.
T is ook verre van nieuw, ik heb een boekje uit begin jaren 90 waarin dit beschreven is. "How to design a boat" John Teale








Freek
Bijlagen:
Laatst bewerkt: 03 aug 2020 18:12 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.274 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl