AndreAzuree schreef :
"qua onderhoud: als je een goede koopt of eentje goed maakt en blank hout vermijdt, is het onderhoud nauwelijks meer dan een polyester boot."
Dit vind ik een discutabele stelling..... Hout heeft zijn voordelen, maar Polyester is in de praktijk gewoon minder werk. Maar goed, dan gaan we enorm afdwalen... daar help ik TS ook niet mee. En wellicht vindt TS een beetje klussen niet erg. Qua gewicht is een houten boot (op trailer) wel in het voordeel t.o.v. polyester.
Alles valt of staat met het startpunt. Met een matig bootje blijf je bezig en kan je elk jaar gaan schuren en lakken. Als een houten bootje goed onder handen is genomen (meteen bij bouw of achteraf) en netjes in de epoxy staat, valt dat heel erg mee.
Mijn Kolibri had ik na een grote opknap sessie nauwelijks onderhoud aan.
Ook mijn huidige 34ft plakhouten boot is eveneens na een grote opknapsessie met epoxy systeem qua onderhoud niet meer dan Polyester. Wat wil je meer doen aan goed geschilderd hout-epoxy dan aan polyester? Daar staat geen onderhoudstermijn voor, alleen wanneer DD lak optisch minder mooi wordt (na een jaartje of 10), zou je nieuw schilderen kunnen overwegen maar nodig is het niet.
Blank hout kost wel veel extra werk. Daar blijf je mee bezig. Maar dat is een keuze (waarvan ik genezen ben).
Als de boot tenminste goed is. De 560 is nooit in epoxy gebouwd dus je moet eentje vinden die al onder handen genomen is. Die bestaan en nog betaalbaar ook. Ter vergelijk: de mijne (na het opknappen een hele goede) is destijds weg gegaan voor 2500 euro (ex motor en trailer).
ALS er iets mis is met een houten boot, is het wel meer werk. Lekke dek doorvoeren (verstaging door is een puntje bij een Kolibri) en iedere beschadiging moet je direct oppakken en verhelpen. Maar soms niet eens zo erg als een polyester boot met balsa in het dek... Mijn kiel probleem van 2 jaar terug leverde dan ook wel wat meer werk op dan het gekost zou hebben bij een polyster bootje.
De 660 zijn wel in epoxy gebouwd maar die zijn a) duurder b) groter / zwaarder (1100kg) maar c) wel een heel stuk ruimer, meer dan die meter extra doet vermoeden. Maar te zwaar voor TS.