groom schreef :
Beste Robert,
Hoe zijn de "zeil" eigenschappen bij een deels opgetrokken kiel/zwaard.
Alvast dank,
Geert
Voor stabiliteit / helling maakt 't niet (merkbaar) uit wel voor driftbeperking en het is zoals je zou verwachten: voor de wind geen effect, ruime wind nauwelijks, halve wind aanzienlijk, en aan de wind niet te doen.
Een beetje zwaard steken compenseert aardig tot en met halve wind of iets hoger, maar niet voldoende om op aan de windse koersen hoogte te houden. Pas vanaf 50% zwaard (+/-) behoudt het een beetje zijn hoogte aan de wind.
Het stuurgedrag verandert ook (net als met een open zwaardboot): aan de wind zonder zwaard heeft de boot sterk de neiging af te vallen, en als je hiervoor compenseert met roer drift je nog veel harder. Ruim (50%) zwaard erin maakt een wereld van verschil dan weer.
Zeilend scharrelen in heel ondiep water doe ik dus niet op koeren hoger dan halve wind: dan moet de motor bij. Bovendien heb je dan vaak ook het roerblad om omhoog/naar achteren wat eea nog verslechtert, dubbel-roers Ovnis zoals de 445. 370 en 400 hebben hier geen last van natuurlijk.
Ook met motor-manoeuvreren iets om rekening mee te houden: net als bij een platbodem heb je zwaard nodig om een beetje te kunnen draaien.
Hoe dat bij een 370 gaat weet ik zo niet: als die met alles beneden 3 meter steekt heb je denk ik iets meer 'wiggle-room' met hoeveel zwaard je steekt, maar heb daar geen ervaring mee. (de 435 steekt 2.50 alles beneden, dus héél veel zal t ook niet uitmaken(
Ben sowieso ook wel benieuwd naar de zeileigenschappen van een 370/400: op het oog lijken deze schepen hoger: hoger zwaartepunt (?), meer windvang, benieuwd wat dat doet met gedrag in wind en golven.