Reed schreef :
..............
Calidris,
Er blijft maar weinig over van je stellingen he? Ciao, Reed.
Enige nuance is wel op z’n plaats.
Er is zee en er is zee.
Ik heb 21 jaren een zeetjalk gehad. Zee? Ja. Bij het ontroesten vond ik de Plimsollmerken en jaren later kwam ik erachter dat het schip in 1926 een zeebrief heeft gekregen.
Vergeleken met een gewone binnentjalk waren er enkele wijzigingen: de dekken waren van gladde plaat (in ruitjesplaat blijft zeewater staan), ze waren erg bol en de gangboorden dus erg scheef voor de uitwatering, er waren spuikleppen op de laagste punten van de zeeg. Verder waren er wat extra stringers en zaathouten, en waren de luiken extra zwaar. Het was (is) domweg een stoer en zwaar schip.
Vanaf de bouw in 1902 tot aan de tweede wereldoorlog heeft het schip “op zee” gevaren, vooral schelpenvaart rond de Duitse Wadden.
Volgens zeggen istie ook een keertje stiekem naar Engeland geweest.
Maar geschikt voor de grote zee, onder alle omstandigheden? Ech nie.
Kwetsbare punten blijven vooral de zwaarden en de giek (menig tjalk, klipper of palingaak is gebleven of gestrand door een kapotte giek of zwaard).
En mocht het gebeuren dat zo’n tjalk wordt platgeslagen (hoge golf, breker, echte storm) dat gaat-ie helemaal op de kop. En dat zeilt moeilijk hoor.
Calidris heeft gelijk, wat mij betreft. Platbodems horen niet op zee. Ongeacht de stoere verhalen.