Nog even worst case scenario vwb de bakstagen op de x-79. Je komt onder spi in een gijp en de giek slaat over, dan heb je toch een probleem lijkt me? Ligt je mast dan niet overboord?
Ik heb net mijn X-79 verkocht. Ik kan hem niet vergelijken met een J-80, maar hij lijkt mij double-handed perfect te varen. Ik toerde er als 65plusser solo mee op Hollands Diep en Haringvliet icm goede stuurautomaat. Bakstagen is wennen, maar goed te doen. Kruisend ga je overstag met beide bakstagen los en span je pas de loefstag als de fok/genua strak is geschoot ( je trekt dan meer voorstagspanning) Checkstays stonden altijd vast voorin licht aangespannen en daar hoef je met nieuwer type mast vlgs mij niks mee te doen als niet 4 man op de rails hebt op zee (?)
Spinnakerend gijpen worden bakstagen ook pas kritisch als het echt stevig waait. Steekmast met hekstag en licht gespannen checkstays waait niet maarzo overboord. Ik heb er solo ruimwinds met Spi tegen 9kn mee gehaald zonder probleem, dus dat moet met 2man makkelijk kunnen.
Ik heb hem verkocht omdat ik er singlehanded wel erg veel werk aan had, het stuurt en reageert ook als een dinghy dus ff roer los of overloop vast in vlagen kan niet en dat is lastig op krap vaarwater tussen beroepsvaart.....en 65plus helpt ook niet
Verder wel altijd snel. Veel zeil ( ik voer vrijwel altijd met high-aspect >3bf) dus altijd genoeg power. Volgens mij staan ze er wel bekend om ook met wat minder bemanningsgewicht goed te varen. Hij is breed, dus je moet wel alert sturen, actief trimmen en vlagen opvangen met grootzeil/overloop. Verder de boeg leeg houden en kont belasten, anders til je het roer uit het water.
Misschien dat je hier wat aan hebt? Berichtje klasse org of via FB kan ook helpen?
Ik heb net gezien mijn leeftijd een ( veel rustiger) Marieholm IF gekocht.