Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Zeewaardigheid Fellowship 28

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 29 jan 2010 11:17 #111960

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Contest 29 schrijft:
En? De Fellowship al op zee uitgeprobeerd?
Ik ben van mening dat deze boten vooral geschikt zijn voor het binnenwater.
Geringe diepgang in combinatie met relatief slechte zeilkwaliteiten maken hem minder geschikt voor zee.
De grootste breedte bevindt zich ruim voor het midden. De kop van de boot is hiermee erg vol en dit is hydrodynamisch niet optimaal.
Het vrijboord is erg laag.
Kuip is daarentegen weer erg groot. Handig in de haven, minder fijn als je een golf binnenkrijgt. Er gaar zo 2 ton water in de kuip denk ik.
En nog een probleem: er is geen brugdek. De kajuitdeurjes lopen tot aan de kuipvloer. Heel praktisch bij het in en uitstappen, maar wel een risico als er een keer een golf de kuip inrolt, je boot loopt zo maar vol...

Ik ben het eens met Capolavoro.
Met licht weer en gunstige omstandigheden zal de fellow het prima doen op zee. Met meer wind is het in mijn ogen toch wel een risico...

Nee, nog niet op zee getest...! De boot heeft nog nooit van haar leven zout geproefd. Plannen voor een waddenzee tochtje waren er al, maar een lekkende dieseltank gooide roet in het eten.
Ik weet ondertussen wel veel meer over de F28.
Manouvreerbaarheid was heel erg wennen, maar inmiddels krijg ik haar moeiteloos in de kleinste verst verstopte box.
Zeileigenschappen vallen me mee, vooral de snelheid is veel hoger dan verwacht. Hoogte valt me ook mee, al blijft er dan weinig snelheid meer over.
Kuipdeurtjes lopen overigens NIET door tot aan de kuipvloer. Er is dus wel een klein brugdek (ca. 30cm hoog)Maar van een waterdichte afsluiting door de deurtjes is geen sprake in elk geval; zo lek als een mandje.
Ik heb nu zo'n 300 mijl gevaren met de F, heb voldoende vertrouwen in de capaciteiten voor licht weer op zee. Aankomend seizoen zou ik er zo mee naar Engeland mee varen, met gunstige omstandigheden. Maar eerst toch nog veel op het binnenwater totdat alles (technisch) piekfijn in orde is; eerder doe ik zo'n toch echt nooit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 08 feb 2010 19:28 #113730

  • Ronk
  • Ronk's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 118
Een ex collega van mij heeft er zeker 10jaar met zijn gezin met veel plezier in gevaren, hij ging ieder jaar over de wantijen naar Denemarken en Oostzee, en dan hadden ze ook regelmatig windkracht 6.
Het is echt een heel sterk gebouwd schip van dik handlay up polyester, dus als ik zo lees waar je mee bezig bent en hoe je je voorbereid moet een zee reis makkelijk gaan met zo,n oerdegelijke fellowship.

Veel plezier ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 17 feb 2010 18:22 #115377

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1667
Verbazend weer hoeveel meningen over zeewaardigheid er zijn ?
Ik heb vrij vaak op zee gevaren ( en meestal solo ) met resp. een 11mtr ( 8mtr wl) 1906 houten Abeking-Rasmussen s-spant met 135 diepgang ( geheel herbouwd, dus wel sterk ) , een Optima 101 vinkieler( oudste Dehler 34 model ) met 170 diepgang , een First 31.7 met 1.95 diepgang en een First 30E met 170 diepgang ( ik ben niet echt monogaam wat betreft eigen boten )
Conclusie: als je hard wilt, neem de modernste ontwerpen ( First 31.7 ), maar vergeet onderweg bij veel wind zelfs het kopje koffie maar als je solo vaart. Als je loeihard wilt kunnen kruisen tegen alles in, neem een wat ouder ( 80-jaren?) ontwerp ( de Optima-Dehler werd snel slap, de First 30E is onverwoestbaar )...zo'n boot blijft gaan, maar je vraagt je wel eens af of je zelf wel mee wilt.
Wil je ook nog plezier op zee met wat meer wind, neem dan een goede s-spant ( mijn oude Abeking liep altijd rond 50gr efficient AW tegen werkelijk alles in en ook bij 7Bf ruimwinds ff een bakkie koffie zetten ging best goed.

Met die Fellowship zit het best goed, als het allemaal maar goed en sterk vastzit. Ik heb mijn hele zeilleven nog nooit massief water in mijn kuip gehad en zeer vele zeilers met mij... en met af en toe een plensje water via een kier vergaat je boot niet.

Fellowship 28 stond ook op mijn lijstje van leuke betaalbare boten waar je ook goed verre tochten mee kunt maken, maar ik ga toch meer voor de wat betere zeileigenschappen van bv een Victoire 28 of een zeldzame Tripp-Lentch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 24 feb 2010 19:06 #116315

Ik sluit mij bij Watermaat aan ik heb de afgelopen 40jaar met veel boten gezeild.
Van S spanten tot trimarans en ook aan veel wedstrijden mee gedaan op zee.
Het is maar net wat je wild ik heb de afgelopen zomer mijn cruisracer verkocht omdat ik en voor al mijn vrouw wel klaar was met dat zenuachtig gedoe.
En heb toen een relaxs zeilende F28 gekocht mijn vrouw blij en ik tevreden
wij zijn met kracht 6 het westgat opgekruist het ging hartstikegoed en wat de snelheiden hoogte bestrefd tussen 45/50 warehoek en dat bij een snelheid van 5.5 knoop.En wat betreft water in de kuip er zit standaard een zetbord bij die je achter de deur kunt schuiven zo doende het water buiten houd.Maar ik heb in mijn zeilgeschiedenis nog nooit meegemaakt.

Groeten rené.
Laatst bewerkt: 24 feb 2010 19:11 door sjoch my no.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 17 aug 2014 15:57 #541822

  • Marcov
  • Marcov's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 46
Deze wil ik jullie niet onthouden.....

De oceaan over in een F27

www.allein-auf-see.de
Laatst bewerkt: 17 aug 2014 15:58 door Marcov.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 17 aug 2014 19:36 #541945

We hebben heel veel plezier van gehad van een Fellowship 28, 13 jaar lang in Fryslan, wad, Noord- en Oostzee. En een hele fijne werf. Ook met harde wind gevaren, heel stabiel en betrouwbaar.

Groet,
Frank Jan
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 15 feb 2018 20:54 #917943

  • Sjaap
  • Sjaap's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 380
Zo, even een oud topic wakker schudden.
In de zomer van 2016 zijn we 2 weken met de F op pad geweest. Hele mooie tocht gehad vanuit Friesland de staande mast route naar Zeeland. Om wat meer zeiluren te pakken zouden we buitenom weer terug.
Goed, zo geschiedde. Omdat mijn vrouw bijna geen zeilervaring heeft en de laatste tocht op zee voor mij ook al eeuwen terug was hebben we een vriend mee genomen. Better safe then sorry zeggen we maar. Het was een prachtige tocht, van Stellendam naar Scheveningen. Windje in de rug, in het begin 2-3 daarna 4. Het gevoel van de lange golven, de schepen bij de maasmond, het was super een het smaakte naar meer.
De volgende dag zou er iets meer wind staan, maar nog steeds zuidwest. 4-5 was de voorspelling. Ik voelde me er wel goed bij, wel een tikkie gespannen nu we dit deel met z'n tweeën zouden doen.
Goed we gingen, iets vroeger dan aangeraden. Een uurtje ongeveer. Er stond aanmerkelijk meer golfslag dan de dag ervoor. Onrustig ook. Het was de stroom tegen de wind in die de golven deed stuwen, maakte ik er maar van. Maar ook met de stroom mee werd het niet heel veel beter. De golven werden langer en hoger, schuin van achteren. We maakten aardig snelheid, alleen op de genua. Ik had er een behoorlijke kluif aan om een beetje koers te houden, zonder veel te slingeren. Mijn vrouw was zichtbaar gespannen, ik ook maar dat liet ik niet merken. De wind trok aan, we waren nu halverwege Scheveningen en Ijmuiden. Ondertussen werd mijn rechter arm steeds zuurder van het sturen, de roerdruk was enorm in die golven. Maar het schip kwam omhoog en ging weer naar beneden. Niets wees erop dat dit té gek was, maar ik was op dit moment liever niet weg gegaan. Een half uurtje voor Ijmuiden kleurde de lucht donker blauw, de wind trok aan en de golftoppen kleurden wit. De spanning liep op, bij ons alle twee. Ook de hond werd zenuwachtig en sprong uit angst de kuipbanken op. Voor zijn veiligheid het beestje snel naar binnen gedrukt. Ik keek niet meer achterom, zo'n golf op kijken gaf me niet echt een fijn gevoel. Bij het ronden van de pier stond er een ruime 6 met vlagen 7 schat ik zo. Geen in- of uitgaande vaart gelukkig, dus gelukkig alleen nog even stress van de golven, meer niet. De aanleg voor de sluis was een moment van opluchting waar ik eigenlijk al twee uur naar toe keek. Er voer nog een schip met ons op, zeker 36 voet. De beide heren aan boord hadden het ook niet makkelijk gehad.
Die avond en de dagen erna eens even goed nagedacht over deze tocht. Was het verantwoord? Heb ik wel goed naar het weer gekeken? Was dit een goed idee met deze boot?
Ja, en nee was mijn conclusie. Het weer had ik beter moeten bekijken. De 6-7 bft zaten we echt niet op te wachten, ik had het kunnen weten als ik bij de voorspellingen niet alleen naar Scheveningen had gekeken. Het schip had er helemaal geen moeite mee. Stabiel, ze werd mooi opgetild en water kwam er niet over de gangboorden. Ook geen gekraak of wat dan ook. Maar de roerdruk was echt niet fijn. Ik moet er niet aan denken hoe het gegaan was als de helmstok was af gebroken.
Ook het perspectief vanuit dit schip, relatief dicht bij het water, was ook echt wennen. Dergelijke omstandigheden had ik al vaak mee gemaakt, maar dan met 36 tot 42 voeters. Het verschil is veel groter dan ik had verwacht. Is het schip nu zeewaardig voldoende voor dit soort tochten? Ik denk van wel, maar er moet dan wel echt een ander roer op! (en misschien ook wel andere bemanning..)

Gaan wij dit weer doen? Ik weet het niet, het kan zo maar weer een paar jaar duren. Ondertussen hebben we een dochter en dat geeft voorlopig voldoende uitdaging aan boord ;)
Laatst bewerkt: 15 feb 2018 21:06 door Sjaap.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Zeewaardigheid Fellowship 28 15 feb 2018 21:19 #917963

Eerlijke weergave van deze reis, leerzaam en herkenbaar.
Forumlid sinds 21 augustus 2008
www.waterrimpels.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 15 feb 2018 22:06 #917982

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Leuk verslag Sjaap, mag je wel vaker doen. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 15 feb 2018 22:27 #917983

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Mooi sjaap, leren en doorgaan zou ik zeggen. Voorkom vooreerst even die 6-7bft. Zoek uit waarom er zoveel kracht met je sturen gevraagd werd: minder zeil? Zeil losser?
Dat veel kracht vragende sturen leidt niet tot relaxed ontspannen varen, wat iets is waar je eigenlijk altijd naar moet streven met kleine boot op grote zee. Relax en geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 15 feb 2018 22:38 #917991

Ik heb zo'n zelfde tochtje wel eens gehad....ook naar IJmuiden,. Met de wind van achteren heb je vaak niet door dat de wind toeneemt. 5 mijl voor ijmuiden stond er ook een zes (die zou volgens het weerbericht pas later komen). Na het strijken van de halfwinder had ik door de fikse deining geen zin meer om naar voren te gaan om een fok te hijsen. Vlak voor de haven (ik voer ruime wind) duwde een vervelende golf ons uit koers en de volgende golf kwam dwars in.Ik kon nog net "hou je vast!" naar mijn vrouw roepen. De boot helde tot zo'n 40 graden, een golfkam sloeg de kuip in en het water stond aan lij tegen de lieren aan. De boot schudde even, richtte zich op en zeilde weer verder. De flinke plens water in de kuip werd gelukkig snel afgevoerd en stond ruim onder het brugdek. Dit heeft me wel geleerd om bij dit soort omstandigheden het kajuitsdeurtje erin te doen. Verder viel het me op dat de boot snel weer herstelt van zo'n schuiver. Vlak voor de pieren kwam er ook nog zandzuiger naar buiten, zodat we nog een rondje zeewaarts moesten varen. Ondanks de flinke deining ging dit prima met grootzeil en wat motor vermogen. Uiteindelijk voeren we op het grootzeil surfend de pieren binnen met zo'n 9 knoop op het log. Enerverend einde van een leuke tocht! Kortom, dit soort zaken zijn haast niet te vermijden, zorg gewoon voor een goede voorbereiding, wat voor boot je ook zeilt: kajuit dicht, reddingsvest/lifelines aan, marifoon uitluisteren en blijven zeilen en uitkijken. Het gaat meer om hoe je met de situatie omgaat dan om het soort boot, mits er een bepaalde basiszeewaardigheid is. Heb geen ervaring met een F28. Onze Aquila is even groot en kan aardig wat hebben, logisch de Fransen varen er vooral mee op zee. Boven de 6 mijd ik de zee... het moet wel leuk blijven.
Laatst bewerkt: 15 feb 2018 22:43 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 16 feb 2018 17:17 #918196

Hallo Sjaap leuk dat je weer wat poost op het forum,over die roerdruk volgens mij heb jij geen scheg voor voor het roerblad.
Dat hebben de meeste fellowships wel mischien dat het iets uitmaakt op het stuurgedrag.

Gr René.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 16 feb 2018 18:02 #918206

Misschien dat Rolf zijstra hier iets over kan zegen hij zit hier ook op het Forum en is afgelopen jaren naar Noorwegen gezeild en het afgelopen jaar naar Frankrijk.
En heeft een paarkeer echt hardewind meegemaakt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 28 apr 2019 02:12 #1041019

  • benthic
  • benthic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
First, I apologize about the reply being in english, but my Dutch is still not good enough for this level of speech.
But about the Fellowship 28: i bought one recently, in January 2019 and have been sailing in ever more demanding conditions. The last two sails, i had a day with steady 15-20 knots and another day (which made me lose 2 liters of sweat and almost a heart attack since i’m a beginner) i started on 10-15 and ended on 30 knots for at least an hour. I had to go for the second reef on the main - although now i think it might have been excessive since the boat could handle it with one single reef; i was nervous and did what i thought the safest action at them moment, although i had to climb on deck while single-handed to fit the second reef, with some pretty steep waves and poor conditions; for me, the steep waves of the Markermeer (since it’s so shallow) are the biggest annoyance when the wind picks up; the boat, since it has a S-Hull, actually manages to reflect them pretty well, but still it gets rolly; i’ve learnt to sail in the Atlantic, since i am originally from Portugal, and i can now say that the short frequency swell of the ocean ends up being more comfortable and manageable than the high frequency waves from the inland lakes such as the Markermeer.

I haven’t taken her to the North Sea yet, but i will report her behaviour once i do.

Here are two videos to show both situations: the long video is taken on the calmer 15-20 kts conditions and the short one is taken on a break from the 30kts winds i had (at the moment of the video it was blowing 20-25).
In conclusion, the F28 does handle a lot of wind; and if you balance the sails well, it has little helm (autopilot was managing perfectly).

Hope this reply helps; i’m not that experienced, but this is my first person opinion.

PS: the F28 also revealed herself as a much faster ship than i ever thought; average cruising speed is 5.5kts but i had a peak of 7.2 kts, as shown on the screenshot from Navionics (no i was not motoring since the max i can get on engine is around 6 knots :) )

In conclusion, it's a way better boat than i though she would be!






New sailor, living in Amsterdam, limited Dutch skills (het spijt me...)
Laatst bewerkt: 28 apr 2019 02:31 door benthic.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 28 apr 2019 02:19 #1041020

Hi benthic, no video.
You have to put the video on YouTube or Vimeo and insert the link here.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zeewaardigheid Fellowship 28 28 apr 2019 02:21 #1041021

  • benthic
  • benthic's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27
fixed! the tag was not working, just posting the links solved the problem :)[video] tag was not working, just posting the links solved the problem :)
New sailor, living in Amsterdam, limited Dutch skills (het spijt me...)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.296 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl