sigdock schrijft:@Delphi32: mooie samenvatting Dennis, ik denk dat je het op die manier goed verwoord. Overigens ben ik persoonlijk van mening dat de stelling nog niet otkracht is, dat gat is wellicht mede ontstaan door de werking van vocht maar de hoofdoorzaak is een mega-blunder op de werf waar de boot is gebouwd. En zonder het geval verder te bekijken is er weinig over te zeggen. Maar genoeg daarover..
@PolyDokter: je stelt dat er op een goede behandeling best 10 tot 15 jaar garantie gegeven kan worden?? Dan moet je mij toch eens vertellen waarom de HotVac bedrijven, die toch allemaal beweren dat ze de meest ultieme top-of-the-bill high-tech oplossing hebben, niet meer dan 5 jaar geven. Waarbij dan roeren en andere zaken worden uitegsloten, de garantie jaarlijks 20% minder wordt en alleen blijft gelden als de boot in kwestie jaarlijks minimaal een half jaar op de kant staat. Er zijn in dat geval twee opties: de methode is totale humbug en levert leuk geld op of je wordt gewoon gen**id... En er zijn toch wel wat mensen (ja, ook experts) die het eerste beweren.
@susho: inderdaad, een boot hoort dicht te blijven na een behandeling maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn omdat er, heel terecht, vaak maar wat aangeklooid wordt. Er zijn voldoende polyesterboeren die het woorrd 'osmosebehandeling'op hun site zetten samen met een doemverhaal wat dan ook nog eens is gekopieerd van een andere site en klaar zijn ze. En dan maar geld vangen voor iets wat niet werkt want de bootbezitter is erg vatbaar voor doemverhalen en 'voorkomen is beter dan...'.
Maar waar ik helemaal niemand over hoor is het feit dat osmose, het ontstaan van blazen, helemaal niet gevaarlijk is maar dat het echte 'probleem' ligt in hydrolyse!! Dat laatste zorgt er namelijk voor dat het polyester degradeert. Osmose kan in een goed gebouwd laminaat geen schade aanrichten omdat de opgebouwde druk domweg te laag is.
De prijs is bij de meeste bedrijven opgebouwd uit:
Slecht werk voor de gezondheid.
Fysiek zware arbeid.
Flinke hoeveelheid arbeids uren
Gebruikte materialen en gereedschappen.
Afschrijving machines
En de eventuele garantie betaal je al gedeeltelijk zelf!!!
Waarom maar 5 jaar garantie?
Rond de 5 jaar breekt de kritieke fase aan.
Wat betreft het motorjacht wat ik beschreef, dit is een kwalitatief goed gebouwd zeewaardig schip.
Alleen de boot heeft wel 15 jaar in het water gelegen!!
Het gat was ineens ontstaan en de rest van de blazen waren een soort tijdsbom.
Het zelfde geld voor zwembaden deze zomer is het gemeentelijk zwembad in Rotterdam gerenoveerd dit bad is 30 jaar oud.
Een vergelijkbaar geval ook osmose, en niet zo'n klein beetje ook!!!!
Dit had ik 5 jaar geleden ook gedeeltelijk gedaan toen is de boel kaal gemaakt en alleen een nieuwe coating aangebracht.
Dit vanwege tijdsgebrek een zwembad is namelijk het gehele jaar open en iedere dag dicht kost veel geld.
Ik had 3 jaar garantie gegeven het is 5 jaar goed gebleven.
Nu is het grondiger aangepakt en er was dit keer ook meer tijd voor in deze zomervakantie.
Maar het bad blijft wel 30 jaar oud, en het wordt ook niet meer nieuw, geeft ook niet want de renovatie kost maar een fractie van een nieuw bad.
Beste Sigdock ga er maar van uit dat ik weet waar ik het over heb, ben al 30 jaar bezig met deze kunststoffen.
De kennis die ik heb over kunststoffen deel ik maar gedeeltelijk, de echte ins en outs hou ik voor mezelf.
Ik heb het denk ik voldoende verwoord nu, dus ik sluit de discusie, veel plezier met het onderwerp.