Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aankoop van boot met Osmose

Re:Aankoop van boot met Osmose 04 dec 2009 13:53 #102425

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
Maar waar ik helemaal niemand over hoor is het feit dat osmose, het ontstaan van blazen, helemaal niet gevaarlijk is maar dat het echte 'probleem' ligt in hydrolyse!! Dat laatste zorgt er namelijk voor dat het polyester degradeert. Osmose kan in een goed gebouwd laminaat geen schade aanrichten omdat de opgebouwde druk domweg te laag is.

In principe is de osmose een restproduct van de hydrolyse. Zodra de polyester uit elkaar valt ontstaan de hygroscopische stoffen, die water de blazen in trekken. Maargoed, de meeste polyester bootjes die lang geleden gebouwd zijn drijven nog, en zolang de consument niet wil betalen voor materiaal waardoor de boot meerdere eigenaren overleeft(heel begrijpelijk) zal er in polyester gebouwd worden. Al zal er de komende 20 jaar wel weer een omslag komen met duurzame materialen: biologische harsen, natuurlijke vezels, enz.

Zelf zou ik geen problemen hebben met een osmose boot. Ik kan het zelf repareren en behandelen. Zeker als het om enkele blaasjes per jaar gaat. En de meeste bootjes zijn sterk genoeg gebouwd om sterkteverlies door osmose ruimschoots te compenseren.
qua stijfheid is het een ander verhaal: elke % lucht in het laminaat, is 10 keer zoveel % stijfheidsverlies. En laat osmose nou net ontstaan in een laminaat met veel lucht..
Maar dat is vooral van belang bij wedstrijdboten, een toerboot is een heel ander verhaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 04 dec 2009 16:44 #102444

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Hooger, als de prijs naar je zin is , gewoon kopen. Have fun!!.
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 04 dec 2009 18:12 #102459

sigdock schrijft:
@Delphi32: mooie samenvatting Dennis, ik denk dat je het op die manier goed verwoord. Overigens ben ik persoonlijk van mening dat de stelling nog niet otkracht is, dat gat is wellicht mede ontstaan door de werking van vocht maar de hoofdoorzaak is een mega-blunder op de werf waar de boot is gebouwd. En zonder het geval verder te bekijken is er weinig over te zeggen. Maar genoeg daarover..

@PolyDokter: je stelt dat er op een goede behandeling best 10 tot 15 jaar garantie gegeven kan worden?? Dan moet je mij toch eens vertellen waarom de HotVac bedrijven, die toch allemaal beweren dat ze de meest ultieme top-of-the-bill high-tech oplossing hebben, niet meer dan 5 jaar geven. Waarbij dan roeren en andere zaken worden uitegsloten, de garantie jaarlijks 20% minder wordt en alleen blijft gelden als de boot in kwestie jaarlijks minimaal een half jaar op de kant staat. Er zijn in dat geval twee opties: de methode is totale humbug en levert leuk geld op of je wordt gewoon gen**id... En er zijn toch wel wat mensen (ja, ook experts) die het eerste beweren.

@susho: inderdaad, een boot hoort dicht te blijven na een behandeling maar dat blijkt in de praktijk niet zo te zijn omdat er, heel terecht, vaak maar wat aangeklooid wordt. Er zijn voldoende polyesterboeren die het woorrd 'osmosebehandeling'op hun site zetten samen met een doemverhaal wat dan ook nog eens is gekopieerd van een andere site en klaar zijn ze. En dan maar geld vangen voor iets wat niet werkt want de bootbezitter is erg vatbaar voor doemverhalen en 'voorkomen is beter dan...'.

Maar waar ik helemaal niemand over hoor is het feit dat osmose, het ontstaan van blazen, helemaal niet gevaarlijk is maar dat het echte 'probleem' ligt in hydrolyse!! Dat laatste zorgt er namelijk voor dat het polyester degradeert. Osmose kan in een goed gebouwd laminaat geen schade aanrichten omdat de opgebouwde druk domweg te laag is.

De prijs is bij de meeste bedrijven opgebouwd uit:
Slecht werk voor de gezondheid.
Fysiek zware arbeid.
Flinke hoeveelheid arbeids uren
Gebruikte materialen en gereedschappen.
Afschrijving machines
En de eventuele garantie betaal je al gedeeltelijk zelf!!!
Waarom maar 5 jaar garantie?
Rond de 5 jaar breekt de kritieke fase aan.

Wat betreft het motorjacht wat ik beschreef, dit is een kwalitatief goed gebouwd zeewaardig schip.
Alleen de boot heeft wel 15 jaar in het water gelegen!!
Het gat was ineens ontstaan en de rest van de blazen waren een soort tijdsbom.
Het zelfde geld voor zwembaden deze zomer is het gemeentelijk zwembad in Rotterdam gerenoveerd dit bad is 30 jaar oud.
Een vergelijkbaar geval ook osmose, en niet zo'n klein beetje ook!!!!
Dit had ik 5 jaar geleden ook gedeeltelijk gedaan toen is de boel kaal gemaakt en alleen een nieuwe coating aangebracht.
Dit vanwege tijdsgebrek een zwembad is namelijk het gehele jaar open en iedere dag dicht kost veel geld.
Ik had 3 jaar garantie gegeven het is 5 jaar goed gebleven.
Nu is het grondiger aangepakt en er was dit keer ook meer tijd voor in deze zomervakantie.
Maar het bad blijft wel 30 jaar oud, en het wordt ook niet meer nieuw, geeft ook niet want de renovatie kost maar een fractie van een nieuw bad.
Beste Sigdock ga er maar van uit dat ik weet waar ik het over heb, ben al 30 jaar bezig met deze kunststoffen.
De kennis die ik heb over kunststoffen deel ik maar gedeeltelijk, de echte ins en outs hou ik voor mezelf.

Ik heb het denk ik voldoende verwoord nu, dus ik sluit de discusie, veel plezier met het onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 11:27 #102843

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
Het lijstje van De polyester dokter bevat een opsomming van dingen die het laten uitvoeren van wel of niet een osmose behandeling niet makkelijk maken. Het risico wat in de werkzaamheden ligt moet verhaalt worden in de arbeidsuren net als de gebruikte apparatuur en niet naast de arbeidsuren. Ook de garantiekwestie is discutabel.Gevaarlijk werk dat schillen?. Wordt machinaal gedaan en daar is een afzuiginstallatie aan gekoppeld. Daar ga je niet extra voor garantie betalen omdat het afhankelijk is van de deskundigheid van de "specialist". Als er überhaupt een klacht komt over de werkzaamheden is het aan de specialist om aan te tonen dat de behandeling goed is geweest en niet aan de klant.

Misschien kan de De polyester dokter hier een goede uitleg geven van het gebruik van meetapparatuur voor het bepalen van het vochtpercentage in polyester boten en de calibratiemethode welke voor die meetaparatuur gebruikt wordt. Daar kunnen we van leren.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 14:16 #102866

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
*johannes is stil..* ;)
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 15:24 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 14:53 #102875

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
@Susho, sssstttt.. Wat te denken van die prachtig opgebouwde rompen, onder het vlak 15 mm dik en naar de waterlijn oplopend tot 6 mm, daarbij hetzelfde referentieblokje? voor de referentiemeting gebruiken wat binnen gemeten is,want het is koud buiten, en daarna buiten onder totaal verschillende omstandigheden metingen verrichten waarbij grote verschillen in luchtvochtigheid totaal genegeerd worden. Wie heeft het betreffende meetapparaat gekalibreerd?. En vooral volhouden; heiig weer, de boot is nog niet droog, over een paar weken maar weer kijken. En dan is het mooi weer wel kans op onweer dus gauw even meten en weer mis , te hoog, ja warme lucht kan meer vocht bevatten.
Men leest niet gaarne dat adviezen en metingen niet deugen. Dat doet afbreuk aan de handel.

Dus aan alle toekomstige osmosebedwingers, verdiep je eens echt in datgene waar je mee bezig bent.

En aan alle eigenaren van mogelijk met osmose besmette boten, verdiep je eens in datgene wat je van plan bent om te laten doen.
Dat kan je veel geld besparen.

Geloof niet direct de grootste schreeuwers maar ga zelf eens aan de google. En dat geldt niet alleen voor dit onderwerp. Men neemt bijna alle berichtgeving (kranten,Den Haag, reclame) voor waar en lief.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 15:33 door Proost. Reden: aanvulling
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 16:09 #102894

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Proost schrijft:
Gevaarlijk werk dat schillen?. Wordt machinaal gedaan en daar is een afzuiginstallatie aan gekoppeld.

Groet, Dennis

Dat doen ze echt niet overal machinaal hoor! Er zijn genoeg werven die dit nog handmatig doen! E
En de allerkleinste deeltjes kunnen zelfs een goed masker nog omzeilen, dus ongezong/gevaarlijk blijft het altijd!!

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 16:26 #102902

  • JRomkes
  • JRomkes's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5207
nee, heb het ook wel met de hand gedaan. schuurschijf op de haakse slijper, en lekker een paar dagen boven je houden. goed drukken, anders schiet het helemaal niet op ;)
Wat te denken van die prachtig opgebouwde rompen, onder het vlak 15 mm dik en naar de waterlijn oplopend tot 6 mm, daarbij hetzelfde referentieblokje?
In principe maakt dat niets uit bij een vochtmeting die in procenten gaat ;)
voor de referentiemeting gebruiken wat binnen gemeten is,want het is koud buiten, en daarna buiten onder totaal verschillende omstandigheden metingen verrichten waarbij grote verschillen in luchtvochtigheid totaal genegeerd worden.
Altijd binnen meten, luchtvochtigheid en temperatuur bekend :)
Men leest niet gaarne dat adviezen en metingen niet deugen. Dat doet afbreuk aan de handel.

Ik snap ook niet wat ze met die metingen aan willen tonen. oOf een boot nat is of niet? Nou, dat kan ik zo wel zeggen: polyester boten nemen gewoon water op, dus er zal meestal relatief tot het gangboord meer vochtigheid in zitten. En dan?
Je gaat toch ook geen vochtmeting op een houten schip doen als die net uit het water komt? "Goh, hij is wel erg vochtig, dat ding is katsverrot"

Wat mij betreft heeft helemaal niemand wat met een vochtmeting nodig, behalve degene die het ding behandeld. Een epoxy o.i.d aanbrengen gaat natuurlijk niet op een vochtig laminaat. Wat een klant er mee moet?...
Laatst bewerkt: 07 dec 2009 16:29 door JRomkes.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 07 dec 2009 16:39 #102905

  • Proost
  • Proost's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10716
In het geval dat de arbowet of ander veiligheidsvoorchrift overtreden wordt is de verantwoording geheel bij degene die het werk uitvoert.Er zijn middelen voor dus zul je die ook moeten gebruiken. Wanneer deze middelen niet gebruikt worden kun je je terecht afvragen waarom de prijs zo hoog is van het uit te voeren project. Het risico wordt niet betaalt maar er wordt betaalt voor de maatregelen die het risico zo klein mogelijk maken . En als dat nagelaten wordt kun je deze post gewoon schrappen. Als je je wilt laten belazeren, mij ook best.

Terug ontopic naar Hooger, niet te bang zijn en je gezonde verstand gebruiken.

Groet, Dennis
Als je maar geniet!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 08 dec 2009 11:10 #103095

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
susho schrijft:
Ik snap ook niet wat ze met die metingen aan willen tonen. oOf een boot nat is of niet? Nou, dat kan ik zo wel zeggen: polyester boten nemen gewoon water op, dus er zal meestal relatief tot het gangboord meer vochtigheid in zitten. En dan?
Je gaat toch ook geen vochtmeting op een houten schip doen als die net uit het water komt? "Goh, hij is wel erg vochtig, dat ding is katsverrot"

Wat mij betreft heeft helemaal niemand wat met een vochtmeting nodig, behalve degene die het ding behandeld. Een epoxy o.i.d aanbrengen gaat natuurlijk niet op een vochtig laminaat. Wat een klant er mee moet?...

Prachtig omschreven, vooral de parallel naar hout... :laugh: Die vochtmetingen, net als het hele osmoseverhaal, hebben we te danken aan de Waterkampioen die het lang geleden nodig vond om een oude boot te kopen en die te gaan vergelijken met een nieuwe. In de diverse artikelen werd bijvoorbeeld gesteld dat een vochtigheid van '18' te nat was. Eeehh... 18 wat... :blink: Nou gewoon.. 18 op de meter. Heerlijk, die onzin.
Wat betreft die epoxy op vochtig laminaat: er zijn ook epoxies die onder water uitharden, waarom kan je dat dan niet toepassen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 16 dec 2009 09:42 #105000

Vochtmeting zijn een hulpmiddel, niet meer en niet minder.
Belangrijkste indicatoren zijn de ogen en oren, kijken en kloppen dus.

Een vochtmeter meet geen percentages, maar onderlinge verschillen tussen de gemeten waarden. Geruststellend is als de waarde boven de waterlijn laag is en oploopt richting de kiel.
Lokale afwijking kunnen worden veroorzaakt door de aanwezigheid van metalen, bijvoorbeeld stalen tanks, fundatie, leidingen, whatever er in de bakskisten ligt.

Lokale hoge waarden komen nog wel een voor rond huiddoorvoeren, het gat is dan gezaagd in de romp, maar het open laminaat niet voldoende afgedicht. In combinatie met lekkende kit komt er dan vocht in het laminaat. Ook lokale, slechte reparaties (plamuurlagen) geven lokaal hogere waarden. Daar zijn ze uitstekend geschikt voor. Ook aan dek trouwens, bij rond kikkers, puttingen etc.

Hier speelt de ervaring en onafhankelijkheid een belangrijke rol. Weet wat je meet.
Welke je gebruikt maakt niet zoveel uit, de hand die hem hanteert en interpreteert wel.
De diepte van de meting is eveneens belangrijk, kun je eenvoudig checken door bijvoorbeeld een bakskistdeksel te meten en daarna wederom meten met je hand er achter. (hand = vocht, dus meter slaat hoger uit, zoniet dan meet het apparaat niet diep genoeg, andere instelling proberen)

Metingen binnen 24 uur nadat het schip uit het water is kunnen niet gebruikt worden voor een vergelijking met de theoretisch bepaling van de vochtigheid van de romp. Hier wordt ouderdom/aard hars/uit het water tijd etc los gelaten op een formule (IIMS methode), die in Nederland nooit wordt gebruikt, ook niet door ondergetekende.
(de onderlinge verschil methode is nl veruit duidelijker)

Vochtmetingen zin / onzin, de meningen zullen altijd wel verdeeld blijven, dat mag, maar ik vind er in mijn werkzaamheden toch vaak "onregelmatigheden" mee.
En ja het komt ook voor dat die er niet zijn. Mooi toch.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 16 dec 2009 17:38 #105104

Blue Loeks Marine schrijft:
Vochtmeting zijn een hulpmiddel, niet meer en niet minder.
Belangrijkste indicatoren zijn de ogen en oren, kijken en kloppen dus.

Een vochtmeter meet geen percentages, maar onderlinge verschillen tussen de gemeten waarden. Geruststellend is als de waarde boven de waterlijn laag is en oploopt richting de kiel.
Lokale afwijking kunnen worden veroorzaakt door de aanwezigheid van metalen, bijvoorbeeld stalen tanks, fundatie, leidingen, whatever er in de bakskisten ligt.

Lokale hoge waarden komen nog wel een voor rond huiddoorvoeren, het gat is dan gezaagd in de romp, maar het open laminaat niet voldoende afgedicht. In combinatie met lekkende kit komt er dan vocht in het laminaat. Ook lokale, slechte reparaties (plamuurlagen) geven lokaal hogere waarden. Daar zijn ze uitstekend geschikt voor. Ook aan dek trouwens, bij rond kikkers, puttingen etc.

Hier speelt de ervaring en onafhankelijkheid een belangrijke rol. Weet wat je meet.
Welke je gebruikt maakt niet zoveel uit, de hand die hem hanteert en interpreteert wel.
De diepte van de meting is eveneens belangrijk, kun je eenvoudig checken door bijvoorbeeld een bakskistdeksel te meten en daarna wederom meten met je hand er achter. (hand = vocht, dus meter slaat hoger uit, zoniet dan meet het apparaat niet diep genoeg, andere instelling proberen)

Metingen binnen 24 uur nadat het schip uit het water is kunnen niet gebruikt worden voor een vergelijking met de theoretisch bepaling van de vochtigheid van de romp. Hier wordt ouderdom/aard hars/uit het water tijd etc los gelaten op een formule (IIMS methode), die in Nederland nooit wordt gebruikt, ook niet door ondergetekende.
(de onderlinge verschil methode is nl veruit duidelijker)

Vochtmetingen zin / onzin, de meningen zullen altijd wel verdeeld blijven, dat mag, maar ik vind er in mijn werkzaamheden toch vaak "onregelmatigheden" mee.
En ja het komt ook voor dat die er niet zijn. Mooi toch.


Ik sluit mij aan bij deze uitleg prima omschreven.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Aankoop van boot met Osmose 31 dec 2009 22:54 #107084

  • Hooger
  • Hooger's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 130
Bedankt voor jullie reacties. Fantastisch zoveel deskundigheid en relativeringsvermogen. De handel is helaas afgeknapt op de prijs.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.138 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl