Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Albin vega

Re: Albin vega 07 juni 2010 15:20 #131553

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Geen specifieke Vega-ervaring, weet alleen dat de romp-dekverbinding met parkers zit en daardoor kwetsbaarder is dan bij andere boten van die leeftijd.

Verder zijn bekende problemen bij boten van deze leeftijd lekkage, van de ramen of via beslag, puttingen etc, kit is immers meer dan 30 jaar oud. Schroefaslagers en klapschroeven zijn nog wel eens versleten, hetzelfde geldt voor de roerlagers en evt het roer zelf. Ook zalingen willen nog wel eens aan vervanging toe zijn.

Verder weet ik zo gauw geen specifieke puntjes van aandacht, heel goed kijken en je gezonde verstand gebruiken zou ik zeggen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 15:24 #131554

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Bedankt, zal erop letten !
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 15:36 #131562

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Er is een nederlandstalig Vega-forum (Albin forum), daar heb ik het volgende gevonden:
T/m 1600 zijn het kwalitatief fantastische schepen en goed gebouwd. Hierna wordt hier en daar de kwaliteit hard minder. Men zag bij Albin het grote geld aankomen en liet de vega door allerlei werven in licentie bouwen. Vooral bij de laatste modellen werden er teveel schepen van een mal getrokken. Dit resulteerde dat sommige dekken met kelderwinches op de romp gezet moesten worden. Tevens is de wanddikte nog wel eens aan de dunne kant na nr.1600. Dus in deze gaat het niet op hoe nieuwer hoe beter. Maar bekijk een vega gewoon erg goed voordat je koopt en bekijk er minimaal 5. Je krijgt dan een goed beeld van wat een vega is.
In Zweden heb ik contact gehad met een man die wereldwijd gebreken moest oplossen voor Albin, en in Zweden zelf zeggen de mensen dat Per Brohäll dronken was toen hij de Vega tekende. Dit is natuurlijk een geintje maar toch... Er zitten toch wel een paar grote fouten in dit schip die eigenlijk niet nodig waren geweest als door onze Per beter nagedacht was. Maar het is een feit, als je een paar aanpassingen gewoon goed uitvoert , je een sterk , zeewaardig en goed schip hebt en je in feite veel boot voor je geld hebt.
Laatst bewerkt: 07 juni 2010 15:37 door Apae.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 15:36 #131563

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
En verder over die fouten:

De 3 voornaamste fouten die er volgens mij gemaakt zijn:

1. De mast ondersteuning. Dit is goed te maken met een versteviging in de pafondbalk aan te brengen en een stang aan te brengen die wegneembaar is tussen de verstevigde plafondbalk en direct op de kiel geplaatst. Werkt perfect. Als je aan het zeilen bent zet je de steun en staat je verstaging lekker strak en als je de stang weghaalt ontspant de verstaging zich iets en is precies voldoende om de verstaging niet steeds op volle spanning te houden. Veel vegazeilers zeilen vaak met eigenlijk een te slappe verstaging heb ik door veel te voelen geconstateerd.
De twee grote fout is de plaats van de schroef. Zonder hulproer wat ook als noodroer gebruikt kan worden is manouvreren een ware kunst. Je ziet dan ook dat vega's met hulproer vaak voor een sluis kunnen blijven "ronddobberen" en de vega's zonder direct naar een steiger snellen als er wat meer wind staat. In Zweden werkt men wat meer met een aangehangen roer wat ook mogelijk is. Wat dit aangaat heb ik vreselijk veel geluk in mijn jachthaven, je komt er n.l. alle typen Vega's met hun aan passingen tegen.
De derde fout is de aandrijflijn. Van de motor is op zich niets van te zeggen en is van hele goed kwaliteit maar wat er achter komt is wat minder. Het is en mooi stukje techniek maar een crime als er iets mee aan de hand is. Maar voor de tijd waarin het gebouwd is zeker een mooi stukje techniek maar wat moet je hiermee in feite ? Gewoon een simpele aandrijflijn is niets mis mee. als je alleen het buitenlager moet vervangen moet je echt de hele aandrijving losmaken met kromme vingers en het in elkaar zetten is een factor moeilijker om de gecombineerde gas/ schroefspoed handle op de juiste plaats af te stellen.
Als je deze fouten niet meerekend is de Vega een fijn schip om te hebben en om mee te zeilen , ook met de wat straffere windjes.
P.S. er zijn nog ca. 250.000 Albin motoren in bedrijf zo wordt er geschat en dan zegt wel iets over de kwaliteit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 16:26 #131568

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Tot slot nog een linkje naar de Kring van Vegazeilers. Hun website heeft niet echt aankooptips, maar onder de links vind je wel vijf sites van leden, die allemaal erg informatief zijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 17:19 #131581

  • lena
  • lena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Apae schrijft:
De twee grote fout is de plaats van de schroef. Zonder hulproer wat ook als noodroer gebruikt kan worden is manouvreren een ware kunst. Je ziet dan ook dat vega's met hulproer vaak voor een sluis kunnen blijven "ronddobberen" en de vega's zonder direct naar een steiger snellen als er wat meer wind staat.
Het is inderdaad een echte zeilboot. Je moet je voorstellen dat de boot gebouwd is in Zweden, in een tijd dat er ruimte zat was. De motor werd alleen gebruikt om even de haven uit te varen. Geen drukke kanalen en sluizen. Ik vind het echter best meevallen in de praktijk. Ja, voor een sluis pakken wij meestal een steiger, maar is dat een probleem? Ik zie de meeste boten dat eigenlijk doen. Wat ik mezelf niet zo gauw zie doen is bijvoorbeeld bij Lemmer binnendoor gaan. Het is daar superdruk, drie kleine bruggen, dat doe ik niet voor mijn plezier. Als je dus vaak dat soort dingen doet zou ik of investeren in een hulproer (dan is dit probleem helemaal opgelost), of een ander type boot kiezen.

De zeilkwaliteiten zijn gewoon goed, het is een degelijke boot. Kan goed hoog aan de wind zeilen en veel zeil voeren. Ik vind het zelf fijn dat hij redelijk ondiep steekt (1.20) en toch zeewaardig is. Of dit belangrijk voor je is hangt natuurlijk af van je vaargebied.

Er is hier op het forum vaker een topic over de Albin Vega geweest, zie o.a. dit topic.

Als er geen duidelijke gebreken zijn (het is altijd wat onduidelijk wat men bedoelt met "enig onderhoud vereist") lijkt het mij voor die prijs een heel mooie boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 17:57 #131590

  • zeehond
  • zeehond's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
De prijs van deze boot is ongeveer de helft van wat ik verder zie. Ik zou proberen uit te vinden waarom de prijs zo veel lager is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 18:23 #131597

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
De prijs is lager omdat de boel opnieuw gestoffeerd moet worden en omdat er een houten schot verrot is. De man wil er ook vanaf omdat hij tussen 2 bruggen woont en nu een sloep heeft die hij graag achter zijn huis wil leggen ( de albin ligt dus achter zijn huis ) De boot is al voorzien van een hulproer. Ik zal dus op de spanning van de verstaging letten. Motor zijn we niet van plan zoveel te gaan gebruiken. Als we de boot kopen kijken we er wel van de winter naar.

Groeten Stijn
Willing 31-Willik
Laatst bewerkt: 07 juni 2010 19:08 door Endless.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 20:37 #131638

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6648
Voor alle duidelijkheid: alles wat ik in dit draadje heb gepost is 1:1 gekopieerd van het Vega forum. Ik heb zelf te weinig kennis van Albins om veel zinnigs te kunnen zeggen.
Wat dat rotte schot betreft: verkijk je niet op de operatie om zoiets goed te vervangen! Het hele schot goed namaken is al lastig, het dan ook nog eens in de boot krijgen waar het nauwelijks zal passen een extra uitdaging. En het schot zal zeker voor een flink deel aan de sterkte bijdragen. Met een beetje pech is het het schot dat al wat zwak is als mast-ondersteuning en heb je die klus dus ook gelijk erbij.
Dat dit exemplaar voor de prijs die op het forum als opknapperprijs (wel een post uit 2007 overigens) wordt genoemd is veelzeggend...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 20:40 #131641

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Als je naar het interieur kijkt is het het schotje helemaal vooraan bij het voeteneind.
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 07 juni 2010 21:32 #131657

  • beewee
  • beewee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11816
Kijk het grootzeil ook goed na, dat steekt op de foto nogal onder de huik uit. Zeilen verouderen snel door UV-licht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 12:04 #131747

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
een Vega is een goede boot :laugh:
als ik me niet vergis stond er een tijdje geleden in de Zeilen een stukje over iemand die met een Vega naar Australië zeilde :blink:

Ik bedoel maar... :lol:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 13:51 #131768

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Ja dat heb ik ook gelezen :laugh:
Mijn ouders hebben ook al een keer mee gevaren met een albin en nu willen we er dus ook een omdat het zo goed zeilt :)
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 14:00 #131770

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8184
Met alle respect... Een albin vaart wel pretiig, maar niet echt goed...

De zeileigenschappen vallen mij erg tegen! Geen hoogte én weinig snelheid.
Dat ze wel heel prettig varen blijkt wel uit het feit dat ze geroemd worden onder veel (low-budget) wereldzeilers!

Het zijn zeewaardige scheepjes die veel kunnen hebben met nog een redelijke ruimte binnen.

Kijk ook eens op: http://www.syrebellion.com/

Groeten,
Globe_Trotti
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 15:22 #131781

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
met alle respect, ik heb het andere topic al gelezen dat jij je mening gebt opgedaan van een zeilwedstrijd waarbij je niet eens op een vega vaarde. :)
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 16:04 #131791

  • Tist
  • Tist's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 594
In de vorige Waterkampioen #10 van 20 mei staat er een, redelijk uitgebreid, artikel over deze boot (reeks Classic Plastic). Het probleem met de schroef, die achter het roer staat opgesteld en niet ervoor zoals meestal, komt er ook aan bod. Alleen worden er geen oplossingen voorgesteld zoals hier. Voor een, in dit type boot, geïnteresseerde toch even lezen.
Laatst bewerkt: 08 juni 2010 16:05 door Tist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 18:28 #131818

  • lena
  • lena's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 111
Snelheidsindicatie: als het een beetje lekker waait zitten we op 6 knopen, en als het echt lekker gaat op 7. Ons vaargebied is vooral de Friese meren. Het is natuurlijk allemaal relatief, als iemand zou zeggen dat hij snelheid het allerbelangrijkst vindt, ook met weinig wind, dan zou ik inderdaad geen Vega aanraden, maar ik herken niet de beschrijving van langzame slecht zeilende boot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Albin vega 08 juni 2010 19:22 #131834

  • Bobski
  • Bobski's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 10
Wat mij betreft is de vega een van de meest zeewaardige schepen onder de 9 meter. Hij zeilt heerlijk en onverwoestbaar. Toch heb je wel veel wind nodig om snelheid te maken. Waarschijnlijk omdat de mast erg laag is en daardoor niet zoveel zeil heeft. Met een zacht briesje word je door alles en iedereen voorbij gevaren. Gaat het hard waaien, dan zeilt de vega weer subliem. Manoeuvreren in z'n achteruit is een pesterijtje van Per Brohal en ook eigenlijk het enige echte nadeel. Ik heb de advertentie ook gezien en hij ziet er goed uit. Het interieur is daarbij van minder belang, en voor nieuwe kussens zou ik even contact opnemen met een Turkse kleermaker ergens in de stad.

Vega's die gemaakt zijn na de 2e oliecrisis hebben wat dunner polyester. Dit zorgt ervoor dat de aanhechting van de verstaging en de mastvoet minder kan zijn. Vooral als ie een paar goede klappen of gijpen heeft gemaakt. Maar volgens mij kun je dit zien aan lange barsten. Verder moet je de diesel een week lang flink laten draaien voordat je 'm koopt. Dan zou je genoeg moeten weten.

Ik heb in ieder geval nog nooit iemand horen klagen over een Vega, dat zegt wel wat. Succes ermee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 08 juni 2010 19:23 #131835

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Dat het niet zo'n enorm snelle boot is wist ik al, als ik snel wil varen ga ik wel met de simoun :laugh: We vinden het een mooie boot met veel ruimte en die dus ook nog eens fijn vaart
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 13:13 #132264

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
De boot is gekocht :laugh:
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 13:55 #132280

  • Calypso
  • Calypso's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 514
gefeliciteerd :laugh:

veel plezier van je nieuwe boot.

Enjoy life B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 14:02 #132284

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
Bedankt, heb nu al zin om de boot vanaf leeuwarden naar omgeving Tiel te varen :lol:
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 14:04 #132286

  • sigdock
  • sigdock's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2793
Omgeving Tiel... waar ga je de Vega neerleggen dan??
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 14:08 #132288

  • Delphi32
  • Delphi32's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17794
He leuk, een buurtgenoot... ga je toevallig naar Maurik met de Vega?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Albin vega 10 juni 2010 14:08 #132289

  • Endless
  • Endless's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 627
De gouden ham, geen groot watersportgebied( Groot genoeg) en op loopafstand van huis
Willing 31-Willik
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.160 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl