Ik heb er voor gekozen om Dribbel niet te nemen oa vanwege al die schroeven uit het plafond. Hoe zou je zoeits weg moeten werken dan?
beewee schreef :
Stahoogte bij een boot van 7 meter is idd al min of meer een utopie, en als je een vlak dek en/of lage opbouw wilt helemaal. Vandaar dat ik de Oceaan 22 noemde, die biedt vanwege dat hefdak 'the best of 2 worlds'. Als je echt stahoogte in een sportieve boot wilt, dan zul je een maatje groter moeten, een Oceaan 25 biedt bijvoorbeeld wel behoorlijk stahoogte, een makkelijker instap tussen kuip en gangboord en redelijk ruim gangboord. Als je onder de 7 meter wilt blijven, dan zou een Kievit 680 kunnen, die is wat zwaarder en ronder gebouwd. De combinatie van de diepere romp, hoog vrijboord en vrij lange kajuit biedt veel binnenruimte. Maar die binnenruimte gaat weer ten koste van de ruimte op dek, en het hoogteverschil tussen kuip en gangboord is fors.
Wat trouwens ook bijna een utopie is, is verwachten dat boten van deze prijs en leeftijd van binnen nog zo fris als een hoentje zijn. Er is in de loop van tientallen jaren in geleefd, geknutseld, geknoeid, gezeild, gedronken, gegeten etc. Er lagen natte zeilen en zeilpakken in te drogen, stinkend vies slootwater in de bilge, de kussens houden vocht vast, enzovoorts. Je kunt daarom het beste kijken of de boot in basis nog we goed is, en er dan met de spons en borstel door heen gaan, en het lakwerk opknappen. Die Dribbel is idd intensief gebruikt maar lijkt me qua basis wel OK. Die gaten/schroeven bij de ramen zijn met een paar uur knutselen keurig afgedekt. Dan de rest van het interieur schuren en lakken, nieuwe gordijntjes, een paar leuke kussentjes en je weet niet wat je ziet.
Pas trouwens op bij boten die er van binnen wèl fris en licht uitzien: voor hetzelfde geld is er een heleboel ellende (ingewaterd hout) afgedekt met dekkende lak...