Hallo Erik,
Ben benieuwd waarom jij een moderne vinkieler zeewaardiger vindt dan een s-spant (bv. Midget 31), heb je een voorbeeld(en)? Die rondbodems zijn toch veel kwetsbaarder voor rommel in het water, met al die dunne uitsteeksels/vuilvangers: vinkielen, saildrives, onderhangende roerbladen.
Voor dagzeilers zijn die risico's statistisch inderdaad klein. Maar ook veel blue water cruisers kiezen tegenwoordig voor rondspanten. Kan alleen maar bedenken dat dit komt omdat het keuzeaanbod voor s-spanten tegenwoordig erg klein is geworden.
Groet,
V.
Erikdejong schreef :
Stalen S-spant en kits als ultiem zeegaand jacht horen in mijn optiek tot geschiedenis. Net als men in de middeleeuwen dacht dat ze wisten hoe het menselijk lichaam in elkaar zat, zo had men dat in de jaren 50 met zeiljachten en op zee varen ook.
Er zijn vele voorbeelden van s-spanten die succesvol door alle mogelijke weersomstandigheden hebben gevaren, maar er zijn er een stuk meer die geen s-spant vorm hebben die er zelfs nog beter doorheen gekomen zijn.
Een van de belangrijkste eigenschappen voor een zeewaardige boot is het hydrodynamische gedrag, ofwel: hoe beweegd de boot, en hoe zeilt ze. Ik vermoed dat je aan het kijken bent naar een boot van 9 tot 11 meter lang? Stalen s-spanten van die lengte zijn te zwaar, en hebben geen optimale gewichtsverdeling, hierdoor stampen ze verschrikkelijk met slecht weer en zijn ze bijna niet vooruit te branden als ze eens ergens tegenin moeten.
De S-spant heeft zijn "zeewaardigheidskeurmerk" te danken aan zijn relatief grote massa in combinatie met een laag vrijboord en een smalle romp. In tegenstelling tot wat men vaak denkt is een smalle redelijk zware boot met laag vrijboord en een moderne vinkiel veel "zeewaardiger" dan een S-spant met dezelfde maten en gewicht.
En wat betreft die twee masten: ik zou daar ver bij weg blijven als je opzoek bent naar boten in de lengte maat van een meter of 16-17 en kleiner, daar onder is de tweede mast een oplossing voor een probleem dat niet (meer) bestaat. Iedere boot is goed uit te balanceren, en dit heeft meer te maken met het hebben van de juiste zeilen aanboord dan met waar je de zeilen hangt.
Ik weet niet precies wat je plannen zijn, maar als je opzoek bent naar de ultieme zeeboot, dan zou ik kijken naar een redelijk slanke polyester boot uit scandinavie vandaan, en dan niet een lichtgewicht racer, maar een degelijke cruiser. En uiteraard met één mast.