Allemaal op leeftijd maar van oorsprong kwaliteitschepen. Ook al vaar ik zelf een Dehler 34 (zelfde romp als de 101) van bijna 20 jaar oud, de Contest zal zelfs beter afgewerkt zijn en waar mogelijk nog stijfer. Afhankelijk van de kiel voorspel ik een wat comfortabeler zeegedrag bij de Contest echter bij een wind tot en met 4 Bft meer bootsnelheid bij de 101.
Je eerste keuze is tussen Dehler en Contest. Als je voor de Dehler gaat neem dan echt de 101, zeker als het "mindere" van de 101 bestaat uit cosmetische zaken of gemis aan uitrusting. Dat kan je zelf aanvullen of snel aanpakken. Zo lang de romp, roer, kiel en tuig maar goed zijn.
De contest:
- zwaarder, "beter" zeegedrag
- ik verwacht beter afgewerkt, meer handwerk, wellicht een teak deck
- minder snel reven, makkelijker top tuigage verwacht ik
- springt minder snel aan dan de Dehler en loopt minder hoog
- met meer wind niet zo sportief als de Dehler onder spinaker
- bij minder wind ondertuigd
De Dehler:
- Tis een trim treintje, lopen doet ie altijd maar met aandacht net een beetje extra snelheid;
- Aan de wind is het een natte kuip boven 5 Bft als die paaltjes gaat pakken op het IJsselmeer. Maar wel lopen die meid. Beetje afvallen en het is over hoor
- Actieve Dehlerclub met veel kennis en evenementen en onderdelen
- Sneller reven of actief zeilen, anders "zie je zo de dijk". (opschieter)
Wie twijfelt over de mogelijkheden met een 101 google maar even op Froschkonig.
www.sail-froschkoenig.de/schiff.htm
Die varen al jaren de ene beker na de ander bij elkaar, helemaal top. Je hebt echt geen X34 nodig om je zilver kast op te poetsen.
Wij hebben de Optima 850 gevaren. De 920 (92) zal vergelijkbaar zijn. Hoe klein het verschil mag lijken met een 101 ...... die is tijdens het zeilen zeer groot. Vergis je niet. De 101 is de toeruitvoering van de bekende DB1 en DB2 modellen van Willy Dehler. Met die schepen heeft Van der Stadt tijdens ik meen de Fastnet of de Cowes Week de wereld kennis laten maken met zo'n romp i.c.m. het 7/8 tuig zoals we dat nu kennen. Dat kon niet, dat zou niet werken ..... ze wonnen wel het tafelzilver. 17 knopen door het water liepen ze volgens Cees van Tongeren onder Spi met een dikke 6 tot 7 Bft.
De contest is een cruiser zoals we die kennen met een K van kwaliteit. De 101 is de Cruiser racer maar dan een race romp van 30 jaar geleden met een toer interieur. De 920 is echt een toerschip maar een stuk kleiner dan de Contest.
Toeren is Contest
Sportief toeren met potentie voor ambities is 101
Gr Michel