ivoBE schreef :
Je hebt gelijk, maar eenmaal ik een boot heb gekocht moet ik weten naar welke haven ermee,en hoeveel de ligplaats,inschrijvingskost bedraagt en welke documenten ik hiervoor nodig heb.
Mee eens. Dus kijk even waar je wilt zeilen / heen rijden en zoek daar de jachthavens op (Google is je vriend). Je hebt er meer aan te weten wat het kost bij de havens waar je wilt liggen (en die ook plaats hebben) dan aan een opgave van mensen die heel ergens anders liggen.
Dus: vaargebied bepalen & jachthavens benaderen.
ivoBE schreef :
dan naar de verzekeraar om het ding te verzekeren.
Ook via internet erg snel te regelen, en voor een klein bootje is het tientjeswerk.
ivoBE schreef :
herkenningsteken regelen.
Geen idee wat dat is, maar zal iets voor BE zijn
ivoBE schreef :
vervolgens liggen de meeste bootjes die nu te koop staan al enkele jaren stil, waardoor het raadzaam is om een checkup uit te laten voeren, dus moet ik weten waar ik terecht kan om de boot uit het water te hijsen op bokken kan laten plaatsen en voor welke prijs.
Dat weet de verkoper wel, en die moet het ook regelen. Wie welke kosten draagt kun je bespreken.
ivoBE schreef :
dan zijn er nog enkele documenten die in orde moeten gebracht worden , vignet, stuurbrevet (in belgie niet maar wss in NL wel), dan trailer aanschaffen , laten keuren, verzekeren.
(nu; is een zeilboot met 8pk motor geclasseerd als sneller als 20km/h ?)
Een zeilbootje met een 8PK BBM doet misschien 6 km/h, dus je hoeft het niet als snelvarend scheepje te registreren ...
Vaarbewijs heb je dus niet nodig.
ivoBE schreef :
+als ik ermee tot zee wil komt er nog een vlaggenbrief bij, marifoonbrevet etc..
Als je met zo'n kleinte de zee op wilt komt er héél veel bij kijken, check bijvoorbeeld eens de uitrustingslijst van de Small Ship Race. Zou me als beginner echter eerst eens richten op de binnenwateren en pas later de moeilijkere wateren opzoeken.