Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen?

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 15:07 #556003

Je moet natuurlijk heel wat zaken in acht nemen. Als het een oud schip is waar door de jaren heen alle eigenaren wat aan hebben liggen klooien, maar niemand echt een grondige refit heeft gedaan dan zal het schip daar misschien onderhand wel aan toe zijn. Da's een kost die je moet in rekening brengen. Als je dan meer als 10.000€ betaalt dan wordt het best wel een duur schip lijkt me.

Puur op vlak van bouwmethoden en degelijkheid van de romp moet je je absoluut geen zorgen maken. Zoals je zelf aangeeft, in de beginjaren van poly schepen kende men de exacte eigenschappen van het materiaal nog niet. Alle schepen werden dus vééls en vééls zwaarder uitgevoerd als eigenlijk nodig. De kleinere schepen uit die periode zijn in de states (en elders trouwens ook) heel gegeerd als oceaanwaardige boten. Oerdegelijk, onverwoestbaar, en vaak toch die klassiekere romp/kielvorm. Klassiek voorbeeldje is bvb de Albin Vega. Hoewel stokoud kosten die bootjes ginds vaak een stuk meer als recentere (en ruimere) exemplaren!

Wel even opletten natuurlijk; ongeacht de leeftijd of dikte van de huid, poly kan last hebben (gehad) van osmose. Daarnaast gelden alle "waarschuwingen" over oude schepen: zeilen, tuig, elektriciteit, gasinstallatie, motorreviesie(?),...

Naast de vereniging van klassieke scherpe jachten is er in NL ook een vereniging voor "klassiek plastiek", misschien ook even bij hun gaan aankloppen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 15:39 #556014

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15799
Erg lastig te zeggen zo, maar zal een poging doen.

Uit je verhaal maak ik niet op dat het schip er zgan bij ligt. Met die leeftijden is de laatste stevige opknapbeurt en investering mogelijk alweer van 15 jaar geleden. Dan ben je ws nu ook weer aan de beurt. Dan gaat de kassa RINKELEN.

Kijk naar de staat van de zeilen, maar ook naar de mast en vooral verstaging en lopend want. Als dat allemaal oud is en aan vervanging toe. Ik was voor drie vallen iets van 300,-- euro kwijt, en nog 's zoiets voor schoten en trimlijnen.
Let ook op zo iets doms als bekleding. "Ohw, nieuw stofje er om en klaar"! Als je dat zelf kan zit je alsnog zomaar aan 300,-- Ga je naar de beklederij, zet er dan maar een 1 voor.
En als je dan helemaal klaar bent en alles naar je zin, heb je zomaar de aanschafprijs verdubbelt. Dat hoeft niet erg te zijn, maar voor een slordige 20k is er veel, heel veel te koop met aantrekkelijke maten, moderne klokkies, practischere interieurindeling enz enz.
Je valt voor zo'n klassieker of niet natuurlijk. Dat is een keuze die ook wat waard kan zijn.

Overigens is keuren echt niet gek. Die gasten zien alles. Die hebben namelijk geen roze bril. Kost wat, eens! Maar ze leveren ook echt wel op, als is het maar geen schadepost.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 15:39 #556015

  • ron b
  • ron b's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3785
Als het een boot is die je aanspreekt, van een bekende ontwerper en werf gebouwd, een boot met een min of meer bekende geschiedenis dus, dan is het een overweging om zoiets aan te schaffen.
In dat geval heb je al onderzoek gedaan naar de beschikbare modellen op de markt en de punten van aandacht.

Als deze boot gewoon op je pad terecht komt en het je een buitenkansje lijkt, wat het denk ik niet is voor meer dan 10K, dan zou ik zeer terughoudend zijn en eerst eens de eerder genoemde zaken gaan onderzoeken.

Muntje,s gaat het kosten, dat staat buiten kijf, reken maar op restauratie.
Delher 29 D'Helios

...hij wist zeker dat niemand anders dan de duivel die vlag op zee gestreken kon hebben......
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 15:40 #556016

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
Wil je ook verklappen om welk merk/type boot het gaat?
Zelf ben ik ook een liefhebber van oud plastic maar.... Het is allemaal wel zowat 50 jaar oud en er slijten/rotten meerdere dingen aan een boot. Zo werd er vaak hout gebruikt voor verstevigingen zoals mast ondersteuning, bij de vd Stadt pionier is zelfs de romp/dek verbinding van hout. Als dat soort zaken gaan rotten heb je een flinke klus om het op te lossen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 15:54 #556027

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Ik vind 10.000€ voor zo'n oud schip heel veel geld. Reken even terug in guldens. Wordt dan 22.000 gulden. Lijkt me wel de hoofdprijs voor een schip uit 1967. Kwalitatief kan het best goed zijn: dik polyester, goede intimmering etc. Wel zal er veel versleten zijn, zoals mechanische onderdelen: lieren , motor? De electrische installatie noemde je zelf al. Reken zeker op €10.000 voor je het schip zeewaardig hebt. Of ga je alleen het binnenwater op? Luistert m.i. Wat minder nauw tenzij je een perfectionist bent. Als je merk en type kunt noemen, kunnen we vergelijkingsmateriaal zoeken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 18:51 #556115

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6092
liefde maakt blind. in alle eerlijkheid kan niemand een reeel antwoord geven zonder foto's en een gedetailleerde beschrijving van het onderwerp.
Voor iets unieks is geen marktwaarde. 10k is misschien wel veel te weinig, of 9k teveel
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 20:31 #556149

  • wafi
  • wafi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 19
Ik zit momenteel aan een Oranjebloesem te denken. Ik weet dat er een aantal eigenaren hiervan op het forum actief zijn.
die zal ik rechtstreeks benaderen maar evengoed,
What say you?
Bijlagen:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 20:42 #556150

mooi!
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 20:44 #556151

  • Rinus
  • Rinus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2660
www.botentekoop.nl/zeiljachten...s-spant-1970/1506483 deze?

Zo op de foto's ziet het er best aardig uit. behalve die mast is een beetje modder op dit vlaggenschip. Ik zou er een expert bij halen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 20:54 #556155

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1021
Als zoiets je aanspreekt kun je ook naar een Avenir kijken. Aluminium romp !! Gebouwd door Huisman en ontwerp vdStadt. Bouw vanaf 1964 tot 1968. 30 voet.
Ik weet er 2 te koop. Onderhands, alleen voor liefhebber, geen advertenties.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 01 okt 2014 21:18 #556160

Mooi jachtje die oranjebloesem. Ik zou vooral motor goed willen testen voor aanschaf. Rest ziet er op de foto nog redelijk verzorgd uit toch ?. Ik snap dat wel voor de prijs van een goedkoper sloepje een karakteristiek en al tijdloos jachtje kopen zoals deze, kan je geen buil aan vallen.

De huisman is geloof ik een trintella achtige met houten dek en opbouw, gevoelig voor onderhoud wellicht ?

Nog lager in budget en goede zeilers:

www.dufour-yachts.nl/boten/NS121.html
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 08:13 #556217

  • Toekomst
  • Toekomst's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1021
De Avenir van Huisman heeft inderdaad een houten opbouw. Zo ontzettend mooi !
De grap is echter dat de rest aluminium is. Dus als je een goed passende lichte zomertent laat maken je uit alle zorgen bent. Dan hoef je echt nooit meer te lakken. De romp kan niet roesten en niet rotten.
een dag niet gezeild, is een dag niet geleefd
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 08:27 #556227

Ik vind het een plaatje om te zien, maar krab me wél een beetje achter het oor over de vaareigenschappen....

Het is een langkieler rondspant, met een bijna cirkelvormige kielbalk.

Puur op het oog zou ik zeggen dat dit schip weinig bekoorlijk om gaat met binnenwatergolven.

Anders gezegd, het zou wel eens een tuitelig ding kunnen zijn op de befaamde ijsselmeergolven.

Sommigen nemen dat voor lief als zijnde horend bij een dergelijk schip, maar als je van plan bent met draaierige magen te varen...
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 08:29 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 10:52 #556284

Schijnen wel zeewaardige scheepjes te zijn. Heb je het boek "Het journaal van de de Takebora" gelezen? Als ik het me goed herinner eindigt het boek met het verhaal dat de solozeiler overboord geslagen is en dat de boot zonder noemenswaardige schade gevonden is.
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 10:52 door Sturgeon22.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 11:04 #556287

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6092
in mijn herinnering hebben ze alleen kleine onderdelen van de takebora gevonden en is de rest verdwenen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 11:17 #556293

  • CO26
  • CO26's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 378
HPV schreef :
in mijn herinnering hebben ze alleen kleine onderdelen van de takebora gevonden en is de rest verdwenen...
Maar ook het journaal dus, of toch niet. Ik heb het boek even niet bij de hand maar ik weet nog dat hij een lange tussenstop gemaakt heeft in Australië waar hij ook getrouwd is. Daarna is hij alleen vertrokken, zijn nieuwe liefde zou later opstappen, de Takebora is toen vergaan in de Torres straat. Wellicht is het journaal achtergebleven in Australië.
Anyway, de oranjebloesem werd gebouwd van zgn polywood, wat dat ook mag zijn.
Ik zou voor aankoop heel goed de staat van de romp in ieder hoekje en gaatje [laten] onderzoeken. Zeker gezien de vraagprijs van dit oude beestje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 14:11 #556334

Verwar zeewaardig niet met prettig varend op het ijsselmeer!

Zeewaardig = heel aankomen. Misselijk of niet.

Ik zie nog het beeld voor me van een forumgenoot alhier die met een marieholm IF met stevige wind even een kruisrakje aan lagerwal had gedaan op het ijsselmeer en het clubgebouw binnen kwam strompelen.(ik had hem al zien gaan en kon me er iets bij voorstellen).

Super zeewaardige schepen, maar op sommige koersen bij stevige wind en een bepaald soort golf zeilen ze nogal....ehhh. nat en heftig zeg maar...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 14:34 #556342

een Oranjebloesem was natuurlijk al erg ouderwets toen hij ontworpen werd....

In die tijd tekende van de Stadt al prachtig varende snelle scheepjes, maar Baron van Höevell ontwierp de Oranjebloesem..... tsja.

Het is ook een weinig gangbaar bootje, dus weer verkopen zal niet eenvoudig zijn.
Antiekwaarde heeft ie ook nog niet, dus de gevraagde 12k eur is 2 maal te veel, nog even afgezien van de staat van motor, zeilen etc.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 02 okt 2014 16:10 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 15:50 #556377

Er heeft in de spiegel der zeilvaartuig nog niet zo lang gelden een stukje gestaan over dit type schip.
Alle snelle heren ten spijt ook in de Zeilsport de opvolger van de bekende van Kampen staat er een lovend stukje over dit type schip kompleet met inrichtings tekening en vaar gedrag
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 16:16 #556382

inderdaad. Daar staat dat de Takebora van NL naar Nieuw-Zeeland zeilde (hr Maurenbrecher, mooie naam voor een Generaal!) en dat het schip is vergaan op de riffen bij Australië. Dat pleit natuurlijk niet voor het ontwerp ;-)

Andere opmerkingen
- het laat zien dat een bakdekjacht een aanvaardbaar uiterlijk kan hebben
- een echte kruiser
- een uitstekend familiejacht
- goede stahoogte
- een goede oplossing voor grote tochten en lange-afstands-wedstrijden

Dat allemaal in De Zeilsport, 1968, 7e druk.

de diepgang is overigens maar 1.30 m, erg weinig voor 9 m lang!
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 18:17 #556428

HPV schreef :
in mijn herinnering hebben ze alleen kleine onderdelen van de takebora gevonden en is de rest verdwenen...
Hmm t is dan ook al wat jaren geleden dat ik dat boek heb gelezen. Ergens toch niet helemaal goed opgeslagen op de hardeschijf.

@ Boarderbas: helemaal gelijk dat zeewaardig en comfortabel niet hetzelfde is.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 02 okt 2014 21:20 #556501

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik vindt het wel een mooi schepie,nou ga ik vloeken in de kerk,ik zou haar ondoen van alles wat met zeilen te maken heeft, de kiel er onder laten en lekker motoren met dit schip,dat komt om dat ik door mijn gezondheid niet meer kan zeilen,ik denk dan dat je als motorschepie een stabiele boot heb,vindt dit mooier als menig motor jacht,maar dit even ter zijde en off topic nu maar gouw terug.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 03 okt 2014 07:09 #556552

  • jerry
  • jerry's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7028
Tonsr, voor dat geld zijn er wel betere motorbootjes te koop. Is voor jou een 20 voets Saga, of iets dergelijks niets? Kun je gemakkelijk alleen varen en heeft ook een klassieke, want spitsgatter lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 03 okt 2014 14:20 #556682

  • tonsr
  • tonsr's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2485
ik vindt zoon saga wel leuk,maar ik ben toch een beetje verliefd op de klassieke indeling van de 60-70 jaren inrichting van een zeil schip,dat heeft op mij de aantrekkings kracht, van zoon schepie,ronde poortjes in de roef, slapen vooruit, de in timmering, het liefst nog peterolie lampies die aan de wand hangen, die lampies met zoon cardanische ring,ja daar gaat mijn hart naar uit. als ik dan zoon schepie ernstig verwaarloost ergens ziet liggen,dan doet dat mij zeer.vgr tonsr
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: polyester oldtimer uit 67, doen of niet doen? 03 okt 2014 17:16 #556750

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
CO26 schreef :
HPV schreef :
in mijn herinnering hebben ze alleen kleine onderdelen van de takebora gevonden en is de rest verdwenen...
Maar ook het journaal dus, of toch niet. Ik heb het boek even niet bij de hand maar ik weet nog dat hij een lange tussenstop gemaakt heeft in Australië waar hij ook getrouwd is. Daarna is hij alleen vertrokken, zijn nieuwe liefde zou later opstappen, de Takebora is toen vergaan in de Torres straat. Wellicht is het journaal achtergebleven in Australië.
Anyway, de oranjebloesem werd gebouwd van zgn polywood, wat dat ook mag zijn.
Ik zou voor aankoop heel goed de staat van de romp in ieder hoekje en gaatje [laten] onderzoeken. Zeker gezien de vraagprijs van dit oude beestje.
De Oranjebloessem was gebouwd door Mulder en Rijke te Lemmer. Deze werf maakte hoofdzakelijk polyester reddings sloepen voor de scheepvaart. Dat polywood heeft niets te maken met de bouwwijze van de boot.
Polywood boten waren polyester open zeilboten met een houten dek.
Misschien dat de betreffende werf die de Polywood bouwde ook betrokken was bij de bouw van de Oranjebloessem.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 03 okt 2014 17:19 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl