Waarom voor een First 305 gaan als je voor 10 mille minder een mooie First 30E kunt kopen? Nagenoeg even snel, qua masthoogte even hoog en bijna net zo modern ogend. De 305 wordt over het algemeen niet goedkoop aangeboden op de huidige botenmarkt....... Zeker in relatie tot een Contest 29 het overwegen waard. Prima boten die Jeanneau en Beneteau's (First o.a.)
Wil je een vergelijkbaar (met Contest) degelijk gebouwd schip met vergelijkbare afmetingen, maar toch wel degelijk snel is vanaf windkracht 3-4 (niet echt een lichtweer schip) dan zou ik een Seamaster 925 (romplengte 8,61m, 3,04 breed en 1,52 diep) overwegen. Zwaar onderschat wordt dit schip doorgaans voor "een appel en een ei" aangeboden. Doorvaarthoogte: 12,73m. (wel kaal, dus met windex, etc al gauw zo'n 13,10m) Geweldig zeewaardige boot (met windkracht 8-9 op de Noordzee was geen probleem) waar ik met m'n ouders vroeger rondjes om een Contest 33 (zelfde concept) voeren bij windkracht 4 al, ondanks dat de boot zelf al 4 ton woog. Vele hebben al een refit ondergaan (onderwaterschip, dieselmotor (zwaardere motor vaak), zeilen, etc.). Holman & Pye ontwerp! dus garant voor een mooie belijning (met typische bolle wangen). In de mid/late 70'er jaren werd er een hele waslijst aan zeilraces mee gewonnen in de UK. Met name aan de wind (voor haar lengte) erg snel en stabiel. Voor 10-12 mille heb je al een mooie!
Groet,
Richard.