Bas van Dijk schreef :
Geachte heer van Dijk,
U geeft aan een overboeking gedaan te hebben op een rekeningnummer van onze bank. In verband met de wet op de privacy mag ik u geen informatie verstrekken over cliënten van onze bank.
U kunt zich wel melden bij uw eigen bank zij kunnen dan evt. bij ons een verzoek indienen om de betreffende klant aan te schrijven.
Blijkbaar moet je dus starten bij je eigen bank. In mijn geval was mijn bank ook de bank van de ontvanger (beide ING). Het briefje van toen:
Geachte heer, mevrouw,
Op 17 september j.l. is door mij een overboeking uitgevoerd naar een foutief rekeningnummer.
Het betrof hier een typefout en de tenaamstelling is helaas niet gecontroleerd bij het invoeren van de transactie. Ik besef me dat u deze transactie niet ongedaan kunt maken. Ik verzoek u echter om, conform het gestelde op uw website [1] contact op te nemen met de ontvanger en deze te verzoeken om het bedrag terug te storen of de contactgegevens van de ontvanger te verstrekken zodat ik zelf een verzoek kan doen.
Het betreft een bedrag van EUR 31,80, afkomstig van mijn rekening met nummer <xxxx>. Bijgevoegd een uitdraai van de overboeking.
Met vriendelijke groet,
...
Binnen twee dagen een brief terug van ING dat de rekeninghouder was aangeschreven met het verzoek het geld terug te storten. Daarin ook de mededeling dat ik na drie weken kon bellen om de NAW gegevens op te vragen, in het gevalde rekeninghouder het zelf niet had teruggestort. Zo gezegd, zo gedaan, een dag na het telefoontje de gegevens per post gekregen.
Een briefje naar die meneer en twee dagen later had ik mijn geld terug.