De prijs is zeker een argument dat mee telt in de aanschaf.
En met exact dezelfde gegevens komen verschillende personen toch tot verschillende opinie/conclusie.
Ik heb geen voorkeur voor de één of andere denkwijze, ik zie wat er gebeurd en probeer te analizeren waaròm het op die manier gebeurt en kom dan tot een opinie/conclusie.
Die kan best verkeerd zijn, maar bijstellen gaat gepaard met nieuwe analizes en argumenten, niet omdat een ander nietes.. of welles.. zegt.
Ik bestrijd dat een "snaarstrakke" ketting recht is zonder enige doorhang.
Die doorhang is er altijd.
Wel ben ik het eens dat de bodemhoek bij het anker op een zeker moment niet meer horizontaal is. Zelf nog nooit in die omstandigheden geweest.
Heeft het anker tot dat moment gehouden, dan is het inmiddels zo diep ingegraven dat de kegel grond die het verplaatsen moet zwaar genoeg is om de boot ter plaatse te houden.
Er zit dan ook een stuk van de ketting ingegraven.
Ook ben ik van mening dat ketting een zekere maximum lengte bereikt en dat verlengen met lijn geen bezwaar is.
Daar spelen ook andere dingen mee, zoals prijs, gewicht en handelbaarheid.
Ik denk dat ergens rond de 50 meter ketting een goede keus is.
Lang genoeg om geen lijn over de stenen of glas op de bodem te laten schavielen, kort genoeg om niet te veel te wegen.
Heb je meer lengte nodig in verband met de diepte dan is dat lijn.
Aan mijn 50 meter ketting zit (altijd aangesloten) 100 meter lijn, met aan het eind een drijvertje voor ´t geval het anker achtergelaten zou moeten worden. Zo´n drijvertje houdt wèl de lijn maar niet de ketting aan de oppervlakte.
Ketting is zelf stuwend, het is echt wel fijn wanneer je alleen vaart dat vanaf de helmstok met een knopje anker neer/op gaat op een volle ankerplaats.
En wat Erik stelt, een 2 keer zo groot anker voor de halve prijs, geeft ook grotere marges.
Een zwaarder anker heeft ook meer oppervlak en zal dus meer gewicht aan grond nemen.
De afmetingen van het schip doen ook mee in de keuzes, voor mij is een 30 kg anker al te groot.
Maar al deze argumenten nemen niet weg dat aan de ankers die wij op onze jachtjes gebruiken er zoveel als maar mogelijk HORIZONTAAL aan de ankerschacht getrokken moet worden. Er is zeker verschil tussen het éne of àndere anker. Dat zie ik regelmatig aan de langsdrijvende schepen, begint al bij zo´n 25 knopen. En dan staat mijn ketting echt nog lang niet strak als een snaar, al is een lier dan wel fijn om binnen te halen.
In tandem ankeren is in feite niet anders dan een gewicht in de ketting van het eerste anker. Handig is dat het dan ook nog de vorm van een anker heeft. Nadeel is het onhandig zetten en bergen.
Dit schip ging van z´n (CQR) anker bij minder dan 10 knopen wind en 1 knoop stroom, tijdens tijwending.
De hoek van het draaipunt in CQR maakt enorm verschil, hoe steiler die hoek, verlengde van het asje door de vloei maakt het anker vele malen beroerder dan wanneer het verlengde vóór de vloei loopt.
Het draaipunt vastlassen maakt er in feite een Delta van, een flinke verbetering.