Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Zou deze boot een goede koop voor mij zijn?

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 08:36 #782555

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Als je een meetbrief erbij pakt zul je zien dat ze zwaarder is dan 4,8 ton ;)
Het gegeven alleen al dat er de nodige zeezeilscholen (op de Atlantique) al >15 jaar gebruik van maken geeft ook wel aan dat het stevige bootjes zijn, en die zijn zelden lichtgewicht ;)

Als voorbeeld: de GRE336 weegt 5507 kilo op de ORC club meetbrief. GPH 684.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 08:56 #782558

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Dat scheelt inderdaad een behoorlijke slok op een borrel. Goede aanvulling! Wel vreemd dat hij ergens op internet als 4 ton wordt geadverteerd. Dat scheelt bijna 40%!

Je argument van de Franse zeezeilscholen is ook goed, die hebben er natuurlijk best kijk op. Al is de kans klein dat die een niet-Franse boot zouden kiezen en vrijwel alle 'betaalbare' Franse boten van de laatste 30 jaar zijn behoorlijk licht. Bovendien, de Zeezeilers in Scheveningen varen volgens mij met Bavaria's. En in Frankrijk doen ze daar inderdaad een stuk minder moeilijk over. Er is daar veel meer een 'als het drijft kun je er mee de zee op' mentaliteit.

Al lezende en filosoferende begin ik zelf bijna geïnteresseerd te raken in de Gib'Sea. Iemand interesse in een Spirit 28;-)?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 09:01 #782559

Opgegeven gewicht in de folder vs. ORC meetgewicht. In mijn geval scheelt het ook 4800kg vs. 5500-6000kg. Foldergewicht zal leeggewicht bij oplevering zijn, iemand een idee hoe het ORC gewicht bepaald wordt? (Incl zeilen, volle tank, x-liter water etc?)
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 09:06 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 09:17 #782563

  • Menno
  • Menno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3733
Het gewicht op de ORC-meetbrief is redelijk leeg, zeilen zitten er bijv. niet bij en de tanks moeten leeg. Vaarklaar zijn alle schepen een stuk zwaarder dan wat op de meetbrief staat.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 09:18 #782565

Vaarklaar dus nóg zwaarder. Waar dan dat enorme verschil met door de fabrikant opgegeven gewicht vandaan komt... ?
Laatst bewerkt: 08 nov 2016 09:19 door Accountopverzoekverwijderd16.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 09:20 #782566

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@sisu
Er zijn zat lichtgewicht, maar stijf gebouwde bootjes Kaap Hoorn gerond.
De mentaliteit vd fransen is overigens niet als het drijft dan is het goed. Franse bootjes zijn wel is waar vaak matig afgewerkt, maar wel degelijk gebouwd.

Let op, dit is geen pleidooi voor de gib sea of andere franse bootjes,
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 09:21 #782567

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
@evolutioncopy, het zou kunnen zijn dat ze simpelweg vergeten zijn het tuig mee te wegen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 11:19 #782589

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Jedre schreef :
Er zijn zat lichtgewicht, maar stijf gebouwde bootjes Kaap Hoorn gerond.

Heb je daar goeie voorbeelden van? Het lijkt mij een van de mooiste gebieden om te bezeilen, volg ook veel zeilers die er over schrijven of filmen, maar dan zie ik toch eigenlijk allemaal boten van het steviger kaliber. Natuurlijk zijn er ook de wedstrijdboten, maar dat volgens mij niet helemaal de referentie voor de TS.
Jedre schreef :
De mentaliteit vd fransen is overigens niet als het drijft dan is het goed. Franse bootjes zijn wel is waar vaak matig afgewerkt, maar wel degelijk gebouwd.

Ok ok. Dé mentaliteit van dé Fransen zijn natuurlijk twee vreselijke generalisaties, die ik overigens in het geheel niet als negatief bedoeld heb. Ik ken vrij veel Fransen, kom er graag en vaak en zeil er ook regelmatig. Mijn observatie is dat ze wat sneller het ruime sop kiezen in kleine, lichte en soms minder uitgeruste bootjes dan dat we hier in Nederland gewend zijn.

Ik moet altijd even schakelen als ik met Franse vrienden met een klein bootje de Atlantic op vaar, zonder hulpmotor, zonder VHF maar met een klein kaartje en hand GPS. Als ik dan de avond van te voren toch stiekem even de stroomtabellen erbij pak, kijken ze me wat meewarig aan. Een vaag idee van wanneer het hoog en laag water is is voor hen genoeg, de rest zien ze wel onderweg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 11:55 #782596

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
In uiterste zijn ze te over, dan kan je alle open 60's, VOR boten en multihulls noemen.
Verder ben ik er heilig van overtuigd dat de nodige franse bootjes er ook langs zijn gegaan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 11:58 #782597

Sisu schreef :
.... Als ik dan de avond van te voren toch stiekem even de stroomtabellen erbij pak, kijken ze me wat meewarig aan. Een vaag idee van wanneer het hoog en laag water is is voor hen genoeg, de rest zien ze wel onderweg.
:) :) :) :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 12:21 #782605

  • Sisu
  • Sisu's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 546
Hier een leuk filmpje van een stel Franse jongens die veel zeilreizen organiseren in die regio, maar deze boot is wel wat groter en er helemaal op uitgerust.



Ze zijn ooit begonnen op een heel klein bootje de Kifouine (iets van 9 meter), maar ik begreep destijds (is alweer een jaar of 10 geleden denk ik) dat ze daarmee echt een uitzondering waren in het ronden van de kaap.

Maar misschien weer even terug naar de Gib'Sea 106. Ik ben benieuwd hoe de TS er nu naar kijkt na al deze bespiegelingen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 15:01 #782651

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Ik ben eigenlijk wel enthousiast :) Dus ik ga kijken of ik dit weekend de boot kan bezichtigen
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 15:32 #782657

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Ben benieuwd :) Voor dat geld ga je niet 1-2-3 hetzelfde comfort (& ruimte) vinden!
Groetjes aan Ad ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 08 nov 2016 15:48 #782664

Hi Xander,

Wij hebben zelf een rondje atlantic gedaan.
De boot waar jij naar kijkt heeft een aantal voordelen en nadelen.
Voordelen:
- SNel, altijd handig en fijn als je opschiet
- Helmstok, dus ruime kuip en makkelijk eenvoudige stuurautomaat en windpilot op te monteren
- Kuipbanken aan beide kanten, dus altijd een kooi aan lijzijde in de kuip
- veel slaapplekken

Nadelen:
- weinig bergruimte, mischien moet je een achterhut opofferen als "schuur" voor je dingy ed
- wellicht niet echt goede vaareigenschappen als je meer water, accu's, diesel, BBM, accu's ed aanbrengt
- Geen verouderde zaken die duur verkocht worden, een "clean sheet".

Ik zou ruim budgetteren, dus vervangen alle stagen, waterleidingen, veel schoten ieuwe accus. koeling, electrische bedrading, navigatie, stuurautomaat ed. Mogelijk ook ramen, romp-dek verbinding weer waterdicht maken. Daarnaast heb je natrrulijk nog een waslijst nodig aan spullen, maar deze zijn meer boot-gerelateerd.

Ik heb mensen gesproken die op een Albin Vega de wereld rondgingen en het prima naar de zin hadden. De fransen varen met veel kleinere schepen door de meest beruchte wateren rond bretagne en normandie.

Wel uitgebreid de romp, dek, kiel en verbindingen (laten) inspecteren. De basis moet gewoon knetterhard zijn.

Veel plezier bij je bezoek. Beslis niet te snel, je hebt ruim de tijd en er zijn boten genoeg.

SJoerd
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 14:32 #784739

  • JAT
  • JAT's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4
er staat ook een Gib sea 116 te koop
ruimer , veel bergruimte , 2 x dubbele achter hut, en een grote bakskist
iste zwaarder , 8000 kg
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 14:53 #784744

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
JAT schreef :
er staat ook een Gib sea 116 te koop
ruimer , veel bergruimte , 2 x dubbele achter hut, en een grote bakskist
iste zwaarder , 8000 kg

Klopt, maar met een mega prijsverschil en een iets slechtere kiel gewicht/diepte verhouding..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 18:56 #784805

Na zelf vrij veel in ruige en afgelegen gebieden gevaren te hebben zou ik persoonlijk niet voor een Gib-sea of soort gelijke boten kiezen.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 19:47 #784821

  • ZeeZin
  • ZeeZin's Profielfoto
Erikdejong schreef :
Na zelf vrij veel in ruige en afgelegen gebieden gevaren te hebben zou ik persoonlijk niet voor een Gib-sea of soort gelijke boten kiezen.

Dat is in principe ook zo; niet even toppie gebouwd (ivm meestal bedoelt voor charter vloot: lees, zo goedkoop mogelijk); de 106 is volgens de diverse Franse zeil-fora echter de uitzondering op de regel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 19:59 #784826

Erik, wat bedoel je met soortgelijke boten?
Er is een collega zeiler van ons die enorme reizen maakt met een Franse productieboot. Reizen waar jij jaloers van wordt.....
Noordpool, Zuidpool, Pitcairn, Korea, Falklands, Paaseiland etc. Het is een standaard franse cruiser/racer uit 1999 en
hij heeft er aardig wat meer mijlen opzitten dan jij met de Bagheera. De boot is nog steeds zowel constructief als cosmetisch in geweldige staat. Zolang je een beetje slim voorbereid en niet hoeft te overwinteren in het pakijs zou ik altijd voor een geweldig zeilende medium-weight gaan.
Een boot moet zo licht mogelijk zijn. Constructie op z'n taak berekend.
Uffa Fox zei het al: weight is only of merit in a steam roller.
Gib Sea lijkt mij een prima boot mits in goede staat!

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 22:15 #784863

har.vogel schreef :
hij heeft er aardig wat meer mijlen opzitten dan jij met de Bagheera.
Dat durf ik ernstig te betwijfelen. Ik denk dat het elkaar niet zo heel erg veel ontloopt.
Ik schaar die 40.7 ook niet echt onder 'soort gelijke boten' als ik eerlijk ben, en ze is zeer zeker niet licht gebouwd. En tuurlijk kan er een hoop, maar dat betekend niet dat het de meest voor de hand liggende keuze is. Ik heb ook alleen maar aangegeven dat het niet MIJN eerste keus zou zijn, niet dat het niet kan.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Laatst bewerkt: 16 nov 2016 22:18 door Erikdejong.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 22:22 #784865

  • nardus
  • nardus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6107
Die Gib sea leek me sterk lijken op de romp van een Jeanneau ginn fizz waar ik toevallig een paar jaar geleden naar heb gezocht. Ik was op zoek naar een goede ginfizz sloop versie. Paar bekeken en kwamen erg solide over. Op sailboatdata van de 106 staat een verwijzing naar de GIB'SEA 37, en dat is gewoon een een Jeanneau ginfizz. Lijkt me een prima toerbak voor verder weg.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 16 nov 2016 22:32 #784867

Mijn eerste vraag aan Erik was eigenlijk: wat vind jij dan soortgelijke boten?
Ben oprecht benieuwd waarom de Gib Sea niet en een standaard Beneteau wel de toets doorstaat.
Heb je een lijstje?

H
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 17 nov 2016 05:51 #784884

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Even aanvullend....ik heb ook in de vraag ook niet gelezen dat afgelegen ruige gebieden met pakijs en dergelijke bezocht moesten worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 17 nov 2016 11:21 #784951

Pakijs niet, ruige gebieden wel zoals enkele posten hiervoor valt te lezen: Kaap Hoorn/Beagle kanaal, daarna neem ik aan Chileense scheren?

@Har.vog een first 40.7 zou ik persoonlijk ook niet overwegen, maar ik heb nergens geschreven dat het niet kan.
Als ik goed geinformeerd ben (kan het fout hebben) dan is de Gib Sea geen sandwich constructie. Als je er een verwarming in hangt en deze in Patagonische wateren gaat gebruiken, dan ga je zeer veel condens krijgen met alle gevolgen vandien op de langere termijn. Denk bijvoorbeld aan je elektronika, kleding en schimmel in je voedsel.
Ik ken de Gib Sea die de topicstarter aanhaald niet persoonlijk, maar ik heb wel zeilen gemaakt voor Gib Seas van andere maten. Daarnaast heb ik vrijveel op een 40.7 gevaren in het ORC wedstrijd circuit. Ik ben persoonlijk van mening dat het tuig op een 40.7 heel wat steviger is dan die op de Gib Seas. Opzich is de Gib Sea helemaal niet verkeerd in dat aspect, maar als je de boot een tonnetje of 2 zwaarder maakt door wat extra ketting, een extra anker, een wat grotere watertank, wat meer diesel, voor enkele maanden eten etc mee te nemen. Dan ga je toch het richtendmoment van de boot aanzienlijk vergroten en daarna ga je naar ruige vaargebieden. Het tuig en de puttingen krijgen dan zoveel meer te verduren, en lekkage van je puttingen kun je op gaan wachten.

Dan naar de ramen kijkend weet ik bijna zeker dat je vroeger of later gedurende de tocht lekkage gaat krijgen. Dit zijn allemaal zaken die vrij makkelijk aangepast kunnen worden, maar als je naar de kosten gaat kijken dan ben je waarschijnlijk beter af om van de start een andere boot te kiezen.

Als je door de tropen gaat en voornamelijk voor de wind vaart dan speelt dit allemaal niet zo sterk mee.
Erik de Jong (Team Zeilersforum.nl)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Zou deze boot een goede koop voor mij zijn? 17 nov 2016 13:23 #784987

  • XanderB
  • XanderB's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2342
Hallo Erik,

bedankt voor je duidelijke en onderbouwde reactie. Wat zou je dan als boot aanraden, rekening houdend met m'n iets bijgestelde wensen:
- Vanaf 1985
- Vanaf 11 meter
- Minimaal 3 hutten
- Ik had eerder 60K als budget genoemd. Met deze boot van 20K zou ik nog 40K overhouden voor refit. Als een boot richting 60K gaat, zou hij idealiter al zo goed als klaar moeten zijn voor zo'n reis.

Andere vraag: Hoe zoek je boten die uitgerust zijn voor zo'n wereldreis? Ik zoek nu op woorden als Oceaanzeiler, wereldreis, wereldzeiler, etc, maar krijg daar maar incidenteel een boot in het vizier. Terwijl ik verhalen hoor dat er met name in de Carieb zoveel boten zouden liggen die al helemaal goed zijn uitgerust...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.164 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl