Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Scheurtje mastvoet & kielbouten

Scheurtje mastvoet & kielbouten 30 nov 2016 12:20 #788640

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
Mocht je er alsnog mee verder willen dan is het verstevigen van de mast met gebruikmaking van een aluminium binnen of buitensok (of beide) ipv RVS natuurlijk altijd een optie.
Er is niets gebroken, de structuur is nog aanwezig. Kan je altijd iets voor laten fraisen als er geen profielen voor bestaan...

Er zijn honderden masten verlengd met sokken en popnagels, moet dit toch geen probleem zijn...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 30 nov 2016 20:53 #788753

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
iFolkboot schreef :
Altijd nog de mogelijkheid om in alle rust verder te onderhandelen met de broker.

Precies, want onder druk gezet worden wil nog niet zeggen dat de boot slecht is.
Maar over het onderste deel van de mast denk ik, na het zien van de laatste foto's, toch anders dan eerst. Zo rot als kaas!
Je redt het niet met een stukje er af en een blokje onder de mastvoet (wat ik eerst als mogelijkheid zag). Repareren is goed te doen maar zorg dat je bij koop precies weet hoe dat moet en wat je dat kost.
Kun je dat op de prijs in mindering brengen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 30 nov 2016 22:49 #788783

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 18194
Ik vind het al met al een verstandig besluit van Lennert. Als je de boot goed hebt kunnen bekijken en hebt laten keuren en dit is het enige serieuze probleem dan heb je een prima positie om de onderhandelingen in te gaan en een verstandig besluit te nemen. Maar daarvan was geen sprake zo blijkt, dit was misschien maar één probleem wat min of meer toevallig de boventoon ging voeren. Misschien waren er bij een zorgvuldige inspectie ook nog wel problemen met de kielbouten, osmose, apparatuur, verzin het maar naar boven gekomen. Misschien ook niet, maar dat weet je niet. Een zeilboot is best een complex geheel van op zich allemaal relatief eenvoudige technische zaken, maar het vergt veel tijd om die allemaal te beoordelen. Een keurmeester doorloopt een beetje boot ook niet in een uurtje.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 01 dec 2016 09:46 #788852

  • HPV
  • HPV's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6091
helemaal mee eens, ik zou alleen de mast nog niet als afgeschreven beschouwen.
Goede keuring komen altijd wel zaken naar voren die aandacht behoeven
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 01 dec 2016 11:48 #788890

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
Goede keus. Grappige vind ik dat iedereen het heeft over onderhandeling terwijl verkoper geborgd is door een inruilprijs bij de makelaar.
Dat geeft natuurlijk belangrijk minder onderhandelingsruimte.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 01 dec 2016 12:28 #788902

Zonder inruil heeft die verkoper weer een (veel) betere onderhandelings positie bij de makelaar...

Makelaars zitten meestal niet te wachten op de wat oudere inruilers.
Sail now, work later!
Laatst bewerkt: 01 dec 2016 12:29 door Noord kardinaal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 01 dec 2016 12:53 #788905

  • Olav
  • Olav's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 841
Meestal ruilt niet zozeer de makelaar in, maar de eigenaar van de boot die via de makelaar wordt aangeboden.
Dan heeft de eigenaar na verkoop van zijn eigen boot alvast een (groot) deel van de beoogde opbrengst op de bank staan. Uiteraard moet dan de ingeruilde boot nog verkocht worden, maar de financiële onzekerheid over de uiteindelijke opbrengst van zijn eigen boot is dan al een heel stuk kleiner geworden. Immers, 20% in prijs moeten zakken bij een vraagprijs van 70.000 euro (-14.000 euro) is een stuk kostbaarder dan 20% moeten zakken bij een vraagprijs van 20.000 euro (-4.000 euro).
1997-heden: Ritme, stalen Koopmans 33 / 2018-heden: Urgje, polyester First 18
1970-1983: badeend en vlot / 1983-1987: Afrodite, polyester schakel / 1987-1997: Regatta, hechthouten Primaat
Laatst bewerkt: 01 dec 2016 12:55 door Olav.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 02 dec 2016 14:57 #789161

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
In ieder geval een opluchting dat de tendens lijkt te zijn dat we toch de juiste keuze hebben gemaakt. :blush:

zeekraal schreef :
Maar over het onderste deel van de mast denk ik, na het zien van de laatste foto's, toch anders dan eerst. Zo rot als kaas! (...). Repareren is goed te doen maar zorg dat je bij koop precies weet hoe dat moet en wat je dat kost.

Op zich hadden we twee offertes voor reparatie, het lastige vonden we juist dat verschillende tuigers verschillende oplossingen opperden en nou niet direct positief waren over elkaars oplossing. Ik zal eens in de gaten houden wanneer de boot weer te koop komt, maar heb ook nog niet helemaal voor ogen hoe we dan zouden moeten bepalen welke reparatiewijze het beste is.

Olav schreef :
Meestal ruilt niet zozeer de makelaar in, maar de eigenaar van de boot die via de makelaar wordt aangeboden.

Interessant! Nooit gewesten. Het vermogensrisico wordt in der daad kleiner, maar worden de schepen normaliter dan ook gekeurd? Je weet bij je eigen boot natuurlijk wat voor vlees je in de kuip hebt, bij een inruil kan er ook iets met een kat en een zak zijn. Auto's worden bij inruil bij de dealer -in hoeverre ik het heb meegemaakt- vrijwel niet bekeken.
Laatst bewerkt: 02 dec 2016 14:57 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 02 dec 2016 15:23 #789164

Mijn ervaring is dat ingenomen schepen door een makelaar over het algemeen slecht geinspecteerd worden. Als er al fysiek gekeken wordt aan boord.(het risico ligt nl ook niet bij hun zoals Olav al aangeeft, maar bij de nieuwe (tijdelijke) eigenaar die het jacht door inruil krijgt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 02 dec 2016 18:11 #789198

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Lennert schreef :
Op zich hadden we twee offertes voor reparatie, het lastige vonden we juist dat verschillende tuigers verschillende oplossingen opperden en nou niet direct positief waren over elkaars oplossing. Ik zal eens in de gaten houden wanneer de boot weer te koop komt, maar heb ook nog niet helemaal voor ogen hoe we dan zouden moeten bepalen welke reparatiewijze het beste is.

Ik ben best benieuwd naar hun oplossingen.
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 02 dec 2016 18:40 #789202

  • Lennert
  • Lennert's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 40
zeekraal schreef :
Ik ben best benieuwd naar hun oplossingen.

Eentje suggereerde de eindplaat er vanaf te halen, deze bij te werken en de mast één cm in te korten alvorens de eindplaat terug te plaatsen. De plaat zou daarbij extra vastgenageld worden. Er kon ook voor gekozen worden een nieuwe aluminium eindplaat te plaatsen. Deze tuiger was het minst positief over de reparatiemogelijkheden.

De andere suggereerde het plaatsen van een RVS strip/sok om de mastvoet, om deze te verstevigen. Al begin ik nu te twijfelen of dit een RVS sok zou zijn geweest, of dat het niet toch aluminium zou zijn.

Beiden gebaseerd op de tweede set foto's die we hier gepost hebben en kosten in beide gevallen bij benadering 500,-. (Eerste mogelijk wat minder, maar op nacalculatie.)
Laatst bewerkt: 02 dec 2016 18:41 door Lennert.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 03 dec 2016 12:47 #789321

  • zeekraal
  • zeekraal's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3446
Lennert schreef :
Eentje suggereerde de eindplaat er vanaf te halen, deze bij te werken en de mast één cm in te korten alvorens de eindplaat terug te plaatsen. De plaat zou daarbij extra vastgenageld worden. Er kon ook voor gekozen worden een nieuwe aluminium eindplaat te plaatsen. Deze tuiger was het minst positief over de reparatiemogelijkheden.
Vandaar dat hij ook geen moment serieus heeft nagedacht.
1 cm? Een volstrekt waardeloze repararatie. Het gat en de scheuren zitten er dan nog helemaal in.
De andere suggereerde het plaatsen van een RVS strip/sok om de mastvoet, om deze te verstevigen. Al begin ik nu te twijfelen of dit een RVS sok zou zijn geweest, of dat het niet toch aluminium zou zijn.
Is al beter, maar met niet alleen dat gat maar ook een paar scheuren op de hoeken zou een rvs band toch wel het minste zijn.
Het probleem is dat, als je het beschadigde stuk er af zaagt, je in de openingen komt waar de schijven in zitten en dat is nou net niet de bedoeling :laugh:
Er zit dan niet veel anders op dan de mast boven de opening van de schijven af te zagen en er een nieuw stuk mast, met een inwendige mof, onder te zetten (als dat profiel nog te krijgen is). Moet je daarin ook weer schijven aanbrengen.
Nog steeds allemaal prima te doen, bij een overmaat aan vrije tijd, maar als dat door een tuiger, en op jou kosten, gedaan moet worden...........?
je kunt alles zelf en daar heb je maar 2 dingen voor nodig n.l. kennis en gereedschap
Laatst bewerkt: 03 dec 2016 12:48 door zeekraal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Scheurtje mastvoet & kielbouten 03 dec 2016 16:32 #789370

  • freek1970
  • freek1970's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3575
Lennart e.a.

Al gezegd, maar zoeken om een tweedehands mastje dat goed bij deze boot past, lijkt mij de meest goede optie, om het met een klein budget op te lossen en een hele nieuw profiel in monteren met een groot budget. Bij inkorten en met een blok eronder denk ik dat je niet meer de vallen weg kunt leiden naar de kuip.
Je wil niet graag met zo'n mastvoet varen bij harde wind lijkt mij. Heb een keer een mast overboord gehad niet door zo'n mastvoet maar door een boot die rot was. Leuk is anders gelukkig liep het relatief goed af geen letsel en ik kon de mast bergen.

Freek
Het mooist is de boot waar je zelf de sleutels van hebt.
Laatst bewerkt: 03 dec 2016 16:34 door freek1970.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.144 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl