Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: stag spanning meter

stag spanning meter 09 juni 2017 08:01 #842045

Joop66 schreef :
Zeker wel!

Elke keer als het materiaal locaal over de rekgrens heen gaat, gebeurt dit.

<knip>

Bij dit soort staalsoorten is de rekgrens ongeveer 90% van de treksterkte.

Met die 90% rekgrens zal er toch geen materiaal over de rekgrens gaan in de tuigage?
De meeste schepen komen qua belasting nooit in de buurt van 30 a 40 (voorstag) %.
Zelfs met 25% voorspanning op de topwanten heb ik met 30 graden helling zeilend nooit meer dan 35% gemeten.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 09 juni 2017 08:15 #842053

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5892
Baasklusje schreef :
Joop66 schreef :
Zeker wel!

Elke keer als het materiaal locaal over de rekgrens heen gaat, gebeurt dit.

<knip>

Bij dit soort staalsoorten is de rekgrens ongeveer 90% van de treksterkte.

Met die 90% rekgrens zal er toch geen materiaal over de rekgrens gaan in de tuigage?
De meeste schepen komen qua belasting nooit in de buurt van 30 a 40 (voorstag) %.
Zelfs met 25% voorspanning op de topwanten heb ik met 30 graden helling zeilend nooit meer dan 35% gemeten.

Lokaal, bijvoorbeeld op de overgang van tier naar terminal, of waar de tieren zich in elkaar drukken, kan dat zeker wel gebeuren.

Grosso modo mag dit materiaal nooit over de rekgrens heen: die ligt zo dicht bij de breeksterkte dat dat gevaarlijk is. Bovendien is de vermoeiingssterkte in de orde van 50% to 60% van de treksterkte, afhankelijk van de belastingssituatie. Ook daar moet je ruim onder blijven.
Laatst bewerkt: 09 juni 2017 08:17 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 09 juni 2017 09:38 #842097

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 11331
De meeste schepen komen qua belasting nooit in de buurt van 30 a 40 (voorstag) %.
Zelfs met 25% voorspanning op de topwanten heb ik met 30 graden helling zeilend nooit meer dan 35% gemeten.
Volgens mij is dat een misvatting. De krachten die er tijdens het zeilen opkomen zijn niet de grootste. Wat dacht je als je op zee een klapper maakt in de golven of misschien wel keer op keer. Die krachten zijn waarschijnlijk een veelvoud daarvan.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 09 juni 2017 09:42 #842101

holtere schreef :
De meeste schepen komen qua belasting nooit in de buurt van 30 a 40 (voorstag) %.
Zelfs met 25% voorspanning op de topwanten heb ik met 30 graden helling zeilend nooit meer dan 35% gemeten.
Volgens mij is dat een misvatting. De krachten die er tijdens het zeilen opkomen zijn niet de grootste. Wat dacht je als je op zee een klapper maakt in de golven of misschien wel keer op keer. Die krachten zijn waarschijnlijk een veelvoud daarvan.

Ik denk dat dat meevalt. Het want doet niet veel met klappers in golven, en de voorstag gaat juist los staan als de boeg een golf in duikt. Dat wordt opgevangen door wanten hekstag en bakstagen.

Ik vaar af en toe met de home-made spanningsmeter op want of hekstag. Meer dan 10% extra spanning (op de 20% voorspanning) heb ik nog nooit gezien.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 09 juni 2017 09:42 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 09 juni 2017 11:03 #842138

Jouw meter is veel te traag om die spanningspieken te meten!

Vergeet niet dat RVS niet tegen chlorides kan. Die komen in zoute toepassing veelvuldig voor.

316 of A4 kunnen daar véél beter tegen dan 304 en A2, maar geheel resistent zijn ze absoluut niet!

Mede hierdoor zijn de ferritische RVS soorten bezig aan een opmars.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 09 juni 2017 12:38 #842163

  • Re-Fresh
  • Re-Fresh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1194
Yellow Boat schreef :
Joshua Slocum schreef :
37south schreef :
Het principe van het meten is bij alle methodes hetzelfde: zijwaardse beweging over bepaalde lengte. Ik heb zelf de Loos&Co PT-3. Een factor waarvan ik persoonlijk denk die zwaar onderschat wordt is de leeftijd van het stag. Loopt het tegen de 10 jaar, dan is het veel stijver dan nieuw. Hoeveel hangt af van o.a. klimaat (inwerking zonlicht op het rvs). Ik heb nog geen goede praktijk-geteste correctie factoren voor veroudering van het rvs kunnen vinden voor deze zijwaardse meet-methode. Wie wel?

Die factoren doen er niet toe. Je kunt met die meetmethode zelfs de spanning op een schoenveter of elastiekje meten. Het is puur het meetkundig ontbinden van de krachten waar je mee bezig bent. Statische mechanica dus.

Voorbeeld 1 voor de dunne draadjes van een weefgetouw.
Voorbeeld 2 voor het spannen van de besturingskabels van een vliegtuig.
Voorbeeld 3 voor het controleren van de spanning op lift kabels.

Klopt , dat principe wordt al 100 jaar of zo gebruikt bij het meten van draadspanningen op bijv. spinmachines of weefgetouwen.
Ik heb er eind 60er begin 70er jaren veel mee gewerkt ,Dat was niet zo een als op het plaatje ( electronisch bestond nog niet) maar een speciale puur mechanische om de spanning te meten op zure ( 5-10% zwavelzuur) o.a. kunstzijde(rayon) draden.
Zie hier een moderne uitvoering.
Ad

Grappig,
In de eind jaren 70 werkte ik voor een bedrijf dat Giesebach Elekto Engenering heette.
Daar maakten wij die dingen in het groot en installeerde die dingen oa op kranen die pijpen legden in de Noordzee om het gewicht te meten dat aan de kranen hing.
Deze naam blijft bestaan maar gaat niet meer gebruikt worden. Geen PM meer naar toe sturen.
Nieuwe naam is nieuwe boot "Midnight Blues"
Rob
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 14:17 #1300084

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste baasklusje,

Ik ben wel erg gecharmeerd van jouw meter en wil die graag na maken voor mijzelf. Vraag die ik wel heb is de volgende:

- afstanden zijn in meter?
- Waar staat D voor, de verplaatsing van de staaf ter plaatse van de unster?
- Hoe groot is de unster die je gebruikt om te voorkomen dat ik een verkeerde aanschaf?
- Gebruik je een unster die Newton of LBS aangeeft?

Dank en met vriendelijke groet,

Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 14:32 #1300097

@Pepijn,

ik weet even niet waaraan je refereert, kennelijk een tekening of zo??

Ik heb een alu vierkant profiel van 15*15 mm en 1 meter lang. Het moet een beetje stijf zijn.
Unster is een hele simpele die 0-10 kg kan aangeven.
Met de plaatsing en onderlinge afstand van de 2 boutjes waar de stag-draad tussen loopt bepaal je hoe ver de onderkant van de alu buis weg blijft van de stagdraad. En daarmee de lengte van de unster.
Gewoon een beetje proberen ;-)
Beter iets te ver er vanaf (kan altijd nog iets tussen) dan te dichtbij; dan wordt je unster te lang.

En dan ijken aan de hand van de Sélden-methode.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 15:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 14:53 #1300106

  • samvh
  • samvh's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 278
Toen een pro mijn nieuwe verstaging kwam tunen, had ik verwacht dat hij een stagspanningsmeter bij zich zou hebben. ‘Nee, dat gaat op gevoel, al 25 jaar, die meters is niks, niet te ijken’.
Toen hij op gevoel een krom staande mast had opgeleverd en bij de eerste vaartest mijn lijwant los ging staan, heb ik het maar over gedaan. Met de duimstokmethode, 3mm op 2 meter. Het staat weer als vanouds, mooi in lijn.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 16:20 #1300134

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15199
Op gevoel staat je verstaging altijd te slap. Als je denkt "nu staat er toch wel een beste spanning op" dan meet je nog maar 5% ofzo op de stagspanningsmeter. Bij 15% op de meter denk je dat de boel op springen staat zo stevig moet je de spanners dan aandraaien. En dat is dan nog maar slechts 15% van de breeksterkte! Gevoel is een hele slechte raadgever in dit geval.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 18:06 #1300185

Logisch dat de pro's de boel veel te los zetten.
Als ze het goed op spanning zouden zetten gaat 90% van de booteigenaars klagen dat de kastjes en deuren niet meer open of dicht kunnen.
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 18:22 #1300188

Ik heb de mast die met negen stagen (waarvan een ook is gesplitst in SB-BB) is gestaagd, eerst op gevoel en kijken langs de mast op spanning gebracht. Ik ben geen pro. Zag er goed uit. Toen ging ik meten, en er was veel verschil, dus ben ik gaan spannen op de millimeter, en toen stond de mast scheef, maar de getallen waren goed.

Ik twijfel of de boot wel symmetrisch is gebouwd, zitten de wandputtingen wel op de zelfde plaats? Ik heb op gevoel alles weer recht gezet, kijkend langs de mastgleuf, en van alle kanten, en het zit naar mijn idee weer goed. Of de spanning kracht ook goed zit heb ik met een test vaart op 20 graden gecontroleerd, en toen zag ik de lijkant meer spanning nodig had.

Het kan vast beter, en een spanning meter lijkt me reuze handig, maar in mijn geval was meten niet de oplossing.
Wáár zoek je naar? Wind?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 18:28 #1300191

Of je boot is niet symmetrisch, of de stagen SB en BB zijn niet even lang.

Meten doe je niet van de lengte, maar van de rek (= spanning).
Moderne open source: "Logisch dat nog niet alles werkt. Het merendeel heb je helemaal niet nodig."
Laatst bewerkt: 29 juni 2021 18:29 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 20:20 #1300242

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15199
Precies. Eerst je masttop recht boven de boot zetten, dan de mast recht maken (kijken langs de mastgroef) en dan pas de stagen symmetrisch op spanning (=rek) brengen. Dat is niet hetzelfde als de spanners precies gelijk maken qua lengte. Idealiter is dat wel zo, maar zoals Baasklusje zegt kan de boot niet precies symmetrisch zijn of de lengte van de stagen SB en BB niet precies gelijk.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 29 juni 2021 22:20 #1300274

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5892
@Pepijn,

Elke digitale kofferunster werkt. Die kunnen mestal iets van 50 kg aan.

Zelf heb ik eindeloos zitten cijferen over de conversiefactor.

Maar uiteindelijk is dat zinloos. En moet je gewoon ijken tegen de Selden methode.

Dit is de mijne:


En ziet de ijkkromme er zo uit:



Je ziet dat die best netjes recht is. Ik vind t goed.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

stag spanning meter 30 juni 2021 10:10 #1300370

  • Pepi
  • Pepi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2
Beste Baasklusje en alle anderen,

dank voor jullie reacties. geeft mij weer voldoende om komend weekend aan de slag te gaan.

Pepijn
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.271 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl