Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Brexit perikelen

Brexit perikelen 05 okt 2018 07:18 #985023

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8025
Yellow Boat schreef :
Ik lees net in de krant dat na de Brexit iedereen die Engeland bezoekt een visum moet hebben , net als bijv. voor de USA en dat 72 uur van tevoren moet aanvragen ( gelukkigb wel online) . .
Vraag me af hoe dat voor de pleziervaart gaat werken of geldt dat daar niet voor?
Hoe gaat dat trouwens als je een oversteek wilt maken naar de USA? ( niet dat ik dat van plan ben hoor :whistle: ).
Ad

Dat gaat volgens mij hetzelfde! Eerst aanvragen en dan vertrekken. Meestal zijn ze 3-6 maanden of zelfs een jaar of langer geldig, dus dat is het probleem niet!

Geldt overigens voor heel veel landen hoor... en er zijn er maar weinig waar het echt Leif is om een visum te krijgen!

Groeten,
Frans
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 08:12 #985035

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4283
Voor de USA kun je online een ESTA applicatie aanvragen. Duurt ook (geloof ik) max 72 uur, als je geen rare dingen hebt gedaan in je leven ;-)

ESTA voor de USA is 2 jaar geldig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 08:27 #985036

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Net het met mijn vrouw erover gehad. Zij doet douanedeclaratie en vertelde dat wbt boten kopen er invoertaxen zullen moeten betaald worden. Maar hoeveel die zullen bedragen is nog een vraag.
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 08:39 #985040

Aangezien ik nog steeds aan het rondkijken ben voor een boot, wellicht uit engeland, volg ik dit op de voet. Die 4-5% invoerrechten zijn wel te doen als de prijzen in de UK zouden zakken als gevolg van de brexit (gebeurt nu al, ook door dalende pond).

Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dan zou je dus gemakkelijk een boot kunnen kopen in de UK met een een EU BTW verklaring (mits gedateerd voor maart 2019), zonder dat je BTW hoeft te betalen. Of zie ik dit verkeerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 08:57 #985043

Je hoeft in dit geval geen BTW te betalen als je beschikt over een officiële nota waarin de afgedragen BTW vermeld staat. Dit kan de originele nota zijn of een andere verklaring.
RYA Yachtmaster
The superior sailor uses his superior knowledge to avoid situations requiring his superior skill
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:16 #985046

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
Andreaquila schreef :

Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dan zou je dus gemakkelijk een boot kunnen kopen in de UK met een een EU BTW verklaring (mits gedateerd voor maart 2019), zonder dat je BTW hoeft te betalen. Of zie ik dit verkeerd?

Persoonlijk hoop ik dat je het helemaal juist hebt , ons bootje is in 2004 nieuw verkocht in de UK , btw aantoonbaar in de UK betaald ( wij hebben de originele facturen) in 2005 verkocht naar Duitsland (ook originele factuur aanwezig) en wij hebben Blue Pearl in 2016 gekocht

De originele btw is dus binnen de EU betaald en het lijkt mij ,dat zelfs wanneer de UK geen lid meer is van de EU , dit niets veranderd aan de ‘btw betaald’ status (hoop ik !!)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:19 #985047

Lodewijk schreef:
Misschien is bovenstaande wat gechargeerd, maar soms moet je wat harder roepen om duidelijk over te komen.



Heb je dit van Wilders geleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:19 #985048

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Die BTW verklaring heb je nodig als de boot uit de tijd komt dat voor boten nog geen BTW afgedragen hoefde te worden.
Dutch Rose had zo'n UK BTW verklaring, die er anders uitzag dan de NL variant. Verschillende keren rare blikken van de NL douane gehad bij dat papiertje, maar altijd gelijk gekregen.

Wat voor mij onduidelijk is hoe het gaat met boten uit de UK als Brexit eenmaal een feit zou zijn: ze hebben dan een BTW verklaring of een bewijs van BTW afdracht, afgegeven in de EU tijd. Zou dat nog geldig zijn? Als de boot al voor de Brexit in NL was lijkt het me zowieso geen probleem maar na Brexit invoeren... ?
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:27 #985051

  • TuuLeVi
  • TuuLeVi's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5934
ErikSnel schreef :
na Brexit invoeren... ?
ik ga er vanuit dat je dan pech hebt.
Je moet dan hier BTW betalen en in UK terugvorderen.
S&S #2042 1/2ton 1973
1e eigenaar Rauno Aaltonen: "... as my daughter is called Tuulevi, meaning a light wind. The word tuulee is a verb meaning the wind blows. Tuulevi is a dialect word meaning a very light blow."
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:29 #985052

  • ReneK
  • ReneK's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4335
ErikSnel schreef :

Wat voor mij onduidelijk is hoe het gaat met boten uit de UK als Brexit eenmaal een feit zou zijn: ze hebben dan een BTW verklaring of een bewijs van BTW afdracht, afgegeven in de EU tijd. Zou dat nog geldig zijn? Als de boot al voor de Brexit in NL was lijkt het me zowieso geen probleem maar na Brexit invoeren... ?

Ik denk hetzelfde als dat er nu gebeurt als je een btw betaald boot buiten europa koopt ?
Dan is de btw betaald status vervallen (bijvoorbeeld een NL btw betaald boot in Turkije kopen , dan mag je bij terugkomst weer btw betalen)
www.svbluepearl.com

Inmiddels hebben we Kroatië verlaten en zijn we (weer) onderweg globaal richting Nieuw Zeeland ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:36 #985053

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Andreaquila schreef :
Aangezien ik nog steeds aan het rondkijken ben voor een boot, wellicht uit engeland, volg ik dit op de voet. Die 4-5% invoerrechten zijn wel te doen als de prijzen in de UK zouden zakken als gevolg van de brexit (gebeurt nu al, ook door dalende pond).

Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dan zou je dus gemakkelijk een boot kunnen kopen in de UK met een een EU BTW verklaring (mits gedateerd voor maart 2019), zonder dat je BTW hoeft te betalen. Of zie ik dit verkeerd?

Gewoon kopen , hollandse thuishaven er op plakken en naar Nederland varen. Net alsof je met je boot een vakantietrip hebt gemaakt. En zolang je geen drugs aan boord het zal je geen strobreed in de weg gelegd worden.
Moet het natuurlijk geen superduur patserige boot zijn want dan krijg je wel moeilijke vragen bij een evt. douane controle.
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 09:38 door douwe.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 09:43 #985056

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27105
Een ander verhaal is mogelijk het SRC (short range certifcat) wat als vervanger geldt voopr marcom-B.
Zal na 29 maart het SRC nog wel mogen gelden als marcom-B vervanger in de EU? Met name als je dat dus doet als niet UK inwoners.
Mag het dan nog wel buiten de UK afgenomen worden?
Welke kosten gaan daar aan vast kleven?

Ik naam aan dat de bestaande SRC's geldig blijven?
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 10:19 #985066

WADnWIND schreef :
Een ander verhaal is mogelijk het SRC (short range certifcat) wat als vervanger geldt voopr marcom-B.
Zal na 29 maart het SRC nog wel mogen gelden als marcom-B vervanger in de EU? Met name als je dat dus doet als niet UK inwoners.
Mag het dan nog wel buiten de UK afgenomen worden?
Welke kosten gaan daar aan vast kleven?

Ik naam aan dat de bestaande SRC's geldig blijven?

Zou zo maar eens kunnen , jaren terug is het Nederlandse chauffeurs diploma ook komen te vervallen , en is er Europees Code 95 ingesteld .

Dus geote kans dat het als niet EU land , geen bevoegdheden meer kan uitgeven voor Europees gebruik

Dat zal denk ik ergens in de onderhandelingen zitten onder het kopje papierwinkel :unsure:
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 11:06 #985070

  • La Mavare
  • La Mavare's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8634
SanderH schreef :
Voor de USA kun je online een ESTA applicatie aanvragen. Duurt ook (geloof ik) max 72 uur, als je geen rare dingen hebt gedaan in je leven ;-)

ESTA voor de USA is 2 jaar geldig.

Een ESTA kun je alleen gebruiken als je met een 'geregistreerde organisatie' naar USA gaat, bv vliegmaatschappij of cruise-rederij, mits je uit een Visa Waiver Program land komt, zoals NL.

Ga je op eigen gelegenheid met een jacht, dan heb je een visum B1/B2 nodig.
Ga je als professionele crew dan heb je een visum C nodig.

LINK
instructeur zeezeilen en kielboot
les op eigen schip, deliveries
"De beste manier om iets te leren is er les in te geven." - Seneca, Romeins filosoof, staatsman en toneelschrijver - 5 v.C. 65 n.C.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 11:39 #985075

douwe schreef :
Andreaquila schreef :
Aangezien ik nog steeds aan het rondkijken ben voor een boot, wellicht uit engeland, volg ik dit op de voet. Die 4-5% invoerrechten zijn wel te doen als de prijzen in de UK zouden zakken als gevolg van de brexit (gebeurt nu al, ook door dalende pond).

Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dan zou je dus gemakkelijk een boot kunnen kopen in de UK met een een EU BTW verklaring (mits gedateerd voor maart 2019), zonder dat je BTW hoeft te betalen. Of zie ik dit verkeerd?

Gewoon kopen , hollandse thuishaven er op plakken en naar Nederland varen. Net alsof je met je boot een vakantietrip hebt gemaakt. En zolang je geen drugs aan boord het zal je geen strobreed in de weg gelegd worden.
Moet het natuurlijk geen superduur patserige boot zijn want dan krijg je wel moeilijke vragen bij een evt. douane controle.



dat lijkt mij toch een wat riskante zet. Overigens kan BTW controle altijd plaatsvinden, dus niet alleen tijdens dat eerste overtochtje! Conclusie: als je een boot wilt importeren uit de UK, doe dat dan voor de Brexit, anders krijg je waarschijnlijk gedoe met BTW.....
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 11:39 door AndreAzuree.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 11:50 #985076

Is misschien makkelijker als we overvaren naar UK om asiel te vragen en dat na het verlof weer in te trekken. :S
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:16 #985079

Als je alle reacties zo leest , zijn en een hoop toch echt op onderbuik gevoelens etc gebaseerd.

Kommer en kwijl na een evt brexit

Nou kom ik heel Europa door en verder , en op een paar honderd km kom je toch best “lastige” landen tegen zoals Zwitserland en Noorwegen

Nu zijn de Scandinavië’s hele maal los met de grens controles etc op dit moment, en de Noren op de papier winkel

Toch draait die molen gewoon door elke dag weer .

Voor de export ik heb het al vaker aangegeven is Engeland best aardig, voor de import zeker niet .

Het hardste geroep komt uit Brussel , laten daar nu ook een hoop baantjes op de tocht staan

En met gedoe met bootjes kopen en btw , nice markt , maar snap het onderwerp hier op ZF , maar serieuze boot handel is toch echt flauwekul
Zoek niet naar 100 dingen waarom iets niet werkt! Zoek naar 1 ding wat wel werkt .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:35 #985082

  • douwe
  • douwe's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5229
Andreaquila schreef :
douwe schreef :
Andreaquila schreef :
Aangezien ik nog steeds aan het rondkijken ben voor een boot, wellicht uit engeland, volg ik dit op de voet. Die 4-5% invoerrechten zijn wel te doen als de prijzen in de UK zouden zakken als gevolg van de brexit (gebeurt nu al, ook door dalende pond).

Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dan zou je dus gemakkelijk een boot kunnen kopen in de UK met een een EU BTW verklaring (mits gedateerd voor maart 2019), zonder dat je BTW hoeft te betalen. Of zie ik dit verkeerd?

Gewoon kopen , hollandse thuishaven er op plakken en naar Nederland varen. Net alsof je met je boot een vakantietrip hebt gemaakt. En zolang je geen drugs aan boord het zal je geen strobreed in de weg gelegd worden.
Moet het natuurlijk geen superduur patserige boot zijn want dan krijg je wel moeilijke vragen bij een evt. douane controle.



dat lijkt mij toch een wat riskante zet. Overigens kan BTW controle altijd plaatsvinden, dus niet alleen tijdens dat eerste overtochtje! Conclusie: als je een boot wilt importeren uit de UK, doe dat dan voor de Brexit, anders krijg je waarschijnlijk gedoe met BTW.....
Ik heb het er al eens op gewaagd
BM, 16m2, Sharpie, Topklasse, Finnjol, Friendship 26, Maxi 1000
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:45 #985084

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6049
douwe schreef :
Ik heb het er al eens op gewaagd

Toch, als je regelmatig op zee vaart is de kans dat je vroeger of later een keer wordt gecontroleerd bij binnenkomst best groot.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:51 #985086

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Absoluut! Wij zijn toch zeker al een keer of 6 gecontroleerd bij binnenlopen Den Helder /Den Oever.

1 keer zelfs solo: ze vroegen netjes of ze aan boord konden komen vrij dicht voor de sluis Den Oever. Ik vertelde dat ik solo voer en ze graag aan boord wilde hebben mits ze even in de sluis wilden helpen met een lijntje. Dat vonden ze uitstekend.

Overigens ben ik nog nooit met de boot in de UK gecontroleerd. Best speciaal.
Ik werd een aantal jaar geleden bij binnenkomst met de auto vanaf de veerpont in Dover wel gecontroleerd. Stelden ze oa de vraag of ik de afgelopen maanden al vaker in de UK was geweest. Dus ik antwoordde naar waarheid dat ik twee keer in de UK was geweest en elke keer zonder controleren binnen was gekomen. Ze keken me geschrokken aan en geloofden me pas toen ik uitlegde dat het met een zeilboot was :laugh:
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 12:52 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:52 #985088

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
Andreaquila schreef :
Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dat hangt volledig van T. May af: is het een harde exit zal btw en invoerrechten moeten betaald woren (wt Europa wil), als het een Exit op maat van May wordt, blijven ze in de unie wat betreft handel. (wat Europa dus niet wil: all or nothing)
"Life is too short to own an ugly boat"
Laatst bewerkt: 05 okt 2018 12:53 door DavidS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:55 #985089

  • DavidS
  • DavidS's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3297
WADnWIND schreef :
Een ander verhaal is mogelijk het SRC (short range certifcat) wat als vervanger geldt voopr marcom-B.
Zal na 29 maart het SRC nog wel mogen gelden als marcom-B vervanger in de EU? Met name als je dat dus doet als niet UK inwoners.
Mag het dan nog wel buiten de UK afgenomen worden?
Welke kosten gaan daar aan vast kleven?

Ik naam aan dat de bestaande SRC's geldig blijven?

in Belgie heet het niet eens MArcom-B maar SRC
"Life is too short to own an ugly boat"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 12:58 #985090

DavidS schreef :
Andreaquila schreef :
Waar ik nog niet uit ben is de BTW. Als dit klopt: "Ik ben geen BTW expert, maar als ik het goed begrijp stelt de BTW-regelgeving dat je een boot met EU BTW verklaring moet hebben uit de tijd dat het betreffende land onderdeel van de EU is of was"

Dat hangt volledig van T. May af: is het een harde exit zal btw en invoerrechten moeten betaald woren (wt Europa wil), als het een Exit op maat van May wordt, blijven ze in de unie wat betreft handel. (wat Europa dus niet wil: all or nothing)

zou best eens een harde exit kunnen worden. Even afwachten dus. Dat negatief gedoe over Brexit allemaal onderbuik zou zijn, gaat er bij mij niet in. De economie van de UK zakt nu al in en heeft de laagste groei van zo'n beetje alle EU landen! En dan is er nog niks concreet veranderd. Natuurlijk gaat dit tot een recessie leiden in de UK. Dat de UK ooit weer goed zal meedraaien (zoals ook Noorwegen en Zwitserland) buiten de EU, zal best, maar zal jaren duren.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 13:11 #985094

Een "Full English Breakxit" hoorde ik deze week. Dat is dan wel weer Brits. :)
Ontwerper van de RoosMux, en andere apparaatjes.
www.viax.nl

It's been said that a boat is a vessel continually looking for ways to sink itself..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Brexit perikelen 05 okt 2018 17:09 #985161

Yellow Boat schreef :
Hoe gaat dat trouwens als je een oversteek wilt maken naar de USA? ( niet dat ik dat van plan ben hoor :whistle: ).
Ad

Nog niet met een boot gedaan, wel met een klein vliegtuigje (Piper Saratoga) van Goose Bay naar Detroit. Heel dom vergeten visa aan te vragen. We (mijn broer en ik) gingen nog net niet in de boeien maar kregen wel arrest. Na 8 uur in dat vliegtuigje moest ik wel heel nodig maar mocht niet de ruimte uit om naar het toilet tegaan. Die gasten met die dikke magnums op hun heup hadden van die ouderwetse stalen buros. Ik deed mijn gulp open en trok een lade open voor verlossing. Maar zover lieten ze het toch niet komen. Mocht onder begeleiding naar het toilet. Na een paar uurtjes zweten liep het met een siisser af, kregen ieder $ 250,-- boete en een stempel in het paspoort.

Denk dat je daar tegenwoordig niet meer zo makkelijk vanaf komt. Dus van te voren visum aanvragen.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.323 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl