Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: "Ouder" stalen schip kopen

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 09:57 #1068711

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
De buitenkant ziet er onberispelijk uit. Ik hoop dat dat een leidraad is voor de binnenkant staal!
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 09:59 #1068712

Die Breewijd ligt in Hellevoetsluis al een ruim half jaar te koop. Ziet er echt heel mooi uit en ik heb er op de kant gezien en ook het ow schip ziet er buiten goed uit. Lijkt mij een serieuze eigenaar
Schippert niet meer met de Windfall
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 10:27 #1068727

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
Er staat in de advertentie dat het gaat om Oxystaal, wat is dat voor soort staal?
(gewoon nieuwsgierig)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 11:42 #1068741

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Sonador schreef :
Er staat in de advertentie dat het gaat om Oxystaal, wat is dat voor soort staal?
(gewoon nieuwsgierig)

nl.wikipedia.org/wiki/Oxystaal
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 14:13 #1068768

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
NiLa schreef :
Sonador schreef :
Er staat in de advertentie dat het gaat om Oxystaal, wat is dat voor soort staal?
(gewoon nieuwsgierig)

nl.wikipedia.org/wiki/Oxystaal

Bedankt, maar wat voor voordelen/nadelen heeft dit in scheepsbouw?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 18:48 #1068808

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Precies, er staat niets over de voor- of nadelen en lijkt daarmee een nutteloze vermelding in de advertentie.

Als het nu Corten staal was....

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 19:33 #1068824

Naast staal kun je ook naar aluminium kijken. Veel nadelen tov staal vervallen, en met wat hogere leeftijd komen er veel in bereik. Bijvoorbeeld deze: www.devalk.nl/nl/jachtmakelaar...204207/POLKA-35.html.
Helemaal eens met Elixer. Je gaat erop wonen, dat is minstens zo belangrijk als het materiaal. Dus kijk goed naar wat je wensen zijn, hoe lang moet het bed zijn, kun je normaal en comfortabel in de kuip zitten, wat is tankinhoud, kun je aan/van boord met de bijboot, etc. etc.
Enne, er zijn ook hele goede en sterke polyester boten he. Ga kijken, heel veel kijken en dan nog meer kijken en lees/hoor waar andere mensen elders op de wereld tegen aan lopen.

Edit: kijk ook eens over de grens. Vooral ook in Frankrijk liggen prachtige alu en stalen projectjes te koop tegen vaak realistischer prijzen dan hier.
Laatst bewerkt: 03 aug 2019 19:51 door Pinical1212.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 19:38 #1068828

WADnWIND schreef :
Precies, er staat niets over de voor- of nadelen en lijkt daarmee een nutteloze vermelding in de advertentie.


Basic oxygen steelmaking (BOS, BOP, BOF, or OSM), also known as Linz–Donawitz-steelmaking or the oxygen converter process[1] is a method of primary steelmaking in which carbon-rich molten pig iron is made into steel. Blowing oxygen through molten pig iron lowers the carbon content of the alloy and changes it into low-carbon steel.
Laatst bewerkt: 03 aug 2019 20:44 door Nachtvlinder.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 20:43 #1068844

  • Calidris
  • Calidris's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27136
Dat is de wiki tekst, maar zegt nog steeds niets over de eigenschappen.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
ZF informatie kanaal Telegram: t.me/zeilersforum
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 03 aug 2019 20:47 #1068849

www.metalsupermarkets.com/types-of-steel/

Niets speciaals verder...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 08:21 #1068921

Oxystaal zegt wat over het soort proces waarmee staal uit ruwijzer wordt gemaakt , met name hoe het koolstof er grotendeels uit wordt gehaald wat er uit de hoogoven nog in zit , verder eigenlijk niks.
De eigenschappen woden bepaald door de toevoegingen ( waardoor je een elgering maakt) zoals , bij Cortenstaal,nikkel , chroom ,silicium en koper. Net als bij rvs.
Hier de verschillen van de processen :
www.technischwerken.nl/kennisb...-het-oxystaalproces/

De het woord "oxy" heeft dus niks met het oxideren van het staal te maken maar met het oxideren van de koolstof in het ruwe ijzer. Voor de leek misschien wat misleidend en eigenlijk een vrij zinloze ( of misschien een poging tot verhogen van kwaliteits gehalte :whistle: ) toevoeging bij de beschrijving van dat schip.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 10:30 #1068948

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Ik dicht ook verder geen bijzondere waarde toe aan het staal. Misschien Dat het in de jaren 80 de moeite van het vermelden waard was maar nu niet meer.

Wat ik veel belangrijker vind is dat de boot 9 jaar geleden aan de buitenkant volledig is gestraald. Toen zijn meteen wat plekken die roest gaven aangepakt. Zo is de sokkel waar de ankerlier op staat verwijderd een vervangen door een rvs exemplaar. Eigenlijk geldt dat voor alle plekken aan dek waar met rvs bevestigingsmateriaal is gewerkt. Ruim daar omheen is rvs in het dek gezet waarin de bouten zijn gezet. Aan dek is dus geen spoor van roest te bekennen. Binnen ook niet trouwens. Het schip is droog en dat heb ik wel anders gezien. We zijn al ruim anderhalf jaar aan het kijken en hebben denk ik 50+ boten gezien. Van alle schepen die we gingen bekijken heb ik eerst onderzocht hoe zeewaardig ze in theorie zijn. Daarna heb ik gekeken of ik ook echte reisverslagen kon vinden. Ziltewereld is hier een mooi startpunt. Als meerdere personen een bepaald schip kiezen om lange zeereizen te maken wel dat ook wel wat zeggen. Uitzonderingen daargelaten natuurlijk.

En ook niet onbelangrijk. Ik kan er staan in de hele kajuit. Het bed voorin is ongeveer 210 cm lang een dat is voor mij prima. Met een bed van 200 cm is het het net niet. De hondenkooi is ongeveer 220cm dus ook dat past. Dat zijn We onder de 10 meter nog niet tegen gekomen behalve in een Compromis 888.

Dit was de tweede keer dat we gingen kijken. Mijn twijfel zat bij staal in combinatie met de leeftijd. Die is in dit topic wel weg genomen dus heb ik een bod gedaan. Nu even afwachten dus.

Exit. Uiteraard is het bod onder voorbehoud van de nodige voorbehouden zoals meting staaldikte, keuring motor etc gedaan. Ik ben heel kritisch en verliefd op mijn vriendin, niet op een boot.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 10:36 door deom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 10:40 #1068950

[quote="deom" post=1068948Toen zijn meteen wat plekken die roest gaven aangepakt. Zo is de sokkel waar de ankerlier op staat verwijderd een vervangen door een rvs exemplaar. Eigenlijk geldt dat voor alle plekken aan dek waar met rvs bevestigingsmateriaal is gewerkt. Ruim daar omheen is rvs in het dek gezet waarin de bouten zijn gezet.[/quote]

Mooi , maar bij de geringste beschadiging van de verflaag daar zal het roesten juist nog veel sneller gaan door de galvanische werking van de overgang staal-rvs.
Juist daar is een altijd gegarandeerd intacte beschermlaag nog belangrijker.
Ik durf daarom te stellen dat je bij doorbouten met gewone gegalvaniseerde bouten in gewoon staal eerder minder risico hebt. Hooguit de bouten moeten dan wel eens vernieuwd worden als die niet goed gescheiden zijn van eventuele rvs opbouwdelen.
Bij aluminium zoals een ankerlier is dat gescheiden zijn nog veel belangrijker en dat geldt ook ( nee nog sterker zelfs) voor rvs bouten of een rvs onderplaat.
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 12:03 #1068962

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Goed werk Deom!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 12:38 #1068970

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Ik hoop het al zou ik echt goed bezig zijn als ik nog vijf jaar in de Drascombe blijf varen :laugh: Veel goedkoper gaat het niet worden. Maar ja ik wil ook wel weer langere reizen maken zonder iedere dag mijn luchtbed op te moeten blazen.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 12:55 #1068971

Daar heb je prima electrische pompjes voor. Zonnepneeltej erbij en pompen maar :lol:
Maar eigenlijk hoort op een Drascombe naturulijk een echte zeildoekse kooi. :whistle:
Of zoiets :
www.checkdiedeal.nl/veldbed-19...Pl4QYe8aApM9EALw_wcB
Ad
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 13:00 #1068972

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Dat is een heel andere discussie natuurlijk maar ze zijn overwogen. Helaas te breed. Met de tent erover zijn we heerlijk twee weken op pad geweest en doen we, ook in de wintermaanden, regelmatig weekendjes. Als het echt slecht weer is is het alleen wat minder en we willen liever niet in de haven moeten blijven als het en keer harder waait dan windkracht 6. Maar de opties Zijn allemaal ruim overwogen kan ik je zeggen.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 14:00 #1068986

  • NiLa
  • NiLa's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 212
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 14:08 #1068988

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Snelheid vind ik minder relevant. Heb nu een Drascombe :whistle: het interieur van die Huisman ziet er voor mij ook niet echt leefbaar uit met al die stutten (denk ik) overal. En, als ik het kan vinden in en kleinere boot heeft dat de voorkeur wegens de kosten. Ik was namelijk niet echt van plan ooit nog terug te komen als we eenmaal weg zijn een dan is iedere 1000 euro besparen meegenomen aangezien ik wel rijk ben maar niet financieel onafhankelijk.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 14:31 #1068993

Het is slim om een minimale boot te hebben en op die manier weinig geld uit te geven. ZO kun je ook prima zonder koelkast de wereld rond, goede windvaan er op en je hebt ineens ERG weinig stroom nodig etc.

Let wel, er zijn ook aluminium schepen en zelf polyester schepen die er met windkracht 6 en meer nog uit kunnen. Als je een voorkeur hebt voor staal, prima uiteraard. Heeft oo met je beoogde vaargebied te maken.

Je weet waarschijnlijk dat sy Gabber, een Breewijd 31, een jaar of wat geleden jarenlang rond de Atlantic heeft gezworven? Prima boten.

Overigens zijn er ook meerdere vd Stadt 34's de wereld rond gegaan

Succes met je keuze!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 19:49 #1069084

deom schreef :
Mijn eerste eis is dat het een goed onderhouden zeewaardig schip moet zijn die tegen een stootje kan, vandaar dat ik al snel op staal uitkom. Ik heb geen zin in de haven te moeten blijven als het per ongeluk harder kan gaan waaien dan windkracht 6. Daarna komt dat er een lang genoeg (+200cm) bed in moet zitten. Dan komt de stahoogte en daarna alle andere zaken in de veronderstelling dat die aan te passen zijn.

Dat staal af en toe wat meer onderhoud nodig heeft is geen probleem.

Zoals al vaker gedebatteerd hier; bavaria's zijn favoriet onder wereldreizigers. Staal is niet nodig. Daarom zou ik je uitdagen om de v/d stad 34 van forumlid Cave Canem in overweging te nemen. Hout-epoxy gebouwd, maar een watertanden plaatje om te zien. Goed gebouwd, goed ingetimmerd en zoals bij ieder schip wat Cave onder handen neemt in tadeloze staat van onderhoud. Gloedhagelnieuwe zeilen waar nog maar één of twee keer mee gezeild is.

Deze manier van houtbouw heeft het eeuwige leven, mits onderhouden, en aanpassingen zijn eenvoudig gemaakt.
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 20:00 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 20:11 #1069089

  • redshift
  • redshift's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3228
WADnWIND schreef :
redshift schreef :
35k voor een 31 voeter vind ik in de huidige markt wel heel erg veel. Dat moet wel een enorm goed en compleet schip zijn, wil het dat waarmaken. Voor 20000 ken ik andere schepen die bieden wat je wilt maar dan met nieuwe apparatuur, verstaging en zeilen. I

Welke apparatuur zie jij hier?
Ik zie alleen een antieke sailor die er vanzelf mee stopt en verder niets?
Overigens zie ik ook nergens fotos van de binnenkant staalwerk?

Ik snap niet waarom men valt over de opmerking van apparatuur, maar goed. Het was meer een algemeen statement: een oud schip heeft over het algemeen oude apparatuur die (tenzij dat duidelijk al gedaan is) op termijn vervangen moet worden. Dat levert kosten op, en dat moet je meerekenen in de prijs (tenminste, dat zou ik willen). Ontbrekende apparatuur moet je vaak nog aanschaffen dus dat helpt niet echt. De combinatie met de vraagprijs lijkt niet gunstig op het eerste gezicht.

- Log, diepte, marifoon
- verwarming
- waterdruk
- acculader
- acculader
- omvormer
- stuurautomaat (mist?)

En dat is het electrische deel. Genoeg zaken om op te letten of ze aan vervanging toe zijn.
Laatst bewerkt: 04 aug 2019 20:12 door redshift.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 04 aug 2019 20:26 #1069093

  • Aswin
  • Aswin's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 656
boarderbas schreef :

Zoals al vaker gedebatteerd hier; bavaria's zijn favoriet onder wereldreizigers. Staal is niet nodig. Daarom zou ik je uitdagen om de v/d stad 34 van forumlid Cave Canem in overweging te nemen. Hout-epoxy gebouwd, maar een watertanden plaatje om te zien. Goed gebouwd, goed ingetimmerd en zoals bij ieder schip wat Cave onder handen neemt in tadeloze staat van onderhoud. Gloedhagelnieuwe zeilen waar nog maar één of twee keer mee gezeild is.
Heb je een link naar dit schip? Ben zelf niet in de markt, heb zelf een vd Stadt 34, maar wel nieuwsgierig.
Ik kan dan ook beamen dat hout exopy sterke en stijve schepen oplevert. De bedden van een vd Stadt 34 zijn ruim. Een hout epoxy vd Stadt is heel licht, zo'n 4500 kg, en zeilt vrij levendig. Ik vindt het wel een boot die aandacht nodig heeft tijdens het varen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 05 aug 2019 06:46 #1069129

boarderbas schreef :
deom schreef :
Mijn eerste eis is dat het een goed onderhouden zeewaardig schip moet zijn die tegen een stootje kan, vandaar dat ik al snel op staal uitkom. Ik heb geen zin in de haven te moeten blijven als het per ongeluk harder kan gaan waaien dan windkracht 6. Daarna komt dat er een lang genoeg (+200cm) bed in moet zitten. Dan komt de stahoogte en daarna alle andere zaken in de veronderstelling dat die aan te passen zijn.

Dat staal af en toe wat meer onderhoud nodig heeft is geen probleem.

Zoals al vaker gedebatteerd hier; bavaria's zijn favoriet onder wereldreizigers. Staal is niet nodig. Daarom zou ik je uitdagen om de v/d stad 34 van forumlid Cave Canem in overweging te nemen. Hout-epoxy gebouwd...
Het lijkt me inderdaad niet zomaar een uitdaging, maar een gigantische uitdaging. Een houten boot overwegen als je uitdrukkelijk staal zoekt en uitstekende zeileigenschappen van ondergeschikt belang mogen blijven. :blink:
Laatst bewerkt: 05 aug 2019 06:49 door Noorderzon.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

"Ouder" stalen schip kopen 05 aug 2019 07:13 #1069140

  • deom
  • deom's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 181
Uitstekende zeileigenschappen zijn natuurlijk heel erg afhankelijk van de omstandigheden. Ik heb erg veel gevaren met een Dehler Duetta 94 wat best een wat sportiever schip is, en met een Compromis 999. Best veel is in dit geval meerdere jaren weekenden en vakanties. De Duetta was inderdaad een stuk sneller dan de Compromis. Was dat dan de betere zeiler? Soms wel en soms niet. Ik ben, toen mijn partner ook mee ging zeilen, les gaan volgen op de Compromis. Op een van de cursusdagen kregen we van de zeilinstructeur de vraag of we wilden lessen. De wind was eind 7 af en toe 8 8. Hun eigen lesboten gingen niet meer het water op. Wij zijn wel gegaan. Geen centje pijn, best comfortabel. Ik weet niet of ik dat met de Duetta ook had willen doen. Het had zeker gekund maar of het prettig zou zijn, ik weet het niet.

En aangezien ik ook niet echt van racen hou gaf ik aan dat de zeileigenschappen ondergeschikt zijn aan de constructie.

En hout/epoxy kan heel lang meegaan maar naar wat ik begreep is het bij beschadigingen doordat bijvoorbeeld een anker tegen de boeg komt toch wel wat belangrijker om daar snel bij te zijn dan bij staal.
Spirit 32 - Misneach
Drascombe Longboat - Misneach
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.264 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl