Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Kalik 30, aankoopadvies

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:10 #1118467

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
boarderbas schreef :
Dit vaar ik solo. Heerlijk te doen en heeft veel weg van een kalik qua zeileigenschappen.

Nu voor 9999.. staat overigens al heeel lang te koop. Geen idee waarom.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:16 #1118469

  • fer2nand
  • fer2nand's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1612
Voor dat bedrag is een mastvoet aanpakken best de moeite....kost je 100 euro materiaal en wat tijd, dag of 4 als amateur verwacht ik.

Maar vraag is wat kom je verder tegen....

Hoe is hij ingezakt, vervorming aan de bovenkant van de mastvoet of meer een veranderede bolling op het dat, de laatste zou de indruk wekken dat de paal of klos onderop rot heeft en is verzakt.
Laser 777 -> Sailfish18 -> Neptun20 -> Sail Impala -> Hunter Formula One "Omnivoor" -> Eygthene24 "Kookaburra" -> Elvstrom31 "Zeeduif" -> Tasman 48 "Yara"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:21 #1118470

  • 30ft
  • 30ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Ziet eruit alsof ( van een afstand ) de mast door de sandwich heen drukt, maar dan zou je binnen ook wel wat moeten zien..... ik ben niet aan boord geweest.
24ft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:27 #1118473

  • Sneaker
  • Sneaker's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4030
30ft schreef :
Ziet eruit alsof ( van een afstand ) de mast door de sandwich heen drukt, maar dan zou je binnen ook wel wat moeten zien..... ik ben niet aan boord geweest.

Dan zou ik wel een klein "voorbehoud" maken in het trekken van conclusies. Het staat wel op Internet nu. Ik ken de boot verder niet maar hard oordelen als je niet aan boord geweest bent noch onderzoek hebt gedaan. Ik zou het persoonlijk nalaten
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:28 #1118476

  • duit
  • duit's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3610
Ik vaar solo een first 30e. Prima te doen. Als je alles goed voorbereid is een groter schip ook prima te doen.
Het zou mooi zijn als je toekomstige boot al " voorbereid" is op solo varen zodat je het meeste kunt bedienen vanuit de kuip
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:40 #1118478

  • 30ft
  • 30ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Daar heb je gelijk aan, ik zou beter moeten weten,
24ft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 15:57 #1118480

42 voet solo lukt ook!
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 16:11 #1118481

Het is een hartstikke mooie boot, maar als ik alle productieproblemen met de Kalik zo lees, en dan nog het ingedeukte dek erbij.....lekker laten liggen zou ik zeggen. Ik zeg het al vaker; waarom niet gewoon een veel meer foolproof frans productiebootje zoals de Rush die Boarderbas suggereert? Zijn in flinke getale gebouwd, net als de Aquila, weinig structurele problemen bekend. Zelfde zal wellicht gelden voor de First 30E.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 16:17 #1118484

  • Watermaat
  • Watermaat's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1846
Alles lukt solo, maar je tot rond 30 voet beperken is zo gek nog niet. Hanteerbaarheid, zeewaardigheid, kosten, oppervlakken enz enz zijn dan een mooi compromis. Ik heb de meeste mijlen op een First 30E gemaakt, zeker een aanrader. Goedkoper is evt een oudere First30, maar dat moet je smaak zijn en je levert ruimwinds wat in.
Marieholm IF
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 16:42 #1118487

  • YscO
  • YscO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 225
Ik heb deze Kalik als delivery 2 keer solo mogen verplaatsen. Prachtige zeiler, prima te handelen als je alleen ben, zaten genoeg opties op om zo mee te vertrekken voor vakantie. Ik hoefde in iedergeval alleen een handmarifoon, zwemvest en wat eten mee te nemen om te kunnen zeilen.

Ik vaar zelf privé een S-spant ;)
Laatst bewerkt: 16 jan 2020 16:43 door YscO.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 16:43 #1118489

  • Tilikum
  • Tilikum's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 384
helmsman 38 schreef :
42 voet solo lukt ook!

Maar dan wel met een boegschroef. Ik heb wel eens een 43 voeter (zonder bs) alleen door een sluis gevaren, en dat viel me niet mee. Je hebt (te)veel tijd nodig om van het stuurwiel uit de kuip naar het boord te klimmen om je lijntje over een bolder te leggen. Bij het wegvaren duw je ook niet even af, maar moet je hem eerst via de spring naar buiten laten zwaaien.
Mijn huidige 36 voeter daarentegen is een fluitje van een cent om solo te varen. Zeker met de prima functionerende onderdekse automaat. Alleen het grootzeil hijsen is even doorzetten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 16:53 #1118492

vaar al een seizoen zonder boegschroef.
maar ik zal dit topic niet verder vervuilen.
wel mooi ontwerp een Kalik, heb ooit wel eens bij een grotere gekeken.
Tilikum schreef :
helmsman 38 schreef :
42 voet solo lukt ook!

Maar dan wel met een boegschroef. Ik heb wel eens een 43 voeter (zonder bs) alleen door een sluis gevaren, en dat viel me niet mee. Je hebt (te)veel tijd nodig om van het stuurwiel uit de kuip naar het boord te klimmen om je lijntje over een bolder te leggen. Bij het wegvaren duw je ook niet even af, maar moet je hem eerst via de spring naar buiten laten zwaaien.
Mijn huidige 36 voeter daarentegen is een fluitje van een cent om solo te varen. Zeker met de prima functionerende onderdekse automaat. Alleen het grootzeil hijsen is even doorzetten.
geen sponsor alhier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 19:29 #1118537

Vaar zelf veel solo met de Pion, ook een 30 voeter. Gaat prima. Stuurt zichzelf aan de wind als je hem goed uittrimt. Stevig schip ook. Groter kan ook maar dan wordt aanleggen met een beetje wind wel een uitdaging.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 16 jan 2020 21:14 #1118563

  • Sonador
  • Sonador's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 7040
30ft schreef :
Ziet eruit alsof ( van een afstand ) de mast door de sandwich heen drukt, maar dan zou je binnen ook wel wat moeten zien..... ik ben niet aan boord geweest.

Het spul wat op het dek zit, lijkt een soort treadmaster te zijn.
Dat zit ook rondom de mast, misschien is het gezichtsbedrog?
Misschien ook niet.

Maar, als je echt nieuwsgierig bent, maak dan gewoon even een afspraak en ga uitgebreid kijken.
En stel dan wat gerichte vragen aan de eigenaar.

Dat stilt de kriebel, of wakkert het juist aan.
Win win situatie in mijn mening.

Succes met je zoektocht, komt vast goed!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 05:17 #1118618

  • Andries
  • Andries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Sonador schreef :
... maak dan gewoon even een afspraak en ga uitgebreid kijken.
En stel dan wat gerichte vragen aan de eigenaar.

Dat lijkt mij eigenlijk bijna een plicht voor 30ft. Ik zou er in ieder geval enorm van balen als ik een boot te koop zou hebben staan, en iemand trekt van een afstandje zo'n conclusie, en schrijft dat vervolgens doodleuk op een openbaar toegankelijk forum.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 05:23 #1118619

Na deze teksten valt dat wel mee, die leest men ook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 06:00 #1118622

Andries schreef :
Sonador schreef :
... maak dan gewoon even een afspraak en ga uitgebreid kijken.
En stel dan wat gerichte vragen aan de eigenaar.

Dat lijkt mij eigenlijk bijna een plicht voor 30ft. Ik zou er in ieder geval enorm van balen als ik een boot te koop zou hebben staan, en iemand trekt van een afstandje zo'n conclusie, en schrijft dat vervolgens doodleuk op een openbaar toegankelijk forum.

Als iemand komt kijken zijn er 2 opties:
A. Het is niet zo, wat een meevaller is
B. Het is wel zo en dan is het fijn als iemand je er al op gewezen heeft. Bovendien als iemand het gelezen heeft en gaat toch kijken is hij of zij niet bevreesd van het klusje.
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Laatst bewerkt: 17 jan 2020 06:01 door Only Fools Rush in.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 06:02 #1118623

  • Jedre
  • Jedre's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker is geblokkeerd
  • Berichten: 4103
30ft schreef :
Ziet eruit alsof ( van een afstand ) de mast door de sandwich heen drukt, maar dan zou je binnen ook wel wat moeten zien..... ik ben niet aan boord geweest.

Dat deze man de boot net kocht heb ik er naar gekeken (van dichtbij), want ik dacht het zelfde. Maar alles is hard en de mast is niet doorgezakt. Er zit geen beweging in. Binnen is inderdaad ook niets te zien.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 06:53 #1118634

Watermaat schreef :
Alles lukt solo, maar je tot rond 30 voet beperken is zo gek nog niet. Hanteerbaarheid, zeewaardigheid, kosten, oppervlakken enz enz zijn dan een mooi compromis. Ik heb de meeste mijlen op een First 30E gemaakt, zeker een aanrader. Goedkoper is evt een oudere First30, maar dat moet je smaak zijn en je levert ruimwinds wat in.

De meeste shorthanded wedstrijdzeilers varen met boten 30 - 33 voet (vooral veel 32 / 33 voeters); kijk ook naar de nieuwe race bakken (voor shorthaned): bijna allemaal 33 voet (de nieuwe sun fast, JPK, J etc.).

Met een 30 voeter zit je (tenzij je smokkelt) al in een 10 meter box (ivm net over de 9 meter), met een 32 / 33 voeter pas je daar ook nog steeds in (lees: zelfde ligplaats kosten). De zeilen zijn net iets kleiner op een 30 en daarmee inderdaad wel iets goedkoper.

Zou de TS niet adviseren per-se op 30 voet te blijven steken qua interesse: de reden daarvoor is dat sommige 33 voeters makkelijker solo te varen zijn dan 30 voeters. Hangt o.a. van de stabiliteit (mede bepaalde door een (vaak) diepere/zwaardere kiel wat een groot verschil maakt), onderwaterschip/roer combinatie etc. Maw: zelf proberen/ervaren blijft altijd het beste.
Verschil in kosten is heel klein, je hebt net iets meer boot (zeker op zee / zwaarder weer kan dat fijn zijn).

Voorheen een FF95 gehad: super leuke boot (heel licht), maar minder stabiel dan mijn huidige Camper & Nicholson 3/4 tonner (veel zwaarder; de kiel van de CN is bijna even zwaar als de hele FF95..)); en die schelen maar 29 cm (9,49m / 9,78)m. De FF accelereert veel sneller en harder, maar in de golven hoog aan de wind slaat ze dood daar waar de CN vrolijk doorvaart. Veel minder snel reven ook op de CN (lees: minder werk). Onder spinnaker: veel actiever trimmen nodig op de FF ivm veel minder kiel voor stabiliteit, als je het goed doet: wel een stuik sneller dan een CN.
Maw: het scheelt oom enorm wat de TS met zijn boot wil doen. Lichter / waarder (diepere kiel / ondiepere) etc. heeft allemaal veel impact op hoe makkelijk een boot solo te varen is.

Het goede nieuwe is dat er in de 30- 33 voets klasse heel veel leuke boten zijn, voor leuke bedragen. De hierboven genoemde Rush is daar een mooi voorbeeld van: voor een leuk bedrag een goed varende boot waar je veel plezier mee kunt hebben. (2 seizoen meegevaren op een Rush met WA cup; hele leuke (en verrassend snelle) boot!)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 07:55 #1118644

  • 30ft
  • 30ft's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 25
Even terugkomend op mijn misschien overhaaste conclusie mbt mast-dek situatie; ik heb de boot alleen vanaf boven ( sluis ) gezien, en dat viel mij meteen op. In de mast hangt een groot bord te koop, dus ben ik gaan zoeken hoe en wat. Daar is dit forum toch ook voor bedoeld. Dan staat er in de advertentie dat het schip afgelopen zomer op de kant bij een werf heeft gestaan, om de kiel te controleren. Contact met verkoper gehad, boot is helemaal in orde. Na mijn bericht heel veel goede info gelezen op dit forum mbt deze Kalik. Dus dank daarvoor.
24ft
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 10:24 #1118691

  • Andries
  • Andries's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 43
Prima opgelost zo.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 11:38 #1118728

EarlyMorningSunrise schreef :
Watermaat schreef :
Alles lukt solo, maar je tot rond 30 voet beperken is zo gek nog niet. Hanteerbaarheid, zeewaardigheid, kosten, oppervlakken enz enz zijn dan een mooi compromis. Ik heb de meeste mijlen op een First 30E gemaakt, zeker een aanrader. Goedkoper is evt een oudere First30, maar dat moet je smaak zijn en je levert ruimwinds wat in.

De meeste shorthanded wedstrijdzeilers varen met boten 30 - 33 voet (vooral veel 32 / 33 voeters); kijk ook naar de nieuwe race bakken (voor shorthaned): bijna allemaal 33 voet (de nieuwe sun fast, JPK, J etc.).

Met een 30 voeter zit je (tenzij je smokkelt) al in een 10 meter box (ivm net over de 9 meter), met een 32 / 33 voeter pas je daar ook nog steeds in (lees: zelfde ligplaats kosten). De zeilen zijn net iets kleiner op een 30 en daarmee inderdaad wel iets goedkoper.

Zou de TS niet adviseren per-se op 30 voet te blijven steken qua interesse: de reden daarvoor is dat sommige 33 voeters makkelijker solo te varen zijn dan 30 voeters. Hangt o.a. van de stabiliteit (mede bepaalde door een (vaak) diepere/zwaardere kiel wat een groot verschil maakt), onderwaterschip/roer combinatie etc. Maw: zelf proberen/ervaren blijft altijd het beste.
Verschil in kosten is heel klein, je hebt net iets meer boot (zeker op zee / zwaarder weer kan dat fijn zijn).

Voorheen een FF95 gehad: super leuke boot (heel licht), maar minder stabiel dan mijn huidige Camper & Nicholson 3/4 tonner (veel zwaarder; de kiel van de CN is bijna even zwaar als de hele FF95..)); en die schelen maar 29 cm (9,49m / 9,78)m. De FF accelereert veel sneller en harder, maar in de golven hoog aan de wind slaat ze dood daar waar de CN vrolijk doorvaart. Veel minder snel reven ook op de CN (lees: minder werk). Onder spinnaker: veel actiever trimmen nodig op de FF ivm veel minder kiel voor stabiliteit, als je het goed doet: wel een stuik sneller dan een CN.
Maw: het scheelt oom enorm wat de TS met zijn boot wil doen. Lichter / waarder (diepere kiel / ondiepere) etc. heeft allemaal veel impact op hoe makkelijk een boot solo te varen is.

Het goede nieuwe is dat er in de 30- 33 voets klasse heel veel leuke boten zijn, voor leuke bedragen. De hierboven genoemde Rush is daar een mooi voorbeeld van: voor een leuk bedrag een goed varende boot waar je veel plezier mee kunt hebben. (2 seizoen meegevaren op een Rush met WA cup; hele leuke (en verrassend snelle) boot!)


Ik kan dit onderschrijven: mijn oude Jeanneau Aquila kon best een handful zijn met veel wind: totaal niet koersvast, vrij klein roer (dus als hij uit het roer loopt, ben je hem ook echt kwijt), en voor de wind enorm rollen. Niet veel anders dan de Rush van BoarderBas denk ik. Ik heb nu met de Azuree 33 gevaren met dubbele roeren: een wereld van verschil: meer controle, loopt niet snel uit het roer, en vaart netjes vlak downwind. Groter is dus niet altijd moeilijker!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 12:00 #1118742

Andreaquila schreef :
[...
Ik kan dit onderschrijven: mijn oude Jeanneau Aquila kon best een handful zijn met veel wind: totaal niet koersvast, vrij klein roer (dus als hij uit het roer loopt, ben je hem ook echt kwijt), en voor de wind enorm rollen. Niet veel anders dan de Rush van BoarderBas denk ik. Ik heb nu met de Azuree 33 gevaren met dubbele roeren: een wereld van verschil: meer controle, loopt niet snel uit het roer, en vaart netjes vlak downwind. Groter is dus niet altijd moeilijker!

Een Rush heeft niet snel last van uit het roer lopen; met Boarderbas op de boot (en naast mij nog een 2e opstapper) trokken we overal de spi, zonder problemen, hoewel we meestal maar met z'n 3'en waren destijds. Lees: er zit veel verschil met boten uit het IOR tijdsperk tav uit het roer lopen of niet. (mijn camper & Nicholson heeft er voor een IOR boot heel weinig last last van (diepe lood kiel icm groot roerblad). Mede daarom is zo'n Rush echt een leuke sportieve maar toch allround boot; kan het model de TS van harte aanbevelen.

Dubbel roer werkt natuurlijk geweldig, vooral onder helling; dat zal niet te vergelijken zijn (Rush met met de Azuree 33) (zelf niet mee gevaren met zo'n Azuree dus kan er geen uitspraak over doen verder, maar dat lijkt (ook naar filmpjes kijkend) heel prima te gaan! Is natuurlijk ook een veel modernere boot)).

Either way: de lengte zegt relatief weinig over hoe goed een boot solo vaart of niet. Proberen is het devies :) Staat genoeg te koop.

Aan de TS: als je een keer mee wilt varen dan kan dat; lig nu tijdelijk even in Den-Osse. Dan merk je hoe een (puur op zeewedstrijden; 2x Fastnet gewonnen met dit type boot) ontworpen 33 voeter vaart. Dan heb je wat referentie materiaal. Kosten? Lekkere appeltaart oid meebrengen B)
Laatst bewerkt: 17 jan 2020 12:00 door AccountVerwijderd15.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 12:36 #1118754

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27695
EarlyMorningSunrise schreef :
Een Rush heeft niet snel last van uit het roer lopen; met Boarderbas op de boot (en naast mij nog een 2e opstapper) trokken we overal de spi, zonder problemen, hoewel we meestal maar met z'n 3'en waren destijds. Lees: er zit veel verschil met boten uit het IOR tijdsperk tav uit het roer lopen of niet. (mijn camper & Nicholson heeft er voor een IOR boot heel weinig last last van (diepe lood kiel icm groot roerblad). Mede daarom is zo'n Rush echt een leuke sportieve maar toch allround boot; kan het model de TS van harte aanbevelen.

Of een boot al dan niet (snel) uit het roer loopt heeft minder met roeroppervlak of een diepe kiel te maken, dan met de kwaliteit van het roerprofiel. Een roer met een perfect NACA 00XX profiel levert al bij een kleine uitslag veel lift en raakt ook niet snel overtrokken. Dat laatste is namelijk wat er gebeurt als een boot uit het roer loopt; het roer verliest al zijn lift en de boot draait in de wind.

Veel boten uit de jaren '70 en '80 hebben vrij belabberde roerprofielen. Misschien niet allemaal; daar zit dan het grote verschil dat jij noemt.
Laatst bewerkt: 17 jan 2020 12:37 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Kalik 30, aankoopadvies 17 jan 2020 12:53 #1118761

klopt, al weet ik dat met de bemanning van de Coppelia er bij, met goede spi trim, er ook met mijn oude boot (met relatief klein roer) met windkracht 6 succesvol gespinakerd is. Rollen als een gek, maar niet uit het roer lopen, mits je goed achter de spi aanvaart. Maar daar heb je dan wel veel bemanning voor nodig! En dat wil TS niet. Proefvaren dus.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.194 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl