Watermaat schreef :
Alles lukt solo, maar je tot rond 30 voet beperken is zo gek nog niet. Hanteerbaarheid, zeewaardigheid, kosten, oppervlakken enz enz zijn dan een mooi compromis. Ik heb de meeste mijlen op een First 30E gemaakt, zeker een aanrader. Goedkoper is evt een oudere First30, maar dat moet je smaak zijn en je levert ruimwinds wat in.
De meeste shorthanded wedstrijdzeilers varen met boten 30 - 33 voet (vooral veel 32 / 33 voeters); kijk ook naar de nieuwe race bakken (voor shorthaned): bijna allemaal 33 voet (de nieuwe sun fast, JPK, J etc.).
Met een 30 voeter zit je (tenzij je smokkelt) al in een 10 meter box (ivm net over de 9 meter), met een 32 / 33 voeter pas je daar ook nog steeds in (lees: zelfde ligplaats kosten). De zeilen zijn net iets kleiner op een 30 en daarmee inderdaad wel iets goedkoper.
Zou de TS niet adviseren per-se op 30 voet te blijven steken qua interesse: de reden daarvoor is dat sommige 33 voeters makkelijker solo te varen zijn dan 30 voeters. Hangt o.a. van de stabiliteit (mede bepaalde door een (vaak) diepere/zwaardere kiel wat een groot verschil maakt), onderwaterschip/roer combinatie etc. Maw: zelf proberen/ervaren blijft altijd het beste.
Verschil in kosten is heel klein, je hebt net iets meer boot (zeker op zee / zwaarder weer kan dat fijn zijn).
Voorheen een FF95 gehad: super leuke boot (heel licht), maar minder stabiel dan mijn huidige Camper & Nicholson 3/4 tonner (veel zwaarder; de kiel van de CN is bijna even zwaar als de hele FF95..)); en die schelen maar 29 cm (9,49m / 9,78)m. De FF accelereert veel sneller en harder, maar in de golven hoog aan de wind slaat ze dood daar waar de CN vrolijk doorvaart. Veel minder snel reven ook op de CN (lees: minder werk). Onder spinnaker: veel actiever trimmen nodig op de FF ivm veel minder kiel voor stabiliteit, als je het goed doet: wel een stuik sneller dan een CN.
Maw: het scheelt oom enorm wat de TS met zijn boot wil doen. Lichter / waarder (diepere kiel / ondiepere) etc. heeft allemaal veel impact op hoe makkelijk een boot solo te varen is.
Het goede nieuwe is dat er in de 30- 33 voets klasse heel veel leuke boten zijn, voor leuke bedragen. De hierboven genoemde Rush is daar een mooi voorbeeld van: voor een leuk bedrag een goed varende boot waar je veel plezier mee kunt hebben. (2 seizoen meegevaren op een Rush met WA cup; hele leuke (en verrassend snelle) boot!)