Niet om 't een of 't ander maar ik heb mijn "levenswerk" verkocht aan een Belg... Op zich een prima kerel maar hij is niet bepaald technisch aangelegd en heeft hele andere ideeen over zeilen dan ik. Toch kocht hij mijn schip uit 1956.
Het ergste is dat we de prijs afgesproken hadden op "geen service, geen garantie, geen gezeur of gezever en geen nawerk voor mij, maar een extreem lage prijs". Op zijn verzoek uiteraard.
Je raadt het al. Om te voorkomen dat hij veel schade aan zou richten heb ik maximaal nawerk gehad van deze "deal"! Daar trap ik dus nooit weer in, eigen schuld.
Van het schrijven van een uitgebreide gebruiksaanwijzing voor hoe-deze-boot-te-zeilen tot schematische overzichten van de elektrische installatie en zo'n beetje elk technisch onderdeel aan boord, ik heb ze gemaakt. Daarbij nog even een persoonlijke delivery en instrukties waarna ik dacht, nu zal 't wel klaar zijn toch? Nope, ik ging er van uit dat mijn inzet hielp maar toch kreeg ik nOg 1001 vragen over de meest basic onderwerpen. Het antwoorden van deze vragen kon economisch al laaaaang niet meer uit; maar het is toch mijn boot die het zonder mij moet doen...
Om een voorbeeld te geven: hoe vervang ik de lampjes van de witte ronde plafond lampen in de cabine? Euh... dat zijn waterdichte LED lampen. Er zitten meer dan 30 ledjes in en ze kostten een fortuin. Die hoef je nooit meer te vervangen. Waarom vraag je dit? Is er iets kapot? Probeer ze voor de grap eens open te draaien en zoek het zelf uit! Nee, maar ik wil het graag weten.
Mijn troost is dat de nieuwe eigenaar van MIJN boot oprechte interesse heeft in de technieken die ik ingebouwd heb. Hij vraagt naar het "waarom", nadat een belgische "technicus - installateur" hem heeft verteld dat het allemaal veel beter kan. Ach, dat soort vragen antwoord ik met plezier.
Zoals moe Flodder ooit zei: het blijft toch je kind he.