Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten

Onderwerp: Coppelia II

Coppelia II 10 sept 2022 16:33 #1422229

Tja, geloof niet dat een open kuip het verschil maakt. En als het een klein beetje verschil maakte, is de kans dat ik in die situatie kom ook maar een klein beetje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 10 sept 2022 19:05 #1422252

hnrts schreef :
Deze artikelen gaan over de 36. Charterboot hoeft inderdaad niet per se een probleem te zijn. Meest opmerkelijke vind ik de opmerking van YM dat het een kustwaterboot is en geen oceaanboot. Dat vind ik zelf dan weer wel een probleem. Althans, voor mijn gebruik van een zeilboot.

Dat zijn toch gewoon meningen van een redacteur? Zou ik niet zoveel waarde aan hechten...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 10 sept 2022 19:30 #1422254

  • hnrts
  • hnrts's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1153
AndreAzuree schreef :
hnrts schreef :
Deze artikelen gaan over de 36. Charterboot hoeft inderdaad niet per se een probleem te zijn. Meest opmerkelijke vind ik de opmerking van YM dat het een kustwaterboot is en geen oceaanboot. Dat vind ik zelf dan weer wel een probleem. Althans, voor mijn gebruik van een zeilboot.

Dat zijn toch gewoon meningen van een redacteur? Zou ik niet zoveel waarde aan hechten...

Ik doe de aanname dat daar mensen zitten met verstand van zaken. Waarom zou ik anders YM lezen? Dan kan ik daar beter mee ophouden. Met een boot levend aankomen aan de andere kant van de plas is naar mijn mening iets anders dan "geschikt zijn voor".

Maar we dwalen af van het onderwerp.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 10 sept 2022 19:47 #1422256

  • holtere
  • holtere's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 16844
Verschil in definitie kustwaterboot en oceaanboot?
Het zijn voor mij onbekende kwalificaties?

A, B, C, of D categorie soms?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 10 sept 2022 19:50 #1422258

hnrts schreef :
AndreAzuree schreef :
hnrts schreef :
Deze artikelen gaan over de 36. Charterboot hoeft inderdaad niet per se een probleem te zijn. Meest opmerkelijke vind ik de opmerking van YM dat het een kustwaterboot is en geen oceaanboot. Dat vind ik zelf dan weer wel een probleem. Althans, voor mijn gebruik van een zeilboot.

Dat zijn toch gewoon meningen van een redacteur? Zou ik niet zoveel waarde aan hechten...

Ik doe de aanname dat daar mensen zitten met verstand van zaken. Waarom zou ik anders YM lezen? Dan kan ik daar beter mee ophouden. Met een boot levend aankomen aan de andere kant van de plas is naar mijn mening iets anders dan "geschikt zijn voor".

Maar we dwalen af van het onderwerp.

Ja, punt is een beetje: kan de schrijver van het artikel zijn stelling staven met goede argumenten? Dan zou ik het verhaal eens moeten lezen....
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 11 sept 2022 05:16 #1422280

Het hele fundamentele idee achter het ORC systeem is dat het medium-displacement cruiser-racers prefereert. He tprobeert te voorkomen dat winnen een "spending war" word . Wie gaat er nou een lege carbon racer hebben voor alleen wat wedstrijdjes? Dat zijn er maar weinig.

Je ziet bij de sportievere toerschepen vaak dat de designopdracht "dual purpose" is. Maak een comfortabel, Ruim toerschip, wat met wat aandacht ook goed presteer onder de ORC handicap.

In de Med hebben ze schepen ontwikkeld die wat verder gaan; charterbaar en racebaar. Salona en sommige elans zijn daar een voorbeeld van, maar ook de sun fasts van de 2-cijferige typen. In het luxere segment Grand Soleil.

Als YM een schip beoordeeld op toerkwaliteit, zal deze vast het uitbundige interieur van een echte cruiser vinden afsteken tegen de soberheid van een schip waar functionele eenvoud wat hoger op het ontwerplijstje stond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 16 sept 2022 11:21 #1423659

  • HenkT
  • HenkT's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 2608
Is de fast42 al eens genoemd? In het voorjaar een weekend mee gevaren in kroatie. Leuke boot. ensignyachts.com.au/ensign/yac...onis-fast-42/245143/
Eat your pie before you die
Laatst bewerkt: 16 sept 2022 11:22 door HenkT.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 12:32 #1439705

Gaaf ding! Beetje ver weg wel...

Door toeval kwam ik op een Dufour 414 trophy (die heette daarvoor Gob'Sea 414)

Eigenlijk is ie me een beetje te groot, maar ik vind het een mooi schip. Weet iemand er wat meer over?

Het is duidelijk in de zelfde lijn als de Elan 37 en 40 (ook Humpreys) en daardoor associeer ik het met een zeer degelijke bouw en goede prestaties, maar dat is natuurlijk onzin, heel andere werf. Het ballastaandeel lijkt wat laag, maar zie dat er best nog wat sportief gevaren worden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 17:35 #1439752

Leuke boot, die Swan! leuke naam ook (voor de muziekliefhebbers). Ik hou alleen niet zo van langskeukens, maar geen enkel schip is perfect. Zal vast goed zeilen, dit ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 17:50 #1439756

www.botenbank.nl/boot/1989-jea...un-shine-38-8424347/

Dit niks? Behalve de redelijk ridicule vraagprijs, ok.

En het is geen Ron Holland, maar dan toch wel van leerling Tony Castro, dat moet jou aanspreken.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 18:33 #1439762

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Ilex schreef :
Misschien al voorbij gekomen: 414 Trophy.
Zowat zelfde kaliber als de 40.7

nl.yachtworld.com/boten/1999/d...-414-trophy-3821181/

Bij toeval tegen gekomen, zeg je?
Meer dan een jaar geleden al voorgedragen... :woohoo:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 18:51 #1439766

Dat is dom van mij dan. Ze worden zeer zelden aangeboden en nu ligt er een te koop.


Ken jij dit type schip?


@andre, welke Swan?
Laatst bewerkt: 23 nov 2022 18:51 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 18:53 #1439768

Sunshine 36 schreef :
www.botenbank.nl/boot/1989-jea...un-shine-38-8424347/

Dit niks? Behalve de redelijk ridicule vraagprijs, ok.

En het is geen Ron Holland, maar dan toch wel van leerling Tony Castro, dat moet jou aanspreken.

Best prima boot. Er is me een jaar geleden een die ik goed ken aangeboden. Toch is het me een tikje te oudbollig en een écht toerjacht.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 23 nov 2022 20:25 #1439780

boarderbas schreef :
Dat is dom van mij dan. Ze worden zeer zelden aangeboden en nu ligt er een te koop.


Ken jij dit type schip?


@andre, welke Swan?

Foutje! Fast42 natuurlijk
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 08:15 #1440041

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 10:35 #1440063

Dank voor het meezoeken! Is een werkelijk prachtige boot en zal erg fijn zeilen. prijs is ook goed.

Helaas zoek ik toch wat meer comfort. Lang dun en lekker spreekt mijn zeilershart wel aan, maar als je kijkt naar running cost/comfort, dan heb je toch gewoon een lel van een schip met de binnenruimte van een 33 voeter. 3 hutten is een vaste eis.

Ik ben wat van mij eis van max 39 voet terug gekomen. Ik ben erg geprikkeld door de Dufour 414 en inmiddels in contact met de broker. Met potlood ontstaan wat plannen om de boot te gaan bekijken.

Het is duidelijk in de zelfde lijn als de Elan 37/40 (ook Humphreys), al is het ontwerp natuurlijk iets ouder. Ik heb een soft-spot voor masttop tuigages. Ik kan er tergend weinig over vinden. Van de Gib'Sea varaint zijn er 46 gemaakt en Dufour heeft er daarna nog 15 gebouwd. De zusterschepen die (wedstrijd) varen lijken wisselend te scoren in wedstrijden. De truc zal zijn om haar in de ORC2 te houden. Daar is nog wat te zeilen en snelste in de klasse is natuurlijk wat je dan wil.
Naar verluid is Gib'Sea kapot gegaan aan te goed bouwen en in '96 en overgenomen door Dufour. Dufour zal ongetwijfeld ingegrepen hebben. Hoe het met de bouwkwaliteit staat van een '99 schip....ik weet het niet. Zo'n 20 jaar terug voer er een POPOV mee in de Nederlandse wedstrijden. Volgens mij is het zeilnummer en de naam later meegegaan naar een Salona 45 (die ik nog wel ken van het racen).

Ik heb een reeks foto's van de boot gekregen en alles lijkt erg compleet en in gave staat. De bekleding zou ik op termijn vervangen.

De staat van de zeilen en onderwaterschip is nog niet duidelijk. Die vraag staat nog uit.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 11:30 #1440076

  • YAMAHOELA
  • YAMAHOELA's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1246
De POPOV (that name rings a bell) was best een rappe bak, voeren we met de ILC30 NAVICO regelmatig tegen!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 12:00 #1440081

De dynamic is inderdaad mooi, maar erg small bakje. Die Dufour 414 is inderdaad mooi. Heb je al eens naar een Sunfast 36 gekeken? Of was die al langs gekomen in de discussie?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 12:18 #1440083

Sun Fast 36 staat na een Elan 37 als 2e op mijn favorietenlijstje en ben er al met 2 bezig geweest, waarvan één best serieus.

Hoewel ik eerder 39 voet als harde grens had staan, verschuift de wens toch een klein beetje en zou 1 of 2 voet groter bespreekbaar zijn. Voorwaarde is dan wel een royale binnenruimte icm performance. Kleiner, moderner en ruimer is nog steeds beter, maar 40/41 voet is niet uitgesloten.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 12:24 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 12:20 #1440084

pura vida schreef :
De POPOV (that name rings a bell) was best een rappe bak, voeren we met de ILC30 NAVICO regelmatig tegen!

Wij voeren er met de Pannebier en de Blue Inq tegen, maar heb daar geen scherpe erinnering aan of dat toen de Gib'Sea of de Salona was.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 12:29 #1440088

boarderbas schreef :
Sun Fast 36 staat na een Elan 37 als 2e op mijn favorietenlijstje en ben er al met 2 bezig geweest, waarvan één best serieus.

Hoewel ik eerder 39 voet als harde grens had staan, verschuift de wens toch een klein beetje en zou 1 of 2 voet groter bespreekbaar zijn. Voorwaarde is dan wel een royale binnenruimte icm performance. Kleiner, moderner en ruimer is nog steeds beter, maar 40/41 voet is niet uitgesloten.

Er is ook een sunfast 40 toch? Ik vind de boten er een beetje bedaagd uit zien, maar zo varen ze niet, weet ik uit ervaring.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 19:32 #1440176

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Met 40 ft heb je natuurlijk ook de first 40.7 wat natuurlijk een bewezen snelle boot is. Bouwkwaliteit helaas wisselend en soms/vaak afgeragd. Ook een optie ? ( 3 hutten ) . Die zijn vaker te vinden….
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 19:38 #1440177

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Laat maar btw , orc 2 gaat niet snel lukken…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 20:09 #1440183

  • SanderH
  • SanderH's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4303
Bav 38 Match?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Coppelia II 25 nov 2022 20:45 #1440190

Alle beneteau firsts van het type x.7 vind ik niks. Niks mis mee, niks op aan te merken, maar ik kan er geen ziel in vinden. Behalve dan de 33.7 met de eigenwijze raampjes.

Bav38 match hebben de tand des tijds zelden goed overleefd en waren al te slap om te racen toen ze nieuw waren.
Laatst bewerkt: 25 nov 2022 21:43 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
Tijd voor maken pagina: 0.218 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl