Laatmaarwaaien schreef :
Sneaker schreef :
Perseus schreef :
Als je een boot hebt waar ‘ af factory ‘ zeilen bij zitten, dan begint het daar al…. Wat beslag vervangen … het kan met nieuwe boot snel ‘ uit de klauwen escaleren’ zullen
we maar zeggen….
Dit is generaliseren. Het wordt gedaan, zeker, maar er zijn ook genoeg werven die "af factory" met top kwaliteit zeilen komen. Ik weet dit uit eigen ervaring. Veel hangt af van de eigenaar zelf... en zijn of haar budget. Bij een 43ft performance yacht kan een complete set (wedstrijd en delivery/toer) zomaar op 160k komen. Dat is niet ongewoon en afhankelijk van zeilvermogen. Veel van dit soort uitspraken zijn soms juist.. maar vaak ook niet. En veel hangt af van je referentiekader.. denk ik. Wanneer iemand een budget vriendelijke, doorsnee toerboot koopt.. dan mag je niet verwachten dat daar high end zeilen opzitten. Zelfs niet als het zeil van een bekend zeilmerk is (die kopen dat soort budget zeilen vaak ook gewoon in.. het zijn bedrijven he.. net zo'n bedrijf waar de meeste alhier ook voor werken en waar gewoon een manager rondloopt die pusht om winst te maken. Uitzonderingen daargelaten).
160K aan zeilen voor een 43 voeter niet ongewoon
explain?!
@TS, een ondernemer met een ouwe roestbak kan natuurlijk niet, nu zeker een chique upgrader
Ik vaar nu met mijn 2e setje laminaat/membraamzeilen. Sinds ik de coppelia kocht:
2x grootzeil
3x genua1 (1x membraam)
2x HA (1x membraam)
3x spi (2x marktplaats)
1x Dazy (marktplaats)
Alle zeilen bij elkaar waren minder in aanschaf dan de "high end" genua 4 van een 40 voeter waar ik ooit te gast was...het is maar wat je gewend bent uit te geven.
Nu kan ik erg scherp inkopen, maar toch...