Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Boot kopen in UK post brexit.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:13 #1410584

Zoals je kan lezen heb ik dus ook navraag (en aanvraag) gedaan bij de douane, en werd er totaal niet gevraagd naar de historie. Boot van voor ‘85: geen BTW verklaring nodig “punt!” Geen enkele verdere voorwaarde of wat dan ook. Ik kon dan ook geen verklaring aanvragen.

Een factuur van een ligplaats is bewijs? Staat daar dan iets op dat jouw boot zonder uitzondering koppelt aan die ligplaats? Misschien de naam van de boot, maar er zullen legio boten zijn die in de tussentijd een (of meerdere) andere naam hebben gekregen.

Hoe werkt dat in de praktijk dan? Mijn boot is van voor het magische ‘85. Ik krijg daarom nu geen BTW-verklaring van de douane. Ik word gecontroleerd. Moet ik dan op dat moment bewijzen dat mijn boot vanaf 31-12-‘92 in Nederland lag en niet/nooit uit de EU is geweest? Hoe doe ik dat dan?

Lijkt me dan veel praktischer dat ik dat eventuele bewijs 1x aan zou moeten leveren aan de douane en dat ik dan WEL een btw-verklaring zou krijgen. Dan is het daarna met controle voor iedereen makkelijker ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:16 #1410586

Only Fools Rush in schreef :
Orange Sunset schreef :
Only Fools Rush in schreef :
Bizarre vraag idd. Waar lag je boot in 91/92 en bewijs het maar!

Factuur ligplaats?

Toen was ik 12 en niet in bezit van die boot. Ik heb de vorige eigenaar ook niet naar de facturen gevraagd van 30 jaar geleden.. :laugh:

Ik was toen 8 en niet in bezit van de boot, maar ik heb de vorige eigenaar er wel om gevraagd ;) Hoewel die BTW verklaring wel nog van (enkele?) eigenaren daarvoor is. Documentatie compleet houden is wel een dingetje inderdaad. Ik heb had ook de originele brochure erbij zitten, maar geen aankoopfactuur als eigendomsbewijs. De boot was wel geregistreerd in Duitsland en ik ben in bezit van de doorhaling bij de Duitse instantie hiervan, dus dat zal wel snor zitten.

Huidige boot (bj 1991) van eerste eigenaar gekocht en kreeg netjes de originele aankoopfactuur inc bewijs van betalingen en BTW vermelding mee, alsmede bewijs van doorhaling bij het kadaster (stond als binnenvaartschip in het kadaster tbv een scheepshypotheek). Dat is eigenlijk nog steeds het mooist. Maar lang niet altijd haalbaar.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:17 #1410587

Deze vervolgvragen heb ik uiteraard aan de douane gesteld. Toen stokte de communicatie, wellicht weten ze het zelf ook niet. Of zijn vooroordelen over ambtenaren waar, geen idee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:22 #1410589

Zijn er mensen die ervaring hebben hoe het met een boot ouder dan uit ‘85 gaat als je in het buitenland wordt gecontroleerd?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:23 #1410590

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5950
Vervolg vraag mijnerzijds, wie heeft er btw moeten afdragen na invoer of na controle?
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:42 #1410594

ReinierZeilt schreef :
Zoals je kan lezen heb ik dus ook navraag (en aanvraag) gedaan bij de douane, en werd er totaal niet gevraagd naar de historie. Boot van voor ‘85: geen BTW verklaring nodig “punt!” Geen enkele verdere voorwaarde of wat dan ook. Ik kon dan ook geen verklaring aanvragen.

Een factuur van een ligplaats is bewijs? Staat daar dan iets op dat jouw boot zonder uitzondering koppelt aan die ligplaats? Misschien de naam van de boot, maar er zullen legio boten zijn die in de tussentijd een (of meerdere) andere naam hebben gekregen.
Ik vermoed dat het vooral neerkomt op aannemelijk maken dat de boot in de EU was rond die tijd. Dat kan op verschillende manieren onderbouwd worden, waaronder gezien de datum stallingskosten, ligplaats, verzekeringspapieren etc.

Gezien de reactie van Evaluationcopy lijkt het wel alsof de douane verschillende antwoorden geeft. Uiteindelijk kan alleen de douane kan uitsluitsel bieden. Zolang je bij je vraag aan de douane maar de situatie schetste dat je van buiten de EU de EU wateren in vaart met je boot, dan zal het wel goed zijn. Tenminste ze kunnen anders geen enkele manier nagaan of je boot een EU schip is, of je stiekem een non-EU schip probeert de EU in te smokkelen. Een zeebrief zal dan ook wel meespelen in positieve zin, maar zegt een zeebrief iets over de BTW status?
Hoe werkt dat in de praktijk dan? Mijn boot is van voor het magische ‘85. Ik krijg daarom nu geen BTW-verklaring van de douane. Ik word gecontroleerd. Moet ik dan op dat moment bewijzen dat mijn boot vanaf 31-12-‘92 in Nederland lag en niet/nooit uit de EU is geweest? Hoe doe ik dat dan?
Ja dat is dus vreemd. Onze vorige boot van ‘78 heeft dus wel een BTW verklaring in 1991/1992 kunnen verkrijgen.
Lijkt me dan veel praktischer dat ik dat eventuele bewijs 1x aan zou moeten leveren aan de douane en dat ik dan WEL een btw-verklaring zou krijgen. Dan is het daarna met controle voor iedereen makkelijker ;)

Dat is dus precies wat één van de vorige (Duitse) eigenaren van onze vorige boot gedaan heeft en dus ook een NL douane verklaring heeft gekregen. Daarop staat alleen dat de BTW aan de boot voldaan is met een mooie stempel, niet het bedrag of zo. Maar geen idee hoe dat voor elkaar gekregen is als dit geen gangbare situatie is zoals jij van de douane krijgt gezegd.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 28 juli 2022 19:42 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:44 #1410596

ReinierZeilt schreef :
Zijn er mensen die ervaring hebben hoe het met een boot ouder dan uit ‘85 gaat als je in het buitenland wordt gecontroleerd?

Geen ervaring maar als ik me niet vergis was de consensus hier: is geen issue, BTW controle is voor de douane van je thuisland.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 19:58 #1410600

Evaluationcopy schreef :
ReinierZeilt schreef :
Zijn er mensen die ervaring hebben hoe het met een boot ouder dan uit ‘85 gaat als je in het buitenland wordt gecontroleerd?

Geen ervaring maar als ik me niet vergis was de consensus hier: is geen issue, BTW controle is voor de douane van je thuisland.

Afhankelijk van het land waarin je verblijft kan het wel zo zijn dat als de boot langer dan x maanden in dat land verblijft dat ze dan vinden dat je het vaartuig moet invoeren in dat land en dus BTW plichtig bent.

Voor non-EU schepen in Nederland is dit 3 maanden meen ik.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 20:14 #1410606

Dus als ik op 4 weken vakantie België, Frankrijk en de UK aan doe, dan is er geen probleem zonder BTW verklaring?
Only fools rush in
syonlyfoolsrushin.blogspot.nl/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 28 juli 2022 21:00 #1410615

Only Fools Rush in schreef :
Dus als ik op 4 weken vakantie België, Frankrijk en de UK aan doe, dan is er geen probleem zonder BTW verklaring?

Die situatie zou ik de NL douane voorleggen. Die zouden je BTW verklaring wellicht willen zien.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 29 juli 2022 09:56 #1410684

Only Fools Rush in schreef :
Dus als ik op 4 weken vakantie België, Frankrijk en de UK aan doe, dan is er geen probleem zonder BTW verklaring?

Het probleem is niet zozeer het in het buitenland zijn, het is het terugkomen in Nederland. Dan wil de fiscus/douane zekerstellen dat je niks importeert en dat doe je met een BTW verklaring.


Overigens is de hele brexitsituatie en het btw plichtig maken van schepen die uit de UK gehaald worden geen beleid (iets met een doel), maar een "Mexican standoff" die is ontstaan. Het is te zot dat een schip met NL aankoopfactuur met BTW nóg een keer afgetikt moet worden als het tijdens Brexit in de UK was.

Maar helaas kán de Nederlandse overheid geen individueel beleid maken zonder afstemming in de EU. Als wij hier UK schepen zouden afstempelen als BTW betaald, dan is dat BTW betaald in de EU en dus namens alle EU landen. We zouden onmiddelijk de barst in het BTW cordon zijn en een vloedgolf aan schepen krijgen die via NL de EU binnengesluist zouden worden.

Im begrijp dat er best bereidheid is om naar het beleid te kijken maar dat ligt niet bovenop de torenhoge Brexitstapel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 29 juli 2022 15:58 #1410745

ReinierZeilt schreef :
Zijn er mensen die ervaring hebben hoe het met een boot ouder dan uit ‘85 gaat als je in het buitenland wordt gecontroleerd?


Wij hebben in ca. 1994 een zeiljacht van bouwjaar 1982 uit spanje geimprteerd. Rond die tijd was de vrijstelling ingevoerd dat je met schepen ouder dan 1985 een btw bewijs kon krijgen mits je kon aantonen dat het schip in een eeg land/europa was.

In harderwijk zijn we moet met ligplaatsfacturen, die we van de spaans nederlandse makelaar kregen, bij de belastingdienst geweest, deze gaven toen een btw verklaring af.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 29 juli 2022 18:40 #1410792

Orange Sunset schreef :
Onze vorige boot van ‘78 heeft dus wel een BTW verklaring in 1991/1992 kunnen verkrijgen.

In 2005 ofzo kreeg ik er ook zonder problemen eentje voor onze vorige boot, eveneens uit ‘78
Laatst bewerkt: 29 juli 2022 18:40 door ReinierZeilt.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 29 juli 2022 18:44 #1410794

TheoBakker schreef :


Wij hebben in ca. 1994 een zeiljacht van bouwjaar 1982 uit spanje geimprteerd. Rond die tijd was de vrijstelling ingevoerd dat je met schepen ouder dan 1985 een btw bewijs kon krijgen mits je kon aantonen dat het schip in een eeg land/europa was
Dank voor je reactie, maar dat is niet helemaal wat ik bedoelde: als ik met mijn huidige boot uit ‘78, zonder BTW verklaring, naar het buitenland ga (binnen de EU of naar Groot-Brittannië), loop ik dan een risico dat de douane van DAT land eist dat ik een btw-verklaring heb of anders kan gaan betalen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 30 juli 2022 10:39 #1410872

  • lschip
  • lschip's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 926
Dat was ook wat ik bedoelde met mijn eerdere vraag.
Accepteert elk land, waar je op bezoek gaat, binnen en buiten de eu dat een boot met bouwjaar op of vòòr 1985 geen btw betaling hoeft aan te tonen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 30 juli 2022 18:12 #1410909

  • JotM
  • JotM's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4709
Ligt het aan mij, of is er bij "op bezoek gaan" sowieso sprake van "tijdelijke invoer" waarbij geen BTW of invoerrechten betaald hoeven te worden, zolang je maar binnen X maanden weer vertrekt?
"Gute Gedanken sind die, bei denen Dir, mein Leser, noch bessere einfallen" - Charles Tschopp
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 30 juli 2022 18:22 #1410911

lschip schreef :
Dat was ook wat ik bedoelde met mijn eerdere vraag.
Accepteert elk land, waar je op bezoek gaat, binnen en buiten de eu dat een boot met bouwjaar op of vòòr 1985 geen btw betaling hoeft aan te tonen.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app



Nee, want anders is het onnodig om de btw verklaring te vragen toch ? In Eu landen geldt hetzelfde recht. Als je als particulier eigenaar met je jacht in een eu land rondvaart moet je kunnen aantonen dat er btw is betaald.

Dat kan met:
- originele aankoopfactuur met btw of
- originele koopovereenkomst
- btw verklaring

Die laatste kan je met een vrijstelling dus verkrijgen.
De eerste twee moet dan op naam van een particulier. Staat die op naam van een bedrijf gaat de fiscus, soms dus onterecht, er vanuit dat de btw in vooraftrek is genomen (teruggevraagd).
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 10:32 #1548152

  • johanP
  • johanP's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1
Stel dat je NU een 2de hands boot koopt in de UK, van een partikulier. En de boot is daar destijds gekocht terwijl de UK lid was van de EU.

Dan werd de BTW dus betaald, en volgens de richtlijnen binnen de EU hoeft de BTW maar 1 maal betaald worden bij doorverkoop binnen de EU.

Dus moet er ook een bewijs van EU-geldige BTW betaling moeten zijn aan boord.

Echter , na de Brexit, zou men bij import naar Nederland,Belgie, gelijk welk EU-land,... , Opnieuw langs de kassa (21 %, douane-invoerrechten naar EU) moeten passeren. 2 X 21 % = 42 % !

Dit is mijn inziens een ramp voor de UK internationale botenmarkt; en kassa voor de EU.

Waar is de logica ?? of heb ik het verkeerd ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 10:54 #1548158

  • Sunday
  • Sunday's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 7584
Ik kocht mijn boot in 2018 van particulier in UK. Nette BTW verklaring uit1992 leverde bij douane in NL geen probleem
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 11:11 #1548163

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13442
johanP schreef :
Waar is de logica ??

Op 31 januari 2020 heeft er een Brexit plaats gevonden. Inclusief boedelscheiding. In grove lijnen alles wat op dat moment in de UK aanwezig was wordt van verondersteld Brits te zijn inclusief de Britse vorm van VAT die daarover betaald is.
Alles wat op dat moment in de EU zich bevond wordt verondersteld bij de EU te horen.

Net als bij een boedelscheiding bij een huwelijk kun je niet jaren later bij je ex binnenstappen en van iets wat daar is beweren dat het ook van jou is omdat je dat ooit gezamenlijk hebt aangeschaft.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 11:21 #1548167

johanP schreef :
Stel dat je NU een 2de hands boot koopt in de UK, van een partikulier. En de boot is daar destijds gekocht terwijl de UK lid was van de EU.

Dan werd de BTW dus betaald, en volgens de richtlijnen binnen de EU hoeft de BTW maar 1 maal betaald worden bij doorverkoop binnen de EU.

Dus moet er ook een bewijs van EU-geldige BTW betaling moeten zijn aan boord.

Echter , na de Brexit, zou men bij import naar Nederland,Belgie, gelijk welk EU-land,... , Opnieuw langs de kassa (21 %, douane-invoerrechten naar EU) moeten passeren. 2 X 21 % = 42 % !

Dit is mijn inziens een ramp voor de UK internationale botenmarkt; en kassa voor de EU.

Waar is de logica ?? of heb ik het verkeerd ?

Nee je hebt het niet verkeerd, houd er ook nog even rekening mee dat je ook mogelijk invoerrechten moet betalen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 12:19 #1548182

  • DeBommel
  • DeBommel's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 756
Een ramp voor de botenmarkt in de UK (althans, voorzover het europese kopers betreft) op zich wel, aan de andere kant, het aanbod is misschien ook kleiner geworden. Poteeto, potaatoe?

De EU (eh, wij allemaal dus) wordt er niet rijker van omdat de handel in die bootjes stagneert. Het moet wel heeeeeel gunstig qua prijs zijn om daar een boot te kopen.
Leonard - Zeeton 24 "Code Rood"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 20:30 #1548276

DeBommel schreef :
Een ramp voor de botenmarkt in de UK (althans, voorzover het europese kopers betreft) op zich wel, aan de andere kant, het aanbod is misschien ook kleiner geworden. Poteeto, potaatoe?

De EU (eh, wij allemaal dus) wordt er niet rijker van omdat de handel in die bootjes stagneert. Het moet wel heeeeeel gunstig qua prijs zijn om daar een boot te kopen.

Dat klopt helaas helemaal. Ik was geïnteresseerd in een Engels schip. Na de Brexit was een aankoop echt van de baan. Tot ik geluk had en precies dat type schip in Nederland te koop trof. Daar is er ook precies één van in NL.

Ook veel Engelsen balen hier stevig van. Inderdaad is de verkoop van schepen naar een EU-land nagenoeg stil komen te liggen, ook Engelsen met een schip in de EU (vooral in de Middenlandse zee) en waarvoor destijds VAT betaalt is in de UK, die niet vóór 30 juni 2022 (was eerst 31 december 2021) in de UK was verliezen hun VAT status. Zij moeten ook opnieuw VAT betalen bij terugkomst in de UK.
Sailing a Parker 335 liftkeel
Laatst bewerkt: 22 mrt 2024 20:31 door Sjetonneke.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 22 mrt 2024 20:56 #1548278

Om dit een ramp te noemen vind ik wat overdreven. Dit geldt ook voor ieder boot uit de EU die langer dan 3 jaar buiten de EU zone is geweest. Bij terugkeer weer BTW aftikken.

De keuze wordt vooral beperkt door persoonlijke redenen om geen concessie op financieel vlak te maken en die BTW gewoon af te tikken. Als het echt zo slecht zou gaan met de markt dan zouden de verkopers in het VK de prijs wel laten zakken.
Maxi 33s - Hide-Away - Stevensweert
Laatst bewerkt: 22 mrt 2024 21:00 door Orange Sunset.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Boot kopen in UK post brexit. 25 mrt 2024 17:53 #1548763

Of het wel of niet een ramp is mag iedereen zelf bepalen. Wat het wel is: de reinste diefstal. In beide voorbeelden is toendertijd btw aan een Eu land al betaald en heeft brussel zijn “eigen” aandeel van de btw opbrengst al binnen

Gaat dus ook om princpes ipv concessies doen. Dit soort regels zijn ook van invloed op de behoorlijk gematigde houding van kiezers jegens brussels beleid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.345 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl