Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 12:22 #1494997

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Wij hebben een FC10, de iets kleinere broer dus. Wat mij vooral heel belangrijk lijkt is de stahoogte met zo'n oversteek, die lijkt er in die 12 ook niet te zitten. Prachtig om mee te raggen, maar voor een oversteek zou ik toch iets anders kiezen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 12:31 #1494998

Jeroen-Pion schreef :
Sunshine 36 schreef :
Een schip van 13m weegt over het algemeen geen 4300kg.

Nee dus ? je gaat op iets makkelijk 1500 kg pakken , daar is niet heel veel voor nodig .

Ik snap niet waar je op doelt om eerlijk te zijn ? 13 meter boot 8 ton of 9 ? nou dat wordt dus 9,5 of 10,5 ton .

lig je waarschijnlijk een centimeter of wat dieper :woohoo:

Probeer eens in percentages te denken. De boot is te licht om veel spullen mee te nemen, je hebt het over 35% toevoeging van gewicht. Zou daar in het ontwerp rekening mee gehouden zijn?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 12:47 #1495001

aaah op die fiets , als dat ding zo slap gebouwd is dat 1,5 ton het doormidden doet breken zou ik hem helemaal laten liggen :whistle:

ik ben van 3,8 ton naar 6 ton gegaan , zelfs op de Golf van biscaje is hij niet gezonken / doormidden gebroken of wat dan ook geen centje pijn . Das 2,2 ton zwaarder :laugh: :laugh: reken dat eens uit in percentage .

Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel :whistle:

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.
Laatst bewerkt: 17 juli 2023 12:48 door Jeroen-Pion.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 14:41 #1495034

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
Jeroen-Pion schreef :
aaah op die fiets , als dat ding zo slap gebouwd is dat 1,5 ton het doormidden doet breken zou ik hem helemaal laten liggen :whistle:

ik ben van 3,8 ton naar 6 ton gegaan , zelfs op de Golf van biscaje is hij niet gezonken / doormidden gebroken of wat dan ook geen centje pijn . Das 2,2 ton zwaarder :laugh: :laugh: reken dat eens uit in percentage .

Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel :whistle:

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.

nu doe je de boot toch wat tekort, hij is in dezelfde tijd als de FC10 gebouwd en die van ons is nog knetterhard. Voor de rest ben ik het wel met je verhaal eens, het is geen full cruiser. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 14:42 #1495035

hruiten schreef :
Jeroen-Pion schreef :
aaah op die fiets , als dat ding zo slap gebouwd is dat 1,5 ton het doormidden doet breken zou ik hem helemaal laten liggen :whistle:

ik ben van 3,8 ton naar 6 ton gegaan , zelfs op de Golf van biscaje is hij niet gezonken / doormidden gebroken of wat dan ook geen centje pijn . Das 2,2 ton zwaarder :laugh: :laugh: reken dat eens uit in percentage .

Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel :whistle:

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.

nu doe je de boot toch wat tekort, hij is in dezelfde tijd als de FC10 gebouwd en die van ons is nog knetterhard. Voor de rest ben ik het wel met je verhaal eens, het is geen full cruiser. ;)

Dat weet ik wel zeker dat ik dat doe ! Die boot kan echt wel wat hebben .
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 16:28 #1495054

  • Perseus
  • Perseus's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 729
Gaaf ding, maar de boot is verlengd dus de eerste vraag is hoe en door wie… daarnaast zijn er zoal eerder opgemerkt geschiktere First boten ( 375/405) . Als het je allemaal qua Kuip , Bimini etc niet uitmaakt kan je ook naar een imx 38 kijken. Minimaal zo snel, maar met een makkelijker te handelen mast etc. Maar je kan hier ook prima mee die kant op maar of ik het zou aanraden…. Nee dat denk ik niet. Het vergt meer kennis en kunde…
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 17:01 #1495059

Op de fotos die ik op zie van andere niet verlengde First class 12 is de spiegel niet open. Ik denk dat daar de 'verbouwing' zit. Het is een boot om mee te racen, met veel man overeind proberen te houden, dat is toch niet een basis voor een wereldreis, maar misschien wel een uitdaging. Hij is ook verdacht goedkoop.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 17 juli 2023 17:04 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 17:29 #1495066

Ik vindt het niet verdacht goedkoop. Dit soort schepen zijn niet courant. Zie alle argumenten hierboven. En er zal ik flink mee gezeild zijn in het verleden (geldt voor bijna alle wedstrijdboten uit frankrijk die voor offshore racen zijn ontworpen).

Aanschaf is alleen zinvol als je jezelf heel handig bent om op te knappen en te refitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 18:39 #1495074

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Jeroen-Pion schreef :
Sunshine 36 schreef :
Een schip van 13m weegt over het algemeen geen 4300kg.

Nee dus ? je gaat op iets makkelijk 1500 kg pakken , daar is niet heel veel voor nodig .

Ik snap niet waar je op doelt om eerlijk te zijn ? 13 meter boot 8 ton of 9 ? nou dat wordt dus 9,5 of 10,5 ton .

lig je waarschijnlijk een centimeter of wat dieper :woohoo:

Denk dat rompvorm bepalender is qua laadvermogen dan massa romp.
Smalle rompen, hoe zwaar gebouwd ook, zijn in het nadeel tov een moderne brede romp, licht of zwaar.

Gezien de ranke vorm met een klassiek smalle spiegel, vermoed ik dat deze een gewichtstoename minder goed verteerd, lees: dieper gaat liggen. Wat dit met de zeileigenschappen doet is niet meteen te voorspellen, buiten dat hij trager zal zijn.

Reken een centimeter dieper per 380 kg bij een moderner ontwerp.
Hier wellicht meer.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 17 juli 2023 20:07 #1495087

TheoBakker schreef :
Ik vindt het niet verdacht goedkoop. Dit soort schepen zijn niet courant. Zie alle argumenten hierboven. En er zal ik flink mee gezeild zijn in het verleden (geldt voor bijna alle wedstrijdboten uit frankrijk die voor offshore racen zijn ontworpen). Aanschaf is alleen zinvol als je jezelf heel handig bent om op te knappen en te refitten.

Ik zie er ook een uit 1987 voor € 45.000 en een andere voor €22.000
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 17 juli 2023 20:10 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 06:17 #1495115

Ilex schreef :

Reken een centimeter dieper per 380 kg bij een moderner ontwerp.

Mijn 36voet zakt 1 cm per 195 kg zegt de meetbrief.
De First zal met 1500 kg 10 cm zakken.
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 06:24 #1495117

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Is niet gewoon de wet van Archimedes van toepassing, oppervlakte op de waterlijn ca 13x2,5=32,5 (nattevingerwerk), dus 325 kg om een cm te zakken?



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 06:53 #1495129

Jeroen-Pion schreef :
Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.

Als zelfverklaarde kennishouder van het wedstrijdzeilen is het wel handig je kennis enigszins aan te laten sluiten bij feiten.

De FC12 is gebouwd mét en zonder interieur en werd vermarkt als veilige snelle cruiser. Het verwijderen van de tafel is best gebruikelijk op dit sort boten. Vanzelfsprekend niet om het gewicht, maar omdat het een sta-in-de-weg is en door de gebrekkige stahoogte de zit toch niet gebruikt word.
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 11:03 door boarderbas.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 07:55 #1495148

Johan22 schreef :
Is niet gewoon de wet van Archimedes van toepassing, oppervlakte op de waterlijn ca 13x2,5=32,5 (nattevingerwerk), dus 325 kg om een cm te zakken?

Meetbrief First Class 12 opgezocht.
197,5 kg per cm sink.
Het ding is geen rechthoek ;-)
"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 07:56 door Baasklusje.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 08:06 #1495152

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8484
Baasklusje schreef :
Ilex schreef :

Reken een centimeter dieper per 380 kg bij een moderner ontwerp.

Mijn 36voet zakt 1 cm per 195 kg zegt de meetbrief.
De First zal met 1500 kg 10 cm zakken.

Ik ging van een moderne 40 voeter uit.
Misschien wat optimistich B)

Edit (voor wat het waard is):
X412 = 327 kg/cm
Etap 39s = 263 kg/cm
First 40 = 278 kg/cm
Dufour 40e = 321 kg/cm
Beneteau 393 = 283 kg/cm
Beneteau 405 = 280 kg/cm
Dehler 39 = 272 kg/cm...

Dus ipv de eerder geopperde 380 zal het gemiddelde op 280 liggen :blush:
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 09:34 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 08:52 #1495163

  • Johan22
  • Johan22's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 817
Baasklusje schreef :
Johan22 schreef :Is niet gewoon de wet van Archimedes van toepassing, oppervlakte op de waterlijn ca 13x2,5=32,5 (nattevingerwerk), dus 325 kg om een cm te zakken?
Meetbrief First Class 12 opgezocht.
197,5 kg per cm sink.
Het ding is geen rechthoek

Slanke dame zeg. Ik was uitgegaan van
13,40 m x 3,80 m x 2,10 m, en dan schattend de gemiddelde breedte op 2,5 genomen, maar zie op de fotos dat van die 3,80 op de waterlijn weinig overblijft, 2,5 op zn breedst waarschijnlijk.
Opp waterlijn is dan 13x1,5 = 19,5 :)



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 12:18 #1495208

Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 12:36 #1495212

  • hruiten
  • hruiten's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 880
boarderbas schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.

Als zelfverklaarde kennishouder van het wedstrijdzeilen is het wel handig je kennis enigszins aan te laten sluiten bij feiten.

De FC12 is gebouwd mét en zonder interieur en werd vermarkt als veilige snelle cruiser. Het verwijderen van de tafel is best gebruikelijk op dit sort boten. Vanzelfsprekend niet om het gewicht, maar omdat het een sta-in-de-weg is en door de gebrekkige stahoogte de zit toch niet gebruikt word.

het verwijderen van de tafel gaat niet, daar zit de motor onder. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 13:48 #1495235

hruiten schreef :
boarderbas schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Nu denk ik eerder dat deze boot ooit veel zwaarder was en zo'n beetje alles aan gewicht eruit is gesloopt dat doen wedstrijd zeilers vaker , geen anker , geen tafel minmaal aan interieur en uitrustig etc wijst daar wel op , elke onodige kilo is van boord . Dat is niet omdat de boot die kilo's niet kan hebben . Man heeft hem zelfs ooit verleng voor een langere waterlijn, nou dat doen er niet veel

Dus als deze boot in full cruiser modus in de problemen komt is dat een reden temeer om hem links te laten liggen, je hebt een stevige boot nodig voor al dat voer, diesel , water en nog een heleboel meer.

Als zelfverklaarde kennishouder van het wedstrijdzeilen is het wel handig je kennis enigszins aan te laten sluiten bij feiten.

De FC12 is gebouwd mét en zonder interieur en werd vermarkt als veilige snelle cruiser. Het verwijderen van de tafel is best gebruikelijk op dit sort boten. Vanzelfsprekend niet om het gewicht, maar omdat het een sta-in-de-weg is en door de gebrekkige stahoogte de zit toch niet gebruikt word.

het verwijderen van de tafel gaat niet, daar zit de motor onder. ;)

Volgens mij stond de tafel hier, de bevestiging zit nog op de vloer althans zo lijkt het . Oook een logische plaats voor een tafel .


Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 14:02 #1495237

  • madoc
  • madoc's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3655
Dit is gewoon een stevige IOR racer die niet maalt om een stevige bries. Ik vermoed dat vorige eigenaren gekozen hebben voor een saildrive. Bij een boot van dit formaat heb je geen hoge kajuit nodig om binnen stahoogte te hebben.Als je met twee man toert mis je ook al het gewicht van 4 extra bemannings leden. Kun je weer vervangen door 360 liter water of andere spullen.Verder geen idee van de zeil kennis en kunde van TS.Er zijn hele volksstammen die met een beroerder boot onderweg zijn
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 14:31 door madoc.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 16:34 #1495276

Mee eens madoc. Ik zie niet zo gauw een boot van 15k te koop staan die ik liever zou hebben om in de carieb te zeilen.

Gaat dus om de staat en watnje zelf kan doen en wat je moet uitbesteden.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 19:47 #1495312

Zomaar even een tussen vraagje, waar staat die motor? Alleen onder de trap zou kunnen, ipv onder de tafel.
Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 19:52 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 19:58 #1495314

In dit geval benieuwd naar Erik zijn mening. Laatst in een design draadje over veiligheid door snelheid versus stijf en zwaar, ( ik vat het samen) en dan deze boot. Voor dit doel.

Wát zoek je? Wind?
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 20:01 door Zwaardopzee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 22:51 #1495352

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
Jeroen-Pion schreef :
Gewoon een voorbeeld , van wat ik nu zou kopen als ik wat moest of wilde kopen, deze zou op m'n lijstje staan.

Ook als je even kijkt naar alle opties, davids voor de bijboot etc etc , dat zijn de puntjes die je niet meteen in de ogen springen maar achteraf heel fijn dat ze aanwezig zijn als je veel wilt gaan ankeren en dus een bijboot nodig hebt.

Geen aandelen in deze boot, onbekend voor mij dus ;)

Trintella wel veiling maar wie weet en iets boven budget.

Btw vrijgesteld ?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Opknapboot Beneteau First Class 12 uit 1985 18 juli 2023 23:06 #1495355

  • Waterblok
  • Waterblok's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 5295
boarderbas schreef :
Jeroen-Pion schreef :
Het verwijderen van de tafel is best gebruikelijk op dit sort boten. Vanzelfsprekend niet om het gewicht, maar omdat het een sta-in-de-weg is en door de gebrekkige stahoogte de zit toch niet gebruikt word

Grappig...

Was er niet lang geleden een vertrekker die de verstaging liet vervangen waarbij de mast overboord ging?
Na veel gedoe was de uitkomst dat de boot zwaar geworden was waardoor de belasting op de verstaging overschreden werd. Je kan dus niet ongestraft veel extra kilo's aan boord sjouwen!
Laatst bewerkt: 18 juli 2023 23:07 door Waterblok.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.185 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl