Om het niet makkelijker te maken beweer ik juist het tegenovergestelde dan dat je emotie zou moeten laten varen. of beter zouu kunnen negeren.
Wetenschappelijk is aangetoond dat dit niet is en kan. Simpelweg omdat het emotieve proces 1000 keer sneller is dan ratio. Wij maken al onze keuzes eerst op een emotie en pas daarna komt ratio om de hoek kijken die de ervaren emotie en/of keuze bekrachtigd of teniet doet.
MAW na een gevoelde emotie gaan we opzoek naar voor en misschien tegen argumenten.
En dat is lastig als we iets graag willen maar er ontbreken genoeg argumenten voor die keuze.
Dan komen we in gewetensnood, want we leggen ons zelf continue op dat alle keuzes die we maken, verstandige moeten zijn met vooral goede argumenten.
Vreemd want ik denk ook dat als we emotie zouden kunnen negeren en puur op ratio zouden zijn afgegaan wij met hele andere partners zouden rondlopen:))
Niet voor onszelf want immers verteld onze emotie ons genoeg om het te doen, maar als een verklaring naar derden, en de angst om misschien wel een niet "verstandige" beslissing te nemen. Of door anderen als maker van een domme beslissing gezien te worden.
MAW een deel van alle rationele argumenten die je zoekt na je emotie heeft niet eens betrekking op de keuze od de boot zelf maar om allerlei andere ook weer emotieve redenen.
Over de zelfs meest verknochte ratio-zeiler hier op het forum durf ik wel te beweren dat ook zij wel iets thuis of in de boot aan de muur hebben hangen.
De vraag is dan waarom?
Immers dient echt nergens voor, moet je ophangen, hapt alleen maar stof en moet je schoonmaken, doet ook niks voor isolatie of kosten etc etc? Het is geheel niet logisch om iets aan de muur te hangen anders dan emotieve redenen om er elke dag tegen aan te kijken en het werk ervoor te doen.
Je hangt het op, houdt het schoon omdat het fijne stofjes in je hersenen genereert als je het ziet. Een mooie of dierbare herinnering, iets waar je blij of rustig van wordt. Allemaal emotie.
Zijn er dan geen rationeel belangrijke argumenten?
Ja, zeker wel.
Maar die liggen vaak op het vlak van eerdere aangegane verbindingen, emotionele, financiële, tijd en energie.
Kun jij je eerder aangegane verplichtingen nog even goed blijven invullen?
Vormt een aanschaf geen bezwaar of levert onrust of bedreiging voor jouw levensbehoeften en andere verbonden personen?
MAW wie laat de hond uit na dat hij hij een week in huis is? Neemt de warme stront van de straat? betaald de dierenarts? Allemaal rationele vragen die helemaal niks met de hond zelf te maken hebben.
OK, terug naar de onderhandelingen.
De tijd, energie en gevolgen voor jou en je verbondenen spelen dus een belangrijke rol.
Als je voor je zelf die rationele vragen beantwoord hebt, weet je ook waar jouw grenzen liggen en welke beperkingen de staat van de boot voor jou en je verbondenen betekenen.
Procentueel gezien ligt een waarde van een 2e hands boot dus vooral bij de tijd, energie voordat jij plezier kan gaan hebben van het ding.
Zet elk gebrek om in met name tijd en energie.
Een verkoper maar ook een "rationele" koper zal in eerste instantie gebreken in kosten willen verrekenen, maar ieder die zelf geklust of een project heeft aangepakt weet dat tijd en energie voor jezelf en anderen het meest beperkend en impactvol zijn.
Een verkoper heeft ook geen tegenargument als het om die waarden gaat.
"Stel: one-off dus geen vergelijkbare neefjes, 30 jaar, originele zeilen, originele motor, originele navigatie, oude accu's...
Maak ik wat rekensommetjes en kom op ongeveer 25k om dit te vernieuwen.
Gewoon klakkeloos in vermindering brengen, lijkt me niet helemaal de juiste aanpak.
Neem ik de meest dringende te vervangen onderdelen als onderhandelingsbasis?"
Vraagprijs is 100K en jij ziet 25K aan kosten, om hem aan jouw maatstaven te laten voldoen.
Maar hoeveel tijd, niet varen kost dat? En hoeveel energie, dagen weken uitzoekwerk....de hond weer niet kunnen uitlaten kost dat?
Dus het antwoord op je vraag is niet 25 eraf, maar 50 eraf.
25K kosten voor refit financieel en 25K voor je tijd en energie en de hond en vooral het niet kunnen varen als wel alles goed was.
Dat lijkt fors maar hoe langer die boot in het water ligt, wordt hij er niet beter op en des te meer groeit de tijd en dat getal. Je startbod is 49.000K als je op 70-75 wil eindigen.
Vraag de verkoper waartoe hij bereid is. Morgen voor veel minder verkopen (niet het seizoen) of wil hij graag snel en evt morgen voor minder.
Biedt 35-40K als je op 55-65 wil eindigen, en hij hem morgen verkocht wil hebben.
"Ondertussen zoek jij nog verder naar iets dat wel sneller te varen is"
Tenzij jij dat ding perse, en moet hebben, omdat anders je leven geen enkele zin meer heeft, gewoon hard inzetten.
En houd jezelf goed voor ogen dat als jij 100K uit kan geven zonder minder te eten, gewoon een warm bed hebt om in te pitten, dit alles slechts extra en voor de lol is. Zonder dit project je leven gewoon doorgaat en er 100.000 ook mooie andere projecten liggen.
Dit maakt je een stuk steviger want het is o zo makkelijk in de bied-stroom meegezogen te worden.
En als laatste vond ik de opmerking over de kloppende papieren wel echt een goede en moet 100% kloppend zijn, ander vliegt er zo weer 15K van de prijs af:)
Succes!