nicos schreef :
...
Wel lees ik op ZF vaak het advies aan potentiële kopers om liever iets duurder en goed onderhouden en uitgerust te kopen dan goedkoper en mindere staat. Omdat dat onder de streep uiteindelijk goedkoper is. Dat gegeven zou je kunnen gebruiken tov goedkopere identieke boten. ....
Dat hangt er sterk vanaf: als de apparatuur etc allemaal is wat je zoekt, dan is de hogere aanschafprijs prima (scheelt ook weer werk voor de koper) als wat er op zit niet hetgene is wat de koper zoekt is hij niet bereid die hogere prijs te betalen. Maw: als verkoper even checken hoe courant de spullen (en onderhoud) zijn en dan kiezen welke verkoop strategie. Wat wel helpt zijn zaken als nieuwe verstaging etc (aantoonbaar) ivm verzekering etc. Dat kun je ook extra bendrukken in je advertentie.
Zelf koop ik liever een kalere boot en doe alles op mijn manier met mijn voorkeurs apparatuur etc.
Dan weet ik 100% zeker dat alles top is, omdat ik het zelf heb gedaan. (en dan zit overal garantie op).
Voor sommige verkopers (en dat zie je soms ook op Marktplaats) is het gunstiger wat spullen van de boot af te halen en los te verkopen, zodat de boot scherper in de markt gezet kan worden. Tezamen levert dat vaak a. het meeste geld op en b. kortere doorlooptijd. (en je bent als verkoper sneller van de onderhouds zaken af; een boot die lang stil ligt kost tijd (ivm elke keer goed schoonmaken; een 'groene' boot verkoopt niet..)
De meeste kopers kijken in 1e instantie naar de prijs (tenzij je prijs bizar laag is dan gaan mensen ook weer twijfelen); dus als die van jou de 1 na goedkoopste is zul je sneller een afspraak voor bezichtiging krijgen dan als je 1 van de duurste bent.