Hier alweer een stem voor een Epropulsion spirit. Maar het hangt wel van je thuishaven af: als je vaargebied *standaard* wat groter water is zoals Markermeer/IJsselmeer icm met langere tochten, dan zou ik het niet doen en kiezen voor de meest compacte 4takt die je kunt vinden. Maar wat is je thuishaven?
+ Staan vaak voor een schappelijke prijs op Marktplaats, niet te bang zijn om iets tweedehands te kopen. Wel eerst goed testen. Zo kun je het altijd een tijdje proberen, vind je het niets dan kun je hem goed weer verkopen zonder er een buil aan te vallen.
+ Compleet geruisloos (stiller dan Torqeedo travel)
+ Geen gestink meer met benzine en uitlaatgassen
+ Niet te hard gaan, dan kun je uren op de motor varen. Je hebt altijd het aantal resterende uren/minuten motorlooptijd in beeld, afhankelijk van je huidige vermogen. Die indicatie is mijn inziens ook echt nauwkeurig gebleken (dus niet onbetrouwbaar zoals bij de resterende tijdsindicatie van een laptop).
+ Met haven direct aan je (binnen) vaarwater, icm dag/weekend tochtjes heb je ruim voldoende motorlooptijd met één accu.
+ De accu haal je er makkelijk af en laad je thuis of onderweg op.
- Als je vaak en langere tijd (meerdere uren) met veel vermogen wilt motoren (bijv op stromend water), dan is het eigenlijk geen optie. Tenzij je een extra accu koopt, maar die kun je moeilijk kwijt op een open zeilbootje.
- Als je meestal op de fiets naar je haven gaat is het minder goed te doen om de accu telkens mee naar huis te nemen.
drwingnut schreef :
voor nu kan ik uit met eens in de zoveel tijd thuis opladen; wanneer ik langere tijd op pad zou gaan zou ik eerder naar een (los) zonnepaneel + zonnelader kijken, of [...]
Van dat laatste moet je trouwens niet te veel voorstellen. Ik heb zelf nu ook de epropulsion solar charger erbij, die ik aan een 200W opvouwbaar paneel hang. Zo kan ik de epropulsion (nu voor de bijboot) ook voor anker bijladen.
Het werkt wel hoor, maar dan moet je dus echt de tijd hebben (lees: enkele dagen niet varen oid) dus dat zet weinig zoden aan de dijk als je kijkt hoe lang je dan moet bijladen. Voor ons nu voor 't bijbootje prima, maar in andere situaties zeilboot+epropulsion+meerdaagse tochten waar je eventueel ook echt veel zou moeten motoren, dan moet je dus op een andere manier laden. Of meerdere volle accu's mee hebben.
(Off-topic: Wat wel leuk is voor de rubberboot; op een echt zonnige dag is het wel geinig om die solar charger eraan te hangen en dan tijdens het varen te blijven laden. Als je echt heel rustig vaart (lees: <100W) kun je dan bijna zonder dat je de accu verbruikt blijven rondvaren in beschut natuurgebied zoals de Alde Feanen. Als een mini solarbootje. Het idee is leuk om even mee te klooien, maar als je zo rustig vaart kun je sowieso al vele uren op één acculading varen, dus super nuttig is het niet.)