Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Aankooptips Buitenboord motor

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 21:39 #1636251

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Welk vaargebied?
Hoever moet je kunnen varen?
Welke boot?
Wil je een vooruit en een achteruit?

Ik heb een Tohatsu 6pk sail pro op mijn catamaran.
Best wel fijn ding.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 21:41 #1636252

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
350kg? Dat zal niet veel pk vragen..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 21:41 #1636253

Gewoon een gebruikte Yamaha Malta kopen. Niet stuk te krijgen.
Tweetakt dus laag gewicht en eenvoudige techniek. Maakt veel lawaai en gebruik veel brandstof maar dat is voor een zeilboot niet van belang.
Laatst bewerkt: 10 juli 2025 21:45 door keeszeiler.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 21:49 #1636255

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
keeszeiler schreef :
Gewoon een gebruikte Yamaha Malta kopen. Niet stuk te krijgen.
Tweetakt dus laag gewicht en eenvoudige techniek. Maakt veel lawaai en gebruik veel brandstof maar dat is voor een zeilboot niet van belang.

Tenzij je door bijvoorbeeld Amsterdam heen wil.
Daarom zoals Ilex vraagt wat meer achtergrond
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 22:00 #1636256

  • ernest
  • ernest's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Qua vaargebieden denk ik aan het Markermeer, Ijsselmeer, Wadden, binnenwateren. Boot:Lanaverre 510. Achteruit misschien ook wel handig. Liever geen tweetact denk ik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 10 juli 2025 22:07 #1636259

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Tweetakt moet je vandaag de dag niet meer willen...

Heb goede ervaringen met een Suzuki 2pk viertakt. Was wel kortstaart en had geen achteruit, maar vermogen zat en superlicht, amper 13kg.
Voor dat gewicht wil ik niet meer in de stank van een tweetakt zitten!
Laatst bewerkt: 10 juli 2025 22:08 door Ilex.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 02:47 #1636265

Ik ben heel tevreden over mijn electrische bbm, een epropulsion 1.0 spirit plus. Bijna alleen in gebruik om de haven in en uit te varen. Met mijn kajuitboot (650 kg) heeft hij wat moeite om tegen 5 bft wind op te boksen, dan gaat de accu snel leeg. Maar er zijn veel voordelen: Traploos voor en achteruit, stil, goedkoop opladen en je mag overal varen. En de nieuwste versie laadt zichzelf op wanneer je meer dan 3 knopen vaart.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 06:54 #1636284

Ook op de mijne (750 kg, open kielboot) een ePropulsion 1.0 Spirit Plus, erg tevreden over. De delen (motor & accu) zijn afzonderlijk licht genoeg dat ik de BBM van de spiegel haal wanneer ik de boot in de thuishaven achterlaat. Scheelt weer diefstalrisico.

Lekker bedaard de Platte MastRoute vanaf IJburg door Amsterdam naar voorbij de Schipholdraaibrug ging op 50-75% verbruik van de accu, maar meestal alleen voor haven in/haven uit.

De Evo-versie met regeneratie heb ik naar gekeken, maar niet gekocht. Kost fors meer, werkt pas boven 3kt, remt - voor nu kan ik uit met eens in de zoveel tijd thuis opladen; wanneer ik langere tijd op pad zou gaan zou ik eerder naar een (los) zonnepaneel + zonnelader kijken, of de snellader.
Aira 22 "Corneille"
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 08:16 #1636296

  • mmaassen
  • mmaassen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 753
Als ik de wensen zo lees, stel ik voor een 4-6 pk 4-takt. Zijn vaak qua bouw een gewicht gelijk, alleen het verhogen verschilt. Deze motoren hebben een externe tank, wel handig als je eens wat langer over het Markermeer of IJsselmeer op de motor moet varen. Ook zit op de meeste buitenboordmotoren vanaf 4 pk een achteruit.

Goedkoper en lichter alternatief is een 3.5 pk 4-takt, bijvoorbeeld een Mercury. Heeft alleen niet echt een mogelijkheid voor een externe tank en ook geen achteruit. En het tankje is klein, niet handig voor langere stukken op de motor.

Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Time Out - Elan 333 (2001)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 08:26 #1636298

Wij hadden een oudere 2takt. Uiteindelijk wat het toch wel een gedoe om het beestje permanent in topconditie te houden. Ik heb hem verkocht en heb een gebruikte 3,5PK Tohatsu gekocht (zelfde als Eninrude naar ik meen). Superlichtgewicht, prima voor onze grote Dignhy (Zodiak 320), planeren (met moeite) alleen, samen er in niet. Ik gebruik geen gewone banzine maar Aspen benzine, gewoon bij de bouwmarkt verkrijgbaar en superschoon dus geen vervuilde carburateurs meer.

Dit jaar startte de motor letterlijk meteen bij de start van de vakantie, helemaal top!
We varen op zout dus aan het einde van de vakantie even de bezine aftappen en de carb leeg laten draaien met de staart in zoet water. Afgelopen vakantie heb ik voor het eerst een grote boodschappentas onder de staart gehangen (terwijl de motor op zijn plankje hing) en daar met een slang water in. Carburateur helemaal leeg, motor zoet gespoeld daarna ook de buitenkant gereinigd.

Deze motoren wegen tussen de 17 en 18 kilo en zijn erg eenvoudig in het gebruik. Een 4T moet je netjes wegleggen op de goede kant maar dat is bij deze motor erg eenvoudig omdat er twee steuntjes onde de goede kant zitten. Zeer aanbevolen!
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 16:24 #1636369

Hier alweer een stem voor een Epropulsion spirit. Maar het hangt wel van je thuishaven af: als je vaargebied *standaard* wat groter water is zoals Markermeer/IJsselmeer icm met langere tochten, dan zou ik het niet doen en kiezen voor de meest compacte 4takt die je kunt vinden. Maar wat is je thuishaven?

+ Staan vaak voor een schappelijke prijs op Marktplaats, niet te bang zijn om iets tweedehands te kopen. Wel eerst goed testen. Zo kun je het altijd een tijdje proberen, vind je het niets dan kun je hem goed weer verkopen zonder er een buil aan te vallen.
+ Compleet geruisloos (stiller dan Torqeedo travel)
+ Geen gestink meer met benzine en uitlaatgassen
+ Niet te hard gaan, dan kun je uren op de motor varen. Je hebt altijd het aantal resterende uren/minuten motorlooptijd in beeld, afhankelijk van je huidige vermogen. Die indicatie is mijn inziens ook echt nauwkeurig gebleken (dus niet onbetrouwbaar zoals bij de resterende tijdsindicatie van een laptop).
+ Met haven direct aan je (binnen) vaarwater, icm dag/weekend tochtjes heb je ruim voldoende motorlooptijd met één accu.
+ De accu haal je er makkelijk af en laad je thuis of onderweg op.
- Als je vaak en langere tijd (meerdere uren) met veel vermogen wilt motoren (bijv op stromend water), dan is het eigenlijk geen optie. Tenzij je een extra accu koopt, maar die kun je moeilijk kwijt op een open zeilbootje.
- Als je meestal op de fiets naar je haven gaat is het minder goed te doen om de accu telkens mee naar huis te nemen.

drwingnut schreef :
voor nu kan ik uit met eens in de zoveel tijd thuis opladen; wanneer ik langere tijd op pad zou gaan zou ik eerder naar een (los) zonnepaneel + zonnelader kijken, of [...]

Van dat laatste moet je trouwens niet te veel voorstellen. Ik heb zelf nu ook de epropulsion solar charger erbij, die ik aan een 200W opvouwbaar paneel hang. Zo kan ik de epropulsion (nu voor de bijboot) ook voor anker bijladen.

Het werkt wel hoor, maar dan moet je dus echt de tijd hebben (lees: enkele dagen niet varen oid) dus dat zet weinig zoden aan de dijk als je kijkt hoe lang je dan moet bijladen. Voor ons nu voor 't bijbootje prima, maar in andere situaties zeilboot+epropulsion+meerdaagse tochten waar je eventueel ook echt veel zou moeten motoren, dan moet je dus op een andere manier laden. Of meerdere volle accu's mee hebben.


(Off-topic: Wat wel leuk is voor de rubberboot; op een echt zonnige dag is het wel geinig om die solar charger eraan te hangen en dan tijdens het varen te blijven laden. Als je echt heel rustig vaart (lees: <100W) kun je dan bijna zonder dat je de accu verbruikt blijven rondvaren in beschut natuurgebied zoals de Alde Feanen. Als een mini solarbootje. Het idee is leuk om even mee te klooien, maar als je zo rustig vaart kun je sowieso al vele uren op één acculading varen, dus super nuttig is het niet.)
Laatst bewerkt: 11 juli 2025 16:53 door jvanakker.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 17:09 #1636376

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
jvanakker schreef :
Hier alweer een stem voor een Epropulsion spirit. Maar het hangt wel van je thuishaven af: als je vaargebied *standaard* wat groter water is zoals Markermeer/IJsselmeer icm met langere tochten, dan zou ik het niet doen en kiezen voor de meest compacte 4takt die je kunt vinden. Maar wat is je thuishaven?

+ Staan vaak voor een schappelijke prijs op Marktplaats, niet te bang zijn om iets tweedehands te kopen. Wel eerst goed testen. Zo kun je het altijd een tijdje proberen, vind je het niets dan kun je hem goed weer verkopen zonder er een buil aan te vallen.
+ Compleet geruisloos (stiller dan Torqeedo travel)
+ Geen gestink meer met benzine en uitlaatgassen
+ Niet te hard gaan, dan kun je uren op de motor varen. Je hebt altijd het aantal resterende uren/minuten motorlooptijd in beeld, afhankelijk van je huidige vermogen. Die indicatie is mijn inziens ook echt nauwkeurig gebleken (dus niet onbetrouwbaar zoals bij de resterende tijdsindicatie van een laptop).
+ Met haven direct aan je (binnen) vaarwater, icm dag/weekend tochtjes heb je ruim voldoende motorlooptijd met één accu.
+ De accu haal je er makkelijk af en laad je thuis of onderweg op.
- Als je vaak en langere tijd (meerdere uren) met veel vermogen wilt motoren (bijv op stromend water), dan is het eigenlijk geen optie. Tenzij je een extra accu koopt, maar die kun je moeilijk kwijt op een open zeilbootje.
- Als je meestal op de fiets naar je haven gaat is het minder goed te doen om de accu telkens mee naar huis te nemen.

drwingnut schreef :
voor nu kan ik uit met eens in de zoveel tijd thuis opladen; wanneer ik langere tijd op pad zou gaan zou ik eerder naar een (los) zonnepaneel + zonnelader kijken, of [...]

Van dat laatste moet je trouwens niet te veel voorstellen. Ik heb zelf nu ook de epropulsion solar charger erbij, die ik aan een 200W opvouwbaar paneel hang. Zo kan ik de epropulsion (nu voor de bijboot) ook voor anker bijladen.

Het werkt wel hoor, maar dan moet je dus echt de tijd hebben (lees: enkele dagen niet varen oid) dus dat zet weinig zoden aan de dijk als je kijkt hoe lang je dan moet bijladen. Voor ons nu voor 't bijbootje prima, maar in andere situaties zeilboot+epropulsion+meerdaagse tochten waar je eventueel ook echt veel zou moeten motoren, dan moet je dus op een andere manier laden. Of meerdere volle accu's mee hebben.


(Off-topic: Wat wel leuk is voor de rubberboot; op een echt zonnige dag is het wel geinig om die solar charger eraan te hangen en dan tijdens het varen te blijven laden. Als je echt heel rustig vaart (lees: <100W) kun je dan bijna zonder dat je de accu verbruikt blijven rondvaren in beschut natuurgebied zoals de Alde Feanen. Als een mini solarbootje. Het idee is leuk om even mee te klooien, maar als je zo rustig vaart kun je sowieso al vele uren op één acculading varen, dus super nuttig is het niet.)

Mis de kosten vergelijking..
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 17:31 #1636378

  • Ilex
  • Ilex's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 9312
Begrijpelijk.
Als je het kan missen en het er voor over hebt, krijg je wel een fluisterstil, reukloos en onderhoudsarm ding in de plaats.
Ik zou het verkiezen...
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 11 juli 2025 19:39 #1636411

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
ernest schreef :
Qua vaargebieden denk ik aan het Markermeer, Ijsselmeer, Wadden, binnenwateren. Boot:Lanaverre 510. Achteruit misschien ook wel handig. Liever geen tweetact denk ik.
Ik heb achter mijn Lanaverre L17, (de opvolger van de 510 met dezelfde romp en hoekiger opbouw/kuip) een 12 volt Minn Kota Endura van 55 lbs.

Lekker stil, en maar een kilo of 10 (excl. accu)
Op stilstaand water prima.
Op stromend water (IJssel bij Kampen, Waddenzee) te weinig power, maar het lukt me door goede planning en met zeil erbij.

De meeste 17 voets Lanaverre's hebben aan 4 pk ruim voldoende.
Kortstaart werkt prima, zolang je niet naar het voordek gaat.

Op Facebook is er een groep "17 feet Lanaverre" met zeilers uit heel Europa.



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 13 juli 2025 08:12 #1636621

  • Apae
  • Apae's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6872
ernest schreef :
Achteruit misschien ook wel handig.
NB: geen achteruit betekent, dat de motor 360 graden draaibaar is. Achteruit varen doe je dan door de motor een halve slag te geven. Werkt prima aan de spiegel van een open bootje, maar minder als er veel in de weg zit (motor in bun bijvoorbeeld) of je niet direct naast de motor kunt zitten.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 13 juli 2025 09:20 #1636633

  • ernest
  • ernest's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 35
Dank voor alle reacties. Ik ga op zoek naar een simpel 4 pk bbm’tje. Zit niet op facebook.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 13 juli 2025 09:44 #1636640

  • JB-NL
  • JB-NL's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 4941
ernest schreef :
Dank voor alle reacties. Ik ga op zoek naar een simpel 4 pk bbm’tje. Zit niet op facebook.

2x goed ;)
Suc6 en veel plezier
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 13 juli 2025 09:51 #1636644

  • amersfow
  • amersfow's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 267
Mijn ervaring, koop een Tohatsu 4 takt (of Mercury, ook gemaakt door Tohatsu maar iets duurder). Zeer betrouwbaar en ook heel stil. Heb een 5 en 6pk gehad. Heb heel wat bbm gehad, toen ik de eerste keer een Tohatsu startte dacht ik, zo die slaat snel weer af! Maar toen liep die gewoon nog, stationair helemaal stil. Loopt als een naaimachine (maar verder is er niks mis mee). Mijn ervaring met Yamaha is slecht(4 en 15pk), veel herrie en slecht starten. Idem met Suzuki, daar lijkt altijd wat mis mee. 3.5 en 15pk gehad.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 14 juli 2025 09:48 #1636791

amersfow schreef :
Mijn ervaring, koop een Tohatsu 4 takt (of Mercury, ook gemaakt door Tohatsu maar iets duurder). Zeer betrouwbaar en ook heel stil. Heb een 5 en 6pk gehad. Heb heel wat bbm gehad, toen ik de eerste keer een Tohatsu startte dacht ik, zo die slaat snel weer af! Maar toen liep die gewoon nog, stationair helemaal stil. Loopt als een naaimachine (maar verder is er niks mis mee). Mijn ervaring met Yamaha is slecht(4 en 15pk), veel herrie en slecht starten. Idem met Suzuki, daar lijkt altijd wat mis mee. 3.5 en 15pk gehad.

Yep, deze hebben wij ook dus. de 3,5PK is super licht. Draaien om achteruit te varen. Aspen benzine vind ik wel een super-tip... Dan heb je ook een fris ruikende BBM...
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 14 juli 2025 10:26 #1636803

  • Marinusz
  • Marinusz's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 218
Ik heb een Yamaha 4-takt en heb niet die ervaring. Het motortje is voor de dinghy dus de brandstofslang wordt veel aan- en afgekoppeld en het ding ziet alleen zout water. Desondanks start het vlot en de choke kan er na een paar seconden al af. Loopt ook mooi stationair.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 15 juli 2025 16:07 #1637106

  • H700
  • H700's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1780
2-takt zou ik alleen doen als je snel even de haven in en uit moet. Langdurig op een X toerental draaien vinden de 2-takts niet fijn. Ze slijten sneller dan 4-takt.
Maar een 2-takt heeft als voordeel lichter (ideaal op een kleine zeilboot, je wilt geen gewicht op je kont) en gaat als de brandweer.
Aspen is er ook in 2-takt, de geur valt dan reuze mee, ik vind het zelfs wel lekker ruiken.
Il me semble que la misère,
Serait moins pénible au soleil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 16 juli 2025 13:36 #1637229

  • Waterman
  • Waterman's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1849
ernest schreef :
Dank voor alle reacties. Ik ga op zoek naar een simpel 4 pk bbm’tje. Zit niet op facebook.

Een lichte bbm is ook vaak lekker simpel

Geen losse brandstoftank?
Dan zou je een "no spill jerrycan" kunnen overwegen. Werkt echt heel goed.

Niet op facebook; no problem.
Hier op zf zit enorm veel kennis en lezen ook een paar Lanaverre-zeilers mee



Gepost met de officiële Zeilersforum-app
Zeilen: alle stress waait uit mijn hoofd 8-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 16 juli 2025 14:24 #1637242

  • Ekke
  • Ekke's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1073
Aspen Aspen Aspen, vooruit nog eens Aspen!
Wat een verschil maakt dat. Voorheen meerdere keren per jaar niet starten, dure servicebeurten en dan nog wilde het kleine yamahaatje vooral afslaan.
Sinds ik Aspen gebruik start ie altijd, hoef ik geen oude benzine meer weg te gooien en kan ik weer op het motortje rekenen.
Behalve eergisteren, geen sjoege, uit elkaar gehaald, niks aan de hand, behalve de benzinekraan, die was nog dicht :-). Daarna trekken en lopen.
Succes met je keuze
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 16 juli 2025 14:38 #1637243

Ekke schreef :
Aspen Aspen Aspen, vooruit nog eens Aspen!
Wat een verschil maakt dat. Voorheen meerdere keren per jaar niet starten, dure servicebeurten en dan nog wilde het kleine yamahaatje vooral afslaan.
Sinds ik Aspen gebruik start ie altijd, hoef ik geen oude benzine meer weg te gooien en kan ik weer op het motortje rekenen.
Behalve eergisteren, geen sjoege, uit elkaar gehaald, niks aan de hand, behalve de benzinekraan, die was nog dicht :-). Daarna trekken en lopen.
Succes met je keuze

Psies, ook mijn ervaring (ahem: ook met benzinekraan). Motortje blijft ook langer goed volgens mij (geen smurrie in carb). Ik heb tankje van 1L op de motor, dat gaat altijd goed.. EVentueel zou ik nog een klein flesje mee kunnen nemen als we erg ver varen.

Tijdens onze atlatiche ronde, inmiddels ruim 15 jaat geleden, waren de 4T nog zwaar en sloom. Wij hadden een 8PK twinnetje en dat liep als de brandweer. Omdat we vaak aan het varen waren vervuilde de boel ook niet. Nu ik 3 keer per jaar de BBM gebruik gedurende een week of 2-3 is het een ander verhaal. ook hoef ik niet meer met het hele gezin in de dinghy en/of door de branging te planeren. Vandaar mijn voorkeur voor kleien 4T
Contest 36s Camelot
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Aankooptips Buitenboord motor 16 juli 2025 21:54 #1637313

Heb goede ervaringen met de Honda BF20 viertakt. Doet het al 20 jaar prima. Wel een keer carb vervangen, wegens vervuild.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.167 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl