Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

za mei 18 @12:00AM
ZF Pinkstertrip 2024
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3

Onderwerp: Berichten uit Bretagne

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 04:31 #534670

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Mooi. Hoe groot (wattage) is je paneeltje?

Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 09:57 #534721

  • Peper
  • Peper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3560
Bretagne, maar dan iets anders...
Op het gevaar af voor een 'topic kaper' te worden aangezien... Een klein intermezzo, in de hoop dat Erik dat goed vind.
Niet ver van de 'roze kust' die ErikSnel met de boot bezeilt, heb ik 2 weken in Bretagne doorgebracht. Zoute Bretonse boter op mijn baguette gesmeerd, cidre de campagne en mede (honingwijn) gedronken en op het 10-jarig huwelijksfeest van de 'Franse tak' van de familie, sateh ajam op de barbecue geroosterd en met pindasaus geserveerd aan de bruiloftsgasten.
Je gaat dan wel een risico aan... de Fransen (ook de Bretonse Fransen) zijn erg chauvinistisch als het om eten gaat! Het pakte wel heel anders uit... Aan het eind van het feest zat ik met tenminste 10 Franse dames en heren rond de tafel die het recept van de marinade en vooral het recept van de 'sauce de cacahuette', de pindasaus wilde weten. Ze vonden het 'superbe'.
Ik ben niet 'zeewaardig' genoeg om naar Bretagne te zeilen en moest mijn bootje dus 14 dagen missen. Toen heb ik de 'joker' ingezet om toch op mijn vakantie te kunnen zeilen. Deze joker bestaat uit mijn 'Tinker Tramp' en deze ging achter in de auto mee.
Een 150km naar het zuitoosten van Paimpol ligt Paimpont, niet aan zee, maar wel aan een 'etaing' (wat in Nederlands zoiets als een 'plas' heet).

Bijlage Bretagne2014.jpg niet gevonden


Daar staat dan niet echt veel wind, maar de atmosfeer is er zoals Wim Zonneveld ooit zong: "Zo heerlijk rustig..."

Bijlage HighWindsInFrance.jpg niet gevonden


Kun je toch na een dag rijden in Bretagne zeilen met je eigen boot!
Ik ga uitgerust weer verder met de zonnepanelen op mijn 'echte' boot.
Groeten, Peper.
Volg mijn adviezen en raadgevingen NOOIT op!
Ik ben een 'misfit', een 'square peg in a round hole' en een 'wereldverbeteraar' van de ergste soort:
Eentje met een zeilboot en een elektrische buitenboordmotor.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 11:51 #534746

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
@Peper: nee joh, juist de bedoeling dat allerlei mensen bijdragen, dan kunnen we deste meer smullen! Mooi verhaal, niet gedacht dat die fransen voor sateh zouden gaan!

@Onno: het panneeltje is volgens mij 20W. Ik krijg er, als alles uit staat en het netjes richt, maximaal 0,7 ampere laadstroom uit..
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 11:57 #534747

  • wilweg
  • wilweg's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 3604
Pindasaus doet het over het algemeen goed in het buitenland, zo heb ik ondervonden. ;)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 15:04 #534767

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
ErikSnel schreef :
@Onno: het panneeltje is volgens mij 20W. Ik krijg er, als alles uit staat en het netjes richt, maximaal 0,7 ampere laadstroom uit..

Da's nie veul! Maar als het genoeg is, dan is het perfect, toch?


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 15:40 #534770

ErikSnel schreef :
@Onno: het panneeltje is volgens mij 20W. Ik krijg er, als alles uit staat en het netjes richt, maximaal 0,7 ampere laadstroom uit..

ik ben net bezig met zonnepaneel maar dit zou dan toch betekenen dat er een laadspanning staat van bijna 28 volt?

stroomsterkte = vermogen delen door spanning (0,7 = 20 / 28).

Of ga ik nu de mist in? :dry:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 23 juli 2014 18:47 #534793

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Nou, die 20w staat er niet op. Paneeltje was 2e hands en werd verkocht voor 20w. Laatst toevallig nog de spanning gemeten bij volle zon: 19,4v. Dus dan is het vermogen idd wat hoger.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 25 juli 2014 20:30 #535180

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Best druk, zo'n vakantie, ik wilde gister weer wat berichten maar we werden zomaar voor een borrel uitgenodigd, dus dat ging voor :-)

Eergister zijn we vanuit Ile de Brehat naar Trebeurden gevaren. Een leuk tochtje van ongeveer 40 mijl. Het was erg licht weer en ook nog ruime wind, dat duurt dus wel ff. Zeker als het 2e deel de stroom ook nog tegen gaat staan. Maar met het heerlijke weer, flink zon enzo is het geen straf om lang te varen!
Toen we aankwamen in Trebeurden zochten we een plaatsje aan de steiger, volgens alle pilots waren de F en G steigers voor bezoekers. Aangelegd, boot ff in orde gemaakt en een lekker glas koele cider ingeschonken. Monique zou ons even aanmelden, ik mocht het ervan nemen. Vrolijk wuif ik als ze terug komt lopen, maar ze lacht niet terug. Blijkt dat we een doodzonde hebben begaan, want alleen de G steiger is voor bezoekers, en wij lagen aan F... Een valse start voor deze haven.
We verplaatsen en komen toch nog mooi te liggen.
Trebeurden is een echte watersport plaats, strand, jachthaven, ontzettend veel moorings. Maar in tegenstelling tot alle eerdere plaatsen waar we aanmeerden lijkt dit aan de meeste buitenlanders voorbij te gaan. Dit is vooral een frans watersport dorp.
De haven wordt hier, net zoals veel havens in dit gebied, afgesloten met een drempel. Daardoor loopt niet al het water uit de haven en kan je achter die drempel met voldoende water onder de kiel bijven liggen. Maar deze drempel is een beetje speciaal: hij kan op een neer. De drempel staat omhoog zolang het water te laag is, maar als het water tot boven de drempel steigt dan zakt deze in 1 keer 1,5 meter en kunnen veel boten er dus al uit. Op die manier heb je een heel lang window om in en uit te varen, in tegenstelling tot nog al wat andere haven!
Dit mechanisme leidt wel tot wat verwarring: er staat een schaalverdeling met de diepgang waarmee je nog binnen kunt komen naast de drempel. Maar die schaal verdeling is dus alleen geldig als de drempel omlaag is. DIe avond zitten we in de kuip te kijken naar de dam en drempel die nog net niet zichtbaar zijn, maar je ziet het water er al overheen lopen. Dan komt er een jacht aanvaren. Die wil er dus nog in. En ziet in het halfdonker niet precies hoe het zit. Langzaam vaart hij over de drempel. De boot komt omhoog tot de kiel en zakt dan weer terug. Die zijn dus veroordeeld tot een nachtje voor anker in de baai...



De volgende ochtend maakt de jachthaven zijn valse start meer dan goed. Ze hebben in het hoogseizoen een shuttle service naar de stad, wat anders een half uur lopen zou zijn. Dat lopen vinden we uitstekend, maar teruglopen met 3 zware tassen met inkopen is minder prettig. In plaats daarvan laten we ons rijden, met eigen chauffeur!
Die middag huren we een paar fietsen en rijden langs de kust naar het Ile Grande, een eiland voor de kust waar veel toerisme is, veel watersport, maar geen ijsjes als je die zo graag wilt hebben. Wel mooi, de kusten zijn hier zo ruig en met het kenmerkende roze graniet. Ook zijn er veel dolmen en hunebedden, blijft leuk.



Vandaag zijn we terug gezeild naar Ile de Brehat. Was de beste keuze, we willen nog naar Granville en dan is dit een logische tussenstop. Lekker voor anker. Het weer was vandaag weer licht, maar wel aan de wind varen. We hebben daarbij een record gevaren: in een paar knopen wind een bootsnelheid van 1,4 knopen, maar door een beetje stroom mee een snelheid over de grond van 6,25. Het water kolkte dat het een lieve lust was, mooi varen is het hier toch!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 25 juli 2014 20:34 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 26 juli 2014 05:30 #535210

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Ben jaloers. In twee dagen had die regio mijn hart gestolen, en ik vind het heel jammer dat de Salsus nog lange tijd niet terug kan. Geweldig zeilen daar.


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 28 juli 2014 13:22 #535781

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Eergister een tussenstop gemaakt in St Cast le Guildo. Een mooi maar wel errug rustig tochtje bracht ons daar We hebben deze vakantie nog niet 1x meer dan windkracht 3 gehad. Dat geeft weer nieuwe uitdagingen, trimmem krijgt een hele nieuwe dimensie met zo weinig wind. Wel lekker de genaker op gehad, en dat vaart toch wel mooi.

St Cast was in onze herinnering van de vorige vakantie niet zo'n mooi plekje: nieuwe (overigens erg keurige) jachthaven met op ongeveer 15 minuten lopen een dorlpje dat leeft van de strand toeristen. Maar we waren er toen maar 1 dag geweest en ik meen op een maandag, niet de beste dat qua bedrijvigheid in deze regionen. Nu liepen we toch maar weer naar het dorp. In plaats van over een behoorlijk steile heuvel te moeten tussen oude lelijke huizen door was er een nieuw alternatief. Er is een betonnen pad onderaan de rotsen gebouwd waardoor je net boven water niveau om de baai heen kunt lopen van de jachthaven maar het dorp. Je overziet dan de hele baai met veel watersport, strandtoerisme en bedrijvigheid. Een enorme verbetering.
Daarnaast was er toevallig een beachvolleybal toernooi met wel 20 velden op het strand, dus het was erg gezellig. In het dorpje vonden we een ijszaak met ik denk de meesst creatieve ijssmaken die ik ooit heb gezien. Zelf nam ik limoen-cactus en aardbij-basilicum-cardamon. Vooral die laatste was geweldig. Op deze manier steigt St Cast natuurlijk op ons lijstje, hier gaan we nog wel eens terug komen!
Gister zijn we doorgevaren naar Granville. Daar kan je weer alleen binnen als de drempel onder water staat, dus flink rekenen met stroom, waterhoogte, windverwachting om te bepalen hoe laat we moesten vertrekken. Het tochtje was geweldig, mooi weer met eerst halve wind die later door de stroom iets scherper werd. Omdat het nog lciht weer was (max 12knopen) maar weer met de genaker, dit keer door de scherpere koers in combinatie met de kotterfok en grootzeil. Tot mijn verbazing wist ik Dutch Rose op de 7 knopen te krijgen, onvoorstelbaar met een toch behoorlijk ondertuigde boot in 12 knopen wind!
Omdat je rondom Granville weinig rotsen hebt kon ik de laatste 18 mijl in een streep koersen. Ik had berekend dat we vanaf 18.30 over de drempel zouden kunnen. We kwamen om 18 uur aanvaren en moesten op een halve mijl van het waypoint de genaker nog strijken. Mooi moment om Monique wat uit te dagen. Zij aan het roer en de genaker schoot bedienen. Ik voorop de slurf naar beneden trekken. Ik had haar aangegeven dat als we teveel in de buurt van een ondiepte zouden komen, ze iets moest oploeven, zonder de genaker was daar alle ruimte voor. Maar oploeven betekent ook de zeilen bijstellen, dus riep ze me. Onder het mom van het moeten opruimen van genaker, lijnen en boegspriet heb ik haar dat lekker zelf laten uitzoeken. En zoals verwacht, dat ging uitstekend. Later een compliment over gemaakt en ze vond het zowaar leuk worden. Zodanig zelfs dat ze zegt eraan toe te zijn om eens een echte oversteek te gaan maken!
Granvville lag ondertussen met de drempel op 1,40m (te zien op een groot display) dus onder zeil het grootzeil gestreken. Daarna op kotterfok opvaren, met dit lichte weer dus 2 knopen varen. Tegen de tijd dat we bij de drempel waren (in nog geen 10 minuten) was het 2 meter en konden wij naar binnen.
En als je dan even wacht, dan loop de haven flink leeg en ziet het er zo uit:



En kijk je dan vanf de steiger, dan zie je Granville liggen:



Granville is een oud ommuurd stadje, dat vanuit de haven gezien hoog op een heuvel ligt. Dat stadje is wat minder toeristisch en ' netjes' dan bijvoorbeeld St Malo, en daardoor komt het wat ons betreft wat echter over. In het stadje zijn allerlei galerietjse met mooie en ook bijzonder lelijke kunst, Helaas is onze smaak weer te duur. Voor een schilderij dat we graag aan de muur zouden willen hebben wordt 1500 euro gevraagd, en dan gaan de nieuwe kussens voor Dutch Rose toch voor :)

Buiten het ommuurde deel is de stad verder gegroeid, dus je kunt gelukkig ook alles krijgen wat de mens verder nodig heeft, inclusief watersport spullen in 4 verschillende winkels (tot droefenis van mijn lief, die dat na 1 winkel al voor gezien houdt :P

Morgen weer terug naar St Malo, daar stapt Monique al en ga ik solo op de terugreis!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 28 juli 2014 14:32 #535791

  • Tilia
  • Tilia's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 439
Mooie vaarwijzer is dit draadje!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 09:35 #536902

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Vanaf gister ben ik op de terugweg. Monique is met de auto vanuit St Malo naar zuid Frankrjk vertrokken en ik zeil Dutch Rose terug naar Nederland. Ik had het plan om gister langs Guernsey en Alderney te vvaren en dan over te steken naar de UK. Een lekker stukje varen inclusief een nacht, leek me wel wat. Maar de wind was nog minder dan gedacht, zodat ik eerst al 2 uur motor moest varen en gisteravond om 8 uur de motor weer aanging. Het vooruitzicht om in mijn eentje door de nacht heen op de motor te varen trok me niet echt, zeker niet omdat ik rond elf uur 's avonds langs een perfecte pleisterplaats kwam: Alderney.

Het laatste stuk ging ik zoals gepland op volle stroom tussen Alderney en de Casquest ondieptes door. Dat is - naast de Alderney Race- het stuk met de meeste stroom in het hele English Channel. Normaal plan ik altijd aan de rand van het tij, omdat de stroom hier gewoon te sterk kan zijn, maar met nauwelijks wind en golven is het wel te doen. Het blijft een vreemde ervaring: geen wind, nauwelijks deining maar het water kolkt dat het een lieve lust is. En dat terwijl de diepte toch echt 40 meter is! Ik had op de GPS op een gegeven moment 11,2 knopen over de grond, terwijl ik toch echt op de motor niet meer dan 5 knopen door het water deed!

In het donker was het lastig een plekje in de baai te vinden. Alle moorings (en dat zijn er tientallen) waren bezet en ook verder in de baai lagen nogal wat jachten voor anker. Ik vond een plekje, maar de baai van Alderney is niet helemaal betrouwbare ankergrond, dus toen ik flink achteruit sloeg ging het krabben en wilde niet pakken. Daardoor kwam ik steeds dichter bij een andere boot. Ik had het anker laten vallen in 14 meter water en moest het wat mij betreft wel in 1x goed zijn, want ik had geen zin om zoveel ketting + het anker zo laat 's avonds nog een keer op te vissen en opnieuw te doen. Daarom heb ik de boot gedraaid heb het anker terug getrokken naar ongeveer de plaats waar ik het uitgegooid had. Daar nogmaals flink aan het anker getrokken en toen hield het gelukkig en kon ik rustig gaan slapen.

De baai van Alderney:



Vanochtend was er tot mijn verrassing wel wat wind. Dus gauw naar de wal om weerbericht en gribfiles op te halen. De lokale havenwinkel heeft een perfecte service: de watertaxi. Je roept ze op op de marifoon en naar een paar minuten zijn ze bij je en wordt je voor een klein bedragje naar de wal gebracht. Stuk gemakkelijker dan bootje in het water, motor erin tillen enzovoort.
De weerberichten geven aan dat de wind vanmiddag weer vollledig weg valt, dus vandaag lekker op Alderney passagieren. Geen straf, dit is denk ik mijn favorieten Kanaaleiland.
Morgen weer verder, zoals het er nu uitziet richting Dover.
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 01 aug 2014 09:45 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 09:55 #536905

geinig me pa ligt nu bij Herm voor anker vanaf Guernsey gevaren gisteren
Gepassioneerd zeiler en yachtbroker willing to go for the extra (s)mile
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 10:04 #536907

Leuk Alderney. Volgende week is het Alderney Week, maar dan zul je al weer weg zijn. Mijn net 96 jaar geworden moeder is daar gisteren ook aangekomen (met een Piper, gaat wat sneller dan een boot;) samen met zus en schoonzus. Die heeft daar een zomerhuis.

Edit: Alderney Week begint dus morgen al, nou ja, veel plezier daar.
Henny (Team Zeilersforum.nl)

It is when you are riding out your first gale in a boat you have built yourself that you wonder about some of the doubtful workmanship that went into her - John Guzzwell

www.fram.nl
Laatst bewerkt: 01 aug 2014 10:14 door Noballast.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 10:19 #536909

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Jammer dat wij Alderney niet hebben kunnen bezoeken. Moet in de toekomst zeker nog een keer!


Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 13:48 #536942

  • 3Noreen
  • 3Noreen's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 13414
De laatste paar keer dat wij bij Alderney voor anker zijn gegaan niet aan land geweest. De volgende keer toch daar de tijd voor nemen.
You will have to take my last can of fossil fuel from my cold, dead hands ;-)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 14:35 #536952

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Alderney week begint volgens mij morgen, dan ga ik al weer verder...
Wel vandaag flink rond gelopen. Het is schitterend hier. Ik ben naar de noordwest kust gelopen, waar ik dus gister met 11 knopen tussen de rotsen door schoot. Vanaf de wal zie en hoor je het water gewoon het Kanaal in geperst worden. Is helaas nauwelijks op de foto te krijgen, maar een indrukwekkend gezicht.

Verder kan ik de Alderney Sailing Club erg aanbevelen. 's Ochtends al vanwege de gratis wifi. Maar 's middags gaat dat vergezeld van een heerlijke cream tea, ze kunnen dat toch wel, die Engelsen!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 01 aug 2014 18:02 #536997

  • ikkuh
  • ikkuh's Profielfoto
Eergisteren waren wij ook in Alderney. Prima plek en oer-Engels St. Anne!

Gisteren naar Weymouth gevaren. Begin een beetje weinig wind maar later heerlijk. Gemiddeld 6,5 knopen over de 52 mijl. Vandaag kort stukje (24 mijl) naar Poole gezeild. Gemiddeld 8 knopen stroompje mee. Liggen nu in Poole Quay Boat Haven. Het begint net te regenen. Dat was 3,5 week geleden voor het laatst. Kuiptent er maar op gezet. Morgen blijven we hier en dan waarschijnlijk naar Baeulieu. Uiteraard staat Cowes ook nog op het programma.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 03 aug 2014 12:47 #537274

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Gisterochtend van wal gestoken vanaf Alderney richting Dover. Ik had die kant gekozen omdat de franse kant veel minder wind had, en ik heb al 3 weken lang met (te) weinig wind gezeild. De tocht begon erg mooi, windkracht 4 ruime wind. Ik heb snel de genaker erbij gezet en we liepen echt fantastisch. Dat kwam natuurlijk deels door de stroom mee, dat helpt in deze gebieden behoorlijk.

Ik had gepland om in een rechte lijn op the Isle of Whight af te varen vanaf Alderney. De wind zou in de middag naar zuidwest draaien en voor de wind is niet fijn varen. Dus het plan was om dan vanaf Whight weer wat naar het zuiden te sturen, net boven de shipping lane. Dat ging die ene slag wel goed, maar door het keren van de stroom werd de voortgang dan te weinig. Dus uiteindelijk de genua te loevert uitgeboomd en het grootzeil op de bulletalie aan de andere kant. Op die manier liep ik door het water nog 6,5 knoop tot zo nu en dan 7 knopen. Dan is afkruisen niet sneller, want dan loop ik hooguit een halve knoop sneller.
Dat ging dus best lekker. Wel was het verkeer dat wetbound uit de shipping lane komt behoorlijk druk, dus ik heb niet 1 of 2 keer, maar ik denk wel 20 keer met een stuurman overlegt over hoe we elkaar zouden passeren. Lang leve de Watchmate, want die geeft keurig aan wat de situatie zal zijn als je dicht bij elkaar bent.
Toen ik eenmaal ter hoogte van de shipping lane was werd het verkeer veel rustiger (want dat vaart in de shipping lane en ik ernaast). Maar de golven werden dat niet, en dan zie je dat deze zeilcconfiguratie leidt tot veel onrust in de boot. Hoge golven gooien je heen en weer en het schommelen van de boot wordt door de zeilen versterkt. Zeker voor de hazeslaapjes was dit niet ideaal. Ik heb daarom 1 van de kooien met slingerschot maar klaar gemaakt in plaats van de hondekooi. Dat ligt een stuk dieper en dus rustiger en door de schotten lig je lekker stevig.
Omdat het verkeer naast die shipping lane weinig is en allemaal dezelfde kant op vaart heb ik behoorlijk veel kunnen slapen. Wel werd de wind steeds rustiger en de snelheid lager. Daarom om 7 uur vanochtend de genaker maar weer op en toen ging het weer. Totdat de wind helemaal wegviel en ik toch nog, na 21 uur zeilen, de motor moest starten.
Ik lig nu in Dover en denk erover om einde middag al weer verder te gaan. Vanavond is er namelijk nog wind en vanaf morgen is het heel rustig. Wel snel, na een nacht solo doorzeilen meteen weer zo'n nacht, maar ik heb erg goed geslapen dus het moet kunnen.Zo direct ook nog ff de ogen toe, dan kan ik er weer tegen! En bij het keren van het tij weer op pad!
Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 03 aug 2014 13:25 #537279

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
Goede vaart Erik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 04 aug 2014 16:14 #537604

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Vaar ik nog ver op zee, op 18 mijl van IJmuiden, begint mijn telefoon te pingen ! Ben benieuwd of dat nou contact met een GSM mast aan de wal is, of misschien een GSM zender op 1 van de windmolens van het Prinses Amalie windpark?

In ieder geval, ik begin dus weer in de buurt te komen. Den Helder zal rond een uur of 2 vannacht wel haalbaar zijn, kan ik daar de oogjes eens voor wat langer dan 15 minuten toe doen ;)

Mijn keuze om in plaats van rusten in Dover meteen verder te gaan is zo te zien een goede geweest. Ik heb sindsdien steeds voldoende wind gehad. Die zou eigenlijk in de loop van de middag al wegvallen, maar daar heb ik geluk, het begint nu wel minder te worden. Maar ik vaar nu op genaker, kotterfok en grootzeil in 7 knopen schijnbare wind toch lekker 5 knopen door het water! Waarbij de koers zo hoog mogelijk is, dus ongeveer 80 graden.
Ik ben die genaker de afgelopen weken met al dat lichte weer wel erg gaan waarderen. Ter afsluiting daarom een plaatje ervan:

Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 04 aug 2014 16:26 #537607

  • Palomine
  • Palomine's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6050
ErikSnel schreef :
Vaar ik nog ver op zee, op 18 mijl van IJmuiden, begint mijn telefoon te pingen ! Ben benieuwd of dat nou contact met een GSM mast aan de wal is, of misschien een GSM zender op 1 van de windmolens van het Prinses Amalie windpark?

Ik denk het laatste Erik, dit was ook onze ervaring tijdens de Pinkstertrip. Bij alle windmolen parken op zee ineens bereik.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 06 aug 2014 21:12 #538216

  • ErikSnel
  • ErikSnel's Profielfoto
  • Offline
  • Admin
  • Berichten: 7038
Bij het nakijken van de foto's nog wat nabranders, waarmee ik in ieder geval weer geniet van deze tocht:

In de haven van Alderney geschoten, speciaal voor onze tri-fanaten (maar ik kwijl er ook bij)
Oh ja, en deze is te koop! :)




In de aanloop van de shipping lane richting het nauw van Calais voer ik in een hele flauwe hoek met het uit de shipping lane komende verkeer. Dat leverde het onderstaande plaatje op. Ik heb denk ik wel 10 keer contact gehad met zo'n schip om te overleggen hoe we langs elkaar zouden varen. Maar mede door de Watchmate altijd keurig op tijd en door optie die voorspelt hoe je langs elkaar vaart ook steeds in goed en gemakkelijk overleg. Je merkt ook dat de stuurlieden op de brug het waarderen als je ze op tijd op piept met een voorstel hoe je elkaar passeert



Naar aanleiding van het Navtex draadje nog even deze foto. Ook viel me ter hoogte van Nederland terug op dat de marifoonontvangst van Den Helder Rescue wel eens veel beter is geweest, er werd door een aantal schepen ook over geklaagd!



Nog een snelheidsrecord voor de kust van Friesland. Ik had tijd over omdat ik pas 4 uur later in Lemmer opgehaald zou worden, maar heb toch de motor maar aangezet :)



Tot slot een plaatje dat het varen in de wateren van Bretagne/Kanaaleilanden mooi samenvat: voor de noordpunt van Sark zie je wat het water snelstromend rond het eiland doet:

Team Zeilersforum.nl

“One impossible thing at a time” - Jean Juc Picard

Leukothea, Seahorse, 30m schoener, Defender 27. Friendship 28, Victoire 34 en nu Sigma 41 Star of Earendil
Laatst bewerkt: 06 aug 2014 21:14 door ErikSnel.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 06 aug 2014 21:54 #538236

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 17704
ErikSnel schreef :
Ook viel me ter hoogte van Nederland terug op dat de marifoonontvangst van Den Helder Rescue wel eens veel beter is geweest, er werd door een aantal schepen ook over geklaagd!
Het viel mij begin vorige week tijdens de tocht van IJmuiden naar Stellendam op dat ik maar één keer een bericht van de Kustwacht ontving over de nautische waarschuwingen op 23/83 maar wel telkens kristalhelder Oostende en Dover ontving.
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re: Berichten uit Bretagne 07 aug 2014 04:22 #538252

  • JazzyO
  • JazzyO's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1170
Wat een trip, Erik! Bedankt voor je verhalen, was heel leuk om te lezen.

Onno
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
  • 3
Tijd voor maken pagina: 0.288 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl