roozeboos schreef :
De kans was wel degelijk aanwezig dat er wel een ongeluk was gebeurd en we weer een mede forumlid zouden moeten herdenken. Het is inschatten van risico's. altijd weer op zee.
Kijk, als je drie weken onderweg bent in een oversteek dan kan je zoiets gebeuren, weinig aan te doen.
Maar in deze situatie de veilige haven verlaten, mwah.
Ik kan me niet voorstellen dat de sfeer op een forum als dit moet zijn dat je met de situatie van gister gewoon moet vertrekken.
Ik wil niet de indruk wekken, ook niet de sfeer creeëren waarbij je maar bij nacht en ontij de zee op gaat. Ik wil uitdrukkelijk WEL de sfeer creeëren waarbij eenieder zijn eigen keuzes maakt. Gewogen met zijn eigen inschatting schip, bemanning en zichzelf.
Als de indruk ontstaat dat dit een peuleschilletje was, is die fout. Het ging gruwelijk te keer. Voor de goed verstaander, 40kn wind is eind 8 Bft. Dat is pleuris hard!
De voorbereidingen bestonden hieruit: Zeil minderen, pak aan, aanlijnen, motor aan. Maar ook: fles water in de buurt van de stuurstand en een paar boterhammen er in. Want het is geenszins duidelijk wanneer dat weer wel kan. Rondje binnen kijken wat er allemaal vallen kan.
De motor aan om twee redenen: 1: Ik wil altijd controle kunnen hebben. 2: Als de bliksem inslaat, is de kans groot dat alles electrisch naar zn grootje is. Ook de start accu. De motor zelf heeft geen electronica nodig. Oud beestje uit '78. Alles mechanish.
De inschatting over mezelf en t schip: Ik weet van mezelf, dat ik niet in paniek raak. Ik word hoogstens kwaad. Maar ik blijf funktioneren. Natuurlijk ken ik wel angst, maar dat gaat niet over fysieke bedreigingen. Sterven vind ik ook niet eng. Dat scheelt enorm. Mensen zijn eng. Tja, ieder zn ding.
Over zeeruimte. Ik zat redelijk ver op zee. Was van plan naar de SG4 overstag te gaan op t moment dat die bezeild zou worden. Om de kans op hoge golven te verminderen ben ik aan een slag naar binnen begonnen op t moment dat me duidelijk werd dat t mis zou gaan. Op t moment dat t losbarstte, had ik nog meer dan genoeg ruimte over. Als t andersom was geweest, had ik n slag naar buiten gemaakt op dat moment. Er was geen andere vaart in de buurt. Blijkbaar was ik de enige gek. Des te beter, kon daar ook niks mee mis.
VWB veiligheid: aangemeld bij Post Oudorp (vhf 25), met positie, koers en snelheid. Zij hebben ook gekeken dat ik nog overeind stond toen t over was en nagevraagd.
Bijgevoegd de track line. Duidelijk te zien waar de stuurautomaat er nog op stond. Kaarsrechte lijn. Net voorbij diepte 9,2 neem ik t over. En nog voor de 5m lijn is t klaar. Dat stuk daarna vaar ik nog even door in de hoop zonder overstag t Slijkgat in te kunnen. Dat bleek niet zo.
Overigens: deze dieptes opzoeken in t Slijkgat alleen bij aflandige wind. Bij aanlandige wind zijn de golven daar al flink vervelend bij 4Bft!
Dat brengt me op golven. Die bleven heel beperkt om de volgende redenen: 1: het was aflandige wind, en net effe erderop ligt een drooggevallen zandbank. 2: Het duurt allemaal niet zo lang. IN een half uurtje bouwt dat nog niet zo erg op. 3: Het regende werkelijk verschrikkelijk. Het nadeel is dat het zicht beperkt is, het voordeel is dat de golven platgeslagen worden. Scheelt echt veel.
Om Roozeboos tegemoet te komen: misschien was dit stukje terecht gekomen in "Mijn Grootste Blunder" als t mis was gegaan. Maar ja, daar horen meer dingen bij.
PS: het hele scherm maar even. Omdat ik Seaclear zo geweldig vind.