Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: Onweer van gisteren

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:32 #654777

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Joop66 schreef :
De vooruitzichten voor deze week zijn, zoals bekend, niet best. Mijn verlengde zomertour wil ik deze week afsluiten.

Vanuit Scheveningen is t nog maar één etappe over zee naar Stellendam, en t was gisteren ZO 5 voorspeld. Beter wordt t niet meer. Wel wind, halve wind, en hoger wal, dus geen golven. Wel werd er melding gemaakt van onweer. Ach ja. Zal wel.

Duidelijk is wel dat de waarschuwing voor onweer niet erg serieus is genomen.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Re:Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:36 #654780

  • Ameesing
  • Ameesing's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1555
Mooi verhaal Joop! Het avontuur enigszins opgezocht en getrotseerd! Zonder risico's weet je natuurlijk nooit waar je toe in staat bent.

Hier vanwege de weersverwachting toch een veilige haven opgezocht om te schuilen, ging flink te keer gisteren, maar minder erg dan voorspelt... Het zou horror worden volgens de weerberichten, maar de echte horror bleef gelukkig uit!

Zelf zou ik nooit gegaan zijn, maar dat heeft met een kleintje aan boord te maken en onervarenheid.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:40 #654782

  • Botervis
  • Botervis's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 955
Ik mag wel wat zeggen omdat ik wel op zee vaar? :huh:

Niemand heeft gelijk het is een keuze met de verantwoordlijkheden die bij Joop liggen.
Hij heeft er voor gekozen om een duidelijke waarschuwing te negeren om zijn doelstelling te bereiken.

Voor mij ligt z'n keuze aan de bemanning, met mijn gezin maak ik andere keuzes dan als ik met vrienden kennissen of ervaren zeilers vaar. Met de wil om naar huis te varen heb je meerdere mogelijkheden dan het slijkgat wat ik toch ervaar als een vervelend stukje water. Zeker met mijn 2 meter diepte.

- 's avonds was een goede optie geweest voorspellingen waren daar goed.
- of een van de weinig gekozen routes over de nieuwe waterweg/oude maas/spui als je het tij mee heb gaat dat als een speer.
- of gewoon zeilen en er goed vanaf komen zoals je gedaan hebt.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 09:41 door Botervis.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:43 #654784

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
La Mavare schreef :
Jammer dat Roos en Steg er weer een 'ik heb gelijk' item van maken.

Joop deelt zijn ervaring met ons en dan komen er gelijk weer de wijsvingertjes.

Jammer, inderdaad. Maar ik ben niet begonnen. Kan dat even in aanmerking worden genomen?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:43 #654785

Joop: alle respect. Goed dat je veilig bent aangekomen.

Wij hebben zoiets een jaar of 10 geleden ook meegemaakt. Op weg van Dover naar de Roompot.
Ik had nog tijd om deze foto te maken...

Na een periode van stilte ben ik er weer...!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:57 #654790

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
roozeboos schreef :
De kans was wel degelijk aanwezig dat er wel een ongeluk was gebeurd en we weer een mede forumlid zouden moeten herdenken. Het is inschatten van risico's. altijd weer op zee.

Kijk, als je drie weken onderweg bent in een oversteek dan kan je zoiets gebeuren, weinig aan te doen.
Maar in deze situatie de veilige haven verlaten, mwah.

Ik kan me niet voorstellen dat de sfeer op een forum als dit moet zijn dat je met de situatie van gister gewoon moet vertrekken.

Ik wil niet de indruk wekken, ook niet de sfeer creeëren waarbij je maar bij nacht en ontij de zee op gaat. Ik wil uitdrukkelijk WEL de sfeer creeëren waarbij eenieder zijn eigen keuzes maakt. Gewogen met zijn eigen inschatting schip, bemanning en zichzelf.

Als de indruk ontstaat dat dit een peuleschilletje was, is die fout. Het ging gruwelijk te keer. Voor de goed verstaander, 40kn wind is eind 8 Bft. Dat is pleuris hard!

De voorbereidingen bestonden hieruit: Zeil minderen, pak aan, aanlijnen, motor aan. Maar ook: fles water in de buurt van de stuurstand en een paar boterhammen er in. Want het is geenszins duidelijk wanneer dat weer wel kan. Rondje binnen kijken wat er allemaal vallen kan.

De motor aan om twee redenen: 1: Ik wil altijd controle kunnen hebben. 2: Als de bliksem inslaat, is de kans groot dat alles electrisch naar zn grootje is. Ook de start accu. De motor zelf heeft geen electronica nodig. Oud beestje uit '78. Alles mechanish.

De inschatting over mezelf en t schip: Ik weet van mezelf, dat ik niet in paniek raak. Ik word hoogstens kwaad. Maar ik blijf funktioneren. Natuurlijk ken ik wel angst, maar dat gaat niet over fysieke bedreigingen. Sterven vind ik ook niet eng. Dat scheelt enorm. Mensen zijn eng. Tja, ieder zn ding.

Over zeeruimte. Ik zat redelijk ver op zee. Was van plan naar de SG4 overstag te gaan op t moment dat die bezeild zou worden. Om de kans op hoge golven te verminderen ben ik aan een slag naar binnen begonnen op t moment dat me duidelijk werd dat t mis zou gaan. Op t moment dat t losbarstte, had ik nog meer dan genoeg ruimte over. Als t andersom was geweest, had ik n slag naar buiten gemaakt op dat moment. Er was geen andere vaart in de buurt. Blijkbaar was ik de enige gek. Des te beter, kon daar ook niks mee mis.

VWB veiligheid: aangemeld bij Post Oudorp (vhf 25), met positie, koers en snelheid. Zij hebben ook gekeken dat ik nog overeind stond toen t over was en nagevraagd.

Bijgevoegd de track line. Duidelijk te zien waar de stuurautomaat er nog op stond. Kaarsrechte lijn. Net voorbij diepte 9,2 neem ik t over. En nog voor de 5m lijn is t klaar. Dat stuk daarna vaar ik nog even door in de hoop zonder overstag t Slijkgat in te kunnen. Dat bleek niet zo.

Overigens: deze dieptes opzoeken in t Slijkgat alleen bij aflandige wind. Bij aanlandige wind zijn de golven daar al flink vervelend bij 4Bft!

Dat brengt me op golven. Die bleven heel beperkt om de volgende redenen: 1: het was aflandige wind, en net effe erderop ligt een drooggevallen zandbank. 2: Het duurt allemaal niet zo lang. IN een half uurtje bouwt dat nog niet zo erg op. 3: Het regende werkelijk verschrikkelijk. Het nadeel is dat het zicht beperkt is, het voordeel is dat de golven platgeslagen worden. Scheelt echt veel.



Om Roozeboos tegemoet te komen: misschien was dit stukje terecht gekomen in "Mijn Grootste Blunder" als t mis was gegaan. Maar ja, daar horen meer dingen bij.

PS: het hele scherm maar even. Omdat ik Seaclear zo geweldig vind.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 10:06 door Joop66.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 09:58 #654792

  • metar
  • metar's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 226
roozeboos schreef :
gelukkig heb je de juiste dingen gedaan en het overleefd.
Verbaasd me dat niemand hier valt over : "Wel werd er melding gemaakt van onweer. Ach ja. Zal wel."

Dat klinkt stoer en nonchalant, maar ook nogal dom.

(heb je buienradar gezien :blink: En knmi had code oranje gister de hele dag )

Ik heb alleen maar code geel gezien?? Zelfs de waarschuwing van een windhoos in Noord-Holland was geel.
Je kunt de wind niet veranderen maar wel de stand van de zeilen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:14 #654808

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
Joop66 schreef :
Als de indruk ontstaat dat dit een peuleschilletje was, is die fout. Het ging gruwelijk te keer. Voor de goed verstaander, 40kn wind is eind 8 Bft. Dat is pleuris hard!

(knip)
Bijgevoegd de track line. Duidelijk te zien waar de stuurautomaat er nog op stond. Kaarsrechte lijn. Net voorbij diepte 9,2 neem ik t over. En nog voor de 5m lijn is t klaar. Dat stuk daarna vaar ik nog even door in de hoop zonder overstag t Slijkgat in te kunnen. Dat bleek niet zo.

Mooi gedocumenteerd, Joop. En leerzaam, denk ik.
Dat bootje van je loopt mooi hoog aan de wind. Keurig haakse hoek tussen de ene slag en de andere.

Bedankt voor je moeite.
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 10:16 door Wadloper.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:28 #654816

lodewijk stegman schreef :
Dat bootje van je loopt mooi hoog aan de wind. Keurig haakse hoek tussen de ene slag en de andere.
Zulke mooie hoeken heb ik ook met stroom mee :-(
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 10:28 door It Paradyske.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:30 #654817

  • Wadloper
  • Wadloper's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 27506
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dat bootje van je loopt mooi hoog aan de wind. Keurig haakse hoek tussen de ene slag en de andere.
Zulke mooie hoeken heb ik ook met stroom mee :-(

Och ja! Dat kan er ook nog tussen zitten. Toch een beetje geflatteerd beeld, misschien?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:38 #654821

  • Happydart
  • Happydart's Profielfoto
La Mavare schreef :
Jammer dat Roos en Steg er weer een 'ik heb gelijk' item van maken.

Joop deelt zijn ervaring met ons en dan komen er gelijk weer de wijsvingertjes.


Had jij die bui niet zien hangen dan :whistle:
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:42 #654823

  • Jutter
  • Jutter's Profielfoto
  • aanwezig
  • Gebruiker
  • Berichten: 6105
Om 10:00 HW HvH dus vanaf pakweg 14:00 stroom mee naar het ZW.
Dansen aan zee. Aan de kust, de Zeeuwse kust. Met een Schouw, LM 23 comfort,
Fellowship 27, Rana 17 Fisk, Drascombe longboat cruiser, Beekman Alfa Fish 540, Super Daimio, LM 30, Beneteau Antares 760.
www.wvarne.nl/, www.vnzblankenberge.be/, www.vbc-deurloo.nl
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 10:53 #654825

  • Airgead
  • Airgead's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 2711
Joop bedankt voor het delen van je verhaal! :)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 11:17 #654838

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dat bootje van je loopt mooi hoog aan de wind. Keurig haakse hoek tussen de ene slag en de andere.
Zulke mooie hoeken heb ik ook met stroom mee :-(

Had m tegen. :P

Niet veel, maar toch.

Niet slecht voor n oude dame.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 11:41 #654844

Joop66 schreef :
It Paradyske schreef :
lodewijk stegman schreef :
Dat bootje van je loopt mooi hoog aan de wind. Keurig haakse hoek tussen de ene slag en de andere.
Zulke mooie hoeken heb ik ook met stroom mee :-(

Had m tegen. :P

Niet veel, maar toch.

Niet slecht voor n oude dame.

Dan is 't wel heel netjes!
Hans Fix, Feeling 29DI
Met elektrische hulpmotor.
hansfix.nl/electric/
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 13:46 #654906

  • Pammie
  • Pammie's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 62
Goed gedaan Joop,

van altijd in de haven blijven als er iets mis zou kunnen gaan leer je ook niets. Soms moet je ingecalculeerde risico's nemen. De kunst is om dat geleidelijk op te bouwen. Je kan iedereen in een middagje leren zeilen, maar je hebt de rest van je leven nodig om te leren hoe je dat onder alle omstandigheden veilig kan doen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 16:38 #654959

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Ik ben ook uitgevaren (10:30 vanuit bruinisse),moest aan de ene kant wel. Alleen maar hagel/regen/onweers buien gehad. Veel lokale mist (niks vergeleken met die joop heeft gehad) paste wel bij het typisch overdreven weers-waarschuwingen tegenwoordig. Kwam om 16:45 in de noordschans aan mede dankzij een flink windje op het hollands diep,had net m'n landvasten vast en begon het te spoken er kwam een een vergelijkbare bui aan. Net op tijd? Kan best,maar mocht ik nog op het water zijn had ik voldoende tijd om daar op voor te bereiden (anker/zeil drastisch verminderen/ op de motor uitrijden) ik was immers al in mn zeilpak,Kajuitluik was al gesloten) anker os een kwestie van uitgooien, motor moest alleem maar aangesjort te worden. Moest alleen mn vlag+mast uit het water vissen.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 16:49 #654967

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
Niet dat het binnenwater te vergelijken is met op zee zijn tijdens zo'n bui.
Maar ik zie hier ook niemand de ramen dicht timmeren bij code oranje?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 18:01 #654991

Binnenwater lijkt me veel gevaarlijker met zo'n bui door de korte afstanden tot (lager)wal.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 18:24 #655000

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
roozeboos schreef :
ik heb overigens ook eens zoiets meegemaakt, voor ijmuiden. Samen met kapiteinmomo. Dus ik weet een klein beetje waar ik over praat.

Was vandaag ook effe hobbelen bij IJmuiden, ruig zeetje, geen enkel "plezier"vaartuig tegengekomen.
De hele waddenzee was ook zo goed als leeg.
Was eigenlijk een hele mooie zeildag, terwijl er 14 uur daarvoor een hele boerderij
in de kop van N.Holland is platgewaait (zware windhoos)


O, ja ik heb een blikseminslag overleeft op een zeilboot, voor de brug van Albasserdam sloeg
een vertakking van de hoofdbliksem in het RVS stuurwiel, die ik op dat moment los had.
Medeopvarenden zagen dat er vonken tussen mij en het stuurrad oversloegen.

Zelf heb ik dat niet meegemaakt, kwam na enige minuten weer bij.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 18:32 door Jaap-Kaag.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 19:32 #655021

  • Joop66
  • Joop66's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8175
Scarabee schreef :
Ik ben ook uitgevaren (10:30 vanuit bruinisse),moest aan de ene kant wel. Alleen maar hagel/regen/onweers buien gehad. Veel lokale mist (niks vergeleken met die joop heeft gehad) paste wel bij het typisch overdreven weers-waarschuwingen tegenwoordig. Kwam om 16:45 in de noordschans aan mede dankzij een flink windje op het hollands diep,had net m'n landvasten vast en begon het te spoken er kwam een een vergelijkbare bui aan. Net op tijd? Kan best,maar mocht ik nog op het water zijn had ik voldoende tijd om daar op voor te bereiden (anker/zeil drastisch verminderen/ op de motor uitrijden) ik was immers al in mn zeilpak,Kajuitluik was al gesloten) anker os een kwestie van uitgooien, motor moest alleem maar aangesjort te worden. Moest alleen mn vlag+mast uit het water vissen.

Nu is een Hurley 700 een prima bootje om dit mee te doen. Erg snel zijn ze niet. Maar wel zeevast. Mijn vorige boot was er een.

Overigens heeft vooraf de motor starten daar geen zin. 1: de motor start niet op stroom. Maar 2: heeft wel stroom nodig om te lopen. Alleen n diesel heeft dat niet. Dus als bij en inslag de ontsteking "fried" is, doettie t niet meer.

Op binnenwater is een en ander inderdaad lastiger. Golven zijn minder, maar de ruimte aan lij ook. Dat was mijn voordeel, ik kon gewoon de wind volgen tot het weer normaal werd.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 19:46 #655032

  • Scarabee
  • Scarabee's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 1214
De motor was meer bedoeld om snel richting de haven te sprinten, mocht dat binnen bereik zijn.
Buiten dat is het 6pk(tje) die ik erin heb zitten niet zo'n meerwaarde mocht het moment aankomen.


Overigens heb ik dit nog aan boord liggen wat aan de mast bevestigd kan worden en in het water gegooid kan worden.
Geen idee of het zo verstandig is om zo'n zwaar ding over boord hangen een goed idee is
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 19:53 door Scarabee.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 19:56 #655043

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Wat een verhaal Joop. Ervaring telt wel in dergelijke omstandigheden, dat herken ik van mijzelf.

De meeste voorbereidingen die je noemt zou ik ook genomen hebben, maar dat je de post even oproept, dat vind ik wel iets waar ik zelf misschien niet direct aan gedacht zou hebben. Wel heel logisch > mentale aantekening van gemaakt. Dank!
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 25 aug 2015 19:58 #655044

  • ilCigno
  • ilCigno's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 18100
Kapiteinmomo schreef :
O, ja ik heb een blikseminslag overleeft op een zeilboot ..... kwam na enige minuten weer bij.
Bedoel je nu dat je dat vroeger ooit hebt meegemaakt, of nu tijdens deze recente onweersbui?? Dat is niet niks zeg :ohmy:
Timo
Compromis 888 'il Cigno'
Laatst bewerkt: 25 aug 2015 19:59 door ilCigno.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

Onweer van gisteren 26 aug 2015 07:16 #655154

  • Jaap-Kaag
  • Jaap-Kaag's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 6930
Is al wat jaren geleden, hoofdontlading sloeg in de brug we lagen dicht bij deze brug.
Het blijkt een enorme klap te zijn geweest (bolbliksem) aldus de crew.

Niets is stuk gegaan, de bliksem sloeg in de stuurstand welke ik niet vast had.
Behoorlijke vonkenregen en een geweldige ozonstank, brug ging na 5 minuten gewoon open
en we zijn er doorheen gevaren, de schrik zat er goed in.

Mazzel gehad, er zijn eigenlijk weinig gegevens bekend over het inslaan van de bliksem op een varende
zeilboot, preventieve maatregelen nemen lijkt mij onzinnig.

Als een hoofdontlading direct in de kuip slaat is het een wonder als je dat overleeft.
Foto Vlieland was een opdracht tijdens de singlehanded 2020 , heel leuk evenement!
Dehler 36 CWS Bres ligplaats Cancun Mexico
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.175 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl