Het is hier wat drukker geweest dan van te voren ingeschat, dus dat 'van de week' was even uitgelopen
We hebben super mooi weer hier, dus ik heb van de gelegenheid gebruik gemaakt om 3 jaar achterstallig werk buitenom de boot aan te pakken.
Nadat we de Prince William Sound achter ons laten word het weer ook minder. Best wel wat regen, continue behoorlijk stevige wind en vaak wat minder goed zicht. We bezoeken eerst een paar afgelegen ankerplekken die volgens de pilots eigenlijk onbruikbaar zijn. Volgens de kaart zijn er echter wel hoekjes waar we terecht kunnen om het anker te laten vallen, dus we gaan in ieder geval kijken. Het landschap is ruig, onherbergzaam en zelfs onvriendelijk door de motregen. We krijgen het echter wel voor elkaar om te ankeren op deze speciale plekjes, ook mede door de enorm lange ankerketting die we hebben.
Er zijn maar weinig mogelijkheden tot wandelen langs dit stuk van de kust, het beperkt zich tot het strekken van de benen op het strand. Eenmaal van het strand af zijn de bosjes veel te dicht op elkaar om je er zelfs maar doorheen te kunnen worstelen, niet iets wat je voor de lol doet.
Met enkele dagtochtjes waarbij we erg mooi kunnen zeilen, ondanks het grauwe weer, komen we in Sewerd terecht. Een stadje wat per weg in verbinding staat met Anchorage, en waar dus alles te krijgen is. We maken van de gelegenheid gebruik om vele boodschappen te doen, er zijn hier veel dingen te krijgen die er in Sitka (onze thuisplaats) niet zijn. In Sewerd komt Heather ook aan boord. Zij is een vriendin van ons welke in Sitka woont en ze is een biologe gespecialiseerd in vogels, ze zal de laatste twee maanden van onze tocht aanboord blijven.
We verlaten Sewerd zo snel als we kunnen, boodschappen zijn gedaan, wat boot onderdelen zijn gekocht, internet toegang is weer verkregen. We zijn klaar om weer voor en maandje de wildernis in te trekken!
Het eerste bezoek is aan North Western fjord, daar zijn 3 gletsjers die ooit mijlen lang waren, maar welke nu het water niet eens meer raken. Bij de Noordwestern Glacier blijven we een nachtje ankeren. Het fjord is erg diep met steile wanden, maar we vinden een kleine richel onderwater van 15m diep, en we laten het anker er tegenaan liggen terwijl de lichte stroming van het gletsjer water ons de juiste kant op geduwd houd.
Doordat de Gletsjers erg recent zijn gekrompen is het nog niet zo dicht begroeid als de meeste andere plekken langs deze kuststrook. We blijven dus met plezier enkele dagen hangen om lange wandelingen te maken. Regelmatig zien we verse sporen van beren, maar de beren zelf laten zich niet zien. Wel komen we op een ochtend oog in oog te staan met een jonge veelvraat, deze zeer aggresieve dieren betekenen meestal niet veel goeds, maar ditmaal betrof het een redelijk jong dier wat bang wegrende de bosjes in.
Op een ochend, als we ten anker liggen op en beschutplekje op de Pye Islands zie ik een donkerbruine roofvogel die het probeerd uit te vechten met de windgenerator. Het was vrij duidelijk dat het een valk achtige betrof, maar het was pas toen Heather begon te dansen en te springen dat ik uitvond dat het een zeldzame Peregrin Falcon betrof. Gelukkig had ik mijn camera met een knappe lens klaar liggen en kon ik er wat plaatjes van schieten.
Via een gids vinden we uit dat er een kolonie Stellar zeeleeuwen aan de zuidkant van de eilanden groep ligt waar je redelijk dichtbij kunt komen als we met de boot naar een andere baai verhuizen. Vanaf daar is het een wandeling van een half uurtje om op een klif te komen waarbij we de zeeleeuwen kunnen fotograferen zonder ze te verstoren. Het strand is een keien strand welke lastig begaanbaar is. De stenen zijn allemaal afgerond en zijn behoorlijk glad door de algen. Voorzichtig lopend banen we ons een weg naar het hoger gelegen gedeelte waar het wat zanderiger is. In mijn ooghoek zie ik een leeg plastic flesje liggen, zonder er bij na te denken raap ik het op, schroef de deksel eraf, giet het restant eruit, kreukel de fles op, doe de dop terug en ik stop het in mijn jaszak. 10m later ligt er nog een, 3 meter verder ligt er nog een tussen de keien, en nog een. Wat hoger op bij de vloedlijn ligt het helemaal vol met plastic. Er ligt ook een flinke viskrat bij welke gebarsten is. Met ons allen pikken we al het plastic op en gooien het in de viskrat. Die krat loop ik terug naar de bijboot voor we weer verder op pad gaan. Het strand is nu in ieder geval weer een stuk schoner.
De regen begint echter meer door te zetten en van foto's maken zal er niet veel meer terecht komen. We wandelen nog wel door naar de klif omdat we er nu toch bijna zijn. Tot onze grote schrik ligt het daar helemaal stampvol met plastic, vele duizenden kilo's liggen er opgestapeld. Even denk ik na. De bergingen voor en achterin de boot zijn nu bijna leeg, en in Kodiak is een bedrijf welke plastic recycled, ook liggen er een hoop visboeien welke nog goed lijken te zijn en dus weer hergebruikt kunnen worden.
We gaan aan de slag. We kunnen niet alles mee nemen, maar we besluiten om de dingen eruit te vissen die direct bruikbaar zijn, daarna welke gerecycled kunnen worden. Om nu afval uit de natuur te halen en het dan op de vuilnisbelt te gooien heeft ook weinig zin, het moet dus een direct effect hebben anders is er maar weinig resultaat. We halen uiteindelijk 5 volle bijboot ladingen van het strand af en alles ontdoen we van zeewier, met hulp van de inmiddels stromende regen, zodat het niet zal stinken, en dan gaat het in het voor en achter onder. In twee weken zullen we in Kodiak zijn en daar komen we wel weer verantwoord van de spullen af. Alles met elkaar toch zo'n 200 kg schatten we in.
Enkele dagen later varen we ook weer langs een lang strand waar we stoppen voor de nacht. Ook hier vinden we weer vele tientallen waterflesjes en kapotte jerrycans. Die gaan ook allemaal plat en gaan mee in een tas. Op een gegeven moment helpt zelfs de hond mee met het verzamelen van de flesjes, ze denkt duidelijk dat het een spelletje is en heeft er nog lol in ook.
Elke dag schuiven we een stukje meer op naar het westen, het zodanig uitkienend dat we lekker kunnen zeilen en op de dagen dat er tegenwind is of geen wind, dan gaan we lekker te wandelen.
Tussen Sewerd en Kodiak heb ik geen gasten aanboord, dus het is even heerlijk vakantie houden en zo nu en dan wat bootklusjes doen doe nog waren blijven liggen. We hebben nog 10 dagen voor we in Kodiak moeten zijn en er liggen nog wat interessante eilanden onderweg. We moeten nu dus eens naar een weergaatje voor knap zeilbaarweer kijken voor de 24 uur durende oversteek van de Cook Inlet.