Woensdag 5 juli 12:00
130 mijl gevaren. Langs de NL kust aan de wind, vanaf een uur of 17:00 ruime wind. Lekker de hele dag in de volle zon.
Zo de hele nacht door. Om een uur of 23:00 een rifje gelegd. Geen bijzonderheden in de shippinglanes. Heel veel platforms die hel verlicht op de route staan.
De woensdag is druilerig en zwaar bewolkt. We naderen nu de Doggersbank, ga ik dwars over.
Donderdag 6 juli 15:00
145mijl gevaren sinds gistermiddag. Doggersbank geen bijzonderheden anders dan aardig wat vissers. Ditmaal hadden ze gelukkig niet de neiging vlak voor me langs te varen. Gisteravond het rif eruit en enige tijd erg weinig wind in de nacht. Vanmorgen vroeg de code0 gezet en daar jaag ik nu al 9 uur achteraan. De zon schijnt zo nu en dan, kan lekker accu laden. Jan van Genten vliegen over, ik zit in de kuip en heb voor het eerst deze reis een gevoel van vertrouwen en geluk. Verbazend toch weer hoe goed de gribfiles zijn: op het uur precies voorspellen ze de motregen en de windschiftingen. Vannacht komt er nog een periode erg weinig wind en dan het laatste stuk naar Peterhead weer met ruime wind. Als de windstille periode meevalt hoop ik daar zo rond 17:00 morgen vrijdag aan te komen. Peterhead weer ja, voor de derde keer de laatste jaren, het wordt zo'n beetje m'n Enkhuizen. Als ik direct door vaar naar Kirkwall krijg ik flink harde wind recht op de kop en als ik een etmaal of zo in Peterhead wacht heb ik weer ruime wind die me er brengt.
M'n boek "The Silk roads" van Peter Frankopan is uit. Aanrader! Plaatst het Midden-Oosten als centrum van de wereld in historisch perspectief vanaf de oudste tijden tot nu toe, waarin China druk is de zijderoutes weer nieuw leven in te blazen met hun programma van "the new silk roads".
Nu begonnen in "de slinger van Foucoult" van Humberto Eco. Opnieuw te lezen na 27 jaar, lekker dik met bijna 650 pagina's.
BBC5 staat aan met Wimbledon, de zon schijnt lekker in de kajuit.
Vrijdag 7 juli 18:00 uur
Om 15:00 was ik in Peterhead. De verwachte windstilte zette gelukkig niet echt door; slechts één uur gedobberd.
Prachtige heldere nacht en weer goed geslapen. Hier varen bijna geen schepen meer dus ik kan lange halen maken.
Rond een uur of 6:00 gaat de code0 er op voor een paar uur.
Later in de ochtend wordt het grijzer en grijzer, licht mistig en druizelregen. Vijftig tinten grijs zijn niet voldoende om het te schilderen. Rond een uur 11:00 gaat de stroom tegenstaan en neemt de wind toe tot 24 knopen schijnbaar aan de wind. Het zeikt van de regen. Doe er vlug een rif in; m'n nieuwe Chinese vingerklemmen in m'n reeflijnen werken super! Kruisen tegen de stroom in gaat niet snel. Links en rechts komen er drie jachten van 12 tot 14 meter langs die op hun dikke diesels tegen de stroom in stampen, ik moet eenzaam slag na slag maken, maar langzaamaan nader ik de haveningang.
Dan moet er veel tegelijk gebeuren: melden bij Peterhead harbour control, fok eraf, stootwillen in de kuip, op grootzeil met zijstroom de haven inpiepen, motortje bij, grootzeil naar benee.... en dan: RUST. De wind valt weg, de stroom is weg en de regen houdt op. Ik ben weer in m'n Enkhuizen van Scotland.
390mijl gevaren. Zit nu lekker in m'n favoriete coffeeshop capuchino te drinken.