Welkom  

   

Mijn Menu  

   

What's Up  

Geen evenementen
   

Wedstrijd  

Geen evenementen
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
   
Welkom, Gasten
  • Pagina:
  • 1
  • 2

Onderwerp: The heat is on!

The heat is on! 13 sept 2017 07:47 #872156

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
boarderbas schreef :
Wind is perfect voor je spi; beetje een hoek tegen het rollen. Tot plm 25 knopen wind kan je gewoon prima spinnakeren. Als ie staat geen centje pijn. Het is altijd het moment vóór de hijs dat je denkt dat het gekkenwerk is. Eenmaal omhoog snap je niet waar je je zorgen om maakte.

Halfwinder zou ik niet doen. Met veel wind minder snel weg te nemen en de broaches zullen vennijniger zijn omdat een halfwinder niet naar loef kantelt.

De winnende strategie zit 'm in de #1 op het halfwindse rak. Mocht het je te gek worden kun je daar ook vóór de wind goed hard mee varen als je goed afhoekt.

Dan rest je upwind rak. Daar komt het op sturen aan. Grootzeil lekker laten wapperen en prikken met t ding. Gewoon de telltales aan loef allemaal recht omhoog. Je speelt met vuur want je groove is nagenoeg 0. Maar ons soort bootje met een #1 die half kilt....gemeen hard en bijna tegen de wind in.

Dit jaar heb ik me een beetje bekwaamd in wat ik "op het achterlijuk varen" noem. Dat kent iedereen wel van zijn grootzeil, maar het lukt ook met een #1 als je enorm overpowered bent. Je moet je zintuigen uitschakelen en op je log kijken. Want het voelt alsof je de boot compleet dood vaart.

Dank je Bas,

ik zat hierover te fantaseren vannacht (G1 te hoog varen op het in de windse rak), maar had geen idee of het zou werken. Goed om te horen dat het kan en waar je op moet letten. Thanx!

Het is de dood of de gladiolen voor ons bij deze windsnelheden. Alle deelnemende schepen varen rompsnelheid of iets meer. En wij zijn het een na kortste schip. We hebben bij de start dan wel een voorsprong, maar dat is een rekensom op basis van gemiddelde resultaten. Ergo: bij heel weinig wind niet te pakken, bij gemiddelde wind is het knokken voor iedereen en bij veel wind wordt het heel lastig. Vanavond aan ons om de strategie zo aan te passen dat we maximaal renderen bij de heersende windsnelheid en niet in de problemen komen bij de vlagen.

Wat bedoel je met de Spi "een beetje hoeken"?
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 08:15 #872172

  • FMJ
  • FMJ's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 5183
Hoeken kunnen varen als in niet plat voor de wind. Plat voor de wind heeft de Spirit nogal snel de neiging om flink te gaan rollen en wordt het al snel hard werken. Maar ruime wind heb je de luchtstroom continu dezelfde kant op door je spi lopen, waardoor dat rollen niet optreedt.

Kijkende naar de baan wordt het wel erg lastig inderdaad, merendeel halve wind is niet echt waar jouw boot in uitblinkt. Kies je genua op het halfwindse rak en overleef het kleine up-down stukje inderdaad. Spinnakeren is leuk en brengt zeker winst, maar het meeste verliezen kan je bij de benedenboei en in het korte kruisrakje daarna. Zorg dus dat de focus daarop ligt en de hoofdjes niet te veel door het spinnakeren afgeleid worden. Boeitje strak, met veel snelheid en de juiste trim ronden en dan dat rakje even doorfladderen met vlakke killende zeiltjes. Denk ook aan je twist, zowel in grootzeil als genua. Voor de start even oefenen op dat aan de wind varen lijkt me erg nuttig.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 08:44 #872178

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Thanx!
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 09:51 #872208

Ik ben te lang van stof: Je wint méér met die genua halfwind dan je verliest in t upwind rakje. T.O.V. spi met deze wind verlies je niet erg veel als je hem niet hijst, op voorwaarde dat je met je genua in redelijke hoeken afkruist.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 10:14 #872219

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
boarderbas schreef :
Ik ben te lang van stof: Je wint méér met die genua halfwind dan je verliest in t upwind rakje. T.O.V. spi met deze wind verlies je niet erg veel als je hem niet hijst, op voorwaarde dat je met je genua in redelijke hoeken afkruist.

Dank je!
Ik had je bericht ook zo gelezen. "Hoeken" noem ik afkruizen, maar dat is ook maar een woord. Ik snap nu wat er bedoelt wordt. FMJ en jij sterken me in het plan de G1 te hijsen en te depoweren met twist en/of grootzeil reven indien nodig.
Ik krijg er vertrouwen in dat de keuzes en boothandeling goed zullen zijn. Veel meer kunnen we niet doen, maar dat gaan we wel voor 200% doen B)
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 10:20 #872222

4B met een vlaagje van 6B. Meer zeil!

"You means de Womens' Libromatium Movenint done created de uncontrollable urgement to play dingle-dangle-dingle wit de personal requipment of yo own gender?" Zappa, Thing Fish
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 10:25 #872226

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
:laugh: :laugh: :laugh:

Met zoveel support moet het goedkomen! Thanx!

Voor wie het wil volgen: de AIS staat aan. Helaas weinig concurenten met AIS.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 11:04 #872239

  • trotti
  • trotti's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 8183
FMJ schreef :
Hoeken kunnen varen als in niet plat voor de wind. Plat voor de wind heeft de Spirit nogal snel de neiging om flink te gaan rollen en wordt het al snel hard werken. Maar ruime wind heb je de luchtstroom continu dezelfde kant op door je spi lopen, waardoor dat rollen niet optreedt.

Kijkende naar de baan wordt het wel erg lastig inderdaad, merendeel halve wind is niet echt waar jouw boot in uitblinkt. Kies je genua op het halfwindse rak en overleef het kleine up-down stukje inderdaad. Spinnakeren is leuk en brengt zeker winst, maar het meeste verliezen kan je bij de benedenboei en in het korte kruisrakje daarna. Zorg dus dat de focus daarop ligt en de hoofdjes niet te veel door het spinnakeren afgeleid worden. Boeitje strak, met veel snelheid en de juiste trim ronden en dan dat rakje even doorfladderen met vlakke killende zeiltjes. Denk ook aan je twist, zowel in grootzeil als genua. Voor de start even oefenen op dat aan de wind varen lijkt me erg nuttig.

Over die boeirondingen: "out and in" no een de engelsen dat geloof ik.

Stuurboord dus op enige afstand ernaartoe, dramatic dan rustig op (en trim de zeilen netjes mee) en als je de boei passeert moet je dus eigenlijk al aan de wind varen, en er vlak langs!

Een veel gemaakte fout is direct strak langs de boei richten (vanuit ruime wind) en dan om de boei heen draaien. Als je dan strak om de boei draait kan je het niet bijbenen met de zeilen trimmen, of je zwaait uit de bocht en moet aan de wind meer afstand varen!

Zo dus:


Groeten,
Johnnie
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.

The heat is on! 13 sept 2017 21:51 #872419

  • koko
  • koko's Profielfoto
  • Offline
  • Gebruiker
  • Berichten: 15779
Pfft, 4e plek. Daarmee is de laatste strohalm, zeg maar fonteinkruidje, door de vingers geglipt.

De wind zakte er idd uit om 19:00 uur, maar kwam na een uurtje weer volle bak terug. Harder dan voorspeld. Het startrak was wel bezeild, maar geen halve wind. Aan de wind. Eem uit is de spinaker er op gegaan. Bij de tweede hijs zat de schoot klem onder de neerhouder en shifte de wind van 100twa naar 90 twa, waardoor hij er gelijk weer af kon. Eem in pakte we een flinke bos fonteinkruid en onstond er wat chaos aan boord. Nadat de wind doortrok tot zo'n 18 tot 20kts true hadden we een rif moeten trekken op de aan de windse rakken. Daar waren we te laat mee. En zo werden we terugverwezen naar de 4e plek.

Wier, de 2e spihijs en het rif hebben ons genekt voor het kampioenschap. Voor gedeeld eerste was een derde plek nodig. Bij een foutloze race hadden we dat gered. De nrs 1 en 2 hadden we nooit kunnen houden vandaag.
Volgende week kunnen we relaxed aan de start verschijnen.

Maar wat een mooi knokpartijtje is het geweest vandaag. Dat dan weer wel.
Laatst bewerkt: 13 sept 2017 21:52 door koko.
Alleen ingelogde leden kunnen reageren.
  • Pagina:
  • 1
  • 2
Tijd voor maken pagina: 0.143 seconden
Gemaakt door Kunena
   
   
   
   
© Zeilersforum.nl