FMJ schreef :
Hoeken kunnen varen als in niet plat voor de wind. Plat voor de wind heeft de Spirit nogal snel de neiging om flink te gaan rollen en wordt het al snel hard werken. Maar ruime wind heb je de luchtstroom continu dezelfde kant op door je spi lopen, waardoor dat rollen niet optreedt.
Kijkende naar de baan wordt het wel erg lastig inderdaad, merendeel halve wind is niet echt waar jouw boot in uitblinkt. Kies je genua op het halfwindse rak en overleef het kleine up-down stukje inderdaad. Spinnakeren is leuk en brengt zeker winst, maar het meeste verliezen kan je bij de benedenboei en in het korte kruisrakje daarna. Zorg dus dat de focus daarop ligt en de hoofdjes niet te veel door het spinnakeren afgeleid worden. Boeitje strak, met veel snelheid en de juiste trim ronden en dan dat rakje even doorfladderen met vlakke killende zeiltjes. Denk ook aan je twist, zowel in grootzeil als genua. Voor de start even oefenen op dat aan de wind varen lijkt me erg nuttig.
Over die boeirondingen: "out and in" no een de engelsen dat geloof ik.
Stuurboord dus op enige afstand ernaartoe, dramatic dan rustig op (en trim de zeilen netjes mee) en als je de boei passeert moet je dus eigenlijk al aan de wind varen, en er vlak langs!
Een veel gemaakte fout is direct strak langs de boei richten (vanuit ruime wind) en dan om de boei heen draaien. Als je dan strak om de boei draait kan je het niet bijbenen met de zeilen trimmen, of je zwaait uit de bocht en moet aan de wind meer afstand varen!
Zo dus:
Groeten,
Johnnie